w124 Automaatin alipainesäädin

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
Avatar
Hannu.H
Viestit: 795
Liittynyt: 03.7.2007 16:19
Paikkakunta: Kajaani

w124 Automaatin alipainesäädin

Viesti Kirjoittaja Hannu.H »

Turpolintta kävi pumpun säädössä ja samalla reissulla laatikon toiminta muuttui liian pehmeäksi. Ilmeisesti se pumpun kyljessä oleva alipainesäädin vaikuttaa tuohon?

Kääntelin askin kyljestä painetta kierroksen lisää, se vaikutti jo hieman mutta tuosta eteenpäin säätö ei tunnu vaikuttavan mitenkään :shock: Eli ihan sama laittaako kierroksen vai 2, vaihdot ei muutu napakammaksi. Aski ei saa kunnolla alipainetta?

Ennen pumppuremonttia aski tempaisi vaihteet mukavasti päälle, nytkin kaasupohjassa vaihteet vaihtuu OK mutta pintakaasulla pitäisi vaihtua terävämmin.

Miten tuota pumpun kyljessä olevaa mokkulaa kuuluu käännellä että vaihdoista saisi terävämmät?

Ne 6mm pultit löysälle, ja mitä sitten tehdään?
:?:



Aski on rempattu ja vahvistettu JM-koneella hetki sitten, ja ennen pumppuremonttia ongelmia ei ollut eli tuohon säätimeen tuo mielestäni viittaa? :help:
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
Avatar
apg
Viestit: 206
Liittynyt: 03.11.2007 22:28
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja apg »

Myötäpäivään kun käännät modulaattoria niin vaihdot kovenee, älä siten käännä liikaa muuten ei mee kaasu enää pohjaan saakka.
Oon säätänyt ton laittamalla kaasun pohjaan ja kääntänyt niin pitkälle ku menee
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312d
2x -87 124 tdt 4matic 2+3 paku
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
Avatar
Hannu.H
Viestit: 795
Liittynyt: 03.7.2007 16:19
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.H »

Paljon kiitoksia :!: Löysäsin pultteja kaasupohjassa ja pyöräytin hieman myötäpäivään :arrow: Nyt potkaisee huomattavasti paremmin pykälän silmään 8)

Loppu hienosäätö onnistunee nyt laatikonkyljestä mikäli tarvetta ilmenee, pitää ajella muutama päivä niin näkee lootan toiminnan eri tilanteissa :idea:
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

oiskohan kellään kuvaa tästä mokkulasta? kiinnostais omaa linttaa vähän laittaa tältä osin :shock:
entäs joutuuko edestä purkamaan mitään, vai onko ihan peruskauraa :roll:
Avatar
Hannu.H
Viestit: 795
Liittynyt: 03.7.2007 16:19
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.H »

Turpomallissa ei tarvitse purkaa mitään, vaparimallissa pitää varmaan irrottaa ilmanputsarikoppa.

Tuosta kohtaa löytyy
Kuva
Kuva napattu googlella, Alkuperäisen kuvan copyright "vito500tkm", lisäsin Paintilla tuon nuolen.



EDIT: Kokeile kuitenkin ensin säädellä laatikonkyljestä niitä paineita, vaikkapa kierros tiukemmalle vaihdot muuttuu kovemmaksi ja kierros löysemmälle pehmenee, varo kuitenkin ettei ala luistamaan :idea: Jos laatikonkyljen säätö ei tunnu riittävän niin sitten tuota alipainemokkulaa ihmettelemään :idea:
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

Kiitoksia kuvasta :D eli mulla ainakin yritetty säätää siitää laatikon kyljestä ja toivottua vaikutusta ei tullut, tätä en siis itse suorittanut, eli olisiko järkevintä vielä yrittää siitä ja sitten vasta perehtyä tähän pumpun kylkeen?
Avatar
Hannu.H
Viestit: 795
Liittynyt: 03.7.2007 16:19
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.H »

Juu, kokeile ensin kääntää kierros tai maksimissaan kaksi kireämmälle (jos haluat vaihdot napakammaksi) sieltä laatikon kyljestä, jos ei auta niin sitten tuota säädintä kääntelemään :idea:

Minulla mahtaa tuo säädin olla rikki, kun sen pitää olla lähes ääriasennossa että vaihdot toimii oikein, pitää jossain vaiheessa uusia se :idea: Nyt vaihdot kuitenkin toimii niinkuin pitää.
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

nyt on kirrattu 3/4 kierrosta ja on ihan pirun hyvä :twisted:
kiitoksia ohjeista!
® Mesen linttaklubi
petromax
Viestit: 316
Liittynyt: 05.11.2006 16:48
Paikkakunta: Tampere

w124 laatikko

Viesti Kirjoittaja petromax »

