Sivu 1/1

Koodi M013

Lähetetty: 19.9.2021 16:21
Kirjoittaja HarriL
Tulin sitten hankkineeksi Mersun, 30 Volvo vuoden jälkeen.
Auto on 2017 mallinen C200 (s205), moottorina 274.920 .
Kun rupesin VIN decoderilla tutkailemaan, mitä se on syönyt, niin huomio kiinnittyi koodiin M013 - "Reduced Engine Output"
Onkohan kukaan yrittänyt parantaa tätä ominaisuutta ja jos on, niin miten?
Onko kyse pelkästään ohjelmistosta, jonka pystyisi merkkihuollossa päivittämään, vai mistä lienee kyse?

Re: Koodi M013

Lähetetty: 19.9.2021 20:17
Kirjoittaja JL
Koodi on kaikissa malleissa, joiden moottoreista on saatavilla myös tehokkaampi malli.

C200:ssa taitaa olla 135 kW ja vastaavassa C250:ssa olisi samalla M274-moottorilla 155 kW.

Se ei siis tarkoita, että sinun autossasi olisi vähemmän tehoa kuin jossakin toisessa C200-yksilössä.

Merkkihuollosta ei todennäköisesti lisää tehoa saa edes poistamalla koodin Daimlerin tietokannasta.
Tehdaskuristettuihin malleihin on toki mahdollista saada suhteessa enemmän tehoa ohjelmoimalla, koska potentiaalia on alun perin jätetty hyödyntämättä.

Re: Koodi M013

Lähetetty: 20.9.2021 13:30
Kirjoittaja tähtikuljettaja
JL kirjoitti: 19.9.2021 20:17 Koodi on kaikissa malleissa, joiden moottoreista on saatavilla myös tehokkaampi malli.

C200:ssa taitaa olla 135 kW ja vastaavassa C250:ssa olisi samalla M274-moottorilla 155 kW.

Se ei siis tarkoita, että sinun autossasi olisi vähemmän tehoa kuin jossakin toisessa C200-yksilössä.

Merkkihuollosta ei todennäköisesti lisää tehoa saa edes poistamalla koodin Daimlerin tietokannasta.
Tehdaskuristettuihin malleihin on toki mahdollista saada suhteessa enemmän tehoa ohjelmoimalla, koska potentiaalia on alun perin jätetty hyödyntämättä.
Ei kai tuo niin mene että C200:ssa on aina tuo allennetun tehon koodi jos vaikka C250:ssä muuten sama moottori mutta tehokkaampi. Sillä C250:llä on kuitenkin oma moottorin mallimerkintä korimallissa, siis ne xyz digitit runkonumerossa: WDD205XYZ1F123456.

Tietääkseni tuo alennetun tehon koodi on maakohtainen ja verotussyistä, joissakin maissa kannattaa tehoa vähän kuristaa niin auto menee alempaan veroluokkaan (käyttömaksuiltaan).

Re: Koodi M013

Lähetetty: 20.9.2021 17:05
Kirjoittaja JL
Jostain syystä tuo koodilogiikka näyttäisi menevän noin.

Pikaisella Nettiautossa myytävänä olevien autojen varustekoodien tutkimisella logiikka näyttäisi seuraavalta:
C200: M013 Moottorin teho rajoitettu
C250: ei koodia
C300: M014 Tehokkaampi moottori
Dieselit:
C200: M013
C220: ei koodia
C250: M014

Re: Koodi M013

Lähetetty: 20.9.2021 18:40
Kirjoittaja tähtikuljettaja
JL kirjoitti: 20.9.2021 17:05 Jostain syystä tuo koodilogiikka näyttäisi menevän noin.

Pikaisella Nettiautossa myytävänä olevien autojen varustekoodien tutkimisella logiikka näyttäisi seuraavalta:
C200: M013 Moottorin teho rajoitettu
C250: ei koodia
C300: M014 Tehokkaampi moottori
Dieselit:
C200: M013
C220: ei koodia
C250: M014
Laitatko rekisterinumerot/runkonumerot mukaan tuohon listaan.

Saattaahan tuossa olla ihan eri koodista kyse kuin esim. joissakin Hollannin tuonneissa, taisi myös Italiassa olla sitä "veronkiertoa".

