Perän keskitapin hitsaus

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Perän keskitapin hitsaus

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Elikkäs johdantoa ensin...

Perä alkoi ääntelemään kovin metallisella äänellä kevyessä moottorijarrutuksessa. Koska perässä ei ollut muuten väljää ja se oli ollut oireeton ja äänetön, epäily kohdistui keskitappiin ja sen kiinnityssokan poikkimenoon.

Pultit irti ja vetarit langalla pohjaan roikkumaan... ABS-anturi oli tosi tiukka irroittaa mutta suostui sekin ehjänä lähtemään.
Kuva

Orvon näköinen on pohja ilman murikkaa...
Kuva

Tapin molemmista päistä puuttui hieman tavaraa - tavara näkyy kauniina metallinhohtona öljyn seassa:
Kuva
Koska sokka oli antautunut todettiin sen kestävyys riittämättömäksi ja harkintaan tapin hitsaaminen paikoilleen.

Takana näkyy rattaassakin pieniä "hiertymiä":
Kuva
Tämä vain vahvisti päätöstä hitsaamisesta.

Tappi hitsattuna ja ylimääräiset rälläköitynä:
Kuva
Tapin irtoamisen erittäin nopeasti aiheuttama väljyys poistui samalla ja perä tuntuu välyksien puolesta uutta vastaavalle.

... aika loppui kesken.... rojekti jatkuu tänään...
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
Samuli H
Turbopöljä
Viestit: 1305
Liittynyt: 02.10.2005 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Itse hitsasin pari kertaa yhden isonperän keskitapin paikoilleen. 10-15tkm kesti yhdellä hitsauksella, mutta sitten lähti taas irti. Ammattilainen tietysti osaa hitsata tuon oikein, itse tuli migillä vaan turattua kiinni.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Sama on tehty täälläkin,eihän se kauaa kestänyt,tosin hitsauskin oli mallia pikainen kun "uusi" perä oli jo tulossa.
Avatar
konjamiini
Viestit: 110
Liittynyt: 11.12.2005 10:36
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

Hyvä tuosta hitsaamalla tulee, ja kestää kunnes hajuaa :niinpaniin:

On kokemusta :wink:
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Tosin kun nyt kun kuviakin kattelin niin tuohan onkin vielä ihan ehjä perä :lol: Omasta oli tapin pää jo katkennut ja reikä kulunut yli puolet isommaksi... :roll:
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Samuli H kirjoitti:Itse hitsasin pari kertaa yhden isonperän keskitapin paikoilleen. 10-15tkm kesti yhdellä hitsauksella, mutta sitten lähti taas irti. Ammattilainen tietysti osaa hitsata tuon oikein, itse tuli migillä vaan turattua kiinni.
Joo, migillä meni heppiin ja puikolla loput :lol:
konjamiini kirjoitti:Hyvä tuosta hitsaamalla tulee, ja kestää kunnes hajuaa :niinpaniin:

On kokemusta :wink:
Katotaan jos kestäis siihen että ASD on paikoillaan :roll:
AM kirjoitti:Tosin kun nyt kun kuviakin kattelin niin tuohan onkin vielä ihan ehjä perä :lol: Omasta oli tapin pää jo katkennut ja reikä kulunut yli puolet isommaksi... :roll:
Reikä oli sen verran kulunut että vajaan millin välys oli molempiin päihin tullut :cry: Välyksen eliminointi mellapelti tyyppisellä ratkaisulla ja tappi heppiin - hyvältä vaikuttaa ainakin tässä vaiheessa.

Nyt pitää lähteä HannuS:n kanssa pajattaan ja käydä hakemassa törppö mobilubea mennessä.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
konjamiini
Viestit: 110
Liittynyt: 11.12.2005 10:36
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

Itekki tuli hitsailtua migillä tuo tappi kiinni ja kyllä pysy, on nimittäin vieläki siinä peräsä kiinni, mutta hammasrattaat vain on hävinny sen tapin ympäriltä :lol:
Oli siinäki välystä reilusti, tapin reiät soikiot. Tappi suunnilleen keskelle reikää ja heppiin, ilmeisesti sattu jopa aika keskelle tuleen ko sillä perällä tuli ajeltua vielä pitkään... :roll:
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Tuossa on työkalut millä tapin saa pysymään :lol: Kemppi rules - onko mullakin nyt kemppiläinen perä 8)

Kuva

Uusi onkelma vaan ilmentyi kun auto pudotettiin nosturilta :cry: Ei mene kuin 1 ja 2 vaihde päälle :cry:

Vian etsintä jatkuu huomenissa....

