Raidetangot: vihreä ja musta. Miksi?

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Raidetangot: vihreä ja musta. Miksi?

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

Allekirjoittaneella putkahti taas esiin lapsenomainen uteliaisuus autoteknillisiä asioita kohtaan. :D

Miksi esim. 124:ssa on erilaiset raidetangot eri puolille autoa? Onko ne eri mittaiset. Jos ovat niin, miksi? Eikös semmoinen sotke ohjauskemet... keomt ... keometrioita? :shock:

Jos ratti on sijoitettu Britannian tyyliin niin raidetangot ovat toisinpäin. Onko ne siksi noin, että kuski voi helposti vihreän raidetangon perusteella päätellä, kummalle puolelle pitää mennä istumaan. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Villi veikkaus voisi olla että nivelet ovat erilaiset, vähän niinkuin alapallo pitää olla oikeassa asennossa.. Mutta vain veikkaus :nocando:
Avatar
peehoo7
Viestit: 326
Liittynyt: 15.10.2005 1:39
Paikkakunta: KEMPELE

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

Miksi ovat eri värisiä en tiijä, mutta mulla näkyvät olevan molemmat puolet
viheriöitä ja onhan nuo kiinni pysynet.

Liityneekö jotenkin siihen että väristä tietäisivät minkäsuuntainen kierre päässä on.
Se toimii jos liikkuu tai pörisee.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Samanlaisia ne on, uloimmat nivelet sekä sisemmät nivelet ovat samoja.
Kokonaisten tankojen väri on eri, syytä en tiedä :roll:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

väri kertoo asennus puolen.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

epk kirjoitti:väri kertoo asennus puolen.
Juu sen se kertoo, mutta miksi siis ne on ylipäätään mallattu erivärisiksi.
Mnn mielestä ne ovat samanlaisia.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

EPC:n mukaan erivärisissä raidetangoissa olisi eri päät. Vai mitä tästä nyt voisi päätellä. Ei se silti selitä, miksi olisi. :nocando:
EPC kirjoitti:053 1243300803 TIE ROD LEFT (ratti vasemmalla)
053 1243300803 TIE ROD RIGHT (ratti oikealla)
059 1243300903 TIE ROD RIGHT (ratti vasemmalla)
059 1243300903 TIE ROD LEFT (ratti oikealla)
065 0003385110 BALL JOINT R.H. THREAD TO 124 330 08 03 (ulompi)
065 0003385410 BALL JOINT R.H. THREAD TO 124 330 09 03 (ulompi)
071 0003385610 BALL JOINT L.H. THREAD TO 124 330 08 03 (sisempi)
071 0003385910 BALL JOINT L.H. THREAD TO 124 330 09 03 (sisempi)
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
NicNac
Hemmittäjä
Viestit: 2942
Liittynyt: 12.11.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja NicNac »

No jos saa heittää veikkauksia niin voisko olla että auraus kasvaa samaan suuntaa pyöritettäessä kummassakin raidetangon päässä.Eli jos molempia ruuvaa yhdestä suunnasta katsottuna samaan suuntaan.Omassa ainakin oli niin....siksi tässä pienessä mielessä ihmettelin kuinka ne voi olla samanlaiset ne nivelet.Toki tämä perustuu nyt vaan muistikuviin....
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN- Kuva
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

NicNac kirjoitti:No jos saa heittää veikkauksia niin voisko olla että auraus kasvaa samaan suuntaa pyöritettäessä kummassakin raidetangon päässä.Eli jos molempia ruuvaa yhdestä suunnasta katsottuna samaan suuntaan.
Tuo kyllä olisi järkevä selitys mutta ainakin tuon EPC:n speksien mukaan molemmissa ulommaisissa on oikea- ja sisemmissä vasenkätinen kierre. :?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”