Latauspuolella vikaa...
Latauspuolella vikaa...
Elikkäs 124 d :n latauksessa vikaa. Purkaa akkua auton ollessa käynnissä. Latauksen ja öljynpaineen merkkivalot eivät pala virrat kytkettynä, eikä ajaessakaan. Ainoastaan ABS:in merkkivalo palaa ajaesa, ilmeisesti syttyy jännitteen pudottua riittävästi. Hiilistä ei saa oikein selvää ylettääkö vielä, ovat noin 8-9 mm:n mittaisia. Voisko jännitteensäätäjässä tms. olla vikaa?
Kokkeillaan sitä säädintä
Hyvä, et löyty tällänenkin palsta.
Asiaa...
Asiaa...
lisäys edellisiin
Minkäköhän takia sieltä kojetaulusta tosiaan häviää valot, noita abs:ia ja hehkua luk.ottamatta? Kun ei polttoaineen varoitusvalokaan pala vaik normaalisti senkin kuuluis virrat kytkettynä palaa...
Tekkeekö laturille haittaa, jos ajaa laturin piuha irti? Niin, jos sillä nyt enää on mitään väliäkään... Ajattelin vaan, et ei purkais akkua ajaessa varaosia metästämään.

Tekkeekö laturille haittaa, jos ajaa laturin piuha irti? Niin, jos sillä nyt enää on mitään väliäkään... Ajattelin vaan, et ei purkais akkua ajaessa varaosia metästämään.

jatkuup...
No otin laturin päästä liittimen irti ja yhdistin sen pienimmän liittimen akun miinukseen, johan sytty valoja....
Elikkä virta-avaimen ollessa kakkos, eli hehkuasennossa, äkkiseltään katottuna kaikki valot mitä yleensäkin pitäis palaa, toimivat.
Mitä tästä voi vetää johtopäätöstä, vai voiko vielä mitään ?:?:

Elikkä virta-avaimen ollessa kakkos, eli hehkuasennossa, äkkiseltään katottuna kaikki valot mitä yleensäkin pitäis palaa, toimivat.
Mitä tästä voi vetää johtopäätöstä, vai voiko vielä mitään ?:?:
Virtaa...
Niinpähän löyty silveriinki virrat, vaik ensin vähän arvuutteli...
Vaihdoin säädin-hiilipaketin, ei enää purkanu akkua, mut ei kyllä liikaa antanukkaan +12.3-12.4 pelkät valot päällä.
Siinä sitten diesel/sähkö asentajat epäilivät diodi-siltaa, mut ei ollu aikaa (onneks!) alkaa sen enempää purkamaan, joten eikun ajelemaan ja miettimään laturin vaihtoo.
Pariin otteeseen mittasin ja latausjännite ei siitä muuttunu.
Ajelin sit sellaset 50 km ja pysäytin korjaamon pihalle taas kysyäkseni, mitä tehtäis, niin eikös löytyny jo virtaa, +13.6-13.7V tuli niin nätisti, säikähti kait korjaamoa...
Elikkä ilmeisesti akku oli latauksesta huolimatta vielä vajaa ja olisko hiilten "neitseellinen muoto" jollain lailla aluks vaikuttanu.
Nyt näyttäis ainakin pelittävän.
Vaihdoin säädin-hiilipaketin, ei enää purkanu akkua, mut ei kyllä liikaa antanukkaan +12.3-12.4 pelkät valot päällä.
Siinä sitten diesel/sähkö asentajat epäilivät diodi-siltaa, mut ei ollu aikaa (onneks!) alkaa sen enempää purkamaan, joten eikun ajelemaan ja miettimään laturin vaihtoo.
Pariin otteeseen mittasin ja latausjännite ei siitä muuttunu.
Ajelin sit sellaset 50 km ja pysäytin korjaamon pihalle taas kysyäkseni, mitä tehtäis, niin eikös löytyny jo virtaa, +13.6-13.7V tuli niin nätisti, säikähti kait korjaamoa...
Elikkä ilmeisesti akku oli latauksesta huolimatta vielä vajaa ja olisko hiilten "neitseellinen muoto" jollain lailla aluks vaikuttanu.
Nyt näyttäis ainakin pelittävän.
Re: Virtaa...
Jeps.. isolla akulla kestää yllättävän kauan ennenkuin se on täynnä. Siihen asti laturi ei yleensä jaksa nostaa jännitettä kovinkaan korkealle.mbsilver kirjoitti: Ajelin sit sellaset 50 km ja pysäytin korjaamon pihalle taas kysyäkseni, mitä tehtäis, niin eikös löytyny jo virtaa, +13.6-13.7V tuli niin nätisti, säikähti kait korjaamoa...
Elikkä ilmeisesti akku oli latauksesta huolimatta vielä vajaa ja olisko hiilten "neitseellinen muoto" jollain lailla aluks vaikuttanu.
Nyt näyttäis ainakin pelittävän.
Akun täytyttyä laturi jaksaa sitten nostaa jänniteen tuonne yli 13.5V.

