S124: ASD-neliövalo palaa ja vasen mittarikolmikko ei liiku

Avatar
Andy
Viestit: 780
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Nyt olen ihan solmussa. Laitoin piuhat äsken mielestäni niille kohdin, kun ne auton toimiessa oli, mutta jotain on edelleen pielessä. Toisin sanoen, on olemassa vaara sille, että jokin johto tai jotkin johdot ovat edelleen väärässä paikassa.

Summa summarum. Luulenpa, ettei mulla ole muuta mahdollisuutta kuin tarkastaa johtokaaviota vasten mitä johtoja tulee minkäkin ruuvin alle. Lähinnä mua kiinnostaa sulakkeet 2, 5, 6, 7 ja 9. Olisiko jollain viitettä johtojen määristä ja niiden väreistä näille sulakkeille?
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Roisto kirjoitti:
mjo33400 kirjoitti:roisto, sinähän olet paljon nyplännyt noiden johtojen kimpussa viimeisen vuoden aikan niin muistatko oliko noi värit niin, että on musta pohjaväri ja punainen ja violetti rengas vai raita pinnassa.
Kolmiväriyhdistelmä on monesti näin (esimerkkivärein):
-musta pohja / perusmateriaali
-punainen pitkittäinen raita
-violetteja maalimerkintöjä (renkaita).

Muistakseni olen nähnyt joskus myös semmoisen johdon, jossa on se pohjaväri ja sitten kaksi eriväristä pitkittäisraitaa vierekkäin.

t.
Risto
Kiitos, tämä selvensi asian täydellisesti. :lol:
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Andy kirjoitti:Nyt olen ihan solmussa. Laitoin piuhat äsken mielestäni niille kohdin, kun ne auton toimiessa oli, mutta jotain on edelleen pielessä. Toisin sanoen, on olemassa vaara sille, että jokin johto tai jotkin johdot ovat edelleen väärässä paikassa.

Summa summarum. Luulenpa, ettei mulla ole muuta mahdollisuutta kuin tarkastaa johtokaaviota vasten mitä johtoja tulee minkäkin ruuvin alle. Lähinnä mua kiinnostaa sulakkeet 2, 5, 6, 7 ja 9. Olisiko jollain viitettä johtojen määristä ja niiden väreistä näille sulakkeille?
Joko tarkistit minkä johdon olet kytkenyt sulake 9:n ruuvin alle. Siinä ei pitäisi olla johtoa.
Yllä olevasta kuvasta näet sekä johtojen lukumäärän, että värit.

PS. Ei siellä 9 nastassa taidakaan olla johtoa. Sen verran vilkas ilta aiheen ympärillä, että nyt on mentävä nukkumaan, alkaa näkemään jo omia.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
Andy
Viestit: 780
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

mjo33400 kirjoitti:Joko tarkistit minkä johdon olet kytkenyt sulake 9:n ruuvin alle. Siinä ei pitäisi olla johtoa.
Yllä olevasta kuvasta näet sekä johtojen lukumäärän, että värit.

PS. Ei siellä 9 nastassa taidakaan olla johtoa. Sen verran vilkas ilta aiheen ympärillä, että nyt on mentävä nukkumaan, alkaa näkemään jo omia.
Joo, ei siellä 9 nastassa mitään pitäisi olla. Mihinkäs kuvaan viittaatkaan tuolla "yllä olevalla kuvalla"? Siihen kirjasta otettuun sähkökaaviokuvaanko? Jos viittaat siihen, osaankohan lukea sitä...
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Osaat varmasti. Lasket vaan montako johtoa sulakepisteestä lähtee. Kuinka totaalisesti sinulla oli johdot irroitettu sulakerasialta. Älä laske ruuvattavia kaapelikenkiä vaan johtoja. Yhdessä kengässä saattaa olla useampi johto kiinni.
Siihen kirjasta otettuun viittaan, mutta alla kuva väritettynä.
Kuva
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
Andy
Viestit: 780
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

mjo33400 kirjoitti:Osaat varmasti. Lasket vaan montako johtoa sulakepisteestä lähtee. Kuinka totaalisesti sinulla oli johdot irroitettu sulakerasialta. Älä laske ruuvattavia kaapelikenkiä vaan johtoja. Yhdessä kengässä saattaa olla useampi johto kiinni.
Siihen kirjasta otettuun viittaan, mutta alla kuva väritettynä.
Ei ne piuhat levällään olleet. Siirtelin tai koskin ainoastaan muutamiin johtoihin.
Avatar
Andy
Viestit: 780
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

No niin, palataanpas aiheen pariin. Olin eilen enemmän vessanpöntön ääressä mahataudissa kuin elävien kirjoissa.

