Kysymyksiä A124:n katosta

Luukut, ovet, keskuslukitus, valot.
Vastaa Viestiin
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Kysymyksiä A124:n katosta

Viesti Kirjoittaja eerola »

Seuraa ryöppy kysymyksiä, koska A124:ia on Suomessa sen verran vähän, että niihin ei kovin helposti pääse tutustumaan livenä...

- Kuinkamonikerroksinen "rättikaton" rakenne on?
- Onko "rätissä" aina lasinen takaikkuna?
- Kuinka automaattinen katon avausmekanismi on - eli onko se yhdestä napista liikkuva vai mallia "salvat auki, nappuloilla operointia ja lopuksi vielä suojuksen asettelua"?
- Onko kangaskaton rakenteessa/ automaattisuudessa tapahtunut muutoksia mallihistorian aikana?
- Oliko Final Editionissa vakiovarusteena kova katto?
-T

Kuva
Avatar
Ruoja
Listeria-spesialisti
Viestit: 2752
Liittynyt: 28.7.2006 7:56
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Ruoja »

Kokeilepa löytyykö tuolta tietoa:

http://www.a124.de/
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Erinomainen linkki. Kivaa luettavaa. Jätti kuitenkin valitettavasti vastaamatta melkein kaikkiin kysymyksiin. :lol:

Ymmärsin, A124.de:stä että katon avaamiseen ja lukitsemiseen pitää A124:ssä osallistua käsin hiukan. Eli autossa on tuulilasin yläreunassa olevat linkut, jotka on hoidettava käsipelillä. Muuten homma menee sähköhydraulisesti.

Final Editionin tapauksessa tarina oli kuitenkin kirjoitettu niin, että jäin ymmärrykseen että katto olisi jo 100% nappulakäyttöinen. Kova katto lienee ollut tuolloinkin lisävaruste - joskohta aika yleisesti mukaan rastiteltu. Onko näin?

"Rättikaton" rakenteesta en löytänyt tietoa enkä mallihistoriaa muutoksineen. :cry:
-T

Kuva
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

eerola kirjoitti:...jäin ymmärrykseen että katto olisi jo 100% nappulakäyttöinen...
Tämä epäilys syntyi tekstistä

"Das E-Klasse Cabriolet “Final Edition” ist ein himmlisches Vergnügen... ...Wenn man möchte hat man im Handumdrehen ein Dach über dem Kopf. Das elektrohydraulische Stoffverdeck wird einfach per Knopfdruck aktiviert."

Eli tarkoittaako tuo "kädenkääntö" tuossa salvan operointia vai onko se synonyymi sanalle "nopeasti". "Einfach per Knopfdruck" tarkoittaa mielestäni, että koko homma hoituu kaikkineen yksinkertaisesti ja mukavasti nappulasta. Mikä lienee totuus...?
-T

Kuva
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

eerola kirjoitti:...- Kuinkamonikerroksinen "rättikaton" rakenne on?...
Itse omaan kysymykseeni saksalaista lähdettä lainaten

Die Verdeckaußenhaut des Cabriolets besteht aus witterungsunempfindlichem Gewebe. Zum Innenraum hin ist das Verdeck vollständig mit einem Verdeckhimmel abgedeckt. Zwischen diesen beiden Schichten sorgt ein 20 mm starkes Faservlies für die nötige Wärme- und Geräuschisolierung.

Eli kolmekerroksinen on. Eristekerros on 20 mm.

Vertailukohtia:

Mazda MX-5 Miata (1. gen) - Yksikerroksinen vinyyli. Ei eristeitä.
Mazda MX-5 Miata (2. gen) - Kaksikerroksinen vinyyli. Ei kummempia eristeitä.
Audi A4 Cabrio - Kolmekerroksinen. Ulkokerros polyesteriakryyliä. Eristekerros 15 mm jotain fleece-tyypistä kuitua.
Mercedes CLK Convertible (A208) - Kolmekerroksinen. Ulkokerros polyesteriakryyliä. Eristekerros 20 mm jotain kumi-fleece-mössöä.

Eli näistä vertailukohdista voidaan sanoa, että A124:n katto on kyllä suunniteltu laatuun ja hiljaisuuteen tähdäten, mutta miten 1991 esitelty rakenne pärjää todellisuudessa 2000-luvun vertailukohtia vasten?

Kerroksien määrä ja eristeen paksuus eivät mielestäni kuitenkaan kerro koko totuutta säänkestävyydestä ja ääni/ lämpöeristyksestä. Näihin vaikuttavat uloimman kerroksen materiaali ja mitä eristeenä on käytetty.

