Kardaanin jyrinät ja tärinät
Kardaanin jyrinät ja tärinät
Minulla on 124 300D 5-vaihteisella manuaalilaatikolla. Jossain vaiheessa huomasin pientä jyrinää maantienopeuksissa. Kardaanin kannattimen vaihdon jälkeen jyrinä voimistui ja kuuluu varsinkin satasen vauhdissa. Veto päällä kuuluu melko selvästi ja kaasua löysätessä hiukan vaimenee. Korjaamolla sanoivat, että kardaani lienee joskus vaihdettu, koska se on vähän lyhyempi kuin pitäisi olla? Takapätkä on myös ilmeisesti väärässä asennossa.
Minkälaisia pituuseroja kardaaneissa on ja vaikuttaako esim. perän malli mittaan? Ajattelin jos vaihtaisi koko kardaanin kerralla. Olisiko se järkevin vaihtoehto?
Minkälaisia pituuseroja kardaaneissa on ja vaikuttaako esim. perän malli mittaan? Ajattelin jos vaihtaisi koko kardaanin kerralla. Olisiko se järkevin vaihtoehto?
Viimeksi muokannut AriK123, 19.11.2014 13:04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Nyt on vaihdettu samanlaisesta autosta toinen kokonainen kardaani. Samalla tuli uusi rättinivel eteen. Pikaisen testin perusteella tärinä ja jyrinä vaimenivat selvästi. Etupätkä on noin 10 mm pidempi kuin entisessä ja takapätkä samanpituinen. Edelleen takapätkä saisi olla n. 20 mm pidempi, jotta ulottuisi kunnolla kannattimen kohdille. Missähän vika? Miten tuo takapätkä voi olla liian lyhyt?
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
-
- Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
- Viestit: 6067
- Liittynyt: 07.3.2007 17:55
Kysytäänpä täällä kardaani-topicissa tällaista: Onko automaatti- ja manuaalilaatikkoisen 300D:n kardaaneilla eroa? Olisi tarkoitus hankkia purkuautosta kardaani tuohon kolmesatkuun, oma on manuaalilla vm. 90 ja purkuauto ois 300D automaatti vm. 91.
Itselläkin esiintyy kovaa jytinää noin 90-100 km/h nopeudesta ylöspäin. Alustaan vaihdettu kikkulaa (esim. takakelkan kumit), kardaania tasapainotettu ja kardaanin kumiosia sekä keskitysholkit vaihdettu. Takajarrusatulat ja käsijarruhilppeetkin on vaihdettu sekä kokeiltu uusia vetareita. Jytinä on vaan ja pysyy, kesä- ja talvirenkailla. Seuraavana täytynee kokeilla tuota uutta kardaania.
Jos ei silläkään tokene, niin alkaa kyllä jo ihmetyttämään...
Itselläkin esiintyy kovaa jytinää noin 90-100 km/h nopeudesta ylöspäin. Alustaan vaihdettu kikkulaa (esim. takakelkan kumit), kardaania tasapainotettu ja kardaanin kumiosia sekä keskitysholkit vaihdettu. Takajarrusatulat ja käsijarruhilppeetkin on vaihdettu sekä kokeiltu uusia vetareita. Jytinä on vaan ja pysyy, kesä- ja talvirenkailla. Seuraavana täytynee kokeilla tuota uutta kardaania.
Jos ei silläkään tokene, niin alkaa kyllä jo ihmetyttämään...
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
Minäku tarttein kartaania ni tuntu et samanlaisessaki on eri pitusia kartaaneja tai eri pulttijaolla, molemmat manuaaleja esim. Että mittaa pyysin sitte kartaanista ku ostelin.
Mulla tuo jyrinä johtu eturättinivelestä omassa. Sitte se laukes 100 vauhissa yks kaks varottamatta. (tai no pörähti se sillee et löysäsin vaa kaasun ja sitte posahti) Ku kuvittelee mitä irrallaa vispaava kartaani siel tunnelissa tekkee ni remppa laajeni mukavasti. Ainaki ite tutkisin heti kartaanin rätit jos jyrisee, ettei ainakkaa mee rikki ajossa.
Mulla tuo jyrinä johtu eturättinivelestä omassa. Sitte se laukes 100 vauhissa yks kaks varottamatta. (tai no pörähti se sillee et löysäsin vaa kaasun ja sitte posahti) Ku kuvittelee mitä irrallaa vispaava kartaani siel tunnelissa tekkee ni remppa laajeni mukavasti. Ainaki ite tutkisin heti kartaanin rätit jos jyrisee, ettei ainakkaa mee rikki ajossa.
E46 330D & E46 328i
omassa oli viime kesänä kauhia jyrinä ja jumputus.ensin vaihdettiin kardaanin tukilaakeri ja sittenpä huomattiin että vetareitten suojakumit rikki.
ei huomannu muuten kun tökkäs sormella, oli keskeltä halki molemmat.
ei varmaan tässä tapauksessa, mutta näinkin voi käydä
ei huomannu muuten kun tökkäs sormella, oli keskeltä halki molemmat.
ei varmaan tässä tapauksessa, mutta näinkin voi käydä
S211 220cdi a classic - 04
Ex.
W140 300 se - 91
S124 300 TE A -91
s211 220 cdi a Avantgarde -08
s211 220 cdi a classic -04
w202 c 180 -93
w124 200 D -92
Ex.
W140 300 se - 91
S124 300 TE A -91
s211 220 cdi a Avantgarde -08
s211 220 cdi a classic -04
w202 c 180 -93
w124 200 D -92
Aika vaikeita nämä kardaanihommat. Nykyiseen 300TD farmariin lisättiin värinänvaimennin ja kardaanin merkit laitettiin kohdakkain. Tärinä vain voimistui niin, että apukuskin penkki rupesi värisemään. Tämän jälkeen ostin toisen kardaanin ja vaihdatin sen paikalleen. Sen jälkeen jyrinä muuttui siten, että se alkaa jo alle 80 km/h vauhdista ja kuuluu melko tasaisena siitä ylöspäin. Ei ole kovin mukava ajella täristimellä.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Suosittelen, että käytät kardaanin Ko-Met:lla. Itse käytin oman pirssin siellä kesällä ja loppui jytinät. Tätä ennen kardaania oli "tasapainotettu" kaksi kertaa paikallisella koneistamolla.
http://www.ko-met.fi/
http://www.ko-met.fi/
Pikkunen Seatti
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde
ex 300D -90
ex 190D 2.5 -92 Avantgarde