Kuva Kuva

En siis todellakaan koskenut monenkaan johtoon. Koskemani johdot näkyvät yllä olevissa kuvissa. Ympyröidyt johdot ovat yksittäisiä johtoja, jossa kussakin on numerolippu 5, 7 tai 9. Noista johto 9 tulee releeltä K24 eikä pitäisi vaikuttaa tässä kysymyksessä. Yksi tai useampi noista johtoista (lähinnä lipullinen 5 ja 7) on saattanut olla väärässä paikassa ("liian ylhäällä, yläpuolisessa sulakkeessa", koska tulkitsin sulakkeiden numerointia väärin) auton ollessa käynnissä. Mikäli laskin oikein, sulakkeelle 5 tulee x5+x1 eli yhteensä 6 johtoa. Vastaavasti sulakkeelle tulee x5+x1 eli 6 johtoa.

Dealeri tuossa aiemmin uumoili myös jarruvalokatkaisimen osuutta. Sen osuus selviää huomenna, kun saan vaihtokappaleen tilalle ja laitan sen paikoilleen. Lähinnä mua huolestuttaa se, jos jokin/jotkin piuhat olivat väärillä paikoilla auton käynnissä ollessa. Onkohan tästä voinut aiheutua lisäharmeja?

Onkos näissä vanhoissa autoissa minkäänlaista diagnoosipistettä, josta saisi selville mahdollisia vikakohtia? Tai jotain vikamuistia, joka pitäisi nollata ennen kuin hommat toimii taas kunnolla?

Vielä loppukysymys: jos johdot nyt kuitenkin olisivat tällä hetkellä oikeilla paikoillaan, ja siten sulakeboksissa kaikki pitäisi olla ok JA huomisen jarruvalokytkimen vaihdon jälkeen homma ei edelleenkään pelaa, mikä voisi edelleen olla vikana?
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Niin eikös ASD:n vikavalo pidä aina nollata, jos se on syttynyt. Se diagnoosipiste on siinä vänkärin puolella, akun etupuolella kannen alla 8 (?) napaa/reikää, joista suurin osa tyhjiä. Olikohan nastat 1 ja 5 yhteen 10 sekunniksi nollaa ASD:n vikamuistin. Varmista noi nastat, kun on nyt täysin muistin varassa :lol:

HEP ! Nastat 1 ja 5 yhteen (korjasin tuohon yllekin) yhdeksi sekunniksi auton käydessä tyhjäkäyntiä niin ASD valo vilkkuu 1-8 kertaa.
Jos jarruvalokatkaisimessa on ongelmaa niin 8 vilausta.

Edelleen nastat 1 ja 5 kymmeneksi sekunniksi yhteen niin ASD vikamuisti nollautuu.

- dealer -
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Katso tarkkaan sulakerasian sul.1 johto. Kuvan mukaan siina on sw/rt vi, joka minun mielestä pitäisi olla siinä yläpuolella sen (lippu 5) johdon tilalla. Lippu5 johdon väreistä en saa selvääjoten en ole varma sen sijainnista vielä.
Kerro lippu 5:n ja lippu 7:n oikeat värit, tarkoitan niitä nastoja jotka olet merkannut valkosella ympyrällä.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
Andy
Viestit: 780
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

mjo33400 kirjoitti:Katso tarkkaan sulakerasian sul.1 johto. Kuvan mukaan siina on sw/rt vi, joka minun mielestä pitäisi olla siinä yläpuolella sen (lippu 5) johdon tilalla. Lippu5 johdon väreistä en saa selvääjoten en ole varma sen sijainnista vielä.
Kerro lippu 5:n ja lippu 7:n oikeat värit, tarkoitan niitä nastoja jotka olet merkannut valkosella ympyrällä.
Tarkkaan 1:s johtoa? Mielestäni kuvissa ei edes näy 1-sulakkeen johtoa. 1:hän alkaa vasta lippu5:en alapuolelta. 1-sulakkeen johtoihin ei ole koskettu koko aikana. Lippu5 on sw/rt,vi. Lippu7 on mielestäni sw/ws.
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Kyllä se sul.1 :sen johto näkyy kuvassa. Kerro se väri ainakin.
PS. Se näyttääkin olevan sen 5:tos nastan alimmaisena?
PS2. Editoin vähän kuvaa ja väri selvisi samaksi kuin päälimmäinen.
Viimeksi muokannut mjo33400, 30.3.2006 12:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
Andy
Viestit: 780
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

mjo33400 kirjoitti:Kyllä se sul.1 :sen johto näkyy kuvassa. Kerro se väri ainakin.
PS. Se näyttääkin olevan sen 5:tos nastan alimmaisena?
Jep, se on vitosen alimmaisena oleva viiden johdon rypäs.
Avatar
Andy
Viestit: 780
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Jos saan tänään haltuuni uuden jarruvalokatkaisimen, niin tällöin nään mikä on sen vaikutus tähän soppaan. Jostain muistaakseni luin, että vikamuisti pitää nollata jostain, jos ASD-valo pysyy päällä (olettaen, että (osa)vika on jarruvalokatkaisimessa).

