W124 vetely ja puoltaminen

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

W124 vetely ja puoltaminen

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Omaa autoa ovat vaivanneet pitkään vetely- ja puoltamisongelmat. Oikeastaan oireet pahenevat koko ajan, vaikka autoa on kunnosteltu jatkuvasti. Takapyörät tuntuvat jotenkin laahaavan ja menevän omia teitään. Ajossa tuntuu jatkuvaa kiemurtelua ja puoltamista, enimmäkseen mennään ojaan päin. Urat ja tuuli tuntuvat selvästi. Erilaisia renkaita on ollut alla, mutta niillä ei ole juurikaan ollut vaikutusta. Tällä hetkellä talvivanteina ovat alkuperäiset kaivonkansialut alkuperäisellä rengaskoolla. Kaarteissa tuntuu välillä puskemista, esim. liikenneympyrässä pyrkii menemään suoraan. Välillä kääntyessä taas saattaa yllättäen kääntyäkin jyrkästi. Oikea takarengas pyrkii sutimaan ja tuntuu kuin se jotenkin pompottaisi samalla. Monesti on myös sellainen tuntuma, kuin oikea takarengas lipsuisi satunnaisesti sivusuunnassa ja takapää nykisi sivuttain.

Takakelkan etukumit ovat uudet ja muutama tukivarsikin on vaihdettu. Alatukivarsien helatkin on uusittu. Edessäkin on runsaasti uutta osaa. Pyöränsuuntaus on tehty jo kahdesti tänä vuonna.

Olisiko heittää kokemuksia ja arvioita viasta?
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

No millaisetkohan jouset autossa on? Jos siinä on väärät jouset, niin se ei ole hyvä ajettava. Lähinnä ongelmana saattaa olla, että siellä on liian jäykät jouset. Mittaa jousien paksuus työntömitalla, niin joku varmaan kertoo onko jouset väärän paksuiset-itse en nimittäin muista jousien vahvuuksia eli mallien välillä. Vaikuttaako, että kori on jotenkin korkealla. Sitten vielä tietysti on tarkasteltava renkaiden ja vanteiden viat.
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Narinahelat on väljät
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

takapään kiemurteluunhan ei auta muu kuin vaihtaa kaikki koiranluut sun muut puslat jne. Muute sitä vaan siirtää eri kohtaan :)

esim tuon luun ku vaihtaa ni sitte alkaa liemurtelemaan jostaki toisesta kohtaa.

Kuva
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Narinahelat on siis vaihdettu, mutta sillä ei ollut huomattavaa vaikutusta käytökseen. Takakelkan kumien vaihtokaan ei vaikuttanut, vaikka toinen oli jo revennyt. Takajousia ei ole tutkittu. Kyllähän tuo perä aika korkealla on, mutta niin on etupääkin uusilla jousilla. Auto on oikeastaan melko suorassa.

Kaipa se olisi uusittava kaikki liikkuvat osat takaa.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
Garcia
Viestit: 447
Liittynyt: 19.10.2010 21:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Garcia »

Sanoit, että takakelkan etukumit on vaihdettu. Ne takimmaisetkin varmaan kannattais vaihtaa.
S204, AZT250
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

uudet takakelkan takimmaiset kumit löytyy jos kiinnostaa, Febi
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Takakelkan takimmaisissa kumeissa ei ole ainakaan näkyvää vikaa, mutta ne voisi tosiaan vaihtaa. Kaikki kumiosat alkavat olla jo aika iäkkäitä. Ensi vuoden puolella olisi tarkoitus käyttää autoa pajalla, niin voisi käydä läpi nuokin.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Preza
Viestit: 16
Liittynyt: 14.11.2010 23:11
Paikkakunta: Rivervalley

Viesti Kirjoittaja Preza »

iskarit?
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Preza kirjoitti:iskarit?
Taakse laitoin kesällä uudet Bilsteinit. Ei vaikutusta niilläkään. Edessä vain pari vuotta ajetut Bilsteinit.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Mitkä jouset siellä nyt sitten ovat? Ovatko juuri sinun koneeseen tarkoitetut?
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

En tiedä tarkemmin jousista, koska en ole mitannut.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Mittasin etäisyyksiä maasta lokasuojien kaariin. Edessä n. 675-685 mm ja takana noin 685-690 mm. Alla on vakiokokoiset renkaat, 185/65-15. Nyt kun olisi muiden mittoja, niin voisi vertailla. :)

Edit: Lokasuojankaaresta pyörän keskiöön edessä n. 390 mm ja takana 400 mm.
Viimeksi muokannut AriK123, 10.2.2011 14:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
lcf-30
Viestit: 104
Liittynyt: 09.1.2007 12:19
Paikkakunta: Tohmajärvi

Viesti Kirjoittaja lcf-30 »

Minulla on w124T 300D, eli farkkukorilla. Auto oli viisi vuotta, ja liki parisataa tuhatta kilometriä sitten ostaessa tosi hyvä ajaa. Noin vuosi sitten taka-alatukivarren ulommat helat alkoivat pitää ääntä, ja auto veti oikealle. Vaihdoin ne uusiin. Samalla uusin kaikki tukivarret kun olivat hieman väljiä. Samoin apurungon puslat. Sitten oli hetken parempi ajaa kunnes taas veti ojaan päin ja otti sivuloikkia. Voi sanoa että holtiton ajettava. Taakse on myös uusittu iskarit pari vuotta sitten. Tänä syksynä tutkin välyksiä, ja toinen takapyörän laakeri oli väljä. Se tuli vaihdettua. Ei vaikuttanut mitenkään. Edessä oli alatukivarren puslat väljiä, ja raidetangon sisemmät päät, sekä alapallonivelet. Nyt on uusittu etupäähän alapallot, tukivarsien puslat, koko raidetanko, ohjausiskari, apusimpukan hela, pyöränlaakerit, ja nelipyöräsuuntaus tehty. On taas niin hyvä ajaa että!!! ja menee kuin sukkasillaan kun ei tuu rengasäänet rikkinäisten helojen läpi sisälle.

