S124: ASD-neliövalo palaa ja vasen mittarikolmikko ei liiku
Nyt olen ihan solmussa. Laitoin piuhat äsken mielestäni niille kohdin, kun ne auton toimiessa oli, mutta jotain on edelleen pielessä. Toisin sanoen, on olemassa vaara sille, että jokin johto tai jotkin johdot ovat edelleen väärässä paikassa.
Summa summarum. Luulenpa, ettei mulla ole muuta mahdollisuutta kuin tarkastaa johtokaaviota vasten mitä johtoja tulee minkäkin ruuvin alle. Lähinnä mua kiinnostaa sulakkeet 2, 5, 6, 7 ja 9. Olisiko jollain viitettä johtojen määristä ja niiden väreistä näille sulakkeille?
Summa summarum. Luulenpa, ettei mulla ole muuta mahdollisuutta kuin tarkastaa johtokaaviota vasten mitä johtoja tulee minkäkin ruuvin alle. Lähinnä mua kiinnostaa sulakkeet 2, 5, 6, 7 ja 9. Olisiko jollain viitettä johtojen määristä ja niiden väreistä näille sulakkeille?
Kiitos, tämä selvensi asian täydellisesti.Roisto kirjoitti:Kolmiväriyhdistelmä on monesti näin (esimerkkivärein):mjo33400 kirjoitti:roisto, sinähän olet paljon nyplännyt noiden johtojen kimpussa viimeisen vuoden aikan niin muistatko oliko noi värit niin, että on musta pohjaväri ja punainen ja violetti rengas vai raita pinnassa.
-musta pohja / perusmateriaali
-punainen pitkittäinen raita
-violetteja maalimerkintöjä (renkaita).
Muistakseni olen nähnyt joskus myös semmoisen johdon, jossa on se pohjaväri ja sitten kaksi eriväristä pitkittäisraitaa vierekkäin.
t.
Risto
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Joko tarkistit minkä johdon olet kytkenyt sulake 9:n ruuvin alle. Siinä ei pitäisi olla johtoa.Andy kirjoitti:Nyt olen ihan solmussa. Laitoin piuhat äsken mielestäni niille kohdin, kun ne auton toimiessa oli, mutta jotain on edelleen pielessä. Toisin sanoen, on olemassa vaara sille, että jokin johto tai jotkin johdot ovat edelleen väärässä paikassa.
Summa summarum. Luulenpa, ettei mulla ole muuta mahdollisuutta kuin tarkastaa johtokaaviota vasten mitä johtoja tulee minkäkin ruuvin alle. Lähinnä mua kiinnostaa sulakkeet 2, 5, 6, 7 ja 9. Olisiko jollain viitettä johtojen määristä ja niiden väreistä näille sulakkeille?
Yllä olevasta kuvasta näet sekä johtojen lukumäärän, että värit.
PS. Ei siellä 9 nastassa taidakaan olla johtoa. Sen verran vilkas ilta aiheen ympärillä, että nyt on mentävä nukkumaan, alkaa näkemään jo omia.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Joo, ei siellä 9 nastassa mitään pitäisi olla. Mihinkäs kuvaan viittaatkaan tuolla "yllä olevalla kuvalla"? Siihen kirjasta otettuun sähkökaaviokuvaanko? Jos viittaat siihen, osaankohan lukea sitä...mjo33400 kirjoitti:Joko tarkistit minkä johdon olet kytkenyt sulake 9:n ruuvin alle. Siinä ei pitäisi olla johtoa.
Yllä olevasta kuvasta näet sekä johtojen lukumäärän, että värit.
PS. Ei siellä 9 nastassa taidakaan olla johtoa. Sen verran vilkas ilta aiheen ympärillä, että nyt on mentävä nukkumaan, alkaa näkemään jo omia.
Osaat varmasti. Lasket vaan montako johtoa sulakepisteestä lähtee. Kuinka totaalisesti sinulla oli johdot irroitettu sulakerasialta. Älä laske ruuvattavia kaapelikenkiä vaan johtoja. Yhdessä kengässä saattaa olla useampi johto kiinni.
Siihen kirjasta otettuun viittaan, mutta alla kuva väritettynä.
Siihen kirjasta otettuun viittaan, mutta alla kuva väritettynä.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Ei ne piuhat levällään olleet. Siirtelin tai koskin ainoastaan muutamiin johtoihin.mjo33400 kirjoitti:Osaat varmasti. Lasket vaan montako johtoa sulakepisteestä lähtee. Kuinka totaalisesti sinulla oli johdot irroitettu sulakerasialta. Älä laske ruuvattavia kaapelikenkiä vaan johtoja. Yhdessä kengässä saattaa olla useampi johto kiinni.
