MITÄ PIUHOJA, tietääkö kukaan >> Lambdanhan ne

Vastaa Viestiin
Avatar
SiPe_
Viestit: 108
Liittynyt: 25.8.2007 9:59
Paikkakunta: Kankaanpää

MITÄ PIUHOJA, tietääkö kukaan >> Lambdanhan ne

Viesti Kirjoittaja SiPe_ »

Tämmöset piuhat löyty kytkemättömina pelkääjän puolelta:
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img852824.jpg
http://kuvablogi.com/nayta/iso/img852825.jpg

Näyttäisi olevan alk.per. liittimillä?
Mihin piuhat menee? Miksi ei kytketty :shock:

Pistäkää tietoa tai arvauksia, pistänkö kii vai jätänkö niinkuin joku joskus parhaaksi näköjään katsonut :)
Viimeksi muokannut SiPe_, 13.1.2008 17:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Yhtäkkiä vois sanoa, että lambada....tietysti jos on tiisseli niin...... :oops:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

kyllä nyt on jotain kötöksiä edellisiltä omistajilta :lol:
Avatar
SiPe_
Viestit: 108
Liittynyt: 25.8.2007 9:59
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja SiPe_ »

-89 260E bensiini vehje. Kunpa tietäs mitä edellinen omistaja on ajatellu kun nuo irti repinyt :lol:

niin mitäs jos ovat lamdalta? :o
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Jos on lambaada sökönä > piuhat irti > lambaadan säätö on vikasäätötilassa :roll:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
SiPe_
Viestit: 108
Liittynyt: 25.8.2007 9:59
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja SiPe_ »

Lucky-Dog kirjoitti:Jos on lambaada sökönä > piuhat irti > lambaadan säätö on vikasäätötilassa :roll:
Kuinka tämän pitäisi sitten vaikuttaa auton käyttäytymiseen, lambda anturi kunnossa/sökönä? :roll:
Kuvaja
Hellan Myllyttäjä
Viestit: 473
Liittynyt: 02.8.2007 16:22
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kuvaja »

SiPe_ kirjoitti:
Lucky-Dog kirjoitti:Jos on lambaada sökönä > piuhat irti > lambaadan säätö on vikasäätötilassa :roll:
Kuinka tämän pitäisi sitten vaikuttaa auton käyttäytymiseen, lambda anturi kunnossa/sökönä? :roll:
Mersusta en tiedä, mutta moni moottori toimii tuolloin ns. openloop modessa eli kylmäkäynti tila -> syö liikaa polttoainetta ja saastuttaa.
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Joo, lambaadan piuhathan nuo. Olikohan tuo pyöreä signaali ja tuo toinen lämmitys :roll:

Tökkää kiinni ja kokeile mitä sanoo. Jos ei toimi niin tuosta pyöreästä saa lambdan kunnon mitattuakin.
Avatar
SiPe_
Viestit: 108
Liittynyt: 25.8.2007 9:59
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja SiPe_ »

Jep, löin piuhat kiinni ja starttasin, ei mitään erikoista ainakaan vielä...
tosin ei auto ollut kuin kymmenisen sekuntia käynnissä, koska tallissa, mutta pitää heittää jokupäivä muutama lenkki.

Liittyisikö seuraava tähän mitenkään, kylmän koneen kun käynnisti, auto kävi tyhjäkäyntiä noin 5min jonka jälkeen se rupesi vasta tuuppaamaan savua putkesta ja urakalla tulikin. Että kun lambda ei tuolloin ollut kytkettynä se ei säätänyt syöttöä tj pienemmällä, jolloin kone lämmettyään rupesi savuttelemaan enemmän? :roll:
Vai onko tämä katalysaattorin lämmettyä syntyvä ilmiö? :o

Edit:
Ja kyllä nuo lambda anturin piuhat ovat, korjausoppaasta (jonka sain joululahjaksi :lol: ) löytyi samat piuhojen värit kytkentäkaavioista.
Viimeksi muokannut SiPe_, 12.1.2008 21:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
SiPe_
Viestit: 108
Liittynyt: 25.8.2007 9:59
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja SiPe_ »

AM kirjoitti:Jos ei toimi niin tuosta pyöreästä saa lambdan kunnon mitattuakin.
Oisko sulla tietoa kertoa että miten? Kai siihen nyt joku syy on täytynyt olla piuhojen irti repimiseen, liekö sitten antrui hajalla tm. hyvä varmistaa
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

SiPe_ kirjoitti:Liittyisikö seuraava tähän mitenkään, kylmän koneen kun käynnisti, auto kävi tyhjäkäyntiä noin 5min jonka jälkeen se rupesi vasta tuuppaamaan savua putkesta ja urakalla tulikin. Että kun lambda ei tuolloin ollut kytkettynä se ei säätänyt syöttöä tj pienemmällä, jolloin kone lämmettyään rupesi savuttelemaan enemmän? :roll:
Hyvinnii mahdollista, tuo lambada-säätö tulee mukaan vasta kun kone on lämmennyt tarpeeksi.
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Ei tuon johdon irroitus pitäisi vaikuttaa niin paljoa että savuttaisi.Pientä hienosäätöä se tekee. Piuhat irtikin voi ajella mutta persedynolla mitattuna kaikki hevoset eivät ole mukana.En muista enää tarkkaan, yrittänyt unohtaa jo bensamersuilun ihanuudet. Mutta veikkaisin että tuossa on jotain muutakin kuin pelkkä rikkinäinen lambda jos noin huonosti toimii.

