Perämurikan säätö?

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Perämurikan säätö?

Viesti Kirjoittaja Marco »

Perämurikassa ompi välystä. Kun ottaa kiinni vetarista ja pyörittelee kardaania, niin ainakin sentin välys tuntuu. Ja tuo tietysti aiheuttaa metallisen kalahduksen, kun pistää vetoa päälle ja kolahtaa myös vaihdettaessa. Onko tuossa säätömahdollisuutta? Vai onko hammaspyörät tiensä päässä?
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Hammaspyöristä ei osaa kukaan sanoa näkemättä mitään, mutta todennäköisesti ei ole loppu.

Uusilla tasauspyörästön rattailla varmaan tiivistyy jonkinverran.

Isompien rattaiden taakse saa eri vahvuisia levyjä.

Perä auki:
- rattaiden tsekkaus
- isompien rattaiden takana olevien levyjen mittaus mikrometrillä
- tilaamaan paksumpia levyjä.....tais mennä 5 sadasosan välein.....
- vanhat muoviliuskat...ellei ole kauheesti kulahtaneet
paria kolmea orkkista paksumpaa versioita
- laittaa sitten niin paksun kun saa
- vetarin lukkorenkaitakin taisi olla eri vahvuisia....semmosta :roll:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

Taitaa olla helpompi homma ettiä välyksetön vaihtoperä...

EDIT: Jaa niin. L-D taisi tarkoittaa, että tasauspyörästön rattaat olisi kuluneet? Nuo kai on suht helppo vielä vaihtaa...?
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Juu tasauspyörästön rattaita säätelemällä ne välykset katoaa.
Osathan ei maksa hirmuja.....sellasta näpräämistä.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Tappiin myöskin kuluu kolo josta myöskin tulee välys :shock: Tasauspyörästön tappi on uusittava samalla kuin rattaat :idea:
Datsun Bluebird
Mb Vito
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

Löytyykö noita osia muualta kuin Veholta?
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Veholla on hinnat tullut tosi paljon alas päin :roll:
Eipä ole pariin vuoteen muualta tarvinnut ostaa perän osia :idea:
Datsun Bluebird
Mb Vito
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29252
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

KL-Varaosat myy ja samaa osaa kuin Veho.
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Kai tuo jysäys voi kuulua muualtakin, esim. taka-akselin apurungon
etumaisista kumeista.
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Re: Perämurikan säätö?

Viesti Kirjoittaja EzKo »

Marco kirjoitti:Perämurikassa ompi välystä. Kun ottaa kiinni vetarista ja pyörittelee kardaania, niin ainakin sentin välys tuntuu. Ja tuo tietysti aiheuttaa metallisen kalahduksen, kun pistää vetoa päälle ja kolahtaa myös vaihdettaessa. Onko tuossa säätömahdollisuutta? Vai onko hammaspyörät tiensä päässä?
Mulla just sama homma :D
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Avatar
kekkila
Viestit: 96
Liittynyt: 14.11.2006 10:56

Viesti Kirjoittaja kekkila »

onkos kukaan laakeroinut perää? ei siinä kyllä taida järkeä olla? musta tuntuu vaan että pitää laakerit ääntä, voisko olla? ...
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Olen laakeroinut useita ja järkeä on :roll:
Datsun Bluebird
Mb Vito
Avatar
Cool Hand Saku
Rasvanäppi
Viestit: 561
Liittynyt: 19.3.2006 11:14
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Cool Hand Saku »

Juu olen myöskin korjannut.... hmmmmmm.... 3 kpl mersun periä, kyllä siinä järkee on :!: Ei ole mikään "Amerikan" temppu 8)

Uudet laakerit ja stefat niin hyvä tulee, ei se nyt ihan "Pane se itse pilalle miesten" homma ole, muttei mitään avaruustekniikkaakaan. 8)

(ja tarkistaa sitten myös sen tasauspyörästön kunnon) :wink:
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Minulla on tuohon hommaan kuvitetut saksankieliset ohjeet korjaamo-CD:lla
ja ainakin ASD:n tapauksessa homma näytti liian työläältä minulle.
Pitäisi olla pari kaveria irrottamassa perää ja sitten vielä erikoistyökaluja.
Ihan huvikseenhan tuota voisi kokeilla, mutta vain, jos on autoon
laittaa vaihtoperä, kun sillä pitäisi ajaakin.

Perä kuulemma ulvoo, jos hammaspyröät jäävät väärään asentoon.
Se hammaspyörien oikea kosketuskulma haetaan merkkivärin avulla paikalleen
ja Vänttisen mukaan hommassa joutuu hiukan hakemaan kokeilemalla.
Niitä säätölevyjä olisi parempi olla hyvä valikoima tätä varten. "Kokeileminen"
kai tarkoittaa, että autolla pitää välillä ajaa ja kuunnella, hiljenikö perä.
jaanne
Viestit: 278
Liittynyt: 10.11.2010 18:08
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jaanne »

Kaivellaan tämäki täältä esille. Eli nyt on semmonen onkelma että omasta 250d sedanista hajos perä jonka välitys oli 3.64 ja oli 100mm laipoilla. ostin sitte käyettynä ku halvalla sai perän joka oli 3.46 välityksellä ja siinäkin 100mm laipat mutta kardaanin laippa isompi ja muutenkin koko perä on isompi. sopiiko tuon alkuperäisen perän pieni kardaaninlaippa tuohon isompaan perään suoraan ja mistä saan selville sen mutterin kiristystiukkuuden, sillä ilmeisesti hammaskosketukset menee päin hel*****ä jos summasa kiristelee. Tohtiiko sillain että merkkaa mutterin kohdan missä oli ja vaihtaa laipan ja kiristää samaan kohtaan? Vähä hankalasti selitetty mutta koittakaa saaja selvää! :oops:
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

