Tässäpä tuore kuva:dealer kirjoitti:Laitas sivukuva autosta ihmeteltäväksi, miten korkealta näyttää ?

Mittasin työnalla olevasta (kuva edellä) mersusta jousien vahvuudet. Edessä oli 14,6 milliä ja takana 14,2 milliä. Eli paksua on tavara. Koneena on tuossa 250 D ilman ilmastointeja yms. painonlisääjiä. Noiden lukemien perusteella voi sanoa, että sulla on ainakin takana hirveän vahvat jouset, ja ilmeisesti edessäkin liian vahvat, kun koneenakin vielä 200 D?AriK123 kirjoitti:Jouset ovat edessä ja takana 14,4 mm paksua tavaraa.
Riippuu varmaankin jousista ... paksuus ei edelleenkään ole olennaisin asia.mikä niidenkin vahvuus mahtaa olla 250 D:n tapauksessa?
Siis tuo on asia, josta mä en ole varma. Onko todellakin niin, että W124:n perusjouset eri konevaihtoehdoille ovat kaikki eripituisia? Jos olet tuosta 100 % varma, niin sitten olen kyllä vähän yllättynyt. Siis jos ajatellaan vaikka kl:n W124:sille tarkoitettuja jousia, niin onko todellakin kaikki eri vahvuiset jouset myös eripituisiadealer kirjoitti:Riippuu varmaankin jousista ... paksuus ei edelleenkään ole olennaisin asia.mikä niidenkin vahvuus mahtaa olla 250 D:n tapauksessa?
Itse laittaisin 124:ään joko vakiojouset matalimmilla jousenkumeilla tai kenties parhaana vaihtoehtona Eibach -30-35 mm jouset ja sen verran paksut jousenkumit ettei auto ole liian matala auton käyttäjän tarpeita ajatellen.
Eibachin palikoilla varmaan tulee tosiaan hyvä, mutta vakiojousituksella tai liian korkeilla tulee varmaan helpommin ongelmia.Sergey kirjoitti:joo tulee erinomainen ajettava kun eibach jouset -30mm tai sportiline orginaalit ja 2-3 kumit sekä bilsteinin iskarit.
Ai suoraan menemään w124? no eikö ne aina ehjänä mee suoraan? mul ei oo ikin ollu W124 joka ei menis suoraan. Jopa tää 50 euron romu menee.
Ostat veholta uudet jouset joka nurkkaan niin siitä se lähtee. Tai jos haluat säästää, tilaat saksasta 77,27e eteen ja 68,63e taakse per jousi. vehon hintoja en tiedä mutta 202:ssa oli saksan jouset tasan puolet halvempia.AriK123 kirjoitti:Mistähän niitä jousia uskaltaisi ostaa, kun eihän noista aina tiedä mitä saa? Edessä on uudehkot jouset, mutta ne on varmaan samanlaiset kuin entisetkin. Katselin aikaisemmin EPC:stä pistemääriä ja jos nyt oikein ymmärsin, niin eteen kuuluisi jousi 1243211904 ja taakse 1243241104.
Oikealta takaa on mennyt iskari kaksi kertaa. Onkohan sattumaa vai mikähän tuonkin aiheuttaa?
Eipä se puoltamiseen sanottavasti vaikuta, pitää säätää kulmat niin että puoltaminen saadaan mahdollisimman vähiin.Mietin vaan, että vaikuttaako tuo korkeus noin paljon jo pienillä nopeuksilla? Nyt menee ojaan jo, kun mittarissa on 40, jos päästää irti ratista.
Minä ?Onko todellakin niin, että W124:n perusjouset eri konevaihtoehdoille ovat kaikki eripituisia? Jos olet tuosta 100 % varma, niin sitten olen kyllä vähän yllättynyt.
