W124 vetely ja puoltaminen

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Koostetta AriK123 autosta:

Osia on vaihdettu seuraavasti.

Taakse:
- narinahelat
- takakelkan etummaiset kumityynyt
- aurauksen säätötangot
- poikittaiset kaarevat tukivarret
- joitain muuta tukivarsia taakse ?
- takaiskarit

Eteen:
- alapallot
- alatukivarsien puslat
- ohjausiskari
- vasen raidetanko
- vasemman etupyörän laakerit
- vakaajan kumit
- jouset
- iskarit
- iskarien yläpäät
- apusimpukan korjaussarja

Tässä viimeisin suuntausraportti:
Kuva
Tuuli on myrkkyä tällekin. Vetäisee oikealle tai vasemmalle, jos sattuu tulemaan pieni tuulenvire. Luistelee urissa puolelta toiselle, vaikka pitää rattia samassa asennossa. Tuntuu kuin nykisi sivuttain maantienopeuksissa. Mutkassa saattaa puskea suoraan ja sitten kun lähtee kääntymään, niin voikin kääntyä liikaa. Ei ole keskiasentoa, eli vetää aina ojaan tai vasemmalle kaistalle.
Tämäkin kuulostaa siltä että simpukka on pilalla eli siinä on liikaa välystä ja kiristettäessä alkaa jumittaa.
kardaani kirjoitti:On lähdettävä auton kimppuun, jotta pääset etenemään asiassa.
Näinpä.

Käypä Ari vielä mittailemassa ratin vapaaliikettä, auto käynnissä ja renkaat suorassa.
Minä mittailen omastani ja palaan kohta aiheeseen :arrow:
Avatar
teppo21
Kuusenjalkainsinööri
Viestit: 2514
Liittynyt: 17.12.2007 18:23
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Takapään heiton aiheuttaa monesti väljä takapään raidetanko, eli se vaakatasossa oleva tanko jossa on toisessa päässä pallonivel ja toisessa päässä säätöpultti.

Tämän tangon välyksen saa helposti selville kun nostaa pyörän ilmaan tukivarren alta ja heiluttaa rengasta kädet 3-9 kohdissa.

Jos auton nostaa normaalipaikasta, jousi painaa välyksen pois ja sitä ei tunne rengasta heiluttaessa.

Toki auton voi nostaa ylös, laittaa tukivarren alle pönkän ja laskea sen päälle.
...rikkinäisestä käyttökelvotonta...

:ope:

Pieni on kenties kaunista, mutta isossa on aina enemmän: W126 250DT, V123 240D Lang

® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä.
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kuvissa välys käännettynä laidoilleen. Tässä välystä ei ole liikaa.
Teippi on 7 mm leveä ja kojelaudalla lepäävän vääntimen pää noin 1,5 cm halkaisijaltaan.
Ratti on vähän pienempi kuin vakio.
Kuva
Kuva
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Minulla on välys siinä 5-10 mm välillä. Vaikea mitata, kun raja ei ole ihan selvä. Kuitenkin vähintään tuo 5 mm.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

En muista, onko tullut mainittua aiemmin sellaisesta, että joskus kun ajelee melko reippaasti ja pysähtyy esim. risteykseen, niin kuuluu takaa jymähdys. Ihan kuin joku liikahtaisi siellä tai siltä se ainakin kuulostaa kuskin paikalle. Ääni ei kuulu jatkuvasti, vaan on ilmennyt silloin tällöin vuosien varrella.

Välillä vaihdetta vaihtaessa kuuluu "plop" tai jotain sinne päin. Tämäkin ääni häipyy välillä pois. Voi olla, että perästä tulee jonkin verran ääniä, mutta voisiko tulla muualtakin?

Nyt on kuulunut muutaman kerran töyssyssä narahtava ääni, kun takapää joustaa reilummin.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Roobert
Viestit: 331
Liittynyt: 03.3.2011 21:01

Viesti Kirjoittaja Roobert »

AriK123 kirjoitti:En muista, onko tullut mainittua aiemmin sellaisesta, että joskus kun ajelee melko reippaasti ja pysähtyy esim. risteykseen, niin kuuluu takaa jymähdys. Ihan kuin joku liikahtaisi siellä tai siltä se ainakin kuulostaa kuskin paikalle. Ääni ei kuulu jatkuvasti, vaan on ilmennyt silloin tällöin vuosien varrella.

Välillä vaihdetta vaihtaessa kuuluu "plop" tai jotain sinne päin. Tämäkin ääni häipyy välillä pois. Voi olla, että perästä tulee jonkin verran ääniä, mutta voisiko tulla muualtakin?

Nyt on kuulunut muutaman kerran töyssyssä narahtava ääni, kun takapää joustaa reilummin.

tuo kolaus vois kuulua takakelkan niistä etummaisista kumityynyistä, ja tuo naraus taas klassikoksi muodostuneesta "narinahelasta" eli alatukivarren uloimmat puslat.
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Niinpä, mutta nuo mainitut osat on vaihdettu jo. Kumma kyllä etummaisten kumien vaihto ei vaikuttanut mitenkään.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

AriK123 kirjoitti:Niinpä, mutta nuo mainitut osat on vaihdettu jo. Kumma kyllä etummaisten kumien vaihto ei vaikuttanut mitenkään.
Ei ne usein autakkaan, etenkin jos ehjät osat on vaihdettu uusiin. Jos ruoste ei ole syönyt taka-akseliston kiinnityksiä, niin ei kait tuo plop ääni mitään haittaa-voisko se kuulua perän kiinnityksestä tai kardaanin rättinivelen kulumisesta. No ei kuitenkaan noilla oo vaikutusta tuohon sun ongelmaasi ajettavuuden suhteen.
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

No eipä nuo äänet haittaisi niin paljon, jos muuten kulkisi vähän paremmin. Toisesta takakelkan etukumista oli lähteneet metallit ja kumit eri teille, joten sen takia ne vaihdettiin.

Paljonkohan maksaa nykyään W124:n simpukka? Voisi jo etsiä varastoon jossain välissä.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Paljonkohan maksaa nykyään W124:n simpukka?
Pari kolme tonnia.
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Satasia varmaan tarkoitit? :lol:
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei, ohjausvaihde maksaa kahden kolmen tonnin väliin.
Vai meinasitko käytettyä ? 8)
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Käytettyäpä hyvinkin. :wink: Toivottavasti ei ole yhtä hankalaa kuin 123:n ehjän simpukan löytäminen. :roll:
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei ole hankalaa ollenkaan, osa kun käy myös 202-koppaisesta.
Sellainen bensa kolaroitu ja voi olla hyvinkin vähän ajettu.
Käytetyssä voi tosiaan hinnasta pudottaa nollan perästä pois.
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Näissähän on jotain eroa simpukoissa, kun verrataan vanhempia/uudempia ja eri malleja vai miten se oli?
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Oliko kääntövarren booritus erilainen. Siispä käy kun saa kääntövarren mukaan.
Tietävämmät täsmentäköön.
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Mieleen on jäänyt, että olisi ns. isoa ja pientä mallia.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

jep.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Terve,

On isoa ja pientä ja sitten on vielä 124:n vääntövarressa eroa, vaihtui loppuvuodesta -89. Välitanko vaihtui erilaiseen eikä ne passaa toisiinsa päittäin. 202:ssahan on taas ihan erilainen kääntövarsi, joka ei käy 124:een mitenkään päin.