Mulle sanoi mersuguru,että älä koske laatikon paineensäätöön.
Ensin perussäätö (vaijeri tiukalle) kaasu pohjassa,ei kuitenkaan liian piukalle.
Itse vaihdoin tuon alipainesäätimen pumpun kyljessä.Kyllä muuttui laatikon toiminta ihan toisenlaiseksi.Lopuksi myös siitä säätö.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 300 tdt aut-95
w124 250 aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

eli säädit kuitenkin, vaikka viestisi alussa sen tyrmäsit :twisted:
® Mesen linttaklubi
Avatar
antti86
valontuoja
Viestit: 976
Liittynyt: 12.8.2006 18:49
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja antti86 »

vaihdoin tuossa 722.4 tilalle 722.3 ja nyt on vaihdot pintakaasulla ihan ok, mutta pehmeyttä sais riittää vähä isommille kierroksille nii modulaattoria tieten pitäisi nyt säätää hiukan vastapäivään :?: jos myötäpäivään säädöllä saadaan kovemmat vaihdot :lol:
S124 230TE EX
S124 250TDA 20V
S123 300TETA
W163 320E
tomppas85
Viestit: 10
Liittynyt: 22.9.2013 18:37
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja tomppas85 »

Mihin tuon mustan alipaineletkun pitäis mennä tuosta pumpun kylessä olevasta alipaine säätimestä. Näkyy tuossa kuvassa alimmainen letku. itellä se letkun toinen pää on tuola mittariston takana irrallaan.
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

En tiiä onko sama letku tai ees mistä se tulee mut on mullaki mittariston takana tommone letku ylimääräsenä. Muistaakseni toisessaki dieselissä oli noin. Tehtaalta tullessaan vissiin siis? :nocando:

Bensa malleissaha on se economy viisari mittaristossa (joissakin). Ni liekkö sen takia tommone letku hollilla ylimääräsenä dieselis. Kunhan ääneen ajattelen. :)
E46 330D & E46 328i
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Se letku on vaan paineiden päästöä varten, tuotu mittariston taakse siksi ettei imase paskaa alipainepumpulle :idea:
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

teppo21 kirjoitti:Se letku on vaan paineiden päästöä varten, tuotu mittariston taakse siksi ettei imase paskaa alipainepumpulle :idea:
Täähä jo selventi asiaa.
E46 330D & E46 328i
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Re: w124 laatikko

Viesti Kirjoittaja jolle »

petromax kirjoitti:Mulle sanoi mersuguru,että älä koske laatikon paineensäätöön.
Ensin perussäätö (vaijeri tiukalle) kaasu pohjassa,ei kuitenkaan liian piukalle.
Itse vaihdoin tuon alipainesäätimen pumpun kyljessä.Kyllä muuttui laatikon toiminta ihan toisenlaiseksi.Lopuksi myös siitä säätö.
Juu se paineensäätöruuvi ei ole sitä varten että sitä käydään ruuvaamassa miten sattuu, se on itseasiassa aika tarkka säädöstään ja väärällä säädöllä on selvä vaikutus laatikon elinikään.

Painehan kuuluu säätää niin että kaasu pohjassa vaihde vaihtuu luistamatta, modulaattorilla sitten niin että osakaasullakin vaihteet vaihtuu luistamatta.

Valitettava tosiasia on että kun syöttöä on säädetty niin modulaattoria ei enää saa toimimaan kuten kuuluu vaan painetta joutuu ruuvaamaan liikaa.

Sitä vaan tässä koitan sanoa että paineen lisääminen ruuvista siksi että modulaattori on vääriin säädetty on sellainen homma mitä ei kannata tehdä--> laatikko luistelee miten sattuu tai sitten potkii vaihteita sisään niin että niska on kovilla.

Pakin kytkeytymistä saa jotain vihiä laatikon paineista.
650000tuttavuus
Viestit: 2123
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Mites rassataan kuntoon kun puolimiljoonaa ajettu 4 vaihteinen automaattilaatikko alkanu menneenä talvena vaihtamaan hiukka repäisemällä, ja varsinkin kolmoselle. :?: Öljynvaihdon aika ei vielä lähelläkään.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
650000tuttavuus
Viestit: 2123
Liittynyt: 20.1.2007 17:37

Viesti Kirjoittaja 650000tuttavuus »

Oliskohan enteillyt alipainevuotoa. Nyt nimittäin meni vänkärin oven lukko mykäksi. Minkähänlainen järjestys lie purkaa Ässän oviverhoilu, jos olettais sieltä olevan imuputken rikki.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Avatar
samisalama
Viestit: 137
Liittynyt: 01.10.2005 22:26
Paikkakunta: Kåuvola

Viesti Kirjoittaja samisalama »

Mitenkäs tuota alipainesäädintä yleensä edes säädetään? Tai oikeastaan mistä sitä säädetään?

