Manuaalilaatikon 5-vaihteen ulina

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
harrastaja
Viestit: 18
Liittynyt: 17.11.2006 21:05

Manuaalilaatikon 5-vaihteen ulina

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Aukasin 250D -90 5-vaihteisen manuaalilaatikon, jossa vitonen ulisi vedätettäessä. Nuo vitosen isomman rattaan kytkentähampaat oli menneet tämän näköisiksi:
Kuva
Muiden vaihteiden vastaavista kohdista päätelleen noita kulmissa olevia koloja ei kuulu olla, vaan hammas pitäisi olla symmetrinen(?).
Kun ison rattaan ja sen kytkevän holkin laittaa käsissä nippuun ja vääntää niin holkki tuntuu ajautuvan ulos. Eli kuin vaihde koittaisi vääntyä pois päältä.

Laakerit vaikuttivat ehjiltä ja normaalin värisiltä, muutenkin vaihteet pelasi ulinaa lukuunottamatta ok. Laatikolla on ajettu 430tkm ja öljyt vaihdettu ainakin 300tkm kohdalla ATF220. Jos tuo ei ole luonnollista kulumaa, niin aiheuttajana saattaisi olla moottorin/vaihteiston tukikumien vaihdon jälkeen tekemättä jäänyt vaihdekepin tankojen säätö. Huonoilla säädöillä oli ajettu yksi kesä ja ääni oli ainakin huomattu kovempana heti kumien vaihdon jälkeen. Olisiko vitonen ollut silloin huonosti kytkeytyneenä, joka olisi kuluttanut hampaita? Muutaman tkm päästä tuosta oli ainakin vitosen siirtäjän akselin päästä oleva jousi ollut poikkinaisena öljyropun magneetissa. Sen jälkeen tehty vaihdekepin tankojen säätö vähän pienensi ääntä.

Oikeastaan kysymys kuuluisi kuinka tuo vitosen pienempi ratas irtoaa akselilta? Ilmeisesti lämmöllä se liukuu vaan pooria pitkin pois?
Kuva

Nuo osat tarvisin myös ostaa, tässä linkki ostoilmoitukseen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”