Takapyörännapa väljä

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
Rou_inen
Viestit: 76
Liittynyt: 31.3.2012 14:26
Paikkakunta: Susrajoilta

Takapyörännapa väljä

Viesti Kirjoittaja Rou_inen »

Onko miten yleistä jotta takapyöränlaakerin sisäkooli syö navan väljäks. Puolen vuojen sissään asettelen jo toista napaa sorviin. Tutulla meni taannoin kanssa napa väljäks. Ei luulis jotta joka laakerin vaihossa pitäs napa käyttää sorvissa.
HannuS
Viestit: 437
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

Viesti Kirjoittaja HannuS »

Siis akseli joka tulee sinne laakerin sisään kulahtaa väljäksi? On se vissiin aika yleistä. Sehän on aika tarkka laittaa paikalleen ettei purista rässillä laakeria väärästä kohtaa. Ja vastin pitää asettaa oikein. Jos sisä napaan (akseliin) tulee jälkiä tai on tullut vanhan laakerin sisäkoolin pyörähtämisen takia jälkiä pitäis laittaa uusi akselinapa. Sorvaaminen ohentaa sen ja en tiedä löytyykö siihen alikokoista laakeria.
Mä olen helpottanut hommaa siten että olen pakastanut navan ennen paikoillen prässäystä. Oma aikaisempi laakeri kesti 150.000 km vaikka akselissa ei näkynyt naarmun naarmua. Siksi olen sittemmin ostanut uuden navan, jos vanhassa on näkynyt naarmuja.

Ammattimiehillä on siihen työkalu niin napa-asetelmaa ei edes tarvi irroittaa autosta. Vain vetari pois.
pari omaakin kuvaa aiheesta


Kuva

Kuva
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Rou_inen
Viestit: 76
Liittynyt: 31.3.2012 14:26
Paikkakunta: Susrajoilta

Viesti Kirjoittaja Rou_inen »

Voi olla jotta nuo navat syopyy jos jättää laakerin vaihon viimo tinkaan. pääsee toinen sisäkooli pyörähtämään.

Tuohon tappaan oon nuo ehjänny. Tarpeeks vaa rymppiä holkille ja varovaisesti lämpöö jotta ei venähä. Sit vaan mahollisimman suoraan sorviin kiinni... Tosin vois kait niitä täytehitsata ja sitte sorviin.

Kuva
HannuS
Viestit: 437
Liittynyt: 25.4.2006 13:12
Paikkakunta: Kiimingin takametsä

Viesti Kirjoittaja HannuS »

VOT :shock:

Mullakin olis varaosaautossa paikollaan kaksi aihiota, joille pitäis tehdä tuo.
Lämpösovituksellako laitat tuon holkin paikolleen sorvattuun napaan?
Escort MK1 -71
Escort MK2 -75
Passat Farm -81
MB300D Farm -88
MB E280CDI Farm -06
Rou_inen
Viestit: 76
Liittynyt: 31.3.2012 14:26
Paikkakunta: Susrajoilta

Viesti Kirjoittaja Rou_inen »

Simmoset neljä satkuu tiukka tuo holkki napaan nähen. Lämpimänä menee kevyesti paikalleen. Pitäs kestää ihan semmosenaan paikallaan.
Onko kukaan sattunu mittaamaan minkä paksunen on uus napa tuolta kohin? Siis mihin laakerin sisäkooli tulee. Nuo oon sorvannu mittaan 49,01 siihe jää satkun verran puristusta.
Jos ei oo ihellä mahollisuuksia tehä niin kannattaa kysellä paikallisista koneistamoista paljon tulis kustantamaam, vois olla halvempi kun uus. Eivät uuvelle juurikaan häppee :D
mustang 66
Viestit: 311
Liittynyt: 05.11.2011 12:09
Paikkakunta: kerava(nivalasta)

Viesti Kirjoittaja mustang 66 »

laakeri hirttäny vähä kiinni ku nuin on käyny.mulla oli kans 124 farkussa samannäkönen napa.vaihoin uuden.aika kauan minä sillä jurruutiin meneen vaikka äänsi
mercedes benz 203 200 cdi farmari -05
ford mustang ht 351 cleaveland -66
ford taunus coupe -76 (ikuisuusprojekti)
suzuki intruder 1400 -92

ex:124 300 tdt
ex:124 200 d
ex:201 200 d
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”