W212 ajovalojen parantaminen?
W212 ajovalojen parantaminen?
Asioista tietämättömän kyselykausi jatkuu
W212 ajovaloista näyttää olevan useampaa versiota. Halogeenivaloissa keskimmäiset salmiakin muotoiset säleikön viereiset valot ovat H7 kaukovalot ja varsinaisen ajovalon paikalla on H7 lähivalo.
Mutta mikäs tuon salmiakin funktio on bi-xenon autossa? Interaktiivinen käsikirja
http://www4.mercedes-benz.com/manual-ca ... base.shtml
kertoo xenonversiossa olevan keskimmäisissä (salmiakki)reijissä
"Infrapunavalo (pimeänäköavustin Plus): H11 55 W"
Onko sellaista varustetasoa, jolla saisi bi-xenon + näkyvää valoa tielle, vai onko xenonvaloissa aina salmiakit uhrattu tien valaisemisen sijasta infrapunakotkotuksille?
EDIT: auto hankittu, ja kaukovalot hyviä halogeeneja heikommiksi havaittu. Asian korjaamiseksi avun pyyntö esitetty myöhemmin tässä ketjussa.
W212 ajovaloista näyttää olevan useampaa versiota. Halogeenivaloissa keskimmäiset salmiakin muotoiset säleikön viereiset valot ovat H7 kaukovalot ja varsinaisen ajovalon paikalla on H7 lähivalo.
Mutta mikäs tuon salmiakin funktio on bi-xenon autossa? Interaktiivinen käsikirja
http://www4.mercedes-benz.com/manual-ca ... base.shtml
kertoo xenonversiossa olevan keskimmäisissä (salmiakki)reijissä
"Infrapunavalo (pimeänäköavustin Plus): H11 55 W"
Onko sellaista varustetasoa, jolla saisi bi-xenon + näkyvää valoa tielle, vai onko xenonvaloissa aina salmiakit uhrattu tien valaisemisen sijasta infrapunakotkotuksille?
EDIT: auto hankittu, ja kaukovalot hyviä halogeeneja heikommiksi havaittu. Asian korjaamiseksi avun pyyntö esitetty myöhemmin tässä ketjussa.
Viimeksi muokannut 740 GLE, 31.8.2014 22:10. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Sisemmissä valoissa ei xenonien yhteydessä ole parkkien lisäksi mitään, ellei ole ruksinut tuota infravalojuttua lisävarustelistalta. Että siinä mielessä menty vähän takapakkia edelliseen sukupolveen verrattuna.
Ne w212:ssä käytetyt H7-pitkät ei tosin kovin kummoiset muutenkaan olleet, joten ei niistä isoa apua olisikaan.
Paras kombinaatio olisi ollut xenonien rinnalle w204:ssa oleva H7-pitkä, mutta jostain syystä niitä ei ole siihen laitettu.
Ne w212:ssä käytetyt H7-pitkät ei tosin kovin kummoiset muutenkaan olleet, joten ei niistä isoa apua olisikaan.
Paras kombinaatio olisi ollut xenonien rinnalle w204:ssa oleva H7-pitkä, mutta jostain syystä niitä ei ole siihen laitettu.
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1915
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Pitää muistaa että aktiivinen kaukovaloavustin ei voi toimia tavanomaisten lisäpitkien kanssa, oli sitten xenonit tai halogeenit. Niiden kantamaa kun ei pysty dynaamisesti säätämään, saatikka valokuviota kuten uudemmissa malleissa.
Saksalainen autovalmistaja ei ole oikein osannut kuvitella että joku ajaisi pitkiä matkoja ja ainoastaan porot muita tienkäyttäjiä. Siinä ne hyvät, kiinteät kaukovalot voisi mennä automaatin antaman mukavuuden edelle.
Saksalainen autovalmistaja ei ole oikein osannut kuvitella että joku ajaisi pitkiä matkoja ja ainoastaan porot muita tienkäyttäjiä. Siinä ne hyvät, kiinteät kaukovalot voisi mennä automaatin antaman mukavuuden edelle.
Aivan oikea periaatehan se onkin, että bi-xenon mitoitetaan lähivalon ehdoilla. Sillä tavalla ei vaan tosiaan saa kovin kummallista kaukovaloa ja juuri tästä syystä ruotsalaiset asentavat halogeenivalot avuksi.
Pienen H7 lisäkaukovalon tärkeimpänä meriittinä pidänkin 55 Watin lämpöhäviön sietävää umpiota ja saman tehoiselle xenonpolttimolle sopivaa kantaa
Lisävalojen asennuskaan ei taida ILSin kanssa olla aivan triviaalia, ellei ohjausta kaukovaloille löydy yhtä yksinkertaisesti kuin perinteisestä rakenteesta?
