Tyhjäkäyntimoottorin ohjausongelma
Tyhjäkäyntimoottorin ohjausongelma
Auto on 230TE, johon vaihdettu moottori. Tyhjäkäyntimoottorilta puuttuu maa, eli ECUlta ei tule pulssia. Tuleeko ECUlle tietoa joltain kytkimeltä tai anturilta, jonka perusteella tyhjäkäyntimoottoria liikutellaan?
Viimeksi muokannut reverend, 05.8.2016 22:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Tyhjäkäyntimoottorin ohjaus
Kampiakselin pyörimisanturi on yksi mutta jos se jotenkin käy, niin se on varmaan kunnossa. Kaasuläpällä on myös katkaisijoita. On semmoinen, joka sanoo, onko kaasuläppä kiinni vai ihan auki ja sitten lisäksi se kuuluisa tyhjäkäynnin mikrokytkin. En muista, miten se menee mutta jos siltä ei tule signaalia, niin voi olla, ettei tyhjäkäyntiä säädellä mitenkään. Mikrokytkin on lähellä kaasuvaijerin päätä ja kaasuläpän kytkin kaasuläpän akselilla.
EDIT: Onko kaikki sähköt samasta autosta?
t.
Risto
EDIT: Onko kaikki sähköt samasta autosta?
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
ECU johtosarjoineen väärä, pari lämpöanturin? johtoa on jäänyt yli. Ensimmäinen käynnistys on vaikea, 500rpm ja sammuilee, ei kestä kaasua. 30-> asteisesta ei ongelmia enää. Kiinnitin huomion tuohon tyhjäkäyntimoottoriin, ei tee mitään virrat päällä tai käynnistäessä. Mikrokytkin ja kaasuläpän "läppä kiinni" -osa ehjiä. Ylijänniterele myös tajuissaan, koska + tyhmäkäyntimoottorille tulee sen läpi.
Kuormittamattomassa tyhmäkäyntimoottorin johdoissa on sähkö. ECUssa ei havaittavaa vikaa, kävin juotoksia läpi ja mittailin komponentteja.
Patenttikorjaus tietysti oskillaattorin rakentaminen siihen. lieköhän sama pulssi koko ajan?
Kuormittamattomassa tyhmäkäyntimoottorin johdoissa on sähkö. ECUssa ei havaittavaa vikaa, kävin juotoksia läpi ja mittailin komponentteja.
Patenttikorjaus tietysti oskillaattorin rakentaminen siihen. lieköhän sama pulssi koko ajan?

Puuttuva lämpöanturi laitettu paikoilleen, ei vaikutusta.
Kohti uusia pettymyksiä -> Kokeilin toimivassa autossa (3-napainen tyhjäkäyntimoottori, romussa 2-napainen) noita kytkimiä ja antureita. Kaasuvivuston tyhjäkäyntikytkin, kaasuläpän kytkin, EHA tai moottorin lämpöanturi ei vaikuta tyhjäkäyntimoottorin liikkumiseen, se vaan jatkoi takomista muina venttiileinä.
Ulkomaan foorumeilla väitetty polttoainepumpun rele ei vaikuta sekään.
Kyllä kai tämä ECU vika on.
Kohti uusia pettymyksiä -> Kokeilin toimivassa autossa (3-napainen tyhjäkäyntimoottori, romussa 2-napainen) noita kytkimiä ja antureita. Kaasuvivuston tyhjäkäyntikytkin, kaasuläpän kytkin, EHA tai moottorin lämpöanturi ei vaikuta tyhjäkäyntimoottorin liikkumiseen, se vaan jatkoi takomista muina venttiileinä.

Ulkomaan foorumeilla väitetty polttoainepumpun rele ei vaikuta sekään.

Kyllä kai tämä ECU vika on.
Topicin nimeä editoitu, vastaa paremmin sisältöä. Tai sitten ei.
ECU vaihdettu, eipä liiku vieläkään tyhjäkäyntimoottori. Johdot ja sähköt on varmasti ok venttiilille, ohjasin µSquirt -moottoriohjaimella
samoja linjoja pitkin.

Liikkuuko kaikissa versioissa tyhjäkäyntimoottori sytytysvirta kytkettynä? Kolmessa muussa mersussa liikkuu vaan se ei välttämättä todista mitään.
Antoipa seuraavat vikakooditkin:
-10% Idle speed contact at throttle switch not opening, johdon nyppää niin häviää, noinhan sen pitäisikin toimia...?
-10% Air flow sensor defective or polarity reversed.
-Short or open circuit between air flow sensor and
-40% control unit or the air flow sensor is defective.

ECU vaihdettu, eipä liiku vieläkään tyhjäkäyntimoottori. Johdot ja sähköt on varmasti ok venttiilille, ohjasin µSquirt -moottoriohjaimella


Liikkuuko kaikissa versioissa tyhjäkäyntimoottori sytytysvirta kytkettynä? Kolmessa muussa mersussa liikkuu vaan se ei välttämättä todista mitään.
Antoipa seuraavat vikakooditkin:
-10% Idle speed contact at throttle switch not opening, johdon nyppää niin häviää, noinhan sen pitäisikin toimia...?

-10% Air flow sensor defective or polarity reversed.
-Short or open circuit between air flow sensor and
-40% control unit or the air flow sensor is defective.
KE-Jet heräsi henkiin, ilmamassamittarin potikan johdoissa kosketushäikkää. Tässä ei tyhjäkäyntimoottori heilu virrat päällä, johti hyvin harhaan. Säädin potikan 0,688 volttiin ja nyt tuntuu toimivan melko hyvin, tyhjäkäynti noin 750rpm ja D päällä putoaa 600rpm:ään. Alipainevuotoja ei ole löytynyt, kumikaukalo peilillä ja läpän välistä katsottuna ehjä. Voisi ottaa ajoon niin selviää tuliko kuntoon.