Lamdan voi mitata helposti jos on yleismittari. Laita vaikkapa johdon pätkä siihen pyöreän liittimen väliin niin että karvat tulee ulkopuolelle. Siihen yleismittarin plusjohto ja miinus maihin johonkin. Se pyöreä liitin siis pitää olla tässä vaiheessa kiinni. Yleismittarista katsellaan jännitettä(voltteja) Lukeman pitäisi heilahdella kohtuu nopsaan jotain 0,2-0,8 välillä. Jos jännite pysyy paikallaan,esim. 0,4 niin lamda on rikki. Ja mittaus pitää tehdä lämpimänä, olikohan yli 60 asteinen kone niin lambda lähtee vasta toimintaan...en muista tarkkaan.
Avatar
SiPe_
Viestit: 108
Liittynyt: 25.8.2007 9:59
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja SiPe_ »

AM kirjoitti: Lamdan voi mitata helposti jos on yleismittari. Laita vaikkapa johdon pätkä siihen pyöreän liittimen väliin niin että karvat tulee ulkopuolelle. Siihen yleismittarin plusjohto ja miinus maihin johonkin. Se pyöreä liitin siis pitää olla tässä vaiheessa kiinni. Yleismittarista katsellaan jännitettä(voltteja) Lukeman pitäisi heilahdella kohtuu nopsaan jotain 0,2-0,8 välillä. Jos jännite pysyy paikallaan,esim. 0,4 niin lamda on rikki. Ja mittaus pitää tehdä lämpimänä, olikohan yli 60 asteinen kone niin lambda lähtee vasta toimintaan...en muista tarkkaan.
Pitääpi mittailla, eisenyt niin hirveen kauhiasti savuta, jonkin verran kuitenkin, tai sitten en ole vielä tottunut kutos koneen sauhutteluihin porukoiden 1.3 corollan ja 2l dieselin rinnalla :lol:
Sedän 300E sauhutteli samalla lailla...
Avatar
SiPe_
Viestit: 108
Liittynyt: 25.8.2007 9:59
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja SiPe_ »

..
Viimeksi muokannut SiPe_, 04.4.2008 22:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
SiPe_
Viestit: 108
Liittynyt: 25.8.2007 9:59
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja SiPe_ »

Lambda tuli todettua hajonneeksi. Piuhat oli kiinni ja ajoin auton pihalle lämpiämään. Siinä sitten mittaillessa rupesi tyhjäkäynti heijaamaan noin 500- 1000 kierrosten välillä, eli lähes sammui > kiekat ylös > lähes sammui > kiekat ylös jne... 0.2-0.3 volttia sain mittailtua ja vedin piuhan irti, kierrokset tasaantu heti.

Missäspäin tämä anturi putkistossako sijaitsee? Mistä saa halvalla uusia? Onko kovakin homma vaihdella :shock:
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Tuota just tarkoitin sillä öambaadan "lukituskäytöllä" = käy paremmin, nypätty irti.....pakoputken etupätkässähän se anturi on.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
SiPe_
Viestit: 108
Liittynyt: 25.8.2007 9:59
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja SiPe_ »

jjep, mutta irtinypättynä voipi sitten kulutella enemmän koska ei säädä seosta oikein ja katsastusmies ei varmaankaan tykkää päästöistä :shock:

Pääseekö anturille konehuoneen puolelta vai alle kömpien?
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Kahta versioo, tod. näk alla :roll:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Manu300cea24
Viestit: 30
Liittynyt: 23.3.2006 8:51
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Se on yleensä heti alkukäyrän tuntumassa mahan alla.
Eli auton alle joudut menemään.

Ja voin sanoo et tiukassa on jos ei ole irroteltu pitkilleen.

Ja keitto kelpaa kyllä jos lambda on paskana.

Tällä hetkellä menee sellanen 28l/100km:lle on nimittäin lambda kappaleina TAAS.
Tarvike lambda ja sen uusin tossa 2 vuotta sitten.

Vinkkinä elä osta tarviketta vaan alkuperäinen lambda.
Avatar
SiPe_
Viestit: 108
Liittynyt: 25.8.2007 9:59
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja SiPe_ »

Joo uusi alk.per. kolmepiuhainen anturi vaihdettu muutama viikko sitten ja seokset säädätetty, pelaa!
MB 260E -89 w124
-
Tietopläjäys
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 sähkö”