Juu, et ole väittänytkään. Sen olet aiemmin sanonut, että jousien paksuudella ei ole merkitystä. Ja ylhäällä tässä viestissä sanot, että et ole väittänyt että eri konevaihtoehdoilla olisi eripituiset jouset-onko ne nytten sitten samanpituuiset vai ei? Totesit, että et ole mittaillut.dealer kirjoitti:Eipä se puoltamiseen sanottavasti vaikuta, pitää säätää kulmat niin että puoltaminen saadaan mahdollisimman vähiin.Mietin vaan, että vaikuttaako tuo korkeus noin paljon jo pienillä nopeuksilla? Nyt menee ojaan jo, kun mittarissa on 40, jos päästää irti ratista.Minä ?Onko todellakin niin, että W124:n perusjouset eri konevaihtoehdoille ovat kaikki eripituisia? Jos olet tuosta 100 % varma, niin sitten olen kyllä vähän yllättynyt.
En kai ole väittänytkään että olisi eripituisia moottorikoon mukaan.
Jousen pituuteen ja jousilangan paksuuteen ei tule kiinnitettyä huomiota, laittaa oikeat jouset alle ja siinä se![]()
Yleensä ottaen; välykset pois ja auto oikeaan korkeuteen + nelipyöräsuuntaushyvä tai vähintäänkin kelvollinen ajettava.
Ellei halua vaihtaa jousia voi aiemmin mainitun eripaksuisten jousenkumien lisäksi säätää korkeutta leikkaamalla jousesta pätkän pois, sillä konstilla tosin vain matalampaan suuntaan
EPC:stä laskien esim. 124 300D:lle saattaa löytyä kolme eri etujousivaihtoehtoa riippuen varusteiden määrästä ja vaihteistosta.
Jos pisteet ovat rajoilla kahden jousen välillä olen yleensä kysynyt auton omistajalta millainen korkeus olisi haluttu ja kertonut hyvät ja huonot puolet, sitten laitettu jousi+kumi sen mukaan.
Mikäli korkeus ei näytä sopivalta voidaan samantien vaihtaa toisenlainen kumi tai jousi alle, aikaahan siinä ei mene kuin muutama minuutti puolelleen.
Niin, tai eri tavalla karkaistulla materiaalilla tai kierrosten lukumäärällä.Sen olet aiemmin sanonut, että jousien paksuudella ei ole merkitystä. Ja ylhäällä tässä viestissä sanot, että et ole väittänyt että eri konevaihtoehdoilla olisi eripituiset jouset-onko ne nytten sitten samanpituuiset vai ei? Totesit, että et ole mittaillut.
Jos ne perskuleen jouset on nyt sitten kuitenkin samnpituisia, niin langan vahvuudellahan se korkeus silloin säätyy.
Juuei, tämähän on mielenkiintoinen aihekin ja hyvä että kyselet kunnes (ehkä) saat tyydyttävän vastauksen - samalla saa moni muukin.Tää ei oo mitään v...tuilua, vaan haluaisin tietää, että eikö sillä paksuudella tosiaankaan ole mitään merkitystä jousivalinnoissa, kun puhutaan mersun perusjousista.
Kuinka paljon alempana tuo sportline on muuten vakioon nähden. Ja onko sportline -malleissa myös erilaiset iskunvaimentimet samalla?Sergey kirjoitti:joo tulee erinomainen ajettava kun eibach jouset -30mm tai sportiline orginaalit ja 2-3 kumit sekä bilsteinin iskarit.
Ai suoraan menemään w124? no eikö ne aina ehjänä mee suoraan? mul ei oo ikin ollu W124 joka ei menis suoraan. Jopa tää 50 euron romu menee.
Tarkistin vielä pisteet EPC:stä ja nuo olisivat standardijouset tähän minun autoon. HD-jouset eteen olisivat 1243212004 ja taakse 1243241204. Nämä ovat kai olleet alla uutena, koska tässä on ollut vahvistettu jousitus?AriK123 kirjoitti:Katselin aikaisemmin EPC:stä pistemääriä ja jos nyt oikein ymmärsin, niin eteen kuuluisi jousi 1243211904 ja taakse 1243241104.