Pienen H7 lisäkaukovalon tärkeimpänä meriittinä pidänkin 55 Watin lämpöhäviön sietävää umpiota ja saman tehoiselle xenonpolttimolle sopivaa kantaa
Lisävalojen asennuskaan ei taida ILSin kanssa olla aivan triviaalia, ellei ohjausta kaukovaloille löydy yhtä yksinkertaisesti kuin perinteisestä rakenteesta?
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Ensimmäinen pidempi reissu pimeällä W212 ILS valoin on nyt takana. En olisi uskonut, että Ceetä tulee ikävä matka-ajossa, mutta niin siinä vain kävi. Tai ainakin pre-facelift Ceen quad-xenoneja kaipaan:
viewtopic.php?t=39794
Eivät nuo W212 valot huonot ole, ja jos ajaa enimmäkseen valaistulla alueilla eikä paremmasta tiedä, ei niiden vuoksi kannata jättää muuten mukavaa autoa ostamatta. Mutta eri suuntiin kääntyvillä xenoneilla leikkiessään Mersu muiden mukana unohti, että myös auton edessä olisi hyvä olla valoa, että voi ajaa pimeässäkin.
Elegantein ratkaisu olisi ollut lisätä varustelistalle ILSin rinnalle toinen valinta, joka korvaisi pienemmän salmiakin sisällön vaikkapa Hella Luminator xenoneilla. Ne olisivat mahtuneet paikalleen ilman muotoiluvaatimuksia ja lopputuloksena olisi ollut paras eikä yhtä huono kuin kaikilla muillakin.
Valmista kytkentää en löytänyt Ruotsin puoleltakaan, vaikka pelkkien bi-xenonien varassa hapuilu on sielläkin merkkifoorumien puheenaiheena. Nimimerkki D-MB kysyi jo asiasta tosikomman kotimaisen foorumin puolella, mutta ratkaisua ei käsittääkseni ole vielä löytynyt:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=113777
Koska tämän auton sähköopin taluttamiseen ei omat taidot riitä, pyydän asiantuntija-apua.
Lisävalojen ei tarvitse toimia ILSin kanssa ja jos tarpeen, ILS toiminnot saa disabloida. Pienet lisäkaukovalot saa asentaa joko keskimmäisten salmiakkien tilalle tai esim. Bosch Touring tai X-Vision xenon lisävalot perinteisesti puskurin päälle asennettuna kelpaavat myös. Olisi hyvä jos rakennelma olisi mahdollista myös katsastaa sellaisenaan, mutta järkeviä puhumalla katsastettavia ideoitakin harkitaan, ellei muita löydy.
Autoni ilmoittaa haluavansa 2900 km kuluttua B3 huoltoon, joten myös sen tekemisestä samalla kerralla voidaan keskustella, kunhan DSB-huoltoloki pysyy ajan tasalla.
viewtopic.php?t=39794
Eivät nuo W212 valot huonot ole, ja jos ajaa enimmäkseen valaistulla alueilla eikä paremmasta tiedä, ei niiden vuoksi kannata jättää muuten mukavaa autoa ostamatta. Mutta eri suuntiin kääntyvillä xenoneilla leikkiessään Mersu muiden mukana unohti, että myös auton edessä olisi hyvä olla valoa, että voi ajaa pimeässäkin.
Elegantein ratkaisu olisi ollut lisätä varustelistalle ILSin rinnalle toinen valinta, joka korvaisi pienemmän salmiakin sisällön vaikkapa Hella Luminator xenoneilla. Ne olisivat mahtuneet paikalleen ilman muotoiluvaatimuksia ja lopputuloksena olisi ollut paras eikä yhtä huono kuin kaikilla muillakin.
Valmista kytkentää en löytänyt Ruotsin puoleltakaan, vaikka pelkkien bi-xenonien varassa hapuilu on sielläkin merkkifoorumien puheenaiheena. Nimimerkki D-MB kysyi jo asiasta tosikomman kotimaisen foorumin puolella, mutta ratkaisua ei käsittääkseni ole vielä löytynyt:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=113777
Koska tämän auton sähköopin taluttamiseen ei omat taidot riitä, pyydän asiantuntija-apua.
Lisävalojen ei tarvitse toimia ILSin kanssa ja jos tarpeen, ILS toiminnot saa disabloida. Pienet lisäkaukovalot saa asentaa joko keskimmäisten salmiakkien tilalle tai esim. Bosch Touring tai X-Vision xenon lisävalot perinteisesti puskurin päälle asennettuna kelpaavat myös. Olisi hyvä jos rakennelma olisi mahdollista myös katsastaa sellaisenaan, mutta järkeviä puhumalla katsastettavia ideoitakin harkitaan, ellei muita löydy.