10 :een kiloon ollaan kiskastu ja ei oo ollu onkelmia :roll:

Hammaskosketukseen tuo kiristys ei vaikuta, vaan murikan laakerin tiukkuuteen eli yli kiristämällä tuhoaa ne laakerit.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
jaanne
Viestit: 278
Liittynyt: 10.11.2010 18:08
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jaanne »

eli siis se peräsä oleva kardaaninlaipan mutteri 10 kiloon kiristää ja pelkkään laakerin kireyteen vaikuttaa? ei kai siinä auta ku käyä kokeileen.

E: vai olisiko viisaampi vaihtaa koko kardaanin takapätkä :roll:
jaanne
Viestit: 278
Liittynyt: 10.11.2010 18:08
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jaanne »

no joo eihä ne laipat passnnu pienestä isoon akselin pätkä eri paksunen.. kardaanin loppupätkää ostamaan.
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Kardaanin/pinjonin laipan mutteri kiristetään siten että pinjonilla on tietty käyntivastus. Se ei ole automaattisesti oikean suuruinen jollain tietyllä kiristysmomentilla. Ei kannata ihan summassa kiristää. Jos laippa vaihtuu, eikä krymppiä oikase välillä, niin voipi mennä aika riskillä jos kiristää vaan johonkin momenttiin. Mutterilla tulee toki olla oikeassa säädössään riittävä kireys, eli joku momenttiraja pitää saada ylitettyä, että laakerikoolit pysyy tiukalla. Muuten voi kooli pyöriä ja syödä akselin. Ainakin joku mersun perä oli annettu min. 180Nm, ettei alkas koolit pyöriä ja polta pinjonia poikki. Jos jää alle sen kun välys on jo pois, niin krymppi liian lyhyt :arrow: uusiks. Saattaahan sitä rymppyä toki rautakangen ympärillä lekalla oikoo jos ei mitta riitä... :wink: Pinjonin pyörintämomentti on jotain Ncm asteikolla ja mutteria kiritään annettu minimi esim. se 180Nm, katsoen ettei laakerit vielä pohjaa :arrow: jatketaan kiristäen laakerivälys pois :arrow: vielä vaan piiru kerrallaan kiristetään kunnes pyörintävastus on sopiva. Vastuksen mittaamiseen on tarkkuusmomenttiavaimia, mutta jousivaa'allakin saa mitattua laipasta tangentin suuntaan, jos laskeskelee mitä vaa'an tulee näyttää.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

120 Nmcm oli vierintävastus ainakin kakkosnelekun perä iliman tasauspyörästöö (näin muistelisin ) ja eppäilen jonku verran, että kukaa tuota perää atomeiksi pistää esim. murikan tiivisteen vaihron yhteydessä :shock:
Koska tuolloinhan se tarkoittaa sitä, että:
- perä pöyrälle
- tasauspyörästö pois
- akseli pois
- jne :lol:

Muistaakseni meillä pojat laittaa sen esim. tiivisteen vaihron yhteydessä 10 :een kiloon ja näkeehän sen siitä lukituksen kohorastakin, missä se on ollut.
Nimittäin kun esim. kiristää ylimääräsen kierroksen pitääki jo vääntää aikaslailla 8)
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Lucky-Dog kirjoitti:120 Nmcm oli vierintävastus ainakin kakkosnelekun perä iliman tasauspyörästöö (näin muistelisin ) ja eppäilen jonku verran, että kukaa tuota perää atomeiksi pistää esim. murikan tiivisteen vaihron yhteydessä :shock:
Koska tuolloinhan se tarkoittaa sitä, että:
- perä pöyrälle
- tasauspyörästö pois
- akseli pois
- jne :lol:

Muistaakseni meillä pojat laittaa sen esim. tiivisteen vaihron yhteydessä 10 :een kiloon ja näkeehän sen siitä lukituksen kohorastakin, missä se on ollut.
Nimittäin kun esim. kiristää ylimääräsen kierroksen pitääki jo vääntää aikaslailla 8)
Sanoppa jos kolomiketaran vaihtaa kokonaan toiseen, että onko se mutterin asento justaansa sama. Ei maha olla. Tehevan vaihossa voi kietoo sammaan ja pellaa ko singeri, mutta jos muutahi uusitaan, niin tarkkana saa olla. Ammattilaiset tieten näppitunnolla korvakuulemalta laittaa, mutta ite en ossaisi.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Jaa-a, empä oo koskaa niiden paksuusia mittaillu 8)
Äkkiseltään luulis olevan saman paksusia, mutta luulo ei oo tieron väärtti :lol:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Luultavasti samankokosia, kävihän toisen maalimanpalon aikasissa 88mm IT-kanuunoissa lukokkii keskenään vaikkei ollu saman tehtaan tai saman vuodenkaan aseista kysymys. :wink: Sen sijaan Sergeissä esim. on kaikki osat viilattu just ko. aseeseen ja viereisenkin putken käyntiin sopiviksi.

Se siitä, tuurilla menee jos vaan "vetäsee kiinni". :)
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”