Myös se hiilten muoto vaikuttaa laturin antamaan maksimi virtaan.
Jos hiilen pää on ihan suora ja tasainen niin eihän siitä vastaa kuin olematon osa itse hiilirenkaaseen.. Läpi kulkevan virran määrähän jää aika olemattomaksi.. Hiilien läpi kuluu täydellä lataus teholla muutaman ampeerin virta.
Aivan, näitä seikkoja epäilin itsekin. Tokihan kollektori?? vai mikä lieneekään, mitä vasten hiilet hankaavat, oli melko syville urille kulunut, mutta kuten todettu ei aiheuta ainakaan vielä ongelmia.
Yllätyin kylläkin, laturin "pienuudesta", 55 amp Bosch.
Liekö alunpitäenkin noin pieni? Eipä silti, virta on kunnossa ollessa aina piisannut.
Yllätyin kylläkin, laturin "pienuudesta", 55 amp Bosch.
Liekö alunpitäenkin noin pieni? Eipä silti, virta on kunnossa ollessa aina piisannut.
Jep "kollektori" on vaihtovirtalatureissa "hiilirenkaat"mbsilver kirjoitti:Tokihan kollektori?? vai mikä lieneekään....
Yllätyin kylläkin, laturin "pienuudesta", 55 amp Bosch.
Liekö alunpitäenkin noin pieni?
Ja tosiaan perusmallin 124ssa on 55A laturi. Sitten jos autossa on ilmastointia, sähkölaseja, penkinlämppäreitä sun muuta lisävarustetta niin on 70A laturi. Hyvin ne tuntuu riittävän vaikka sähkökulutusta olisikin reilusti...
Uudemissa CDI koneisissa törmää jopa 200A latureihin

Voimalaitos...
Kuulostaa aikas isolta tuo 200 ampeerin laturi. Mikäs niissä cdi moottoreissa noin paljon virtaa vaatii
Jep jep. Pitemmittä ihmettelyittä kotiin päästyäni repäisin laturin pois autosta ja nurtsille istumaan.
Säätimestä oli toinen hiili kulunut siihen "niitin" puolen vällin asti ja ei se pitempikään enää sitä yleistavanomaisjokapaikanboschilaista 5mm minimisääntöä täyttänyt.
Eli ei ole enää pariin päivään virta ankkurikäämissä kulkenut, kun ei ole enää hiili rengasta painanut.
Sellainen ajatus alkoi tätä monijakoista mieltä vaivaamaan, että tarvisko ostaa 1 laturi peräkonttiin varalle kun näkyi liukurenkaatkin jo kuluneen jonniin verran.
Kysymys viisaammille: Minkä verran saa päittäisplotkaa laturin akselilla olla? Sen tiedän että Kuplan laturissa ilmanvaihtoteknillisistä syistä ei juuri yhtään, ja vastaavasti jossain 50-luvun Lucaksessa joitakin tuuman kymmenyksiä. Tuossa 55amppisessani tuntui ihan selvä päittäisvälys, mutta äänetön on ainakin tähän asti ollut. Toi moniurahihnahan taitaa antaa aikalailla anteeksi tuota päittäissuuntaista hölskettä, ja jotenkin maalaisjärjellä ajateltuna taitaa välys olla peräti hyväksi.
Säätimestä oli toinen hiili kulunut siihen "niitin" puolen vällin asti ja ei se pitempikään enää sitä yleistavanomaisjokapaikanboschilaista 5mm minimisääntöä täyttänyt.

