Mitkä iskarit Eibachin jousten kaveriksi?

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Bigstone
Viestit: 13
Liittynyt: 18.10.2014 18:03

Mitkä iskarit Eibachin jousten kaveriksi?

Viesti Kirjoittaja Bigstone »

Tulin heräteostoksena ostamaan mersuuni Eibach Pro Kit jousisarjan jonka pitäisi madaltaa sitä 30mm molemmista päistä. Mikäli innostun nuo 300E:ni alle joskus laittamaan näille olisi imeisesti hyvä hankkia kaveriksi jotkin hieman alkuperäisia iskareita jäykemmät ja/tai lyhyemmällä liikeradalla varustetut iskarit mutta mitkä? Bilsteinin iskareita on kehuttu monessa paikassa, Konit olisivat kuulemma paras vaihtoehto mutta ovat tyyriin puoleiset ja ilmeisesti sportline paketilla varustettujen W124:sten vakioiskarit olisivat varmaan myös yksi vaihtoehto...
Mikäli innostun tähän madallushommaan vakavissani ryhtymään tavoitteena on maltillinen madallus joka vastaisi suunnilleen tuota tehtaan sportline pakettia joka muistaakseni on 25mm matalampi kuin vakio W124. Auto on myös tarkoituksena pitää ympärivuotisena käyttöautona joten en meinaa laskea sitä yhtään tuota luvattua 30mm enempää ja ajomukavuutakaan ei viitsisi täysin uhrata mutta toiveena olisi hieman jämäköittää ohjausta ja vähentää tuota W124:lle ominaista kallistelua.

Kuuntelisin mielelläni ehdotuksia ja käytännön kokemuksia eri iskareista erityisesti näiden Eibachien kaverina. Olen lukenut sivukaupalla eri iskareista ja jousista mutta asiat tuntuvat vain mutkistuvan mitä enemmän luen... esimerkiksi noita Bilsteinin B8 Sprintejä on kehuttu monessa paikassa mutta olin myös jostain lukevinani että ne olisi tarkoitettu reilummin (yli 40mm) madallettuhin autoihin ja että ne olisivat hieman kovemmat kuin Bilstein B6 Sportit. No tutkin sitten noita B6:sia ajatellen että josko ne sopisivat paremmin maltillisemmin madallettuihin autoihin joissa ajomukavuus halutaan säilyttää ja niitä näyttäisi olevan kahta eri mallia ja sitten jossain mainittiin vielä jotkin B6 Comfortitkin...
No rupesin sitten tutkimaan näitä mersujen vakioiskareita tutkimaan ja näitä Sachs/Bilsteinejakin näyttäisi löytyvän ties kuinka monenlaista. Ovatko esim nämä:
http://www.merteil.fi/verkkokauppa/clie ... /27188/6/8
http://www.merteil.fi/verkkokauppa/client/view/624/6/8
nuo sportline mersujen vakioiskareita hieman lyhyemmät iskarit, nuo vakioiskareiden kanssa samanmittaiset mutta hieman niitä jämäkämmät taksimallin iskarit vai jotkin aivan muut?
Ja mikähän ero näillä mahtaa olla?
http://varaosa.fi/LargeProductCard.php? ... leid=00453
http://varaosa.fi/LargeProductCard.php? ... leid=00478
Mitkä näistä kaikista vaihtoehdoista nyt sitten ovat ne parhaat tai mukavimmat?

Ilmeisesti näihin madallushommiin kuuluu myös nuo hienosäätökumit joita olisi neljällä eri paksuudella? Tuli tuossa vielä mieleen että voisiko tuota mahdollista ajomukavuuden menetystä yrittää kompensoida laittamalla tuonne väliin alkuperäistä paksummat kumit? Mitkähän kumit W124:ssa muuten ruukaa vakiona olla?

