Farmarin takajousitus
Farmarin takajousitus
...on muuten omassa tosi kova, kuuluisikohan sen joustaa?
Tekeekö se hydraulinen iskunvaimentimen kautta toimeentuva tasonsäätö sen?
Voiko tuota säätää?
Tekeekö se hydraulinen iskunvaimentimen kautta toimeentuva tasonsäätö sen?
Voiko tuota säätää?
Mitenhän noiden kaasupallojen kunnon voi tarkistaa?
Ja toinen juttu, mikähän on "oikean" jousen lankapaksuus? Voisi tsekata että onko tuohon vaihdettu jäykemmät.
Ihan pomppimisesta sinällään ei voi puhua, mutta meleko kovana tulee patit läpi koriin. Se on sitten vielä hauska efekti kun kuskinpenkki on jousitukseltaan trampoliinityyppinen. Karvahattu, paksu sellainen, on hyvä turvavaruste.
Ja toinen juttu, mikähän on "oikean" jousen lankapaksuus? Voisi tsekata että onko tuohon vaihdettu jäykemmät.
Ihan pomppimisesta sinällään ei voi puhua, mutta meleko kovana tulee patit läpi koriin. Se on sitten vielä hauska efekti kun kuskinpenkki on jousitukseltaan trampoliinityyppinen. Karvahattu, paksu sellainen, on hyvä turvavaruste.
Terve,
Jos perä ei käsin painellessa jousta, niin kyllä minäkin niiden kaasupallojen puoleen kääntyisin. Jäykätkin jouset antavat yleensä periksi.
Farkun takapää on erilainen kuin sedanin ja iskarit eivät käy ristiin. Urbaani legenda kertoo, että joku on saanut toimimaan joillakin Saabin iskareilla. Toisaalta jäykemmät jouset ja Saabin iskarit maksavat helposti enemmän kuin ne kaasupallot esim Motonetistä ostettuna. Meneehän niiden vaihtamiseen aikaa mutta kuitenkin vähemmän kuin takajousituksen uudelleen rakentamisessa eri auton osilla.
t.
Risto
Jos perä ei käsin painellessa jousta, niin kyllä minäkin niiden kaasupallojen puoleen kääntyisin. Jäykätkin jouset antavat yleensä periksi.
Farkun takapää on erilainen kuin sedanin ja iskarit eivät käy ristiin. Urbaani legenda kertoo, että joku on saanut toimimaan joillakin Saabin iskareilla. Toisaalta jäykemmät jouset ja Saabin iskarit maksavat helposti enemmän kuin ne kaasupallot esim Motonetistä ostettuna. Meneehän niiden vaihtamiseen aikaa mutta kuitenkin vähemmän kuin takajousituksen uudelleen rakentamisessa eri auton osilla.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Kyllä nuo oireet selkeesti pallojen epäkuntoisuuteen viittaa
Mutta jos haluat varmistua niin käytä irti ja työnnä paksupäinen tappi pallon reiästä sisään ja jos se ei kumimaisesti jousta, pistä pallo takaisin paikoilleen, ajele varaosaliikkeeseen, osta uusi pallo, ajele takaisin pajalle ja vaihda uusi pallo tilalle. Toista sama toiselle puolelle
Tai vaihda suosiolla uusi pallo molemmille puolin





Farkussa on aina tasonsäätö mutta on niitä jotkut vaihtaneet normaali-iskareillekin. En muista, mitkä iskarit sinne piti vaihtaa mutta sedanin iskari sinne ei sovi. Jousi pitää vaihtaa jämäkämpään jos vaihtaa normaali-iskarit.jovihava kirjoitti:Ai niin ja semmonen juttu vielä, että tarvitseeko siinä välttämättä olla tuota peränkorkeudensäätöä, vai onko tuosta 124 farkusta ollut normaali-iskareilla olevaa versiota?
Kait tietysti teoreettinen mahdollisuus olisi käyttää sedanin iskareita tuossa, vaan onko jouset liian pehmeät siihen?

Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus

W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Jep, jep. Jos kuitenkin haluat tarkisaa, niin farkussa se vielä onnistuu palloja irrottamatta. Ensin paineet pois vaikka sieltä säätöventtiilin "ilmausruuvista". Sitten vuorotellen pallon päässä oleva banjopultti pois ja painelemaan. Jos koetinkeppi menee pohjaan asti, niin sökö. Jos on pehmeän kumimainen, niin kaasua on jo karannut (kohta sökö). Jos kalvo on jäykän kumimainen tai ei hennomalla kaverilla liikahdakaan, niin silloin on uuden veroinen (epätodennäköistä).XUX63 kirjoitti:Mutta jos haluat varmistua niin käytä irti ja työnnä paksupäinen tappi pallon reiästä sisään ja jos se ei kumimaisesti jousta, pistä pallo takaisin paikoilleen, ajele varaosaliikkeeseen, osta uusi pallo, ajele takaisin pajalle ja vaihda uusi pallo tilalle. Toista sama toiselle puolelle![]()
![]()
Tai vaihda suosiolla uusi pallo molemmille puolin

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Myyjä kertoi että se jolta oli auton ostanut, oli vissiin laittanut tuohon Ducaton etuiskarit, jotka siis ovatten kuulemma samanlaiset hydrauliset, mutta vähän halvemmat, ja ehkäpä hiukka pehmeämmät.
Nyt vähän pelottaa.
Uskaltaako kysyäkkään... Onkos net kaasupullot konehuoneessa, vai takana pohojan alla?
Nyt vähän pelottaa.
Uskaltaako kysyäkkään... Onkos net kaasupullot konehuoneessa, vai takana pohojan alla?
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje