Miten ajettavuus jälleen kuntoon

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Miten ajettavuus jälleen kuntoon

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Kun ostin tuon nykyisen mersun, oli ajettavuus sellainen kuin pitikin. Meni liukkailla renkailla jäätielläkin elettömästi suoraan. Muutamien tuhansien kilometrien ajolla ajo-ominaisuudet pikkuhiljaa huononivat ja kun pistin kesärenkaat alle, niin tilanne meni aika ikävästi. Auto kampeaa ajoittain oikein voimakkaasti oikealle. Ratti pyrkii kääntymään samoiten oikealle siitä asennosta missä ennen mentiin suoraan. Korjasin tilannetta lisäämällä oikealle puolelle normaalia enemmän ilmaa.

Lisätietoja:
Autossa on tunnetusti huonot, monroen, iskarit. :cry:
Autossa on jokin alustasarja, -30mm :wink:
Nelipyöräsuuntauksesta löytyy kaksikin todistusta. Arvot on tuttuja takapyörän kampereita lukuun ottamatta ainakin olleet kunnossa.
Takana pinnoitetut renkaat, edessä michelinit :cry:
Vanteina on talvirenkaista poiketen 200:en vanteet, eli vain 6 tuumaa leveät, renkaat on kuitenkin oikean kokoiset eli 195mm leveät.
Katsastus kuukauden päässä, joten alustan kuntoa tullaan testaamaan.

Kaikki on siis renkaita ja muutaman tuhannen ajoa lukuun ottamatta kuten ennen. Mikä on muuttanut ajettavuuden hyvästä surkeaksi? Auto siis pyrkii vaihtelevassa määrin oikealle. Välillä oikein kovasti välillä vähäsen. Vasenta kaistaa ajellessa voidaan päästä suoraankin, mutta ennen pitkää ratti kääntyykin ja sitten mennään vauhdilla oikealle.
Viimeksi muokannut Perttu K, 17.4.2006 20:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Vaihdappa alapallonivelet.Kuva
Petri K
Viestit: 85
Liittynyt: 27.3.2006 10:30

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Ite olen aina pitänyt W124 mallia huonona ajettavana alustaltaan, kunnes vaihdoin tuohon turboprojektiin kaikki alustan osat. Autostahan tuli ihan hyvä ajettava.

Auton alusta voi olla ihan "paska" ja menee heittämällä katsastuksesta läpi.
severi
Viestit: 202
Liittynyt: 30.9.2005 16:16

Viesti Kirjoittaja severi »

Petri K kirjoitti: Auton alusta voi olla ihan "paska" ja menee heittämällä katsastuksesta läpi.
Näin kävi itselle w126:n kanssakin. Heittämällä läpäistyn katsastuksen jälkeen ohjustin muissa asioissa "ajokoiran" korjaamolle. Syynä käytökseen olivat alapallonivel ja molemmat yläpallot. :roll:

Ai niin, auto oli juuri ennen katsastusta ollut oikein Veholla nelipyöräsuuntauksessa. :lol:
Avatar
kekkila
Viestit: 96
Liittynyt: 14.11.2006 10:56

Viesti Kirjoittaja kekkila »

Petri K kirjoitti:Ite olen aina pitänyt W124 mallia huonona ajettavana alustaltaan, kunnes vaihdoin tuohon turboprojektiin kaikki alustan osat. Autostahan tuli ihan hyvä ajettava.

Auton alusta voi olla ihan "paska" ja menee heittämällä katsastuksesta läpi.
sori vaan että näin vanhaa viestiä nostelen, mutta mitkä "kaikki" alustan osat tarttis vaihtaa? Mitkä kannattaa, mitkä vaihdettavissa? ajettavuus ihan pee...
Avatar
Aku P
Perniön Pulitzer
Viestit: 1204
Liittynyt: 30.9.2005 13:07
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

kekkila kirjoitti:
Petri K kirjoitti:Ite olen aina pitänyt W124 mallia huonona ajettavana alustaltaan, kunnes vaihdoin tuohon turboprojektiin kaikki alustan osat. Autostahan tuli ihan hyvä ajettava.