Näin lopuksi pahoittelen "wall of text"iä ja tyhmiä kysymyksiäni mutta vaihtoehtojen paljous yhdistettymä siihen etten ole näiden madallusjousien kanssa ennenmin ollut tekemisissä on tainnut sekoittanut pollani lopullisesti. Apuva?
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Mulla on pilsteinin sprintit mut ne ei oo halpoja mut on jämäkkä
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Viesti Kirjoittaja Köster »

hotari kirjoitti:Mulla on pilsteinin sprintit mut ne ei oo halpoja mut on jämäkkä
Mistäs nuo sprintit löytyy edullisimmin?
Tarttis mullekkin hommailla sportit tai sprintit lankkuun.... Netissä vaikka mitä tarjolla ,kun vaan löytys luotettava kohtuuhintanen toimittaja olisin tiedosta kiitollinen.
Bigstone
Viestit: 13
Liittynyt: 18.10.2014 18:03

Viesti Kirjoittaja Bigstone »

Laitoimpa sitten nuo Bilstein Sprintit tilaukseen kun ihmiset näyttivät niitä ensisijaisesti suosittelevan monessa paikassa ja kun en enää jaksanut noita vaihtoehtoja pähkäillä. Tiedä sitten oliko tuo 546€ jonka noista maksoin kohtuullinen hinta vai yläkanttiin?

Asiasta toiseen kuinka v-mäinen homma tuo W124:n jousien ja iskarien vaihtaminen itse on? Kuulopuheiden mukaan ainakin tuo etujousien irrotus on "mukavaa" hommaa...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Etujousien vaihtaminen ilman mallikohtaista puristinta ei ole mielekästä.
Puristimella niiden vaihtaminen on alle 10 minuutin homma / jousi.
Takajouset on helppo vaihtaa ilman erikoistyökaluja, samaten kaikki iskarit.
wiimax.fi
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Viesti Kirjoittaja Köster »

Bigstone kirjoitti:Laitoimpa sitten nuo Bilstein Sprintit tilaukseen kun ihmiset näyttivät niitä ensisijaisesti suosittelevan monessa paikassa ja kun en enää jaksanut noita vaihtoehtoja pähkäillä. Tiedä sitten oliko tuo 546€ jonka noista maksoin kohtuullinen hinta vai yläkanttiin?

Asiasta toiseen kuinka v-mäinen homma tuo W124:n jousien ja iskarien vaihtaminen itse on? Kuulopuheiden mukaan ainakin tuo etujousien irrotus on "mukavaa" hommaa...
Niin, KL-jyväskylä 254e kpl ku kysäsin ja kertoili jotta 35 mm madallus tai enemmän on tarkoitettu moiset ja vantaan kauppias vahvisti asian myöskin.
No mikäs tuohon nyt sitten olis se paras versio katukäyttöön, kovasti pelotteli ääripäässä toimivaksi jos runttaa sprintit... Onko sportti versio sitten pidemmälle jouselle vai mikä noista sopii noin maltillisemmalle madallukselle.
Jotenkin sekasi menin tuosta +35mm tiedosta!
:shock:
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Minusta aika pökkelöä sanoa että nämä katukäyttöön tarkoitetut iskarit olisi mitenkään erityisen ääripäässätoimivia tai kovia tms. Ne ei sitä loppujenlopuksi ole. Minusta Sprintit on melko maltilliset ja suoraan sanottuna hyvät ja mukavat. Js ja kun auto ei ole enää vakiokorkuinen niin perussettiä nuo on.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Viesti Kirjoittaja Köster »

Niin tuo sprint iskarin pituus on liian nafti eli lyhyt ja siksi toimii äärilaidassa ei keskialueella kuten tarkoitus. Madallettu esim. 35mm on sprintille oikea pituus ja sportti taas käy vakioon pituutensa vuoksi.