Siihen kirjasta otettuun viittaan, mutta alla kuva väritettynä.
No niin, palataanpas aiheen pariin. Olin eilen enemmän vessanpöntön ääressä mahataudissa kuin elävien kirjoissa.
En siis todellakaan koskenut monenkaan johtoon. Koskemani johdot näkyvät yllä olevissa kuvissa. Ympyröidyt johdot ovat yksittäisiä johtoja, jossa kussakin on numerolippu 5, 7 tai 9. Noista johto 9 tulee releeltä K24 eikä pitäisi vaikuttaa tässä kysymyksessä. Yksi tai useampi noista johtoista (lähinnä lipullinen 5 ja 7) on saattanut olla väärässä paikassa ("liian ylhäällä, yläpuolisessa sulakkeessa", koska tulkitsin sulakkeiden numerointia väärin) auton ollessa käynnissä. Mikäli laskin oikein, sulakkeelle 5 tulee x5+x1 eli yhteensä 6 johtoa. Vastaavasti sulakkeelle tulee x5+x1 eli 6 johtoa.
Dealeri tuossa aiemmin uumoili myös jarruvalokatkaisimen osuutta. Sen osuus selviää huomenna, kun saan vaihtokappaleen tilalle ja laitan sen paikoilleen. Lähinnä mua huolestuttaa se, jos jokin/jotkin piuhat olivat väärillä paikoilla auton käynnissä ollessa. Onkohan tästä voinut aiheutua lisäharmeja?
Onkos näissä vanhoissa autoissa minkäänlaista diagnoosipistettä, josta saisi selville mahdollisia vikakohtia? Tai jotain vikamuistia, joka pitäisi nollata ennen kuin hommat toimii taas kunnolla?
Vielä loppukysymys: jos johdot nyt kuitenkin olisivat tällä hetkellä oikeilla paikoillaan, ja siten sulakeboksissa kaikki pitäisi olla ok JA huomisen jarruvalokytkimen vaihdon jälkeen homma ei edelleenkään pelaa, mikä voisi edelleen olla vikana?
En siis todellakaan koskenut monenkaan johtoon. Koskemani johdot näkyvät yllä olevissa kuvissa. Ympyröidyt johdot ovat yksittäisiä johtoja, jossa kussakin on numerolippu 5, 7 tai 9. Noista johto 9 tulee releeltä K24 eikä pitäisi vaikuttaa tässä kysymyksessä. Yksi tai useampi noista johtoista (lähinnä lipullinen 5 ja 7) on saattanut olla väärässä paikassa ("liian ylhäällä, yläpuolisessa sulakkeessa", koska tulkitsin sulakkeiden numerointia väärin) auton ollessa käynnissä. Mikäli laskin oikein, sulakkeelle 5 tulee x5+x1 eli yhteensä 6 johtoa. Vastaavasti sulakkeelle tulee x5+x1 eli 6 johtoa.
Dealeri tuossa aiemmin uumoili myös jarruvalokatkaisimen osuutta. Sen osuus selviää huomenna, kun saan vaihtokappaleen tilalle ja laitan sen paikoilleen. Lähinnä mua huolestuttaa se, jos jokin/jotkin piuhat olivat väärillä paikoilla auton käynnissä ollessa. Onkohan tästä voinut aiheutua lisäharmeja?
Onkos näissä vanhoissa autoissa minkäänlaista diagnoosipistettä, josta saisi selville mahdollisia vikakohtia? Tai jotain vikamuistia, joka pitäisi nollata ennen kuin hommat toimii taas kunnolla?
Vielä loppukysymys: jos johdot nyt kuitenkin olisivat tällä hetkellä oikeilla paikoillaan, ja siten sulakeboksissa kaikki pitäisi olla ok JA huomisen jarruvalokytkimen vaihdon jälkeen homma ei edelleenkään pelaa, mikä voisi edelleen olla vikana?
Niin eikös ASD:n vikavalo pidä aina nollata, jos se on syttynyt. Se diagnoosipiste on siinä vänkärin puolella, akun etupuolella kannen alla 8 (?) napaa/reikää, joista suurin osa tyhjiä. Olikohan nastat 1 ja 5 yhteen 10 sekunniksi nollaa ASD:n vikamuistin. Varmista noi nastat, kun on nyt täysin muistin varassa
HEP ! Nastat 1 ja 5 yhteen (korjasin tuohon yllekin) yhdeksi sekunniksi auton käydessä tyhjäkäyntiä niin ASD valo vilkkuu 1-8 kertaa.