Kannattaa siis hommata simpukka, jossa on sama kääntövarren akseli (uritus & paksuus) ja nypätä vanha varsi vanhasta simpukasta uuteen. Ei tarvitse edes raidetankoja irrottaa.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Kiitoksia tiedoista. Nyt vaan pitäisi löytää se sopiva ja toimiva simpukka.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
jani_LPR
Viestit: 452
Liittynyt: 19.10.2010 18:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja jani_LPR »

AriK123 kirjoitti:En muista, onko tullut mainittua aiemmin sellaisesta, että joskus kun ajelee melko reippaasti ja pysähtyy esim. risteykseen, niin kuuluu takaa jymähdys.
Hämmennän nyt soppaa sen verran että ennenkuin alkaa uutta käytettyä simpukkaa hankkia niin kannattaisi tarkastaa ainakin nuo pitkittäiset takatukivarret. Minusta voisi aiheuttaa moisen ilmiön ja ovat halpoja osia.
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Roisto kirjoitti:Kannattaa siis hommata simpukka, jossa on sama kääntövarren akseli (uritus & paksuus) ja nypätä vanha varsi vanhasta simpukasta uuteen. Ei tarvitse edes raidetankoja irrottaa.
kokemuksesta voin sanoa että varsi voi olla melkosen tiukkaan kiinni siinä raidetangossa.
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

ou812 kirjoitti:kokemuksesta voin sanoa että varsi voi olla melkosen tiukkaan kiinni siinä raidetangossa.
Jep ja huonoilla työkaluilla turaa helposti gummitiivisteet rikki. :(

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

jani_LPR kirjoitti:
AriK123 kirjoitti:En muista, onko tullut mainittua aiemmin sellaisesta, että joskus kun ajelee melko reippaasti ja pysähtyy esim. risteykseen, niin kuuluu takaa jymähdys.
Hämmennän nyt soppaa sen verran että ennenkuin alkaa uutta käytettyä simpukkaa hankkia niin kannattaisi tarkastaa ainakin nuo pitkittäiset takatukivarret. Minusta voisi aiheuttaa moisen ilmiön ja ovat halpoja osia.
Pitäisi varmaan uusia loput tukivarret, kun ei ole tullut selvyyttä missä sitä välystä on, vaikka olen tutkituttanut kyllä monesti.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
ranex
Viestit: 372
Liittynyt: 06.1.2007 19:36
Paikkakunta: Pyhäselkä

Viesti Kirjoittaja ranex »

saatas löytyä 230 te:tä simpukka(1989), ei ainakaan vuotannu ja oli jämäkkä( ajettu 360tkm), mites sellanen viiskymppinen simpukasta kuulostas vai tinginkö siitä, no hyvä saat pumpun mukaan letkuineen. ps en oo viellä niitä pyörän pultteja mitannu, siis nähnyt, missä ne on.
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Terve Rane! Kuulostaa ihan kohtuulliselta. Voitas suunnitella tarkemmin tässä kevväämmällä. :)
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Mites helposti tuollaisen 230TE:n simpukan saisi muuten soviteltua paikalleen?
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sillai että ruuvaat sen kiinni, ei kai tuossa sovittelemista.
Mikäli em. kääntövarren akseli on samaa kokoa.
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

OK. Kesäkuun alkupuolelle on varattu aika loppujen takatukivarsien vaihtoon. Katsellaan sitten, tuleeko muutosta.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

AriK123 kirjoitti:OK. Kesäkuun alkupuolelle on varattu aika loppujen takatukivarsien vaihtoon. Katsellaan sitten, tuleeko muutosta.
Kiva nähdä mitä käy. Mulla vastaava tilanne W124:sen kanssa.Tässä tapauksessa ongelmaa lähestyttiin erilailla. Autoa on alennettu nyt muutaman sentin selvästi "liian korkeasta" tilanteesta, jonka jälkeen etutukivarren sisempien helojen pultit avattu ja todettu, että alusta voidaan säätää pelkäämättä, että puslat hajoaa/pultit hajoaa-eli säätö saadaan toteutettua tuon puolesta. Toki raidetangotkin on avattu ja voideltu säädön helpottamiseksi. Taka-aurauksen säätöä ei ole avattu, mutta sen uskotaan aukeavan, sillä tangot ovat vasta vuoden alla olleet. Tietoa lisää suuntauksen jälkeen .....................
Nyt tarvittaisiin ne "OIKEAT" arvot, etu-ja taka-akseliston säätöä varten asteina. :lol: Dealeeeeeeeeeeeerr.....help.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”