Rättikokemuksieni mukaan kumimaista seosta oleva ulkokerros kestää paremmin säävaihteluita kuin halkeilemaan taipuvainen vinyyli. Tämä on aika tärkeä asia Suomessa kun talvella toisinaan lentää suola ja rapa ja toisinaan on pakkasta vaikka naapureille jakaa. Kesällä taas lentää hienojakoinen hiekkapöly, joka on tehokas viikatun rättikaton tuhoaja. Erityisesti yhdessä lämmön kanssa.

Kokemukseni mukaan polyuretaanieristys taas toimii paremmin kuin edellä olevalla listalla suosittu syyspusakkamateriaali. Tämän pääsi todistamaan, kun eräs päivitti repeytyneen syyspusakkakattonsa oikein viimeisenpäälle laadukkaaseen tarvikekattoon.

Eli pitkän alustuksen jälkeen kysymys: Onko tietoa, mitä materiaaleja A124:n katossa on?
-T

Kuva
Avatar
raul
Doctor Zhiguli
Viestit: 1864
Liittynyt: 30.9.2005 12:57
Paikkakunta: Etelävaltio

Viesti Kirjoittaja raul »

Eipä se salpojen kääntely monimutkaista ole, vähän vanhanaikaista tietenkin. Kaksi kappaletta niitä on siinä, mielestäni samantyyppisiä kuin esim. R107:ssa, tosin muovisia. Niistä pitää katto myös lukita sitten suljettaessa.

Loppu hoituu nappia painamalla, tiedä sitten onko hydraulinen vai elektrooninen ohjaus...


Edit: tuosta materiaalista en osaa sanoa mitään, hiljainenhan se on kyllä eli paneuduttu siihen on toden teolla, tottakai.
Itseänikin hieman kiinnostaisi tietää muuttuiko myös katto materiaaleineen E-mallipäivityksen yhteydessä, koria muutettiin kyllä jäykemmäksi jne... väittäisin että sen eron muuten huomaa :idea:
Avatar
Ruoja
Listeria-spesialisti
Viestit: 2752
Liittynyt: 28.7.2006 7:56
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Ruoja »

Omalla uimakoulu saksallani älysin, että katto toimii napista. Menee niin tiukasti vieläpä kiinni, että autossa oli vakiona ilmastointi. Joka sään unelma-auto. Und damit man sich auch bei geschlossenem Verdeck wohl fühlt, wurde die “Final Edition” mit einer Klimaanlage ausgerüstet. Schließlich möchte man seine Fahrt in diesem Traumwagen in allen Jahreszeiten genießen
Avatar
Ruoja
Listeria-spesialisti
Viestit: 2752
Liittynyt: 28.7.2006 7:56
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Ruoja »

Siis: autetaan käsin ja loppu napista. Kiinni päinvastoin. Eristeen materiaalia ko. sivuilla ei kerrottu, paitsi että se on jotain kuitua. Lämpölasit ja kaikki, täysin talveen suunniteltu auto. Mielestäni ei ole kovakattoa edes saatavilla, voin olla 50% väärässä; uskoisin, että edes joku kuva olisi ollut ko. konstruktiosta. Vaimollani näköjään avoauto, katto vaan hitsattu kiinni ja saumat hyvin tinattu. :idea:
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

raul kirjoitti:...Eipä se salpojen kääntely monimutkaista ole, vähän vanhanaikaista tietenkin. Kaksi kappaletta niitä on siinä, mielestäni samantyyppisiä kuin esim. R107:ssa, tosin muovisia...
Juu, salvat oli vaimon Miatassakin. Toimivat toki. Ei ole monimutkaistakaan. Mutta kyllä nykyautojen täysautomaattiset katot vaan... :wink: ...ja lisäksi täysautomaattiseen kattoon saa viritetyksi turhakkeena kaukosäätöisen avaamisen ja sulkemisen. Esimerkkinä Bipes Vario Roof Commander. Joissain 10 vuotta A124:ä uudemmissa automalleissa tämä hauska mukavuusominaisuus on jopa vakiona.
Ruoja kirjoitti:...Mielestäni ei ole kovakattoa edes saatavilla, voin olla 50% väärässä...
Juuri niin: Click :lol:
-T

Kuva
Avatar
Ruoja
Listeria-spesialisti
Viestit: 2752
Liittynyt: 28.7.2006 7:56
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Ruoja »

ja tuosta sitten katto. http://www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?id=11111111220767444

Alea jacta est.
Avatar
eerola
Herrasmies
Viestit: 1681
Liittynyt: 23.1.2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

eerola kirjoitti:...mitä materiaaleja A124:n katossa on?
Nyt taisin löytää tiedon, mitä materiaalia katto on:

Katto on Sonnenlandia. Eli kolmikerroksista laadukasta kattomateriaalia, jossa ulkokerros on polyakryylinitriiliä (a.k.a. Dralon). Välikerros on butyylikautsua. Eli suomeksi kumia.
-T

Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 kori”