Jos jarruvalokatkaisimessa on ongelmaa niin 8 vilausta.
Edelleen nastat 1 ja 5 kymmeneksi sekunniksi yhteen niin ASD vikamuisti nollautuu.
- dealer -
HEP ! Nastat 1 ja 5 yhteen (korjasin tuohon yllekin) yhdeksi sekunniksi auton käydessä tyhjäkäyntiä niin ASD valo vilkkuu 1-8 kertaa.
Jos jarruvalokatkaisimessa on ongelmaa niin 8 vilausta.
Edelleen nastat 1 ja 5 kymmeneksi sekunniksi yhteen niin ASD vikamuisti nollautuu.
- dealer -
Katso tarkkaan sulakerasian sul.1 johto. Kuvan mukaan siina on sw/rt vi, joka minun mielestä pitäisi olla siinä yläpuolella sen (lippu 5) johdon tilalla. Lippu5 johdon väreistä en saa selvääjoten en ole varma sen sijainnista vielä.
Kerro lippu 5:n ja lippu 7:n oikeat värit, tarkoitan niitä nastoja jotka olet merkannut valkosella ympyrällä.
Kerro lippu 5:n ja lippu 7:n oikeat värit, tarkoitan niitä nastoja jotka olet merkannut valkosella ympyrällä.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Tarkkaan 1:s johtoa? Mielestäni kuvissa ei edes näy 1-sulakkeen johtoa. 1:hän alkaa vasta lippu5:en alapuolelta. 1-sulakkeen johtoihin ei ole koskettu koko aikana. Lippu5 on sw/rt,vi. Lippu7 on mielestäni sw/ws.mjo33400 kirjoitti:Katso tarkkaan sulakerasian sul.1 johto. Kuvan mukaan siina on sw/rt vi, joka minun mielestä pitäisi olla siinä yläpuolella sen (lippu 5) johdon tilalla. Lippu5 johdon väreistä en saa selvääjoten en ole varma sen sijainnista vielä.
Kerro lippu 5:n ja lippu 7:n oikeat värit, tarkoitan niitä nastoja jotka olet merkannut valkosella ympyrällä.
Kyllä se sul.1 :sen johto näkyy kuvassa. Kerro se väri ainakin.
PS. Se näyttääkin olevan sen 5:tos nastan alimmaisena?
PS2. Editoin vähän kuvaa ja väri selvisi samaksi kuin päälimmäinen.
PS. Se näyttääkin olevan sen 5:tos nastan alimmaisena?
PS2. Editoin vähän kuvaa ja väri selvisi samaksi kuin päälimmäinen.
Viimeksi muokannut mjo33400, 30.3.2006 12:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
dealer kirjoitti:
Ei haittaa ajamista.
Sulakkeen 5 "takana" on jarruvalot, yhdistelmämittari, etusisävalot, lamppuvahti, tempomat, kierroslukumittari.
Jarruvalokytkin on 2-piirinen, ja ASD käyttää toista piiriä.
Oireet siis sopisivat siihen että vika on jossain viitossulakkeen liepeillä, jos oletetaan että ASD ja mittarien toimimattomuus eivät johdu kahdesta tyystin eri viasta...
Tähän tosiaan kannattaa panostaa, kun mitään muita yhteisiä tekijöitä ei löydy.
Eli kyllä näyttää siltä Dealerin kokemus pukkas esiin heti saitin alkuvaiheessa.
Jarruvalokytkimessä on todennäköisesti oikosulku ASD:n kanssa ja kun johdon irroittaa jarruvalokytkimestä niin vika häviää, edellyttäen, että kytkin ei ole oikosulussa maihin jota en usko kun sulake pysyy ehjänä.
Ei haittaa ajamista.
Sulakkeen 5 "takana" on jarruvalot, yhdistelmämittari, etusisävalot, lamppuvahti, tempomat, kierroslukumittari.
Jarruvalokytkin on 2-piirinen, ja ASD käyttää toista piiriä.
Oireet siis sopisivat siihen että vika on jossain viitossulakkeen liepeillä, jos oletetaan että ASD ja mittarien toimimattomuus eivät johdu kahdesta tyystin eri viasta...
Tähän tosiaan kannattaa panostaa, kun mitään muita yhteisiä tekijöitä ei löydy.
Eli kyllä näyttää siltä Dealerin kokemus pukkas esiin heti saitin alkuvaiheessa.
