Mittaristo elää omaa elämäänsä

Vastaa Viestiin
Avatar
samppa77hki
Viestit: 30
Liittynyt: 03.10.2006 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Mittaristo elää omaa elämäänsä

Viesti Kirjoittaja samppa77hki »

Tuossa lueskellut että mittariston sulake tai sitten se potikka aiheuttaisi ongelmia noille varoitusvaloille yms. Himmennin on juotettu ja kaikki juotokset muutenkin tarkistettu. Sulaketta sitä punaista ei mittaristossa ollut.
Useimmiten käynnistäessä hehkun ja latauksen valo ainoat mitkä palaa, välillä saattaa ilmestyä kaikkikin toimimaan. Tietty se keltainen valovikalamppu palaa.
Naftamittari ja lämpömittari toimivat ok samoin kaikki mittarivalaistus.
Öljynpainemittari näyttää joko nollaa tai max-asentoa mutta tipahtaa kojelautaa napauttaessa. Pari kertaa on naftamittari ja öljynpainemittari värähtäneet tyhjäkäynnillä kun risteykseen tms pysähtynyt.
Kello hävittää kait välillä virtansa kun joskus pysähtyy auton pitempään seistessä mutta käynnistyksen jälkeen taas toimii.

Onko muita syitä löytynyt miksi mittaristo ei toimi kunnolla kuin se potikka ja sulake?
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7228
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Maadoitus.

Joko johto joka tulee mittaristolle (ruskea) tai sitten huono juotos mittariston piirilevyillä.

Potentiometri ja sulake vaikuttaa vain mittarivaloihin.
Avatar
samppa77hki
Viestit: 30
Liittynyt: 03.10.2006 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samppa77hki »

Siinä isommassa liittimessä oleva johto?

Toimiikohan jos jonkun niist mittarin metalleihin tulevist ruuveist vetäis ylimääräsen maadotuksen?

Pitänee ottaa mittaristo irti ja tutkia viel lisää.
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7228
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Voi tosiaan auttaa jos vetää uuden maadoituksen esim: kellon taustaan.
Avatar
samppa77hki
Viestit: 30
Liittynyt: 03.10.2006 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samppa77hki »

Löytyihän se vika sieltä kun mittariston piirilevyä tarkemmin tutki. Naftamittarin yläpuolella ylin johdin oli poikki niin että vasta suurennuslasilla näki. Juotettu ja samalla mittariston valaistus ledeille vaihdettu jottei jatkossa kävisi kuumana.
Nyt varoitusvalot toimii kuten pitää, mutta öljynpainemittari ei edelleenkään - näyttää 0 tai tapissa.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Ö-painemittarin anturi rikki? Maadottaa heti kun virrat käännetään päälle :arrow: neula tapissa. :idea:
Avatar
samppa77hki
Viestit: 30
Liittynyt: 03.10.2006 23:38
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samppa77hki »

Vaikuttaako sama anturi öljynmerkkivaloon ja onko se anturi siin kuskin puolella oleva musta palikka öljypohjan tunntumassa?
Vaikka mittari näyttäis nollaa niin valo ei pala.Käynnistäessä valo palaa ja sammuu samantien kun käynnistyy.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

samppa77hki kirjoitti:Vaikuttaako sama anturi öljynmerkkivaloon ja onko se anturi siin kuskin puolella oleva musta palikka öljypohjan tunntumassa?
Vaikka mittari näyttäis nollaa niin valo ei pala.Käynnistäessä valo palaa ja sammuu samantien kun käynnistyy.
Se on öljymäärän anturi, ei öljynpaineen. Öljynpaineen anturi on käsittääkseni suodattimen jalassa?
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7228
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jep ö-paine anturi on suodatinjalassa kiinni. Se mittari menee muuten virrat päällä tappiin silloin kun anturin johto on irti/ poikki.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 sähkö”