Isän 250d:stä pitäs laatikko ruuvailla säätöihin, vaihtotapahtuma 2-3 kestää liian kauan. Olen noita ennenkin ruuvaillut, mutta kuka se tietäisi sanoa, mikä on valmistajan ohje hommaan? Eli miten säädetään se modulaattori pumpun kylestä, vaijeri ja laatikon kupeen kahva? Sais sitte kerralla semmosen ku sen kuuluukin olla.
Kiitos ja anteeksi.
Vielä automaatin säätämisestä
Vielä automaatin säätämisestä
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
Muistaakseni Jarkko S:ssä neouvoi pumpun kupeestä säätämään alipainerasian seuraavsti: Vedetään toisella kädellä kaasu pohjaan ja toisella kaannetää alipainerasiaa vastasuuntaan niin pitkälle kuin menee ja kiristetään ruuvit.
Sitten säädetään vivustot. Mielestäni säätö on kohdallaan silloin, kun vaihteet vaihtuvat pienellä kaasullakin ilman odottamista ts. veto on tasaista koko ajan, eikä kaasua tarvitse löysätä isomman vaihteen saamiseksi pesään. Toisaalta vivusto pitää olla niin kireällä, ettei vaihteisto yritä mennä kokoajan liian isolla vaihteella. Sen tunnistaa siitä, että esimerkiksi kaupunkiajossa kiihdytyksessä moottorin kierrokset on koko ajan n. 2000 ja auto tuntu laiskalle- turbiini luistaa koko ajan.
Kun vivustolla on säädetty vaihtoajankohdat sopiviksi. Säädetään lopuksi vaihteiston kupeesta vaihtojen jämäkkyys kohdalleen. Vaihtamisen täytyy aina tapahtua jämäkästi, mutta paikat pitää pysyä hampaissa. Oleellista on, että säätöjä testattaessa kiihdytyksissä pidetään kaasu samassa asennossa, eikä yritetä kaasulla pehmentää vaihtoja. Säätö pitää olla sellainen, että vaihtaa kunnolla vakiokaasulla, oli kaasupoljin painettu mihin asentoon tahansa.
Näistä vaihteiston säädöistä on erilaisia mieltymyksiä ja tapoja, muttä tämä on oma käsitykseni asiasta.
Sitten säädetään vivustot. Mielestäni säätö on kohdallaan silloin, kun vaihteet vaihtuvat pienellä kaasullakin ilman odottamista ts. veto on tasaista koko ajan, eikä kaasua tarvitse löysätä isomman vaihteen saamiseksi pesään. Toisaalta vivusto pitää olla niin kireällä, ettei vaihteisto yritä mennä kokoajan liian isolla vaihteella. Sen tunnistaa siitä, että esimerkiksi kaupunkiajossa kiihdytyksessä moottorin kierrokset on koko ajan n. 2000 ja auto tuntu laiskalle- turbiini luistaa koko ajan.
Kun vivustolla on säädetty vaihtoajankohdat sopiviksi. Säädetään lopuksi vaihteiston kupeesta vaihtojen jämäkkyys kohdalleen. Vaihtamisen täytyy aina tapahtua jämäkästi, mutta paikat pitää pysyä hampaissa. Oleellista on, että säätöjä testattaessa kiihdytyksissä pidetään kaasu samassa asennossa, eikä yritetä kaasulla pehmentää vaihtoja. Säätö pitää olla sellainen, että vaihtaa kunnolla vakiokaasulla, oli kaasupoljin painettu mihin asentoon tahansa.
Näistä vaihteiston säädöistä on erilaisia mieltymyksiä ja tapoja, muttä tämä on oma käsitykseni asiasta.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99