Autoni ilmoittaa haluavansa 2900 km kuluttua B3 huoltoon, joten myös sen tekemisestä samalla kerralla voidaan keskustella, kunhan DSB-huoltoloki pysyy ajan tasalla.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Tähän kohtaan päivitys aiemman Facelift Ceen kritiikkini jälkeen. Siinä ei ilmeisesti ensimmäisinä vuosina ollut tuota adaptiivisuutta, ja sen lisäksi se ajoi kaukanankin horisontissa siintävien takavalojen perässä lähivaloilla vielä 4* kaukovalon kantaman päässäkin.tähtikuljettaja kirjoitti:Pitää muistaa että aktiivinen kaukovaloavustin ei voi toimia tavanomaisten lisäpitkien kanssa, oli sitten xenonit tai halogeenit. Niiden kantamaa kun ei pysty dynaamisesti säätämään, saatikka valokuviota kuten uudemmissa malleissa.
Uudempi 2012-mallinen W212 hoitaa tämän kohdan hienosti. Ohittajan ottaessa etäisyyttä alkaa ohituksen jälkeen lähivaloille vaihdettujen valojen keila hiipiä etääntyvän ohittajan perässä sitä kuitenkaan tavoittamatta. Myös valojen vaihto toimii mielestäni uudemmassa tarkemmin oikein ilman pitkiä pimeitä jaksoja. Mielestäni viimeinen jäljellä oleva selvä virhe on erilaisista heijastuksista johtuvat aiheettomat vaihdot lähivaloille vaikkei ketään muita ole lähimaillakaan.
Vilkkaassa liikenteessä valoautomatiikka osaa kohtuullisen hyvin välttää käyttämästä liikaa valoa. Valitettavasti oikeasti pimeässä ajavan kannalta valoa saisi olla enemmänkin.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
CANBUS valokytkentään löytyi Ruåtsin puolelta tämmöinen:
http://www.xenonkungen.com/se/xenon/kab ... e-12v.html
Periaate tässä kuulostaa olevan peilin/varjostimen asennon tunnistaminen, joten en tiedä, voiko tuo kytkentä toimia ILSin kanssa?
Laitoin kytkentäsarjan valmistajalle (Sepab Fordonsprodukter Ab) kyselyn siitä, toimiiko tuo kytkentä ILS Mersun kanssa ja minne pitää kytkeä nuo bi-xenon valonheittimelle kytkettävät langat ruskea (8 ) ja sininen (9).
http://www.xenonkungen.com/se/xenon/kab ... e-12v.html
Periaate tässä kuulostaa olevan peilin/varjostimen asennon tunnistaminen, joten en tiedä, voiko tuo kytkentä toimia ILSin kanssa?
Laitoin kytkentäsarjan valmistajalle (Sepab Fordonsprodukter Ab) kyselyn siitä, toimiiko tuo kytkentä ILS Mersun kanssa ja minne pitää kytkeä nuo bi-xenon valonheittimelle kytkettävät langat ruskea (8 ) ja sininen (9).
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1915
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Oliko tuo linkki nyt oikeaan paikkaan? Tuohan linkin takana oleva tuotehan on pelkkä "elektroninen rele" ja sille on tarkoitus ottaa ohjaus pitkistä valoista. Etuna hyvin pieni ohjausvirta verrattuna normaaliin releeseen, varsinkin sen normireleen kytkentäpiikkiin josta voi herkemmät valovahdit pillastua.740 GLE kirjoitti:CANBUS valokytkentään löytyi Ruåtsin puolelta tämmöinen:
http://www.xenonkungen.com/se/xenon/kab ... e-12v.html
Periaate tässä kuulostaa olevan peilin/varjostimen asennon tunnistaminen, joten en tiedä, voiko tuo kytkentä toimia ILSin kanssa?
Laitoin kytkentäsarjan valmistajalle (Sepab Fordonsprodukter Ab) kyselyn siitä, toimiiko tuo kytkentä ILS Mersun kanssa ja minne pitää kytkeä nuo bi-xenon valonheittimelle kytkettävät langat ruskea (8 ) ja sininen (9).
Mitään tekemistä tuollakaan ei ole CAN-väylien kanssa. CAN-väylistä puhuminen on niin harhaanjohtavaa että tuollaista tuotetta en periaatteen vuoksi ostaisi vaikka olisi toimivakin. Jos ei tuotetta pystytä myymään oikeilla argumenteilla niin jotain vikaa siinä on.
Meinasitko että varjostimen asento tunnistetaan fyysisesti lampun sisältä (toimii jos sellaisen tunnistimen saa rakennettua)? Kai ainoa toimiva ratkaisu olisi lukea valaisimelle menevästä CAN-väylästä viestit ja oikean ohjausviestin kohdalla sytyttää ja sammuttaa sen lisävalojen ohjauksen. Veikkaan että sittenkin sen "CAN-filtterin" rakentaminen olisi helpompaa lukemalla mittaristolle meneviä viestejä. Sen pitkien valojen merkkivalon mukaan kun kytkee kaukovaloja niin pitäisi tuossa 212:ssa toimia. Luulisi noiden kilometriväärentäjiä (filtteri mittariston takana) valmistavien firmojen pystyvän muokkaamaan purkkinsa tähän tarkoitukseen.
