Farmarin takajousitus

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Farmarin takajousitus

Viesti Kirjoittaja jovihava »

...on muuten omassa tosi kova, kuuluisikohan sen joustaa?

Tekeekö se hydraulinen iskunvaimentimen kautta toimeentuva tasonsäätö sen?

Voiko tuota säätää?
Avatar
A. Hara
Arkki-idiootti
Viestit: 866
Liittynyt: 03.8.2006 9:58
Paikkakunta: Evakkoreisulla

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

Jos tasonsäädön kaasupallot on entiset, voipi tehdä perän kovaksi, tällöin kai yleensä myös pomppivaksi.

Tai jos on liian jäykät jouset? Tasonsäädön kanssa pitää olla vähän letkeämmät vieterit.
Tää on ihan kohta valmis.
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Mitenhän noiden kaasupallojen kunnon voi tarkistaa?

Ja toinen juttu, mikähän on "oikean" jousen lankapaksuus? Voisi tsekata että onko tuohon vaihdettu jäykemmät.

Ihan pomppimisesta sinällään ei voi puhua, mutta meleko kovana tulee patit läpi koriin. Se on sitten vielä hauska efekti kun kuskinpenkki on jousitukseltaan trampoliinityyppinen. Karvahattu, paksu sellainen, on hyvä turvavaruste.
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Ai niin ja semmonen juttu vielä, että tarvitseeko siinä välttämättä olla tuota peränkorkeudensäätöä, vai onko tuosta 124 farkusta ollut normaali-iskareilla olevaa versiota?

Kait tietysti teoreettinen mahdollisuus olisi käyttää sedanin iskareita tuossa, vaan onko jouset liian pehmeät siihen?
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Jos perä ei käsin painellessa jousta, niin kyllä minäkin niiden kaasupallojen puoleen kääntyisin. Jäykätkin jouset antavat yleensä periksi.

Farkun takapää on erilainen kuin sedanin ja iskarit eivät käy ristiin. Urbaani legenda kertoo, että joku on saanut toimimaan joillakin Saabin iskareilla. Toisaalta jäykemmät jouset ja Saabin iskarit maksavat helposti enemmän kuin ne kaasupallot esim Motonetistä ostettuna. Meneehän niiden vaihtamiseen aikaa mutta kuitenkin vähemmän kuin takajousituksen uudelleen rakentamisessa eri auton osilla. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Kyllä nuo oireet selkeesti pallojen epäkuntoisuuteen viittaa :pappa: Mutta jos haluat varmistua niin käytä irti ja työnnä paksupäinen tappi pallon reiästä sisään ja jos se ei kumimaisesti jousta, pistä pallo takaisin paikoilleen, ajele varaosaliikkeeseen, osta uusi pallo, ajele takaisin pajalle ja vaihda uusi pallo tilalle. Toista sama toiselle puolelle :lol: :lol: :lol: Tai vaihda suosiolla uusi pallo molemmille puolin
jovihava kirjoitti:Ai niin ja semmonen juttu vielä, että tarvitseeko siinä välttämättä olla tuota peränkorkeudensäätöä, vai onko tuosta 124 farkusta ollut normaali-iskareilla olevaa versiota?

Kait tietysti teoreettinen mahdollisuus olisi käyttää sedanin iskareita tuossa, vaan onko jouset liian pehmeät siihen?
Farkussa on aina tasonsäätö mutta on niitä jotkut vaihtaneet normaali-iskareillekin. En muista, mitkä iskarit sinne piti vaihtaa mutta sedanin iskari sinne ei sovi. Jousi pitää vaihtaa jämäkämpään jos vaihtaa normaali-iskarit. :wink:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

XUX63 kirjoitti:Mutta jos haluat varmistua niin käytä irti ja työnnä paksupäinen tappi pallon reiästä sisään ja jos se ei kumimaisesti jousta, pistä pallo takaisin paikoilleen, ajele varaosaliikkeeseen, osta uusi pallo, ajele takaisin pajalle ja vaihda uusi pallo tilalle. Toista sama toiselle puolelle :lol: :lol: :lol: Tai vaihda suosiolla uusi pallo molemmille puolin
Jep, jep. Jos kuitenkin haluat tarkisaa, niin farkussa se vielä onnistuu palloja irrottamatta. Ensin paineet pois vaikka sieltä säätöventtiilin "ilmausruuvista". Sitten vuorotellen pallon päässä oleva banjopultti pois ja painelemaan. Jos koetinkeppi menee pohjaan asti, niin sökö. Jos on pehmeän kumimainen, niin kaasua on jo karannut (kohta sökö). Jos kalvo on jäykän kumimainen tai ei hennomalla kaverilla liikahdakaan, niin silloin on uuden veroinen (epätodennäköistä). :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Myyjä kertoi että se jolta oli auton ostanut, oli vissiin laittanut tuohon Ducaton etuiskarit, jotka siis ovatten kuulemma samanlaiset hydrauliset, mutta vähän halvemmat, ja ehkäpä hiukka pehmeämmät.
Nyt vähän pelottaa.

Uskaltaako kysyäkkään... Onkos net kaasupullot konehuoneessa, vai takana pohojan alla?
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Haku "kaasupallot" tuotti mm. tämmöstä.
Pro HVM
Avatar
jovihava
Vanha Jäärä <br> Pimppaaja
Viestit: 7412
Liittynyt: 31.3.2007 23:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jovihava »

Noh, tuollapa se tosiaan onkin jo käsitelty kokonaan, en vaan äkkinäisyyttäni hoksannut hakea.

Vaan hyvä kuitenkin että kysyin, pysyttepähän tet mersuasijantuntijat hyvässä terässä :)
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”