Jarruvalokytkimessä on todennäköisesti oikosulku ASD:n kanssa ja kun johdon irroittaa jarruvalokytkimestä niin vika häviää, edellyttäen, että kytkin ei ole oikosulussa maihin jota en usko kun sulake pysyy ehjänä.
Viimeksi muokannut mjo33400, 30.3.2006 13:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Jatketaan asioiden sotkemista vielä vähän:
Mikähän järki on ylipäätään laittaa kahta piiriä tuolle ASD:lle, jos tuo venttiili maadoitetaan boksin kautta. Luulisi, että sinne olisi voinut laittaa jonkun releen, jota ohjattaisiin sillä toisen piirin signaalilla.
t.
Risto
Ainakin -91 ja uudemmissa ASD näyttäisi käyttävän molempia piirejä (ETM, sivu 171). Toisella piirillä katkaistaan sen solenoidiventtiilin virta, kun jarrua painetaan ja toiselta piiriltä tulee ylipäätään signaali ASD:n boksille. Miten se on noissa vanhemmissa, niin... Samaisen kaavion mukaan ASD:n vikavalon sähköt olisi otettu sulakkeelta numero 7.mjo33400 kirjoitti:Jarruvalokytkin on 2-piirinen, ja ASD käyttää toista piiriä.
Mikähän järki on ylipäätään laittaa kahta piiriä tuolle ASD:lle, jos tuo venttiili maadoitetaan boksin kautta. Luulisi, että sinne olisi voinut laittaa jonkun releen, jota ohjattaisiin sillä toisen piirin signaalilla.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Muistaisin, että 1 ja 5 jotain 10-15 sek. En tosin ole aivan varma.veppe kirjoitti:Niin eikös ASD:n vikavalo pidä aina nollata, jos se on syttynyt. Se diagnoosipiste on siinä vänkärin puolella, akun etupuolella kannen alla 8 (?) napaa/reikää, joista suurin osa tyhjiä. Olikohan nastat 3 ja 5 yhteen 10 sekunniksi nollaa ASD:n vikamuistin. Varmista noi nastat, kun on nyt täysin muistin varassa
Viimeksi muokannut mjo33400, 30.3.2006 17:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Vähän väliaikatietoa vakioveikkaajaporukalle .
Jarruvalokytkimen vaihto ei auttanut mitään. Tässä vaiheessa olin jo melkein vaipua täydelliseen itsesyytökseen aiheuttamistani tuhoista. Vähän noviisi kun olen näiden sähköjuttujen kanssa, niin jostain syystä vasta tässä vaiheessa älysin mitata sulakkeiden jännitteitä (tätä varmasti joku jo kauan sitten ehdottikin). Ylin rivi A,1,2,3,4 kunnossa, akkujännitehän siellä vilkuttaa.
Mutta mitä mitä mitä . Mittasin seuraavaksi sulakkeen B viisari ei värähdäkään. Sama tulos kaikilla muillakin rivin sulakkeilla (5,6,7,kasi). Ja kas kummaa, kun katsoo sulakkeiden takana olevia laitteita, niin itse asiassa kaikkihan nämä näyttää kuta kuinkin olevan poissa pelistä. Yhdelle rivistölle ei tule lainkaan poweria. No mistäs tämä powerin puuttuminen voi sitten johtua?
Minä ei tiedä, mutta viimeinen oljenkorteni varmasti sen tietää. Luuri käteen ja kilautetaan hovikorjaajalle. Pienen pähkäilyn jälkeen hovisepon paras arvaus oli se, että virtalukon pohjassa (:roll:) todennäköisesti on jotain häikkää. Tuo silmien pyörittely aiheutuu siitä, että eräästä toisesta syystä virtalukon pohja vaihdettiin autoon n. 2 viikkoa sitten. Tällainen vika on kuulemma mahdollinen eli että virtalukon (pohjan) rakenteessa vioittuu jokin kohta, joka sitten johtaa siihen, että tuo sulakerivi ei saa lainkaan poweria avainta käännettäessä. Mikäli vika tosiaan on virtalukon pohjassa (ja toivottavasti on), niin kyllä Hra Murphy on taas käynyt roplaamassa tätä lossia.
Ja lopuksi, muttei suinkaan vähäisimpänä, boooonuskysymys, johon toivoisin nopeaa vastausta.