Juuri samaa ihmettelen itsekin! Kaukovalot voisi tunnistaa CAN-väylän komennoista myös ILSin kanssa. Mutta kytkentäkaavion kuva 3 selvästi erittelee tavallisen hehkulampun ja bi-xenonin tapaukset ja antaa ymmärtää löytävänsä kaukovalojen kytkentätapahtuman kummastakin valaisimesta.tähtikuljettaja kirjoitti:Tuohan linkin takana oleva tuotehan on pelkkä "elektroninen rele" ja sille on tarkoitus ottaa ohjaus pitkistä valoista. Etuna hyvin pieni ohjausvirta verrattuna normaaliin releeseen, varsinkin sen normireleen kytkentäpiikkiin josta voi herkemmät valovahdit pillastua.
...
Meinasitko että varjostimen asento tunnistetaan fyysisesti lampun sisältä (toimii jos sellaisen tunnistimen saa rakennettua)? Kai ainoa toimiva ratkaisu olisi lukea valaisimelle menevästä CAN-väylästä viestit ja oikean ohjausviestin kohdalla sytyttää ja sammuttaa sen lisävalojen ohjauksen. Veikkaan että sittenkin sen "CAN-filtterin" rakentaminen olisi helpompaa lukemalla mittaristolle meneviä viestejä. Sen pitkien valojen merkkivalon mukaan kun kytkee kaukovaloja niin pitäisi tuossa 212:ssa toimia.
Minustakin tämä kuulosti yllättävältä, ja kysyinkin jo valmistajalta lisätietoa aiheesta ja erityisesti mallikohtaista kytkentäohjetta W212 tapaukseen. Katsotaan nyt, mitä sieltä tulee vastaukseksi?
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1915
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Selvinnee kun vastaavat kyselyyn. Itse tulkitsin että kaaviossa viitataan vaan lampussa olevaan liittimeen ja siinä oleviin johtoihin. "Plus när helljus är på" minusta tarkoitti vain valoille menevää ohjauslinjaa jolla pitkät kytkeytyy päälle. Vanhemmissahan tuollainen on ollutkin.740 GLE kirjoitti: Juuri samaa ihmettelen itsekin! Kaukovalot voisi tunnistaa CAN-väylän komennoista myös ILSin kanssa. Mutta kytkentäkaavion kuva 3 selvästi erittelee tavallisen hehkulampun ja bi-xenonin tapaukset ja antaa ymmärtää löytävänsä kaukovalojen kytkentätapahtuman kummastakin valaisimesta.
Minustakin tämä kuulosti yllättävältä, ja kysyinkin jo valmistajalta lisätietoa aiheesta ja erityisesti mallikohtaista kytkentäohjetta W212 tapaukseen. Katsotaan nyt, mitä sieltä tulee vastaukseksi?
Onko autossa alkuperäiset polttimot?
Valotehohan heikkenee suht nopeasti ja tämän huomaa selvimmin pitkien valojen kanssa. Muistelen että jo noin 50 tkm:n kohdilla pystyi selvästi silmällä näkemään valotehon heikkenemisen, vaikka valot vielä kohtalaisen hyvin näyttikin.
Jos 100 tkm alkaa lähestymään alkuperäisillä polttimoilla, suosittelisin ensiavuksi polttimoiden pikaista vaihtoa. Ja nimenomaan alkuperäisiin, ei mihinkään markettilamppuihin.
Minua ei häirinnyt se ILS:n hidas reagointi pitkille vaihdossa. Lyhyille se vaihtoi herkästi, mutta ne pitkät kyllä häikäisi vastaantulijoita aika hyvin joten ehkä parempi niin.
Joskut pienet xenonlisäpitkät voisi olla paras ratkaisu pitkien parantamiseksi.
Valotehohan heikkenee suht nopeasti ja tämän huomaa selvimmin pitkien valojen kanssa. Muistelen että jo noin 50 tkm:n kohdilla pystyi selvästi silmällä näkemään valotehon heikkenemisen, vaikka valot vielä kohtalaisen hyvin näyttikin.
Jos 100 tkm alkaa lähestymään alkuperäisillä polttimoilla, suosittelisin ensiavuksi polttimoiden pikaista vaihtoa. Ja nimenomaan alkuperäisiin, ei mihinkään markettilamppuihin.
Minua ei häirinnyt se ILS:n hidas reagointi pitkille vaihdossa. Lyhyille se vaihtoi herkästi, mutta ne pitkät kyllä häikäisi vastaantulijoita aika hyvin joten ehkä parempi niin.
Joskut pienet xenonlisäpitkät voisi olla paras ratkaisu pitkien parantamiseksi.