Muokkaus: Haa! Tajusin!

Jos tuo säädin on mykkä, niin mistä saa uusia? KL?
Viimeksi muokannut samisalama, 16.4.2014 11:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
samisalama
Viestit: 137
Liittynyt: 01.10.2005 22:26
Paikkakunta: Kåuvola

Viesti Kirjoittaja samisalama »

MMiksi helvetissä mun viestit lähtee kahteen kertaan?
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Joskus rassailin omassa superturbossa tuota systeemä. Wississä siihen löytyy hyvät ohjeetkin. Siitä on vain jo 7 vuotta aikaa.

Säätelin alipainemittarin kanssa tuota laitetta. Minulla oli tavoite paine muuttumaan mahdollisimman paljon kaasun mukaan. Jos sen käänsi ihan laitaan meni paine melko llhelle nollaa kaasu pohjassa, mutta pintakaasulla alipaine ei riittänyt pehmentämään vaihtoja. Parhaiten se toimi kun säätö ei ollut ihan tapissa. Alipainetta jäi silloin joku 0.2baria kaasu pohjassa, mutta pintakaasulla sitä oli 0, 7. Kun sen jälkeen sääti laatikosta paineet siten että vaihtoi kaasu pohjassa jämäkästi niin toimi hyvin pintakaasullakin. Isommilla tehoilla piti olla muitakin patentteja.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
Hannu.H
Viestit: 795
Liittynyt: 03.7.2007 16:19
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.H »

samisalama kirjoitti:MMiksi helvetissä mun viestit lähtee kahteen kertaan?
Painelitko selaimesta takaisin-painiketta?

Ainakin Androidissa lähettää viestit kahteen kertaan jos käyttää takaisin-nappia.

Mene etusivun tai jonkun osion kautta topikkiin uudestaan niin ongelmaa ei ole :idea:
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

samisalama kirjoitti:Mitenkäs tuota alipainesäädintä yleensä edes säädetään? Tai oikeastaan mistä sitä säädetään?

Muokkaus: Haa! Tajusin!

Jos tuo säädin on mykkä, niin mistä saa uusia? KL?
Yleensä alipainemodulaattori on säädetty niin että toisella kädellä kaasu pohjaan ja modulaattori niin pohjaan kun menee.
shrteam
Viestit: 467
Liittynyt: 21.10.2010 17:15

Viesti Kirjoittaja shrteam »

Mitäs tästä luulette. Syksyllä luisti vaihdoissa, nostin paineita 2 kierrosta ja tuli hyvä. Tuossa joskus helmikuussa työmatkan aikana tapahtui jotain. Alussa ihan ok, mutta kun tulin pois mtieltä niin paukutti vaihteita. Tein sitten niin että käänsin modulaattorin vastapäivää niin paljon kun menee ja 2 kierrosta paineita pois. 1-2 vaihto paukautti, mutta muut ihan ok eikä luista. Käänsin vielä 2 kierrosta paineita pois ja hävis melko paljon jo tuo paukasu
, ehkä jos vielä kierroksen vähentäs. Eikä siis luista. Eikös sen pitäs alkaa luistamaan jos paineita nuin paljon laskee vai mitä tässä nyt oikein tapahtu?
Avatar
andyx
Viestit: 329
Liittynyt: 09.11.2010 0:42

Viesti Kirjoittaja andyx »

Shrteam, joku alipaineletku lähtenyt irti konehuoneen puolelta - alipainevuoto - paukauttaa vaihteet sisään.

Tsekkaa liitokset.
s124, E300D aut. vm'96. Käyttis
Opel Astra G '01, 1.6 8v. Sairaus.


Ex: w124, 300D aut. vm'91.
shrteam
Viestit: 467
Liittynyt: 21.10.2010 17:15

Viesti Kirjoittaja shrteam »

andyx kirjoitti:Shrteam, joku alipaineletku lähtenyt irti konehuoneen puolelta - alipainevuoto - paukauttaa vaihteet sisään.

Tsekkaa liitokset.
Tullu jo koko auto myytyä, mutta ei siitä ollu mikään letku. Varmaankin oli tuo modulaattori rikki.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”