Onko kyseessä tämä mokkula?

Kuva
Kuva
mb300sd
OBD-spesialisti
Viestit: 150
Liittynyt: 20.12.2005 11:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mb300sd »

Onko ongelma jo ratkennut?
Jos ei niin tämä ehdotus saattaa mennä jo naisten logiikan puolelle, mutta tarkista onko laturissa oleva pistoke kunnolla paikoillaan.
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Tota asiaa en tunne ollenkaan, mutta löytyykö siitä värit, sw/rt vi ja sw/rt ws.

bl= sininen
br= ruskea
el= luunvärinen
ge= keltainen
gn= vihreä
gr= harmaa
nf= väritön
rs= ruusunpunainen
rt= punainen
sw= musta
vi= violetti
ws= valkoinen
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
Andy
Viestit: 780
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

mjo33400 kirjoitti:Tota asiaa en tunne ollenkaan, mutta löytyykö siitä värit, sw/rt vi ja sw/rt ws.
Niin mistä...?
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

dealer kirjoitti:
Ei haittaa ajamista.

Sulakkeen 5 "takana" on jarruvalot, yhdistelmämittari, etusisävalot, lamppuvahti, tempomat, kierroslukumittari.

Jarruvalokytkin on 2-piirinen, ja ASD käyttää toista piiriä.

Oireet siis sopisivat siihen että vika on jossain viitossulakkeen liepeillä, jos oletetaan että ASD ja mittarien toimimattomuus eivät johdu kahdesta tyystin eri viasta...


Tähän tosiaan kannattaa panostaa, kun mitään muita yhteisiä tekijöitä ei löydy.
Eli kyllä näyttää siltä Dealerin kokemus pukkas esiin heti saitin alkuvaiheessa.
Jarruvalokytkimessä on todennäköisesti oikosulku ASD:n kanssa ja kun johdon irroittaa jarruvalokytkimestä niin vika häviää, edellyttäen, että kytkin ei ole oikosulussa maihin jota en usko kun sulake pysyy ehjänä.
Viimeksi muokannut mjo33400, 30.3.2006 13:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
Andy
Viestit: 780
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Kirjoittelen sitten lisää, kunhan saan sen kytkimen postista ja asennettua autoon.
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Andy kirjoitti:
mjo33400 kirjoitti:Tota asiaa en tunne ollenkaan, mutta löytyykö siitä värit, sw/rt vi ja sw/rt ws.
Niin mistä...?
Jarruvalokytkimestä. Johto irti niin häviääkö vika.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Jatketaan asioiden sotkemista vielä vähän: :D
mjo33400 kirjoitti:Jarruvalokytkin on 2-piirinen, ja ASD käyttää toista piiriä.
Ainakin -91 ja uudemmissa ASD näyttäisi käyttävän molempia piirejä (ETM, sivu 171). Toisella piirillä katkaistaan sen solenoidiventtiilin virta, kun jarrua painetaan ja toiselta piiriltä tulee ylipäätään signaali ASD:n boksille. Miten se on noissa vanhemmissa, niin... :nocando: Samaisen kaavion mukaan ASD:n vikavalon sähköt olisi otettu sulakkeelta numero 7.

Mikähän järki on ylipäätään laittaa kahta piiriä tuolle ASD:lle, jos tuo venttiili maadoitetaan boksin kautta. Luulisi, että sinne olisi voinut laittaa jonkun releen, jota ohjattaisiin sillä toisen piirin signaalilla.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Onko sulla roisto kuvia laittaa näkyviin tosta ASD:n kytkennästä.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
Andy
Viestit: 780
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Roisto tarkoitti luultavasti tätä kuvaa:

Kuva
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Andy kirjoitti:Roisto tarkoitti luultavasti tätä kuvaa:
Jees. Koko roska löytyy täältä (PDF 76 MB). On vähän jenkkimallipainotteinen mutta kyllä siitä jotain iloa aina on.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Andy
Viestit: 780
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Osaisiko joku vahvistaa tuo aiemmin kysymäni diagnostiikkapistokkeen oikeellisuuden vai vääryyden? Ei mulle nyt ihan heti muita pistokkaita tule mieleen tuolla akun tietämillä... :roll:
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

veppe kirjoitti:Niin eikös ASD:n vikavalo pidä aina nollata, jos se on syttynyt. Se diagnoosipiste on siinä vänkärin puolella, akun etupuolella kannen alla 8 (?) napaa/reikää, joista suurin osa tyhjiä. Olikohan nastat 3 ja 5 yhteen 10 sekunniksi nollaa ASD:n vikamuistin. Varmista noi nastat, kun on nyt täysin muistin varassa :lol:
Muistaisin, että 1 ja 5 jotain 10-15 sek. En tosin ole aivan varma.
Viimeksi muokannut mjo33400, 30.3.2006 17:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jep, korjasin tuonne veppen viestiin.