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1915
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Myös kaasupurkauslamppu harmaantuu käytössä ja jo yhden talven käytetyn erottaa pikavilkaisullakin uudesta.
Ei ne valot huonot ole, vaan suunnilleen sellaiset kuin muutkin bi-xenonit. Meidän auto vaan liikkuu niin paljon erämaassa ja sarvipäiden seassa, että kaukovalojen tarve on keskimääräistä suurempi ja toisaalta isojen kaukovalojen haitat ovat meidän käytössämme ruuhkaliikennettä pienemmät.
EDIT: vastasin näköjään ohi Tähtikuljettajan kysymyksen ja tämän tajuttuani liityn minäkin ihmettelemään, mistä eri valmistajien uusien lamppujen tehoero voi xenoneissa johtua?
Omaan voisi tosiaan vaihtaa uudet polttimot näin aluksi.
Ei ne valot huonot ole, vaan suunnilleen sellaiset kuin muutkin bi-xenonit. Meidän auto vaan liikkuu niin paljon erämaassa ja sarvipäiden seassa, että kaukovalojen tarve on keskimääräistä suurempi ja toisaalta isojen kaukovalojen haitat ovat meidän käytössämme ruuhkaliikennettä pienemmät.
EDIT: vastasin näköjään ohi Tähtikuljettajan kysymyksen ja tämän tajuttuani liityn minäkin ihmettelemään, mistä eri valmistajien uusien lamppujen tehoero voi xenoneissa johtua?
Omaan voisi tosiaan vaihtaa uudet polttimot näin aluksi.
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Jäi vaivaamaan, että kun ballasti määrää xenonpolttimon maksimitehon, niin mistä tuo Philips Xtreme ja Osram Night Breaker polttimolle luvattu montakymmentä % lisätehoa tulee?
Osramin Night breakerin D1S versiolle luvataan jopa 70% lisää valotehoa vakiopolttimoon nähden:
http://www.osram.fi/osram_fi/tuotteet/l ... /index.jsp
Esimerkkinä vakiopolttimosta saman valmistajan XENARC original polttimon, jonka datalehti löytyy tuolta:
http://www.osram.fi/osram_fi/tuotteet/l ... /index.jsp
Jos vaihdetaan pelkkä polttimo, miten samasta ballastista saadaan jopa 70% lisää valotehoa? Sehän toisi 35W xenoniin verrattuna reilusti enemmän valotehoa kuin polttimon ja ballastin vaihtaminen 55-Wattisiin?
Ja sitten vielä sekä Xenarc vakiopolttimon että Yönsärkijän datalehdeltä löytyy sama 3200 lm valovirta.
Tuotantoteknisesti huonosti valmistettu polttimo voi tietenkin hävitä suorituskyvyssä standardilaadulle, mutta tässä kohdassa tekisi mieli kysyä, mistä ihmeestä se Philips Xtremen tai Osram Night Breakerin lisäteho oikein valmistettuun normaaliin polttimoon tulee, kun se ei edes näy suurempana valovirtana?
Onko D1S polttimolle Xenonkauppaa parempaa ostopaikkaa:
http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat ... t/OEMBulbs
Osramin Night breakerin D1S versiolle luvataan jopa 70% lisää valotehoa vakiopolttimoon nähden:
http://www.osram.fi/osram_fi/tuotteet/l ... /index.jsp
Esimerkkinä vakiopolttimosta saman valmistajan XENARC original polttimon, jonka datalehti löytyy tuolta:
http://www.osram.fi/osram_fi/tuotteet/l ... /index.jsp
Jos vaihdetaan pelkkä polttimo, miten samasta ballastista saadaan jopa 70% lisää valotehoa? Sehän toisi 35W xenoniin verrattuna reilusti enemmän valotehoa kuin polttimon ja ballastin vaihtaminen 55-Wattisiin?
Ja sitten vielä sekä Xenarc vakiopolttimon että Yönsärkijän datalehdeltä löytyy sama 3200 lm valovirta.
Tuotantoteknisesti huonosti valmistettu polttimo voi tietenkin hävitä suorituskyvyssä standardilaadulle, mutta tässä kohdassa tekisi mieli kysyä, mistä ihmeestä se Philips Xtremen tai Osram Night Breakerin lisäteho oikein valmistettuun normaaliin polttimoon tulee, kun se ei edes näy suurempana valovirtana?
Onko D1S polttimolle Xenonkauppaa parempaa ostopaikkaa:
http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat ... t/OEMBulbs
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Sain Osramin maahantuojalta hyvin asiallisen vastauksen, jossa kerrotaan Night Breakerin eroksi vakioxenoniin eri kaasu ja eri tavoin asemoitu valokaari, joka ohjaa valon paremmin sinne mistä siitä on hyötyä. Erot valotehossa on mitattu 50 - 75 m etäisyydellä, eli vierestä mitattu 3200 lm ei kerro koko ratin takaa näkyvää totuutta.740 GLE kirjoitti:Jäi vaivaamaan, että kun ballasti määrää xenonpolttimon maksimitehon, niin mistä tuo Philips Xtreme ja Osram Night Breaker polttimolle luvattu montakymmentä % lisätehoa tulee?