Laitoin kaikki laatuosista, joten hintaa tuli jonnin verran, vaan homma kannatti kyllä. Ainakin jouset kannattaa ostaa merkkiliikkeestä jos haluaa saada juuri oikeanlaiset, sillä niihin vaikuttaa auton tyypin lisäksi varustetaso. Jousia on tosi monen jäykkyyksisä. Oireidesi perusteella, ja pikkuhiljaa osia vaihtaneena voisi sanoa, että muiden väljien paikkojen lisäksi kannattaa ainakin vaihtaa etualatukivarren puslat uusiin. Niiden vaihtamisella oli tosi suuri vaikutus ajettavuuteen, ja niiden kunto on vaikea todeta. Omassa autossani keula makasi hieman liian alhaalla ennen vaihtoa, ja rengasäänet tunkivat aika voimakkaasti sisään.
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Aika samanlaista korjauslistaa näyttäisi olevan. :)

Eteen on jo vaihdettu alapallot, alatukivarsien puslat, ohjausiskari, vasen raidetanko, vasemman etupyörän laakerit, vakaajan kumit, jouset, iskarit, iskarien yläpäät ja apusimpukan korjaussarja.

Ongelma tuntuisi olevan takapäässä, keula ei juurikaan vetele enää. Takapyörät etsivät kaikki urat, halkeamat jne. tiestä. :roll:
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
lcf-30
Viestit: 104
Liittynyt: 09.1.2007 12:19
Paikkakunta: Tohmajärvi

Viesti Kirjoittaja lcf-30 »

No sitten vaan kaikki tukivarret uusiksi takaa, niin kyllä asettuu kiemurtelu. Pystyy vaihtamaan kohtuu helposti itekin, jos ei rassaaminen kovin töki. Minulla vaihdatti kaikki osat ennen kuin meni taas suoraan :(
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Ei kai siinä auta muu kuin laittaa takaa loput tukivarret uusiksi. Osa onkin jo vaihdettu, eli ei nyt tarvitse kerralla ihan kaikkea uusia.
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Parin viikon päästä menee auto taas tutkittavaksi. Katsellaan sitten keksitäänkö mitään uutta. :roll:
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
mikkope
Viestit: 268
Liittynyt: 20.10.2010 20:17
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja mikkope »

mistä noita tukivarsia ja puslia kannattais ostaa että tulee hyvät :?: :roll: itsellä kans vähän puoltaa ja sitten on sellainen ominaisuus että kun kaasua lisää niin perä tuntuu menevän kuin ajokoira :lol: tasakaasulla muuten hyvä ajaa mutta puoltaa vähän. mitään huomattavaa väljyyksiä ei ole löydetty ja katsastus mieskään sanonut mitään :)
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Katsastuksessa ei yleensä välykset löydy, pitää mennä asiantuntevan korjaajan luokse. ;)

Yksi suosittu ostospaikka:
http://www.kl-varaosat.fi
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
mikkope
Viestit: 268
Liittynyt: 20.10.2010 20:17
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja mikkope »

mites nuo motonetin osat :?: :shock:
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

mikkope kirjoitti:mites nuo motonetin osat :?: :shock:
Kyllä sieltä on tullut pyyhkijänsulkia ostettua. :D
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
Ruoja
Listeria-spesialisti
Viestit: 2752
Liittynyt: 28.7.2006 7:56
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Ruoja »

mikkope kirjoitti:mites nuo motonetin osat :?: :shock:
Olen saanut ihan Febiä(kin)
Oulussa MB - osa, sieltä saa alkuperäistä laatua.
Viimeksi muokannut Ruoja, 30.12.2010 13:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik :D
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

parin euron säästö ei puslissa ja koiranluis yms. Ei kannata. Kooälläst tms. vaa alk
uperäiset.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Kesällä löysäilin simpukkaa ja nyt löysättiin lisää. Ohjaus on ollut koko ajan tahmea ja simpukka oli alun perin liian tiukalle kiristetty. Pitää nyt säädellä lisää ja kokeilla, saako ohjauksesta vielä toimivaa.

Lisäksi ihmetyttää etupyörien asento. Ne ovat silmämääräisesti katsottuna ihan pystyasennossa. Säädöt ovat ihan sisäreunassa, eli pyörän alareuna aika sisällä. Onkohan tuo ihan oikein?
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Vanhat säätöarvot vuodelta 2009:

Kuva

Tässä viimeisimmät arvot:

Kuva

Miltäs nämä näyttävät?
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

että on valittu eri auto molemmilla kerroilla
muutenhan nuo näyttää OK
etu oikeaa Casteria olisivat saaneet laittaa lähemmäs 11, jos on taipumusta ojaan vedellä
väljyyksiä nelipyöräsuuntauksella ei katsota 8)
autodidakti
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Auton valmistusvuosi on -88, mutta yleensä kaikki katsovat rekisteriotetta, johon on merkitty -89. Viimeksi kokeiltiin noita vanhempia arvoja. Kuten olen ennenkin maininnut, niin säätäjät eivät yleensä tiedä tuosta casterin säätämisestä eri arvoihin. :roll:
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
felmit
Viestit: 730
Liittynyt: 20.10.2010 7:51
Paikkakunta: near main airport

Viesti Kirjoittaja felmit »

autodidakti
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Kiitoksia, tuota olenkin etsinyt!! :)
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”