Pistoke on tuo kuvassa oleva.
wiimax.fi
Avatar
Andy
Viestit: 780
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Vähän väliaikatietoa vakioveikkaajaporukalle :).

Jarruvalokytkimen vaihto ei auttanut mitään. Tässä vaiheessa olin jo melkein vaipua täydelliseen itsesyytökseen aiheuttamistani tuhoista. Vähän noviisi kun olen näiden sähköjuttujen kanssa, niin jostain syystä vasta tässä vaiheessa älysin mitata sulakkeiden jännitteitä (tätä varmasti joku jo kauan sitten ehdottikin). Ylin rivi A,1,2,3,4 kunnossa, akkujännitehän siellä vilkuttaa.

Mutta mitä mitä mitä :shock:. Mittasin seuraavaksi sulakkeen B :arrow: viisari ei värähdäkään. Sama tulos kaikilla muillakin rivin sulakkeilla (5,6,7,kasi). Ja kas kummaa, kun katsoo sulakkeiden takana olevia laitteita, niin itse asiassa kaikkihan nämä näyttää kuta kuinkin olevan poissa pelistä. :arrow: Yhdelle rivistölle ei tule lainkaan poweria. No mistäs tämä powerin puuttuminen voi sitten johtua?

Minä ei tiedä, mutta viimeinen oljenkorteni varmasti sen tietää. Luuri käteen ja kilautetaan hovikorjaajalle. Pienen pähkäilyn jälkeen hovisepon paras arvaus oli se, että virtalukon pohjassa (:roll:) todennäköisesti on jotain häikkää. Tuo silmien pyörittely aiheutuu siitä, että eräästä toisesta syystä virtalukon pohja vaihdettiin autoon n. 2 viikkoa sitten. Tällainen vika on kuulemma mahdollinen eli että virtalukon (pohjan) rakenteessa vioittuu jokin kohta, joka sitten johtaa siihen, että tuo sulakerivi ei saa lainkaan poweria avainta käännettäessä. Mikäli vika tosiaan on virtalukon pohjassa (ja toivottavasti on), niin kyllä Hra Murphy on taas käynyt roplaamassa tätä lossia.

Ja lopuksi, muttei suinkaan vähäisimpänä, boooonuskysymys, johon toivoisin nopeaa vastausta.

Voinko huoletta ajaa auton huoltoon 25km päähän? Onko noiden sulakkeiden takana (5,6,7,kasi) jotain sellaista, joka EHDOTTOMASTI tarvitsisi poweria tuon 25km aikana? Voiko joku mennä pahasti rikki, jos ajan tuon matkan? Tässä vähän apua siihen, mitä noiden sulakkeiden takana ainakin on (viisaammat katsokoot tietonsa piirikaavioista):
Kuva

Miten on? Kuoleeko auto, jos siirrän sen aamulla korjaajalle?
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29118
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kääk :shock:

jarruvalot, mittaristo, sisävalot etu, lamppuvahti, tempomat, kierroslukumittari, vilkut, äänimerkki, ulkolämpömittari, ajotietokone, peruutusvalot, lämminvesiventtiilit, kirtovesipumppu, sähköflekti, lasinpesusuuttimien lämmitys, lämmityslaitteen säätöpaneeli, automaattivaihteiston sähköosa, sisälämpötunnistimen puhallin, vasemmat seisonta- ja pysäköintivalot, sähköpeili ja sen lämmitys.

Eli ei juuri mitään. :lol:

Edit: Ei kai tuossa mitään sellaista ole joka hajottaisi auton, ainut on tuo sähköinen jäähdytyspuhallin jos sellainen on autossa.

Mutta jarruvalot, vilkut.... :(
wiimax.fi
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Riskihän tossa on muita autoilijoita kohtaan, mutta voithan aina sanoa, että mitä???? onko mulla hajonnut jotain kun poliisi pysäyttää. Ole kuitenkin varovainen.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
Andy
Viestit: 780
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Mission accomplished. Siis se auton siirto. Helpotin siirtotyötä siten, että pöllin A:lta virrat 5-sulakkeelle - ja :idea: elämä palasi takaisin mittaristoon. Nyt vilkut ja jarruvalot pelasi taas. Tänään menee se virtalukko sitten toistamiseen vähän ajan sisällä vaihtoon.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 sähkö”