Re: Koodi M013

Lähetetty: 20.9.2021 19:24
Kirjoittaja JL
Näistä löytyy koodit:

C200: M013 Moottorin teho rajoitettu
WDD2052431F581900
WDD2052431F353271
WDD2053421F300140
WDD2050431F255329
WDD2050431R271147
C250: ei koodia
WDD2053451F407114
WDD2053451F293099
C300: M014 Tehokkaampi moottori
WDD2053481F400976
WDD2053831F803494
WDD2052481F717803
WDD2053481F743894

Muistaakseni oli kolmesatasista kaksi oli Saksasta ja 250 Ruotsista, muut ovat ihan Suomi-autoja.

Myös yhdestä itse Saksasta tuomastani löytyy koodi M013, auto kylläkin oli W211 E280 CDI WDB2112201A837767.
Siinä on myös koodi M002 "Moottorit joissa pakokaasuahdin ja välijäähdytys" vaikkei OM642:sta saa edes ilman.
Tässäkään ei ole veronkierrosta kyse kun Saksan käyttövoimavero menee iskutilavuuden mukaan.

Tämä menee jo vähän ohi aiheen, mutta aloittajalle vielä kommenttina, ettei autossasi ole mitään vikaa varsinkaan jos (ja kun) rekisteriotteessa on teho 135 kW.

Re: Koodi M013

Lähetetty: 20.9.2021 21:48
Kirjoittaja tähtikuljettaja
JL kirjoitti: 20.9.2021 19:24 Näistä löytyy koodit:

C200: M013 Moottorin teho rajoitettu
WDD2052431F581900
WDD2052431F353271
WDD2053421F300140
WDD2050431F255329
WDD2050431R271147
C250: ei koodia
WDD2053451F407114
WDD2053451F293099
C300: M014 Tehokkaampi moottori
WDD2053481F400976
WDD2053831F803494
WDD2052481F717803
WDD2053481F743894

Muistaakseni oli kolmesatasista kaksi oli Saksasta ja 250 Ruotsista, muut ovat ihan Suomi-autoja.

Myös yhdestä itse Saksasta tuomastani löytyy koodi M013, auto kylläkin oli W211 E280 CDI WDB2112201A837767.
Siinä on myös koodi M002 "Moottorit joissa pakokaasuahdin ja välijäähdytys" vaikkei OM642:sta saa edes ilman.
Tässäkään ei ole veronkierrosta kyse kun Saksan käyttövoimavero menee iskutilavuuden mukaan.

Tämä menee jo vähän ohi aiheen, mutta aloittajalle vielä kommenttina, ettei autossasi ole mitään vikaa varsinkaan jos (ja kun) rekisteriotteessa on teho 135 kW.
Nimenomaan listalla ihan Suomi-autoja eli täytyy olla ihan eri koodista kyse kuin itse ajattelin. Pitää etsiä joku sellainen Hollannin malli ja tarkistaa millä koodilla se toinen tehoalennus oli.

Re: Koodi M013

Lähetetty: 20.9.2021 22:39
Kirjoittaja HarriL
Kiitoksia vastauksista.
En tietenkään sitä kysymykselläni tarkoittanutkaan, että autossani jotain vikaa olisi, vaan että mistä oikein on kyse.
Itse olisin valmis uskomaan, että kyse on juurikin maakohtaisesta verotuksesta....
Kun tutkailin chip tuning'in sivuilta eri moottorien ohjausyksikön optimoinnilla saavutettavia arvoja, niin näyttäis että c200 ja c250 ohjausyksiköiden optimoinnilla päästäisiin samoihin lukemiin, eli kyse on pelkästään ohjelmasta. C300 moottorin ohjausyksikön optimoinnilla taas päästäisiin vielä hieman isompaan teholukemaan, joten oliskohan siinä jotain mekaanisestikin erilaista (venttiilit tms.)?
Tuo C200 moottori näyttäis siis olevan kaikkein ihanteellisin optimoinnin kannalta, eli eniten lisätehoa ja vääntöä (+46 hv / +120 Nm)?
Olenkohan ihan hakoteillä?

Re: Koodi M013

Lähetetty: 21.9.2021 9:27
Kirjoittaja JL
HarriL kirjoitti: 20.9.2021 22:39 Tuo C200 moottori näyttäis siis olevan kaikkein ihanteellisin optimoinnin kannalta, eli eniten lisätehoa ja vääntöä (+46 hv / +120 Nm)?
Olenkohan ihan hakoteillä?
Kyllä mielestäni asia on juuri näin.

C300:ssa on muistaakseni vaatimus käyttää aina 98-bensaa, muihin riittää ainakin vakio-ohjelmalla 95 eli voisi ajatella että siellä on mekaanisia eroja.