722.4. Laatikon täyttöproppu (Kuva mukana)

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

722.4. Laatikon täyttöproppu (Kuva mukana)

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Osaiskos joku kertoa millanen avain ko palikkaan sopii? Katsastuksessa alle kurkkiessa silmiin osui melkoinen vaihteistoöljyvuoto, ja siitä täyttöpropusta(ikänä oo avannut, oletan et se melkein 5cm halkaisijaltaan oleva pyöree mötikkä se olis..) näyttäisi valumaa tulevan. Kun ei oo mittään mahdollisuutta sisätiloihin vaan tossa parkkipaikalla pitäis rassata, ois kiva jos ois oikee työkalu valmiiksi.

Tiiä nyt sitte vaan miksi se on alottanu vuotamisen, täyttö aina tehty mittatikun aukosta, mutta pieni toive(varmaan turha) et kiristelemällä lakkaisi.
Viimeksi muokannut sv22, 02.2.2012 18:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

mistähän täyttö ropusta sää ny oikein puhut, mittatikun reijästä ne on tähän asti laitettu :roll: kerros ny mitä roppua sää oikein tarkotat :roll:
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Semmonen pyöree, kuskin puolella, 2€ kolikkoa selkeesti suurempi, öljypohjan reunan yläpuolella, alipainemokkulan etupuolella sijaitseva pyöreä osa, jossa keskellä näyttäis olevan kuusiokolo/tms menevä kolo. Sijaintinsa puolesta oletin täyttöaukoksi, mutta ei siis se lie. Siitä ympäriltä kuitenki öljyä valuttelee. Huomenna pitäis lähtee vähä pitemmälle reissulle, et ois kiva jotain saada sille tehtyä.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Kuva

Elikkä tuosta reunoilta falskaa..

Eli toisaalta, jos ei ole täyttöproppu, niin mikä tuo sitten on? Ja tuleeko kellekään ajatuksia siitä mikähän on yllättäen vuotoa aiheuttanut? Onko pakkanen tehny kiusaa ja särkeny tuolta kohdin jotain, liekö pakkanen tehny tukosta öljykiertoon ja puskee tosta vaiko mikä lie?
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

sv22 kirjoitti:Kuva

Elikkä tuosta reunoilta falskaa..

Eli toisaalta, jos ei ole täyttöproppu, niin mikä tuo sitten on? Ja tuleeko kellekään ajatuksia siitä mikähän on yllättäen vuotoa aiheuttanut? Onko pakkanen tehny kiusaa ja särkeny tuolta kohdin jotain, liekö pakkanen tehny tukosta öljykiertoon ja puskee tosta vaiko mikä lie?
se ei ole täyttöproppu, siihen tulee kytkin mutten muista kytkimen nimee, mutta katalysaattorin kanssa kumminki jotain tekemistä :roll:
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Ok. Mutta onko kyseessä kuitenkin jengalla oleva tulppa ja minkä kokoinen kuusiokolo tuohon tulisi sovittaa? Isoja kokoja ei pakista löydy, eikä kaikkia mahdollisia kokoja viittis ostaa ihan varmuuden varalle..
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

sv22 kirjoitti:Ok. Mutta onko kyseessä kuitenkin jengalla oleva tulppa ja minkä kokoinen kuusiokolo tuohon tulisi sovittaa? Isoja kokoja ei pakista löydy, eikä kaikkia mahdollisia kokoja viittis ostaa ihan varmuuden varalle..
jos ny maltat varrota huomiseen, niin katton sen avain koon kun en ulukoo muista, mutta sen muistan, että kierteellä on kiinni ja tais olla kuparirengas tiivisteenä, mutta tarkistan senkin samalla :wink:
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Eipä kovin innosta tällä kelillä lähtee ulkoilemaan.. :)

Mietimpähän vaan että mikä kumma se lie iskeny ku tollee lorottelee ulos. Tikusta ku vilkasin, joo kylmänä, mutta ylemmän merkkiviivan kohilla näky rantu, joten jotain siellä toki on. Kesällä öljyt katottu kohilleen, et ylitäyttöä ei ole.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Se on B1-pannan venttiilin tulppa. Tuon paikalle ruuvattavalla paineanturilla bensavehkeet tosiaan tunnistaa "ylikuormatilanteen".

En kuitenkaan äkkiä katsottuna hoksinut tuolle tulpalle mitään tiivistettä. Sille venttiilille on o-renkaat mutta jospa touho osaa sanoa paremmin, kunhan pääsee pajalleen. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Kuva

Tommoselta se näyttää. Ei näy missään ylempänä valumaa, että tuosta kohdilta se tuntuis falskaavan jostain syystä.