Saatu hyöty voi riippua valaisimesta tai olla riippumatta, mutta minulle tuossa on riittävä syy kokeilla ylitehopolttimoa. Ei silti laiteta lisävaloprojektia jäihin. Enempi on parempi, ja vielä enempi on vielä parempi
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Yönsärkijät saapuivat ensiapuna pimeyteen.
Kurkkasin pölysuojan alle ja ahdasta siellä on, enkä löytänyt polttimon lukitusjousta ollenkaan. Miten tuo polttimo vaihdetaan tuhoamatta mitään samalla?
Kurkkasin pölysuojan alle ja ahdasta siellä on, enkä löytänyt polttimon lukitusjousta ollenkaan. Miten tuo polttimo vaihdetaan tuhoamatta mitään samalla?
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1915
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Luukku auki. Käännä ja vedä pois. Liitin irti. Liitin on vain työnnetty paikalleen. Työnnä poispäin niin aukeaa. Vaihda musta rinkula joka avautuu, uuteen lamppuun. Työnnä uusi lamppu varovasti reikään vaikka johto paikallaan. Vähän ahdasta oli kuskin puolella mutta kääntyi. Jos laitat ilman johtoa toivottavasti omaat pitkät näppärät sormet joilla laitat liittimen paikalleen. Kun on perillä käännä hieman myötäpäivään.
Starilla voi nollata käyttötunti laskurin jos huvittaa.
Starilla voi nollata käyttötunti laskurin jos huvittaa.
Kiitokset molemmille neuvoista, olivat tarpeen. Bajonettikiinnitykset naksahtivat auki täsmällisesti ja kuljettajan puolelle saa riittävästi tilaa, kun avaa ilmastoinnin putken yhden 10 mm mutterin ja muoviruuvin ja nostaa putkea letkujen varassa muutaman sentin ylemmäs. Se nousee letkujen varassa hyvin kevyesti, eikä tuota ilmastoinnin litkut sisältävää kalliin näköistä alumiinirööriä väkivaltaisesti uskaltaisi käsitelläkään.
En odota näkeväni dramaattista muutosta, koska autossa oli paikallaan jo valmiiksi laadukkaat Osramin vakiopolttimot, joilla ei ole vielä paljon tunteja takana. Kuvassa vasemmalla jo asennuskauluksensa saanut uusi Yönsärkijä, keskellä autossa paikallaan ollut vakio-Osram, joka ei voi olla auton alkuperäisosa. Tarkasti valoa vasten katsoen siitäkin näkee jo pienen harmaan harson. Oikealla jo selvästi harmaantunut Ceessä viimeisiä tuntejaan kesäpolttimona toiminut, joka lähti vaihtoon parinsa pimennyttyä, vaikkei senkään valossa paljain silmin erottanut mitään vikaa ja värilämpötila oli edelleen "kylmä valkea".
En odota näkeväni dramaattista muutosta, koska autossa oli paikallaan jo valmiiksi laadukkaat Osramin vakiopolttimot, joilla ei ole vielä paljon tunteja takana. Kuvassa vasemmalla jo asennuskauluksensa saanut uusi Yönsärkijä, keskellä autossa paikallaan ollut vakio-Osram, joka ei voi olla auton alkuperäisosa. Tarkasti valoa vasten katsoen siitäkin näkee jo pienen harmaan harson. Oikealla jo selvästi harmaantunut Ceessä viimeisiä tuntejaan kesäpolttimona toiminut, joka lähti vaihtoon parinsa pimennyttyä, vaikkei senkään valossa paljain silmin erottanut mitään vikaa ja värilämpötila oli edelleen "kylmä valkea".
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Kyllä noilla varmaan jotain tulee lisää, mutta tuliko sitä tietoa siitä lisävalojen asentamisesta?
ajossa BMW X3 2.0dXdrive, ex: w205, 220cdi, w204,180cdi A facelift, W203, 220cdi facelift, bmw 118d, bmw 320d, W203 C200K aut, w202 200cdi aut, w202 280 aut.+ useita merkkejä joita ei autoksi kannata kutsua.
Lisävaloreleen ohjaus on edelleen selvitettävänä. Jos Dealer saa reseptin selväksi ennen seuraavaa huoltoa, voisin käydä Ylivieskassa teettämässä molemmat samalla.
Toinen yllättävä juttu on, että valaisimia aikani tuijotettuani, kahdella eri katsastusasemalla käytyäni ja Oulun Veholle soitettuani en edelleenkään tiedä auton omien valojen referenssilukua. Lisävalojen valinta on vähän riskaabelia, vaikka lyhtyjen vaihto tuntuu tässä vaiheessa projektia aika pieneltä murheelta.