Niin,

KD:n kytkin on katsottu.
KD:n rele on käytetty irti.
KD:n kaapeli on laatikon persauksista irti.
Vaijeri on niin löysällä kuin sen saa.
Laatikolle menevä vaijeri ei ole poikki eikä jumissa.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Tais mennä tappi poikki tai sitten nuo konjamiininkin mainitsemat rattaat alkaa hävitä tapin ympäriltä :roll: En taida tuota kuitenkaan aukaista vaan leipasen korvaavan paikoilleen ja analysoidaan vasta sitten vanhan kohtalo - Kemppi käteen ja rauta sulamaan jos ei kaikki rauta ole jo öljyn seassa :wink:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

XUX63 kirjoitti:Tais mennä tappi poikki tai sitten nuo konjamiininkin mainitsemat rattaat alkaa hävitä tapin ympäriltä
Niin että kun sait lootan pitämään niin perä antautui taas? :roll:
I drive an Opel. What's your excuse?
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

XUX63 kirjoitti:Tais mennä tappi poikki tai sitten nuo konjamiininkin mainitsemat rattaat alkaa hävitä tapin ympäriltä :roll: En taida tuota kuitenkaan aukaista vaan leipasen korvaavan paikoilleen ja analysoidaan vasta sitten vanhan kohtalo - Kemppi käteen ja rauta sulamaan jos ei kaikki rauta ole jo öljyn seassa :wink:
Oliko sulla asd?

Jos ei niin mulla ois perä...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Melitos kirjoitti:
XUX63 kirjoitti:Tais mennä tappi poikki tai sitten nuo konjamiininkin mainitsemat rattaat alkaa hävitä tapin ympäriltä
Niin että kun sait lootan pitämään niin perä antautui taas? :roll:
No joo, mitenkähän nuo vetarit :roll: Perä on matkalla Ouluun - toivottavasti ehtii paikoilleen ennen Juhannusta.... Korvaava on samanlainen kuin entinenkin. Pitää vakavasti miettiä sitä SL:n perää mutta ajetaan nyt tämä ja ehkä varaperäkin loppuun :lol:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
nokileka
Kannentiiviste-spesialisti
Viestit: 600
Liittynyt: 03.2.2006 0:27
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja nokileka »

morkoolinletku hanskalokeroon niin alkaa kestämään :lol:
Datsuni on mun ratsuni.
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1497
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Anna vaan tyttären ajella :roll: Eipä ole perä ongelmia :lol:
Datsun Bluebird
Mb Vito
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Jube kirjoitti:Oliko sulla asd?

Jos ei niin mulla ois perä...
Ei oo ASD-perää tuossa mun lintassa :cry: Mimmonen perä sulla oli myytävänä ? Isokin ? 2.65 ? Hinta ? Alennukset ? SpecialPrice ?

Yksi perä on jo tulossa mutta kyllähän nuita voisi varastoonkin ottaa :roll:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7231
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Noniiin nyt on omastakin farkusta perän keskitappi hitsattu kiinni. Oli muuten melkosen kolon jo hakannut :shock: Tapissa oli välystä lähes oman vahvuutensa verran. :shock:

Ihme ettei tappi ole luistanut pois paikoiltaansa ja hajottanut perää jo ajat sitten. :P

Kuva on kunhan kaveri saa sen puhelimestaan pihalle.

EDITTIÄ:
http://img.photobucket.com/albums/v625/ ... vljper.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v625/ ... ljper2.jpg
Avatar
nokileka
Kannentiiviste-spesialisti
Viestit: 600
Liittynyt: 03.2.2006 0:27
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja nokileka »

Mika.T kirjoitti:Noniiin nyt on omastakin farkusta perän keskitappi hitsattu kiinni. Oli muuten melkosen kolon jo hakannut :shock: Tapissa oli välystä lähes oman vahvuutensa verran. :shock:
siinä on puikko pari palanu, kun on tuota reikää täytetty? :lol:
Datsuni on mun ratsuni.
500
Viestit: 122
Liittynyt: 23.11.2005 21:35
Paikkakunta: tre

Viesti Kirjoittaja 500 »

:) ihan mielenkiinnosta kuin perä "ulvo"tossa kohtaa?laatikon viiveet/kolaus?
tainnu tekarit holskyä kun vaihto tai "vetas"pakille?
ja vahvasti mesellä....
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7231
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Joo. Jokunen puikko tuohon meni. :D Toistaseksi toimii hyvin. ajettu hitsauksen jlk noin 250km :shock:
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7231
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

500 kirjoitti::) ihan mielenkiinnosta kuin perä "ulvo"tossa kohtaa?laatikon viiveet/kolaus?
tainnu tekarit holskyä kun vaihto tai "vetas"pakille?
Perähän ei ulvo vaikka olis tasauspyörästöltään kuinka väljä tahansa. KUn on vetopyörästöltään ja laakereiltaan kunnossa. Eli hiljanen oli ennen remonttia. Ja remontin jlk vielä hiljaisempi. :D

Laatikon viiveisiin tuo ei vaikuta. Mutta vaihteenkytkemisen jälkeiseen nykäykseen vaikuttaa reilusti... Perä melkeinpä paukahti (kolahti aika kovasti) aina kun laittoi pakin päälle. Eteenpäin lähtiessä laatikon "viive" pehmensi lähtöä niin ettei tuo ääntänyt. Pieni välyksen aiheuttama nykäys kyllä tuntu.