Eli ei ole enää pariin päivään virta ankkurikäämissä kulkenut, kun ei ole enää hiili rengasta painanut.
Sellainen ajatus alkoi tätä monijakoista mieltä vaivaamaan, että tarvisko ostaa 1 laturi peräkonttiin varalle kun näkyi liukurenkaatkin jo kuluneen jonniin verran.
Kysymys viisaammille: Minkä verran saa päittäisplotkaa laturin akselilla olla? Sen tiedän että Kuplan laturissa ilmanvaihtoteknillisistä syistä ei juuri yhtään, ja vastaavasti jossain 50-luvun Lucaksessa joitakin tuuman kymmenyksiä. Tuossa 55amppisessani tuntui ihan selvä päittäisvälys, mutta äänetön on ainakin tähän asti ollut. Toi moniurahihnahan taitaa antaa aikalailla anteeksi tuota päittäissuuntaista hölskettä, ja jotenkin maalaisjärjellä ajateltuna taitaa välys olla peräti hyväksi.

=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Voi per***an, per***a, taas se sen teki, virrat hävis toistamiseen 124:sesta
Ja oireet aivan samat kuin kesällä. Vaikuttais siltä, että laturin liukurenkaat on niin kuluneet, ettei uusista hiilistä ole kovin kauaa apua. Jotain positiivistäkin, onneks oli kuutamoyö, ei olis tuolla valaistuksella muuten kotia löytäny 


On se kumma kun jaksetaan taistella näiden laturien kanssa aina kun esim hiilet menee kannattaa katella liukurenkaiden kunto ja jos ne on kuluneet niin vaihtoon koska ei uusi hiili kauaa kestä...
Mistään vanhasta laturista ei kannata paljoa maksaa uusi hatakiri maksaa varmaan 85eur joku 55A ja joku 70 tai 85A noin 100eur (blueline/iskra) ja vaihto boshin saa 100-150eur pintaan
säätimistä sen verran että joku bilteman harakiri jotain 5.90/7.90eur
monarkki oli jotain 23eur ja boshin orkineeli varmaan 30-40eur
Loppu pelissä aina kun se laturi hajoaa niin on pakkasta ja pimeää ja ottaa pattiin niin pirusti kun meinaa matka katketa...
Mut jos jollain on tiedossa että missä uudemmissa malleissa on isoja latureita ja passaa heittämällä lekan koneen kylkeen niin olisin kiinnostunut itellä paikalla tuollainen harakiri 85A ja voisi lattaa isomman kun on kaikenlaisia kulutus vehkeita...eberit ja stereot....
Mistään vanhasta laturista ei kannata paljoa maksaa uusi hatakiri maksaa varmaan 85eur joku 55A ja joku 70 tai 85A noin 100eur (blueline/iskra) ja vaihto boshin saa 100-150eur pintaan
säätimistä sen verran että joku bilteman harakiri jotain 5.90/7.90eur
monarkki oli jotain 23eur ja boshin orkineeli varmaan 30-40eur
Loppu pelissä aina kun se laturi hajoaa niin on pakkasta ja pimeää ja ottaa pattiin niin pirusti kun meinaa matka katketa...
Mut jos jollain on tiedossa että missä uudemmissa malleissa on isoja latureita ja passaa heittämällä lekan koneen kylkeen niin olisin kiinnostunut itellä paikalla tuollainen harakiri 85A ja voisi lattaa isomman kun on kaikenlaisia kulutus vehkeita...eberit ja stereot....
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
Esim. vanhassa 290koneella olevassa sprintterissä on 120A laturi. Mites väykyssä?
En ole kyllä täysin varma että meneekö se suoraan vanhempaan tiisseliin.. luulisin, koska se 290 kone on identtinen kakspuolikkaan tiisselin kanssa. Joten luulisin että käy suoraan ainakin 200d, 250d ja 300d, koneisiin.
En ole kyllä täysin varma että meneekö se suoraan vanhempaan tiisseliin.. luulisin, koska se 290 kone on identtinen kakspuolikkaan tiisselin kanssa. Joten luulisin että käy suoraan ainakin 200d, 250d ja 300d, koneisiin.