Valot olivat aivan kohtuulliset jo lähtiessä, ja nyt ne ovat ainakin yhtä kohtuulliset. W204 osiota seuraavat saattavat muistaa ennenkin käyttämäni mittaussuoran. Ensin W212 ILS uusin Osram Night Breaker polttimoin automaattinen valojen vaihto pois päältä ja tietenkin kaukovaloille pakotettuna:
Valokuviossa on paljon samaa kuin Bosch Touring lisävalossa, eli oikein hyvä. Valokuvio on leveä, mutta taivaalle ammuttava hukkateho on minimoitu. Tuon saman valokuvion kun saisi alun kirkkaudella sata metriä pidemmälle, niin olisin tyytyväinen. Tässä näyttää hyvältä, mutta sateessa ehkä ei niin.
Tämä S204 Cee oli ensimmäinen autoni yli 30 vuoteen, jota ajoin koko matkan ilman lisävaloja. Auton omien H7 lisäkaukovalojen tilalla on tehtaan bi-xenonien rinnalla tässä Cobran xenonsarja, eli Quad-Xenon. Kuvien valotusarvot eivät ole samat, mutta lähes vertailukelpoiset. Tämä on kuvattu pidemmällä ajalla, mutta vastaavasti pienemmällä herkkyydellä. Valokuvion tasaisuus 200 metriin saakka tässä Ceen neljän xenonin valokuviossa on selvä, vaikka kuvan täräytinkin pitkällä valotusajalla. Valoa hukkuu puiden latvoihin, mutta osuu sitä tiellekin. Kymmenes tolppa on tripin mukaan 400 metrin päässä:
Toinen yllättävä juttu on, että valaisimia aikani tuijotettuani, kahdella eri katsastusasemalla käytyäni ja Oulun Veholle soitettuani en edelleenkään tiedä auton omien valojen referenssilukua. Lisävalojen valinta on vähän riskaabelia, vaikka lyhtyjen vaihto tuntuu tässä vaiheessa projektia aika pieneltä murheelta.
Valot olivat aivan kohtuulliset jo lähtiessä, ja nyt ne ovat ainakin yhtä kohtuulliset. W204 osiota seuraavat saattavat muistaa ennenkin käyttämäni mittaussuoran. Ensin W212 ILS uusin Osram Night Breaker polttimoin automaattinen valojen vaihto pois päältä ja tietenkin kaukovaloille pakotettuna:
Valokuviossa on paljon samaa kuin Bosch Touring lisävalossa, eli oikein hyvä. Valokuvio on leveä, mutta taivaalle ammuttava hukkateho on minimoitu. Tuon saman valokuvion kun saisi alun kirkkaudella sata metriä pidemmälle, niin olisin tyytyväinen. Tässä näyttää hyvältä, mutta sateessa ehkä ei niin.
Tämä S204 Cee oli ensimmäinen autoni yli 30 vuoteen, jota ajoin koko matkan ilman lisävaloja. Auton omien H7 lisäkaukovalojen tilalla on tehtaan bi-xenonien rinnalla tässä Cobran xenonsarja, eli Quad-Xenon. Kuvien valotusarvot eivät ole samat, mutta lähes vertailukelpoiset. Tämä on kuvattu pidemmällä ajalla, mutta vastaavasti pienemmällä herkkyydellä. Valokuvion tasaisuus 200 metriin saakka tässä Ceen neljän xenonin valokuviossa on selvä, vaikka kuvan täräytinkin pitkällä valotusajalla. Valoa hukkuu puiden latvoihin, mutta osuu sitä tiellekin. Kymmenes tolppa on tripin mukaan 400 metrin päässä:
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Tuli. Tämän viestiketjun 3. viestissä tähtikuljettaja kertoo että ko. valaisinlaotteiden kanssa ei voida kytkeä lisäkaukovaloja, koska niitä ei voida dynaamisesti säätää, eikä perinteisille lisävaloille ole ohjausta saatavilla.cmeli kirjoitti:Kyllä noilla varmaan jotain tulee lisää, mutta tuliko sitä tietoa siitä lisävalojen asentamisesta?