Auton alusta voi olla ihan "paska" ja menee heittämällä katsastuksesta läpi.
sori vaan että näin vanhaa viestiä nostelen, mutta mitkä "kaikki" alustan osat tarttis vaihtaa? Mitkä kannattaa, mitkä vaihdettavissa? ajettavuus ihan pee...
Tarkoittaa "kaikkea".

Itselle tehtiin edellistalvena S124:aan tuollainen täysi alustaremontti.
Homma alkoi sillä, että ihan aunarista olleet Marangonin talvirenkaat vaihdettiin uusiin Hakkiksiin.
Ja sitten alettiin laittaa uutta: eteen alapallot, iskarit ja väljäksi todettu toinen raidepää sekä pyöränlaakeri. Taakse "narinahelat", takakelkan ja rungon väliset puslat, jouset, iskaripallot sekä joku muukin tukivarsi missä oli väljää muistaakseni. Lopuksi nelipyöräsuuntaus ja katso: jo meni auto taas suoraan.

Ja juu. Maksoi se, kun 4maticia vielä laitettiin, 3000 euroa ei muistaakseni riittänyt koko homman budjetiksi. Vielä tuli vähän ylläriä matkalla, mm. tasonsäädöstä murtui joku tanko ja samoin hydrauliletkut eivät kestäneet avaamista.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220 SeB -64 projekti

EX: BMW 520i -84
EX: MB 190 -89
EX: MB 300TE 4matic -89
EX: Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Täytynee vissiin vähän päivitellä, kun tämän ketjun aloitinkin.

Autollahan tuli sitten katsastus eteen, tai siis huomasin, että ajoaika oli loppunut 3kk sitten. :shock: No ajokieltoahan tuli niin että räpsähti.

Vikalistaa:
jarrulevyt, narinanivel, iskarit edessä ja JARRULETKU POIKKI. Ihan hyvä että katksesi jarrutestissä.

Korjasin nuo, mutta ei edelleenkään ollut kehumista. Sitten otin ne michelinit pois edestä ja pistin ihan tavalliset renkaat ja kas auto oli taas ihan kelvollinen ajettava. Ei tullut minusta michelinin miestä.

Talvirengaskauteen siirryttäessä päätin vouhottaa ja ostin aluvanteet ja uudet renkaat. Nyt ajettavuus on jo aika mukavalla tolalla. En oikeastaan moittisi enää, vaikka vähän tuntuukin tien urat auton suuntaa muuttelevan.

Toisen kerran katsastin pari viikkoa sitten ja tarkan syynin jälkeen ainoa vika oli rekisterikilven valo.

Yhteenvetona huonoon ajettavuuteen vaikutti eniten sekarengastus, michelin renkaat ei sovi minkään muun renkaan kanssa, väljä narinanivel ja monroen iskarit, bilsteinin iskareilla on paljon mukavampi ajaa.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
EzKo
satunnainen tarkkailija
Viestit: 2054
Liittynyt: 15.12.2005 20:32
Paikkakunta: Karvia

Viesti Kirjoittaja EzKo »

No niimpä on mullakin ruvennu auto taas kampeamaan oikialle niinku just samoin kun tossa sun ekassa viestissäs kirjoitit :shock: välillä vähemmän ja välillä useasti (kokoaika) onkos ny joku sitte löystyny taas...varmaanki.

Piiiitkäänhän se oli hyvä kun Pohojanmualla sen kans kävin, mutt ny on sitte jossain ihan satavarmasti väljää sen verran levotonta on taas meno :(
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

On muuten aika tarkkaa noiden välyksien suhteen. Kun katsoo tehtaan huoltodokumentteja, niin alusta-asiaa on todella runsaasti. Ohjauslaitteisto tarkistetaan heittokellolla, nivelkohtaisesti. Esimerkiksi apusimpukassa saa olla väljää vain 0.5mm. On muuten melkoisesti tiukempi syyni kuin katsastuksessa. Ei varmaan missään tehdä alustan tarkistuksia niin tunnollisesti, kuin tehtaan ohjeissa käsketään, eikä varmaan kovin moni haluaisi sitä huoltolaskua maksaa, joka syntyy kun alusta käytäisiin niiden ohjeiden mukaan läpi.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”