Sähkökattoluukku- ja vakionopeussäädinongelma

Vastaa Viestiin
PTu
Viestit: 25
Liittynyt: 19.10.2010 18:58

Sähkökattoluukku- ja vakionopeussäädinongelma

Viesti Kirjoittaja PTu »

Sain tuossa joku aika sitten boksia tinailemalla vakionopeussäätimen toimimaan, mutta vain pariksi ajokerraksi... Tänään siis kun olin ajamassa, niin jouduin väistämään tien laitaan pysähtynyttä autoilijaa siten, että ajoin keskiviivassa olevien tärinäraitojen päälle. Välittömästi, kun ajoin niihin täristimiin, niin vakionopeussäädin putosi pois päältä. Sain vakkarin tarttumaan vielä pari kertaa päälle, mutta sitten se mykistyi taas täysin. Noh, kotipihassa sitten huomasin, että myös sähkökattoluukku oli lopettanut toimintansa. Se oli tietenkin nostettuna takareunastaan ylös, mutta en saanut sitä enää sähköllä takaisin kiinni enkä liikkumaan mihinkään suuntaan. (Ja luonnollisesti sadetta luvassa) Tarkistin ja varmuuden vuoksi vaihdoin sulakkeen nro. 5, jonka takana ko. varusteet ovat. Ei vaikutusta. Käytin myös sulakepoksin irti ja tarkistin johtoliitokset sieltä alta ja kaikki vaikutti olevan ihan kunnossa. No ei auttanut kuin peräkontista veivata luukku kiinni. En ole kyllä yhtään varma liittyykö nuo kaksi vikaa edes toisiinsa.. Vakionopeudensäätimen toimintaan ei ole kyllä oikein mitään luottoa vielä, kun sen kanssa on aina ollut melkoista temppuilua, mutta kattoluukku on kyllä aina pelannut ihan normaalisti. Onko ideoita mistä vikaa voisi lähteä etsimään?

-PTu

Edit: Ainiin autohan on tosiaan 230TE vm.88 ja vakkari on semmoinen jälkiasennus VDO, jossa on se vaijeritoiminen toimilaite pyöreällä pistokkeella.
PTu
Viestit: 25
Liittynyt: 19.10.2010 18:58

Viesti Kirjoittaja PTu »

No nyt vaikuttaa siltä, että nuo kaksi vikaa ei tosiaan liittyneet toisiinsa vaan sattuivat vaan ilmenemään samaan aikaan. Tänään vakionopeudensäädin nimittäin toimi taas ihan normaalisti, mutta kattoluukku pysyi mykkänä. Onko sille kattoluukulle joku rele jossakin? Mitenkäs se kattoluukun kytkin irroitetaan katosta, kun sekin tuntuu jotenkin vähän tahmealta?
PTu
Viestit: 25
Liittynyt: 19.10.2010 18:58

Viesti Kirjoittaja PTu »

:oops: Todella nolo sanoo, mutta... :oops:
Kattoluukun vikahan tänään sitten löytyi.. Lopultahan se vika sittenkin oli hapettuneessa sulakkeessa. Aikaisemmin olin vaan väärää sulaketta roplannut. Kattoluukku ja vakionopeudensäädinhän siis EI ole saman sulakkeen takana kuten aikaisemmassa viestissä väitin. Tempomat on sulakkeen 5 takana ja kattoluukku sulakkeen A takana.

Noh... Olipahan tuosta turhasta tutkinnasta jotain hyötyäkin, koska opin nyt viimeinkin säätämään sen kattoluukun pysäytyskohdan kohdilleen ja tuon säädön jälkeen alkoi epäloogisesti toiminut kattoluukun katkaisijakin toimimaan ihan oikein! Eli huomasin tänään siis, että tuo kattoluukun moottorilla oleva säätönamikka on mahdollista vetää liian ulos, jolloin nuppi ei pyöri ja säätö ei onnistu. Eli sen nupin pitää olla hieman ulos vedettynä, mutta ei liikaa. Tällöin nuppia pyörittelemällä tuntee kohdan, jossa se käyttää mikrokytkintä ja kun luukun kiinni ollessa säätää sen siihen kohtaan, niin minulla ainakin meni säätö jo aika lähelle oikeaa. Kokeilemalla sitten lopullinen hienosäätö. Nuppihan pitää aina säädön jälkeen luonnollisesti painaa takaisin sisään.

-PTu
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 sähkö”