E 200 D ja 5-vaihteinen manuaali-onko vetoja 5:sella?

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W201
Vastaa Viestiin
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

E 200 D ja 5-vaihteinen manuaali-onko vetoja 5:sella?

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Olen miettinyt, että miten tuohon W124:seen 200 D:hen sopii tuo 5. vaihde. Millaista nopeutta vitosella voi ajella, että matkanopeus pysyy yllä lievissä ylämäissä? Onko sen etu vain kesäkäytössä kun nopeus on 100 km/h lähinnä laskemassa kierroksia-äänitasoa?
Tuliko 5.vaihde vakioksi E-mallin myötä 93 vai oliko se jo 2.sarjassa vakiona 93?
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Re: E 200 D ja 5-vaihteinen manuaali-onko vetoja 5:sella?

Viesti Kirjoittaja Jube »

kardaani kirjoitti:Olen miettinyt, että miten tuohon W124:seen 200 D:hen sopii tuo 5. vaihde. Millaista nopeutta vitosella voi ajella, että matkanopeus pysyy yllä lievissä ylämäissä? Onko sen etu vain kesäkäytössä kun nopeus on 100 km/h lähinnä laskemassa kierroksia-äänitasoa?
Tuliko 5.vaihde vakioksi E-mallin myötä 93 vai oliko se jo 2.sarjassa vakiona 93?
Ei voi oikeen ajella vitosella ku +100km/h, jurraa pienillä nopeuksilla ja sitte hyytyy ylämäkiin ihan kiitettävästi :wink:

Onhan se ihan hyvä motariajossa, mutta kyllä kepakkoa terttee hämmentää ylämäkiin.

E-mallissa ainakin tuli 5-vaihde vakioksi, siitä en ole 100varma tuliko jo -93 :roll:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
pp d
Dieselspesialisti
Viestit: 2340
Liittynyt: 25.11.2005 16:10
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp d »

No niihän sitä sanothaan kakspuolikhaastaki että siinon viies vaihe turha :shock:

Mie se vain ruukasin välhiin ajella mutkasen pikataipahleenki viitosella ko en perustanu heiluttaa sitä kepakkoa, välilä menthiin viittäkymppiä eikä jurranu yhtään 8)

Nyt sitte ei tartte kepittää ollenkhaan, kiitos Aki P:n automatisoinnin
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

nyt ois sitten joutavan päivänen 5v-keppiloota lattialla jos joku tarvii. :wink:
Ei sillä vaihteella ole mitään merkitystä, perävälitys ratkaisee.
200D+ 5v, niin perävälitys on 3,91, muuten se on jotain 3,42 tai 3,27.
Avatar
JP74
Viestit: 721
Liittynyt: 08.11.2005 7:16
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Dieselin lootassa on lisäksi tiheämpi vitonen, kuin bensa-autoissa. Bensan laatikko kyllä käy muuten aivan yhtä hyvin dieselin perään.
Avatar
NicNac
Hemmittäjä
Viestit: 2942
Liittynyt: 12.11.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja NicNac »

Kyllä mulla ainakin ihan hyvin vetelee ylämäkeen.Ei täälä nyt yltiöpäisiä ylämäkiä edes oo,mutta kuitenkin.Simpsiön mäkeen tarttee kepittää....

Muistaakseni neljä ja viisvaihteisten nelonen on sama välitykseltään.Viisvaihteises perän välitys on vaan tiuhampi...
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN- Kuva
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

Voihan toki olla että minusta 200D tuntuu jurruttavalta ja mopolta oli se sitte 4,5,6 tai7 vaihteinen ku on tullu ajeltua *köh* 190D:llä :roll:

Liekkö tuo keveämpi kori ku tuntuu että kulkee oikeen mukavasti ja mitä isompi mäki niin sen paremmin viheltää :twisted:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Pappi
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 10854
Liittynyt: 30.9.2005 17:14

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Omassa E mallissa oli jo vitosvaihde. Onhan siitä tyhjänä ajettaessa hyötyä. kierrokset pysyy satasen nopeudessa ihmismäisellä tasolla.

Kärryn kanssa, ohituksissa ja ylämäessä vitosen sai unohtaa... Ei vaan vakiossa ole tehoja. Vaikka en muutenkaan käytä vitosta kärryjen kanssa, vaikka pellin alla olisikin tehoa tarjolla.

Appiukolla on nelivaihteinen 2ooD, kyllähän tuo tuolla on kohta satatonnia ajanut. Itse en ole muistaakseni ajanut kuin kerran tuolla mersulla.
Skodillac: Kuva Origami: Kuva
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Rengaskoolla on yllättävän paljon merkitystä. Koko 185/65 on ok, 195/65 laimentaa menohaluja jo huomattavasti.
Muutoin noista alkuperäisistä viisvaihteisen välityksistä ei pahaa sanottavaa. Kyllä mulla jaksaa mennä kärrynkin kanssa... :roll: :roll:
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

250nen vapari pumpunhipelöinnin jälkeen menee jo 60 vauhdissa 6 hengen kuormalla jonkinlaiset mäet ylös hyytymättä. Ennen säätöä meni vasta 90 vaihdissa. -Ja silti hyytyi.

Nyt tosiaan pystyy vitosella vauhtia lisäämään jo 50 vauhdissa.
Kadunkulmista lähdetään nykyään kolmosella :shock:
® Mesen linttaklubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 voimansiirto”