12mm kuusiokolo siihen sopi, mutta eipä se kohtuuvoimaa käyttämällä liikahtanu mihinkään. Mysteeri siis on et miksi se vuotaa, siihen ei tosiaan oo koskaan varsinaisesti koskettu.
jani_LPR
Viestit: 452
Liittynyt: 19.10.2010 18:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja jani_LPR »

Minä en ole asiantuntija, mutta voisko olla että tuo öljypohjan tiiviste vuotaa ja ajoviima heittäis ölppää tuohon tulppaan?
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

en minäkään, mutta näin aattelin itekki, että pohjan tiivisteestä tulis :wink:
otinpa propun irti ja pikkanen tippa vettä oli propun takana mutta tiivistettä siellä ei ollut eikä siihen oikeistaan käykkään tiiviste reijän muodon tautta ja jos rakentaa siihen tiivisteen, niin ykkös panta ei varmaankaan toimi enää kunnolla :arrow: tällänenhän se propun reikä sitten on ja proppu, kierre oikeakätinen ja avvain 12mm:nen :idea:

Kuva

Kuva

Kuva

se on sitten vallan hirmu lujassa kiinni :wink:
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Ok, luotettava se on fiksumpiin =)

Nyt ku vaan tietäis mikä tuon tiivisteen on saanu vuotamaan, kesällä vaihdoin laatikon, samassa uus tiiviste/öljyt/AMG-jousi 2-3 vaihtoihin (jei, ku autossa ees yks semmonen osa :D ), eli jotain 15tkm ajettu.. Pitää koettaa ryömiä alle tarkisteleen oliskos ruuvi(t) löystyny..

Onkos noihin öljypohjan pultteihin jotain oikeaoppista momenttia, vai ihanko perstuntumalla kohilleen?
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

kait siihen oikeen momenttikin on mutta ihan sormituntumalla ite vetäny kiinni ja kiristys järjestys "ristiin"
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Näin se tuli itekkin tehtyä, tais vaan joku nurkka olla semmonen et alkoi pelti uhkaavasti taipua sitä mukaa kun kiristeli.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Kahdeksaa Nyyttonmetriä suositellaan kirjallisuudessa. Eli ei kovin tiukalle.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

näinhän se tais olla, mistähän se risto taas katto ton arvon :roll:
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5208
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

touhottaja kirjoitti:näinhän se tais olla, mistähän se risto taas katto ton arvon :roll:
WIS:stä, 722.4:n purku- (ja kasaus-)ohjeista kurkkasin.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Mulle ei ole vielä tuon WIS:in käyttö hahmottunut, ku en oo vielä tainnu yhtään oikeata ohjetta saanu auki, topikkeja senkin edestä.. :oops:

Täytynee hakee uus tiiviste sekä öljyt ja asennella tuo oikeaan kireyteen uusilla palikoilla jahka kelit vähän lauhtuis..

Ihan OT:na, onkos kukaan keksiny mitään millä laatikkoa vois näillä pakkasilla sääliä, joku säteilylämmintin tms jonka defan piuhasarjan kautta sais puuhasteltua?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29072
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Lämmityskäyttö ennen ajoon lähtöä eikä koskaan kylmänä pakilla liikkeelle.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Tällä yritetty mennä, tosin tuo pakittamatta jättäminen välillä mahdotonta. Sen kyllä huomaa selkeästi miksei kylmänä pitäisi pakittaa.. Yleensä oon käyttänyt D-3-2 linjan molempiin suuntiin pitäen parikyt sekkaa päällä joka kohalla ennen pakin laittamista, sitäkin vähintään puoli minuuttia päällä ennen jalan nostoa jarrulta. Mutta kyllähän se meinaa luistaa, se on selvä.
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Ööö- en minä kyllä pakitusta ole koskaan varonut, ennemminkin tunnustellut ettei luista kylmänä pakilla.
Onhan tuo 700tkm ajettu laatikko edelleen ihan ok.
Kun oikein mietin niin tulen tulokseen, että kylmälähdöistä on tehty reilusti yli puolet pakilla ainakin minun omistukseni ajan. (15 talvea)
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Joo, löytyhän se vuodon syy kun pääsi montulta kattoon. Tiiä vaan mikä tuohon on iskeny, muualla ku ei näy mitään..

Kuva

Jostain tullu isku tuohon kohtaan, tiiviste pullottaa. Muuten ei missään näy mitään jälkiä, et aika tarkasti osunu pienelle alueelle jotain.
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

öljypohjan tulppa kiritty liian lujaan.
Pultti on tunnoton jos kierteessä on yhtään hiekkaa. Voit selvitä tiivisteen vaihdolla, se on monesti keskeltä halki.
Toinen vaihtoehto on pahempi,- pohjan kanttaus pilalla. Itse olen joutunut ostamaan koko öljypohjan kun muoto oli niin pahasti hukassa ettei suostunut enää tiivistymään.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

No tulppa ainakin on liian kireällä, ei vaan mun toimesta, laatikkoa vaihtaessa öljyt piti valuttaa pohja irrottamalla ku ei kummastakaan tulppa hievahtanutkaan, muuttu vaan kuusiokolo pyöreeksi.

Pitää toisesta ottaa öljypohja, helpommalla pääsee. Ei vaan mee järkeen miten tuossa on noin päässyt käymään.
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Eiku, piti sanomani että pohjan kiinnityspultti kiritty liian lujaan.- Vahingossa kirjoitin että tulppa.
No samapa se kun tulppakin on kerran liian lujalla. :lol:
masan200d
Viestit: 34
Liittynyt: 19.2.2012 18:42
Paikkakunta: P-Karjala

hyviä kuvia

Viesti Kirjoittaja masan200d »

Täältähän löyty hyviä kuvia vaihteistosta, nyt tiedän mistä löydän varmasti alipane letkun pään!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”