Farkun takapää kolahtelee

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Vastaa Viestiin
toni1976
Viestit: 393
Liittynyt: 20.6.2007 16:45
Paikkakunta: Tornio

Farkun takapää kolahtelee

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Joojoo, löytyihän näistä peräpään kolahteluista juttua, mutta ei oikeen yhtään vastaavaa oiretta kuin meikäläisen farkussa... Tai sitten en jaksanut lukea riittävän tarkasti :oops: Aloitetaan siis uusi topiksi :pappa:

Ongelma on seuraava:
Peräpää kolahtaa aina kun kääntyy oikealle ja vasen takarengas sattuu osumaan johonkin kuoppaan/pattiin tiessä :shock: Ääni siis kuuluu vasemmalta takaa.
Tasaisella ei koskaan mitään ylimääräisiä ääniä :!: En ole myöskään havainnut mitään ylimääräistä suoralla tiellä heittoihin ajaessa ja ihan sama liikutaanko tyhjällä autolla tai lastin kera. Kolahdus kuuluu mielestäni poikkeuksetta vain oikealle käännettäessä, vasemman takarenkaan osuessa johonkin "epätasaiseen" - oli se sitten risteys tai jonkinlainen mutka...
Tämä on vaivannut autoa jo viime kesästä lähtien ostaessani auton. Ajan saatossa kolahdus on alkanut ilmaantua herkemmin ja nyt se alkaa olla häiritsevää :evil: Liekö sitten pakkasen syytä vai joko rupeaa jostain hajoamaan...
Olisikin kiva saada vähän vinkkiä mistä voisi ensitöikseen ruveta vikaa kaivamaan esiin. Tasonsäätö pelaa ja takaiskunvaimennuskin toimii niinkuin mielestäni pitääkin. Katsastus on suoritettu viime heinäkuussa eikä sieltä mitään löytynyt vaikka pyysinkin tarkastamaan takapään erityisen huolella juuri tuon kolahduksen takia.
Kertokaahan arvon raati mistä alan vikaa hakemaan. Pitää sitten raportoida kuinka tuo vianetsintä etenee :?
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Avatar
Taktik
Viestit: 500
Liittynyt: 02.11.2006 13:31
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Taktik »

Mulla on tuossa omassa farkussa samanlaista oiretta :( . Sillä erolla, että kolahtelu tulee oikealta puolelta.
Minä ajattelin ottaa nuo takaiskarit tässä tarkemmin tutkittaviksi kun vaan joskus ehdin. Alusta kun muuten tuntuu olevan iskussa, auto ei luikertele eikä takapäästä löytynyt väljääkään.
:?:
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

Takaiskarin alapään pallonivel on väljä. Pallonivel lähtee irti iskarista, mutta niitä ei saa mistään uusia=koko iskari pitää vaihtaa. Vaihdoin juuri omasta iskarin ja kolina loppui(oli pallo hajonnut).
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
toni1976
Viestit: 393
Liittynyt: 20.6.2007 16:45
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Marco kirjoitti:Takaiskarin alapään pallonivel on väljä. Pallonivel lähtee irti iskarista, mutta niitä ei saa mistään uusia=koko iskari pitää vaihtaa. Vaihdoin juuri omasta iskarin ja kolina loppui(oli pallo hajonnut).
Mitenkäs tuo pallonivelen väljyys on helpoin tutkia? Tuohan varsin merkillinen osa on jos sen irtikin saa, muttei uutta osaa mistään :roll: Eikös tuo iskari ole melko kalliskin? Käytettyä pitänee kait ruveta etsimään jos vika on tuossa pallonivelessä. No, eipäs nyt mennä vielä asioiden edelle... Tutkitaan ensin jos sen jälkeen alkais kolahtelun syys selkiytymään. Tarkotus olis tänään peruutella auton takapää rampille ja lähteä alapuolelta paikkoja vääntelemään...
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

Takapää pukeille ja heiluta iskaria käsin. Jos pallo on väljä, niin sen kyllä tuntee. Korjausta vielä tuohon aiempaan eli pallo ei ollut mulla väljä vaan oli menny kierteet siitä pallonivelestä. Nivel on ruuvattu suoraan iskarin mäntään.
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Marco kirjoitti:Takapää pukeille ja heiluta iskaria käsin. Jos pallo on väljä, niin sen kyllä tuntee. Korjausta vielä tuohon aiempaan eli pallo ei ollut mulla väljä vaan oli menny kierteet siitä pallonivelestä. Nivel on ruuvattu suoraan iskarin mäntään.
Duoda... Pitääkö nostaa alatukivarresta? Jos on nostettu rungosta, niin eikö jousi jännitä iskarin nivelen niin, ettei väljää huomaa?

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

Mulla ei jännitä, kun on madallusjouset. Jos jännittää(siis jousi), niin tunkki tukivarren alle ja tukivarren pultti irti ja ottaapi jousen pois.
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
Andy
Viestit: 781
Liittynyt: 13.10.2005 13:07

Viesti Kirjoittaja Andy »

Tuosta pallonivelen väljyydestä selviää helpolla, nimittäin lompakkoa keventämällä :bates:. Itse pähkäilin jokin aika sitten samaa asiaa. Etsin aikani hyväkuntoisia käytettyjä, mutta päädyin lopulta ostamaan KL:stä uudesta. Onhan noilla hieman enemmän hintaa kuin tavallisilla kaimoillaan...
toni1976
Viestit: 393
Liittynyt: 20.6.2007 16:45
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Kävinpäs auton alla tutkailemassa alustan kuntoa. Mitään väljyyksiä en löytänyt ainakaan vielä. Auto oli renkaillaan koko ajan.
Pitäs ottaa homma uusiksi tunkkaamalla takapää ilmaan, jos sillä keinoin selviää jotain uutta :?
Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia Wagon A - 08
Saab 9-3 Sportsedan 2.0t A -05
Datsun 100A - 75
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”