Perä rupesi ääntämään

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
Metu
Viestit: 39
Liittynyt: 02.10.2005 0:31
Paikkakunta: Lapissa

Perä rupesi ääntämään

Viesti Kirjoittaja Metu »

Niinpä niin.. Vaihdoin 200D:hen peräöljyt tuossa marraskuun
alkupuolella, ja tänään huomasin, että perästä kuuluu pienoinen
ullaus/volina veto päällä nopeudessa 90-100.

Tekikö öljynvaihto hallaa murikalle? Olen lukenut, että mersun
perä ei välttämättä tykkää öljyhuollosta, onko moisiin huhuihin
uskomista?

Öljynvaihdon jälkeen ajettu n.9000 km. Autolla kokonaisuudessaan
412 tkm.

Olisi vissiin pitäny jättää homma tekemättä... :kele:
E300 TD -98
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Tuttua tekstiä;omassa autossa on perä volissut jo pitkään.Joku ehdotti perän uudelleen laakerointia,toinen taas forte-mömmöä..ja mikä mystisintä,omassa autossa volina pieneni kummasti kun vaihtoi 225-kesäkumit 195-talvikumeihin.. :roll:
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Mersun peräänhän pitää laittaa sitä lisäaineellista öljyä. Siinä oli joku kirjain perässä, jos oikein muistan niin 85W90-H oli oikea liru mitä sinne kuuluu työntää.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

Sivonen kirjoitti: 85W90-H oli oikea liru mitä sinne kuuluu työntää.
Eiku A
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

No muistin kuitenkin että kirjain se oli. :lol:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29102
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mobililta HD-A 85w90, muilta merkeiltä en muista...

ASD perään "oma" öljynsä.
wiimax.fi
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7108
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

hmmm.... koskaan kuullukkaan että pitäs olla jotaki lisäaine litkua tavallisessa perässä :shock:
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Hovipuoskarilla juuri horistiin näistä, 60 tkm on eräänlainen suositus voimansiirron öljynvaihtoväliksi. Ja ASD-perään oma litkunsa tietty, vaikka sanovatkin, että hyvin toimii tavallisellakin.
Sellainenkin koulukunta on olemassa, että manuaskiin laitetaan ATF-öljy, pitäisi olla notkeampaa ja paremmin voitelevaa muutenkin eli loota kestää pidempään.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29102
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Koulukunta ? :shock:
Mersun manuaalilaatikkoon kuuluu laittaa automaattivaihteistoöljy. :D

ASD - perässä on myös kitkalukko, jonka takia tavallinen peräöljy
(esim. edellämainittu Mobil HD-A)
ei käy.
Luultavasti kitkalukkoperään tarkoitettu öljy kävisi, siis joku muukin kuin MB "oma" öljy.
wiimax.fi
Avatar
kasimb
Viestit: 25
Liittynyt: 10.1.2006 20:04
Paikkakunta: Ikaalinen

Viesti Kirjoittaja kasimb »

Automaattiöljyn voitelu- ja pintapaineenkestokyky on oleellisesti heikompi kuin EP-lisäaineistetuilla vaihteisto- ja peräöljyillä mutta monissa manuaaleissa vaan on sykronien tomintaa tehostamassa pinnoitteena orgaaninen kitkapinnoite joka irtoaa varsin pian jos käyttää tavallista perä- tai vaihteistoöljyä. Silloin siis automaattia sisään.

Lukkoperien lisäaineen tehtävänä on pienentää kitkaa lukkolevyjen välillä jotta ne pääsisivät takertelematta luistamaan esim. risteysajossa. Jotkut Synteettiset öljyt ovat itsessään jo niin liukkaita että lisäaineistettua versiota ei välttämättä tarvita.

Lukon pitoa voi muuten parantaa kilpa-autoista tutulla menetelmällä käyttämällä lisäaineetonta perä öljyä ja tarvittaessa lisätä pieniä annoksia erillistä lisäainetta niin kauan kunnens lukkolevyt lakkaavat natisemasta.

Mersun tavallisen ja kitkalukkoperän rakenne ja rattaat on muuten jokseenkin samanlaisia kuin muissakin autoissa ja peränkin rattaitten rauta on niin tyhmää ettei se välttämättä ymmärrä eroa lukeeko vaikka lukkoperäöljyn kylessä MB vai joku muu...

Hälytyskellojen vakioöljyjenöljyjen hyvyydestä pitäisi soida kun autosta otetaan huomattavaaa tehon lisäystä esim kilpailukäyttössä ja silloin paikat kestää vain todella kunnon öljyillä jotka on jotain ihan muuta kuin mitä merkkitiskiltä löytyy esim Red Line tms.
Ei pisaralla pitkälle vaan ämpärillisellä lujaa!

-89 560 SEC
-91 Mitsubishi Galant GTI Dynamic 4 4wd 4ws
-93 BMW 740i
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”