Kuinka kestäviä on automaattilaatikot ja onko monenlaisia?

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Kuinka kestäviä on automaattilaatikot ja onko monenlaisia?

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Millaisia automaattilaatikoita W124:sissa dieseleissä on?
Onko esim. vapareissa 200-250 D sama automaatti? 300 D?. Paljonko noilla ajelee ja ovatko hyvin kunnostettavissa? Miten ne yleensäkin kuluu? Rupeaako vuotamaan/huutamaan? Litran taitavat kuluttaa polttoainetta manuaalia enemmän noin niinkuin keskimäärin, mutta miellyttäviä on ajella jos säädöt kohillaan. Olen muistaakseni ajanut vain kolmella W124:sella dieselillä ja kaikista jäi oikein hyvä kuva: 300turbodiesel, 300 D ja 200 D. Ja kaupunkissa 200 D:kin tuntui yllättävän pirtsakalta-ehkä oli pumppua ruuvattu? Mutta maantiellä ei ollut ohituksiin rahkeita. Ei tarvitse bonanzoista välitellä ja säästää varmaan jollain tapaa koko voimansiirtoa.
Minulla on 75-vuotias tuttu, joka on ollut aikoinaan helsingissä bussivarikon korjaamopäällikkö-hän sanoi, että automaattien tultua busseihin pelit rupesivat kestämään paremmin-moottorit ym.?
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Kolmelitrasessa on vaparissa ja turbossa eri laatikko, turbon loota on vahvempi. Numerokoodia en nyt muista.

Kaksipuolikkaan ja kakslitraisen laatikoista ei ole hajua :nocando:.


Eniten taitaa kulua kitkalevyt? Loota alkaa luistamaan kun kitkalevyt palavat karrelle.
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Kaikissa muissa tiisseleissä on 722.4:n paitti turbossa(ainakin ei-faceliftatuissa, en tiedä onko uudemmissa 5-vaihteisia) turbossa vahvempi 722.3:n.

Kestävän laatikon maineessa ovat, jos kehtaa pitää huolta öljynvaihdoista.

Mun 722.4:lla, joka on siis tuossa W123:ssa on ajettu muutamaa tuhat vaille 500 000km eikä loota ole rempattu(tarkka historia tiedossa). Hyvinhän tuo tuntuu vielä toimivan, joskis kun ostin auton piti vähän aikaa hakea hyvät säädöt siihen.

Jos laatikko hajoaa niin kyllä suomesta löytyy niitä korjaajia, se ei ole ongelma.


-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

N. 640 tuhatta ajettu löytyy pihasta. Toimii todella hyvin.
Allensa nämä eivät ruukaa laskea.

Huollon määrä määrää suoraan laatikon keston. Kestää hyvin huollettuna---jaa, enpäs edes tiedä miten pitkään.
Huoltamatta jätetty voi kypsyä milloin vain. Oleellista on luistaminen, siihen se kaatuu. Liekö rikottu pakki sitten ykkösenä, vai kakkosena vikalistoilla.
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Mulla on tuo vapari laatikko ja 700000 rullattu. Öljyjä oli vaihdeltu hyvin, mutta niin vain oli jossain välissä kitkat jouduttu vaihtamaan.
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Sampo N. kirjoitti:...kitkat jouduttu vaihtamaan.
Kuva :shock:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Malm kirjoitti:Kaikissa muissa tiisseleissä on 722.4:n paitti turbossa(ainakin ei-faceliftatuissa, en tiedä onko uudemmissa 5-vaihteisia) turbossa vahvempi 722.3:n.

Kestävän laatikon maineessa ovat, jos kehtaa pitää huolta öljynvaihdoista.

Mun 722.4:lla, joka on siis tuossa W123:ssa on ajettu muutamaa tuhat vaille 500 000km eikä loota ole rempattu(tarkka historia tiedossa). Hyvinhän tuo tuntuu vielä toimivan, joskis kun ostin auton piti vähän aikaa hakea hyvät säädöt siihen.