Nyt kun vaihteen kytkee päälle niin auto lähtee sievästi liikkeelle kolahtelematta ja nykimättä. :mrgreen:

HUOM: Automaattilaatikko.
Tomi S.
Viestit: 810
Liittynyt: 03.11.2005 17:38
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

:cry: :cry: nyt se on prkl mullakin sama juttu :cry: :cry:

Perässä on selvästi välystä, siis todella selvästi!
Lisäksi perä pitää ilkeätä sorvaavaa ääntä kun nostaa jalan kaasulta, eli moottorijarrutuksen ajan. Muuten on hiljainen, niinkuin ennenkin.

Tarjotkaa uutta perää? :? :roll:
- MB R129 500SL
- MB W176 180cdi AMG Sport
- Range Rover Velar D300 First Edition
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Tomi S. kirjoitti::cry: :cry: nyt se on prkl mullakin sama juttu :cry: :cry:

Perässä on selvästi välystä, siis todella selvästi!
Lisäksi perä pitää ilkeätä sorvaavaa ääntä kun nostaa jalan kaasulta, eli moottorijarrutuksen ajan. Muuten on hiljainen, niinkuin ennenkin.

Tarjotkaa uutta perää? :? :roll:
Ei tartte uutta perää - Kemppi riittää :wink: Tuo tappi pääsee liikkumaan ensiörattaaseen kiinni kun moottorijarruttaa kevyesti. Vedossa ja kovassa moottorijarrutuksessa tappiin kohdistuu sen verran voimaa että se pysyy hahlossaan.

Sen voin nyt kokemuksesta sanoa että ainakin ST-käytössä kannattaa antaa perälle reilusti rälläkkää tai porakonetta jotta tapin saa sulatettua kunnolla kiinni - eka hitsaus kesti alle 1500km ja tappi repes irti. Nyt tuntuu pysyvän kestotestissäkin - meni vaan moniurahihna riekaleiksi :cry: Kaikkea ne kierrokset teettää....
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Tomi S.
Viestit: 810
Liittynyt: 03.11.2005 17:38
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Tomi S. »

XUX63 kirjoitti:Ei tartte uutta perää - Kemppi riittää :wink:
Ku ei oo sitä Kemppiä :cry: Vapaaehtoisia hitsureita jos saan tuon perän irti? :roll: :wink:
- MB R129 500SL
- MB W176 180cdi AMG Sport
- Range Rover Velar D300 First Edition
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1497
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Tuntemattoman metallin puikolla kiinni on ja pysyy :roll: Tosin maksaa yli 10€ kpl :oops: Hitsari kyllä löytyy :lol:
Datsun Bluebird
Mb Vito
Avatar
kekkila
Viestit: 96
Liittynyt: 14.11.2006 10:56

Viesti Kirjoittaja kekkila »

Tomi S. kirjoitti:
XUX63 kirjoitti:Ei tartte uutta perää - Kemppi riittää :wink:
Ku ei oo sitä Kemppiä :cry: Vapaaehtoisia hitsureita jos saan tuon perän irti? :roll: :wink:
ihan sama kysymys? löytyiskö? osaava saa määritellä palkkionsa.... :D
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

No joko se osoite unohtu? :wink:
Pro HVM
Avatar
kekkila
Viestit: 96
Liittynyt: 14.11.2006 10:56

Viesti Kirjoittaja kekkila »

ei toki :D

tuonko syömät ja juomat ? :?:
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Meikäläisen mersussakin perä pitää kevyessä moottorijarrutuksessa
pientä vihellystä 120:n vauhdissa. Se alkoi viime syksynä hiukan
sen jälkeen, kun Vänttinen vaihtoi peräöljyn ja unohti korkin auki.
Ei kuulemma johdu ääni öljyn puutteesta vaan on puhdas sattuma.

Kyllä pieni välyskin tuntuu, mutta se voi olla puslissakin.
Täytyy katsoa.

Voitaisiin ihan mielenkiinnosta kokeilla tuota hitsausta joskus,
jos löytyy vapaaehtoinen tekijä. Taidan kuitenkin ensin hommata
varaperän, jos vaikka ääni ei lähtisikään, niin saisi homman
silti valmiiksi.
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Se perä alkoi itsellä vinkumaan myös siitä, kun pistin sinne tavallista mobilin peräöljyä. Onneksi vinkuminen lakkasi, kun pistin sinne sitä vaadittua mersun peräöljyä. Oliko se nyt mobil HD-A:ta.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
väpelö
Viestit: 93
Liittynyt: 28.2.2007 20:02

Viesti Kirjoittaja väpelö »

täälläkin menossa keskitapin hitsaaminen :oops:

migillä heppailtu tappi kiinni,puikolla parempi taitoisempi hitsari saa viimeisellä.

eikö tuon hitsaamisen jälkeen kumpikin takarengas ole yhtä puuta,lukkoperä? :shock:

eikös se tappi pidä täräyttää kiinni siihen runkoon kummastakin päästä,vai olenko nyt ymmärtänyt jotain väärin? :shock:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”