Päh, tuo nyt on taas Vehopuhetta. Jos sinne keulalle halutaan lisävalot laittaa ja niihin pitää saada ohjaus väylästä, niin ei luulis todellakaan olevan mikään mahdoton keissi Ihmisten tekemiä romuja nämäkin.Tuli. Tämän viestiketjun 3. viestissä tähtikuljettaja kertoo että ko. valaisinlaotteiden kanssa ei voida kytkeä lisäkaukovaloja, koska niitä ei voida dynaamisesti säätää, eikä perinteisille lisävaloille ole ohjausta saatavilla.
ajossa BMW X3 2.0dXdrive, ex: w205, 220cdi, w204,180cdi A facelift, W203, 220cdi facelift, bmw 118d, bmw 320d, W203 C200K aut, w202 200cdi aut, w202 280 aut.+ useita merkkejä joita ei autoksi kannata kutsua.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Siitä vain sitten laittelemaan lisävaloja Helpoiten tuota voi demota, kun laittaa lisävalot keulaan ja kojelautaan ylimääräisen kytkimen tai tarvikeviiksen ja sytyttelee sillä sitten perinteisellä tyylillä lisävaloja.cmeli kirjoitti:Päh, tuo nyt on taas Vehopuhetta. Jos sinne keulalle halutaan lisävalot laittaa ja niihin pitää saada ohjaus väylästä, niin ei luulis todellakaan olevan mikään mahdoton keissi Ihmisten tekemiä romuja nämäkin.Tuli. Tämän viestiketjun 3. viestissä tähtikuljettaja kertoo että ko. valaisinlaotteiden kanssa ei voida kytkeä lisäkaukovaloja, koska niitä ei voida dynaamisesti säätää, eikä perinteisille lisävaloille ole ohjausta saatavilla.
Epäilen kyllä että siinä menee hieno keinoäly valojenohjauksessa sekaisin kun alkaa ylimääräistä valoa tulemaan ajoalueelle ja keinoäly ei ymmärrä että mistä se tulee...mutta kuten sanottua, niin ihmisten tekemiä ja niin edelleen..
Kyllähän niitä valoja pystyy nytkin ohjaamaan perinteisesti kun vaan kääntää valokytkimestä valot päälle. Silloinhan pitkät toimii viiksestä liikuttelemalla vanhaan malliin. Automaattivalojen kanssa lisäpitkiä ei tietenkään saa ohjelmoitua mutta luulisi että kait se nyt manuaalioasennossa ohjaus saadaan jostain?
Ainakin välillä näkee uudehkoja autoja joissa on lisäpitkät vaikka omat pitkät on sillä kaihdinsysteemillä. Onko joissain merkeissä sitten jotain omia asennussarjoja?
Ainakin välillä näkee uudehkoja autoja joissa on lisäpitkät vaikka omat pitkät on sillä kaihdinsysteemillä. Onko joissain merkeissä sitten jotain omia asennussarjoja?
Niin, jos jossain voidaan puhua yksinkertaisesta järjestelmästä, niin se on valojen toiminta. Se on ihan sama mikä sitä ohjaa prosessori vai rele(1/0). Vaikeaa se ei ole. Kysymys on lähinnä siitä mistä saadaan lähete lisävaloille.Siitä vain sitten laittelemaan lisävaloja Helpoiten tuota voi demota, kun laittaa lisävalot keulaan ja kojelautaan ylimääräisen kytkimen tai tarvikeviiksen ja sytyttelee sillä sitten perinteisellä tyylillä lisävaloja.
Epäilen kyllä että siinä menee hieno keinoäly valojenohjauksessa sekaisin kun alkaa ylimääräistä valoa tulemaan ajoalueelle ja keinoäly ei ymmärrä että mistä se tulee...mutta kuten sanottua, niin ihmisten tekemiä ja niin edelleen..
ajossa BMW X3 2.0dXdrive, ex: w205, 220cdi, w204,180cdi A facelift, W203, 220cdi facelift, bmw 118d, bmw 320d, W203 C200K aut, w202 200cdi aut, w202 280 aut.+ useita merkkejä joita ei autoksi kannata kutsua.
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1915
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Jotenkin ristiriitaista samalla kerralla kysyä ohjetta ja väittää että ihan yksinkertaisesta asiasta kyse. Miten sen voi tietää olevan yksinkertainen jos ei tiedä mistä sellaisen ohjauksen saa ja miten.cmeli kirjoitti:
Niin, jos jossain voidaan puhua yksinkertaisesta järjestelmästä, niin se on valojen toiminta. Se on ihan sama mikä sitä ohjaa prosessori vai rele(1/0). Vaikeaa se ei ole. Kysymys on lähinnä siitä mistä saadaan lähete lisävaloille.
Mikä tahansa on mahdollista mutta yleensä täällä oiotaan ja sanotaan mahdottomaksi jos joku homma ei ole käytännössä järkevää, hinnan tai muun takia (tulkintaraja tietenkin venyvä käsite).
Itse lähdin siitä että kaukovaloautomatiikan pitää toimia mutta jos lisävalojen käytölle riittää vain manuaalinen pitkien valojen kytkentä niin yksi mahdollisuus ilman CAN-filttereitä voisi olla ryöstää signaali ajovalokatkaisijalta ("ei automaattiasennossa") ja viikseltä (pitkien valojen asennossa). Teettää pientä jumppaa päästä noihin käsiksi ja vetää johdot plus releet. Mitään valmista johtoa sieltä valaisimista ei löydy, siis sellaista jossa olisi jännite vain kun pitkät valot on kytkettynä.