Jos laatikko hajoaa niin kyllä suomesta löytyy niitä korjaajia, se ei ole ongelma.-Risto
Niin sulla on W123:sessa 722.4:nen. Mikä automaattilaatikko siinä kuuluisi alkuperäisenä olla? Onko W123:sen oma automaatti ihan erilainen kuin W124:sen? Eihän ne nyt kai samat sentään ole. Jos ja kun ovat eri niin miten W124:sen laatikko on passattavissa W123:seen? Millaisia muutoksia vaatii?
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

jovihava kirjoitti:
Sampo N. kirjoitti:...kitkat jouduttu vaihtamaan.
Kuva :shock:

No mitäs sulla sitte on siellä? Marssia? Eikun eihän sulla olekaan automaattia :hihihi:.
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

kardaani kirjoitti: Niin sulla on W123:sessa 722.4:nen. Mikä automaattilaatikko siinä kuuluisi alkuperäisenä olla? Onko W123:sen oma automaatti ihan erilainen kuin W124:sen? Eihän ne nyt kai samat sentään ole. Jos ja kun ovat eri niin miten W124:sen laatikko on passattavissa W123:seen? Millaisia muutoksia vaatii?
Tuo mun auto on -84, silloin oli jo W123:ssakin 722.4:n. Ja samat laatikothan nuo pääpiirteittän ovat, startti on vain eri puolella :)

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Sampo N. kirjoitti:...eihän sulla olekaan automaattia :hihihi:.
Mutta mullapa onkin takamoottoriportteri :opel:
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Malm kirjoitti:
kardaani kirjoitti: Niin sulla on W123:sessa 722.4:nen. Mikä automaattilaatikko siinä kuuluisi alkuperäisenä olla? Onko W123:sen oma automaatti ihan erilainen kuin W124:sen? Eihän ne nyt kai samat sentään ole. Jos ja kun ovat eri niin miten W124:sen laatikko on passattavissa W123:seen? Millaisia muutoksia vaatii?
Tuo mun auto on -84, silloin oli jo W123:ssakin 722.4:n. Ja samat laatikothan nuo pääpiirteittän ovat, startti on vain eri puolella :)

-Risto
Aina oppii uutta. Milloin tuo 722.4:nen tuli W123:siin? Onko W123 turbodieselissä myös tuo 722.4-laatikko???
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

kardaani kirjoitti:
Malm kirjoitti:
kardaani kirjoitti: Niin sulla on W123:sessa 722.4:nen. Mikä automaattilaatikko siinä kuuluisi alkuperäisenä olla? Onko W123:sen oma automaatti ihan erilainen kuin W124:sen? Eihän ne nyt kai samat sentään ole. Jos ja kun ovat eri niin miten W124:sen laatikko on passattavissa W123:seen? Millaisia muutoksia vaatii?
Tuo mun auto on -84, silloin oli jo W123:ssakin 722.4:n. Ja samat laatikothan nuo pääpiirteittän ovat, startti on vain eri puolella :)

-Risto
Aina oppii uutta. Milloin tuo 722.4:nen tuli W123:siin? Onko W123 turbodieselissä myös tuo 722.4-laatikko???
Jos en ihan väärin muista niin se tuli just -84, 722.3:n taas tuli aikaisemmin turbomalliin 722.1:n tilalle.

Täytyy tarkistaa nuo vuosiluvut jostain, on vähän hutera tuo muisti.

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

jovihava kirjoitti:
Sampo N. kirjoitti:...eihän sulla olekaan automaattia :hihihi:.
Mutta mullapa onkin takamoottoriportteri :opel:
Ai, mä luulin että se jäi jo sinne kaatopaikalle :lol:.
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Back to topic.

Eli miten tuota turpokiisselin vaihdelaatikkoa on vahvistettu suhteessa noihin muihin vaihdelootiin? Onko kitkalevyjä enemmän vai mistä on kyse?
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

http://avtopedia.ru/akpp/722-3%20722-4.pdf

Tossa on hyvä kirjanen 722.3:sta ja 722.4:sta.

-RIsto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”