Voinko huoletta ajaa auton huoltoon 25km päähän? Onko noiden sulakkeiden takana (5,6,7,kasi) jotain sellaista, joka EHDOTTOMASTI tarvitsisi poweria tuon 25km aikana? Voiko joku mennä pahasti rikki, jos ajan tuon matkan? Tässä vähän apua siihen, mitä noiden sulakkeiden takana ainakin on (viisaammat katsokoot tietonsa piirikaavioista):
Miten on? Kuoleeko auto, jos siirrän sen aamulla korjaajalle?
Jarruvalokytkimen vaihto ei auttanut mitään. Tässä vaiheessa olin jo melkein vaipua täydelliseen itsesyytökseen aiheuttamistani tuhoista. Vähän noviisi kun olen näiden sähköjuttujen kanssa, niin jostain syystä vasta tässä vaiheessa älysin mitata sulakkeiden jännitteitä (tätä varmasti joku jo kauan sitten ehdottikin). Ylin rivi A,1,2,3,4 kunnossa, akkujännitehän siellä vilkuttaa.
Mutta mitä mitä mitä . Mittasin seuraavaksi sulakkeen B viisari ei värähdäkään. Sama tulos kaikilla muillakin rivin sulakkeilla (5,6,7,kasi). Ja kas kummaa, kun katsoo sulakkeiden takana olevia laitteita, niin itse asiassa kaikkihan nämä näyttää kuta kuinkin olevan poissa pelistä. Yhdelle rivistölle ei tule lainkaan poweria. No mistäs tämä powerin puuttuminen voi sitten johtua?
Minä ei tiedä, mutta viimeinen oljenkorteni varmasti sen tietää. Luuri käteen ja kilautetaan hovikorjaajalle. Pienen pähkäilyn jälkeen hovisepon paras arvaus oli se, että virtalukon pohjassa (:roll:) todennäköisesti on jotain häikkää. Tuo silmien pyörittely aiheutuu siitä, että eräästä toisesta syystä virtalukon pohja vaihdettiin autoon n. 2 viikkoa sitten. Tällainen vika on kuulemma mahdollinen eli että virtalukon (pohjan) rakenteessa vioittuu jokin kohta, joka sitten johtaa siihen, että tuo sulakerivi ei saa lainkaan poweria avainta käännettäessä. Mikäli vika tosiaan on virtalukon pohjassa (ja toivottavasti on), niin kyllä Hra Murphy on taas käynyt roplaamassa tätä lossia.
Ja lopuksi, muttei suinkaan vähäisimpänä, boooonuskysymys, johon toivoisin nopeaa vastausta.
Voinko huoletta ajaa auton huoltoon 25km päähän? Onko noiden sulakkeiden takana (5,6,7,kasi) jotain sellaista, joka EHDOTTOMASTI tarvitsisi poweria tuon 25km aikana? Voiko joku mennä pahasti rikki, jos ajan tuon matkan? Tässä vähän apua siihen, mitä noiden sulakkeiden takana ainakin on (viisaammat katsokoot tietonsa piirikaavioista):
Miten on? Kuoleeko auto, jos siirrän sen aamulla korjaajalle?
Kääk
jarruvalot, mittaristo, sisävalot etu, lamppuvahti, tempomat, kierroslukumittari, vilkut, äänimerkki, ulkolämpömittari, ajotietokone, peruutusvalot, lämminvesiventtiilit, kirtovesipumppu, sähköflekti, lasinpesusuuttimien lämmitys, lämmityslaitteen säätöpaneeli, automaattivaihteiston sähköosa, sisälämpötunnistimen puhallin, vasemmat seisonta- ja pysäköintivalot, sähköpeili ja sen lämmitys.
Eli ei juuri mitään.
Edit: Ei kai tuossa mitään sellaista ole joka hajottaisi auton, ainut on tuo sähköinen jäähdytyspuhallin jos sellainen on autossa.
Mutta jarruvalot, vilkut....
jarruvalot, mittaristo, sisävalot etu, lamppuvahti, tempomat, kierroslukumittari, vilkut, äänimerkki, ulkolämpömittari, ajotietokone, peruutusvalot, lämminvesiventtiilit, kirtovesipumppu, sähköflekti, lasinpesusuuttimien lämmitys, lämmityslaitteen säätöpaneeli, automaattivaihteiston sähköosa, sisälämpötunnistimen puhallin, vasemmat seisonta- ja pysäköintivalot, sähköpeili ja sen lämmitys.
Eli ei juuri mitään.
Edit: Ei kai tuossa mitään sellaista ole joka hajottaisi auton, ainut on tuo sähköinen jäähdytyspuhallin jos sellainen on autossa.
Mutta jarruvalot, vilkut....
wiimax.fi