Terve,
Tässäpä aiemmin Mursufoorumille kirjoittamani pätkä.
---
Heipparallaa,
Virittelinpä tässä sadekuurojen välissä myös kattoluukun tuuliohjaimen kuntoon. Ohjaimen jouset eivät enää jaksaneet nostaa lärpäkettä ylös, joten luukku auki ajelu oli jäänyt lähinnä taajamanopeuksiin. Aiemmin ohjain pysyi ylhäällä, kun sen pukkasi ylös manuaalisesti mutta sitten menin rasvaamaan ohjaimen nivelet, minkä seurauksena saranoiden kitkavoimasta tuli pienempi kuin maan vetovoimasta.
Jouset eivät olleet kalliita (3 € / kpl) ja niitä vielä sai Vehon kautta, joten semmoiset tilattiin. Aluksi yrittivät tilata koko saranaviritelmiä

mutta niitä ei onneksi saatu.
Make76:n vinkkien pohjalta sain selville jousien varaosanumerot ja kun latelin ne varaosamyyjälle, saatiin tilanne rullaamaan.
Itse vaihto ei ollut kovin iso projekti ja irrotusohjeet olikin jo
kertaalleen selvitetty mutta tässä kuvallinen versio:
Luukku siis auki, luukun etureunan alumiinilista pois
ohjaimen painimet kammetaan takareunoistaan irti ja nostetaan pois
Ohjainta vedetään keskeltä taaksepäin, jotta se saadaan pois keskipidikkeestään.
Sitten tuli se vaikein osuus tai osuus, jossa joutui käyttämään enemmän voimaa. Ohjaimen pitäisi tulla ulos päätysaranoineen mutta saranat olivat melko lujassa. Lopulta ne irtosivat, kun ne ensin napsautti päädyistä ylös

ja sen jälkeen painoi hakasen kohdalta pienellä meisselillä ja kampesi saranoita ylöspäin.
Samalla selvisi syy, miksei ohjain enää noussut. Jouset olivat kyllä ehjät mutta jousien sisään tulevien tappien päät olivat sen verran nyljääntyneet, ettei systeemi enää toiminut. Onneksi tuotekehitystä oli tapahtunut ja uudet jouset ottavat tukea muualta.
Eikun uudet jouset kiinni ja ohjain paikoilleen. Nytpä taas kelpaa ajella luukku auki: kun vain olisi niitä aurinkoisia päiviä...
t.
Risto
PS.
Etsi kuvista virhe (ristiriita teksteihin verrattuna = lavastus) ja voita mainetta ja kunniaa.
PPS.
Varaosanumeroita:
A124 782 05 35, vasen jousi
A124 782 06 35, oikea jousi