Sprint jos madallus vähintään 35mm ja sport pituutensa vuoksi soveliaampi tuohon vähempi madallettuun versioon. Onko kuitenkin sama sisuskalujen kokoonpano sportissakin, tuostapa vielä otettava selvää.
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Viesti Kirjoittaja Köster »

Köster kirjoitti:Niin tuo sprint iskarin pituus on liian nafti eli lyhyt ja siksi toimii äärilaidassa ei keskialueella kuten tarkoitus. Madallettu esim. 35mm on sprintille oikea pituus ja sportti taas käy vakioon pituutensa vuoksi.

Sprint jos madallus vähintään 35mm ja sport pituutensa vuoksi soveliaampi tuohon vähempi madallettuun versioon. Onko kuitenkin sama sisuskalujen kokoonpano sportissakin, tuostapa vielä otettava selvää.
Sprint B8 ja sport B6 tekniikalla näemmä.
Erona männät joka lyhyempi B8 sprin iskarissa.
No nyt tuo oma noin 30mm madallettu ei passaa kummallekkaan....B8 jää liian ylös ja Sportti toimis liian alhaalla. :shock:

Toisaalta sportin pohjaaminen tekee ajokista kivireen, eli mieluummin otan tuon sprintin sittenkin joka kuitenkin on madallettuun tarkoitettu ja varsinkin takakontti täynnä kesälomareissuja tehdessä ajaa asiansa paremmin.
Huomasin myös ilmoituksia sprintin sopivuudesta 30-40mm madallukselle joten sittenhän olis ok. Tai onko mahdollista ,jotta sprinttiä on pidempää ja lyhyempää versiota. Maanantaina taas puhelimitse alan kyselemään viisaammilta kuinka sekasin noinkin yksinkertaisella asialla itsensä saakaan :) !
Bigstone
Viestit: 13
Liittynyt: 18.10.2014 18:03

Viesti Kirjoittaja Bigstone »

Yksi syy siihen että tein tästä asiasta keskusteluketjun tänne (ja muutamaan muuhunkin paikkaan) on juurikin nuo erilaiset väitteet siitä minkätasoiselle madallukselle nuo joka paikassa suositellut B8 Sprintit on tarkoitettu. Tässä esimerkkinä kaksi ristiriitaista väitettä eri lähteistä:
B8 Sprint korvaa sarjavaimentimet, mutta sopivat erityisesti madalletuille autoille (madallus enintään 50 mm)
Sport on 0-40mm madalletuille ja Sprint 40mm tai enemmän madalletuille
Otappa tästä sitten selvää...
No, itselleni asian miettiminen taitaa olla jo myöhäistä kun tulin nuo Sprintit jo tilanneeksi. Saapa nähdä miten noiden kanssa käy tuossa alkukesästä, ilmeisesti pirssiä pitää laskea enenmän kuin haluaisin mikäli nuo eivät pelata yhteen noiden Eibachien vieterien kanssa?
Ilmeisesti kellään ei sitten ollut kokemuksia sekä noista Sprinteistä ja Sporteista kun en mistään saanut kommentia jossa noita olisi verrattu keskenään?
onko mahdollista ,jotta sprinttiä on pidempää ja lyhyempää versiota
Asiaa tutkineena itselleni selvisi että näitä tosiaankin olisi kahta eri mallia joihinkin autohin mutta ilmeisesti ei W124:siin.
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Viesti Kirjoittaja Köster »

Juu, voihan noilla jousen kumeilla ilmeisesti vielä pelata munkin ajokissa tarvittaessa jos hyvin käy.....
Bemari saitilla näytti olevan kahta mittaa sprinttiin ja se jäi kummittelemaan mulle näköjään.
Jos ois rahaa kylvää ottasin nuo madalletussa kovaksi väitetyt "pohjaavat"sportit ,vaan nyt täälläkin perussettiin sprinttejä kallistuu päätös painoarvo sanalla madallettu.
Olivat edullisia ulkomailla, mutta se kielimuuri meikäläisen ongelma tilauksen suhteen..... Siksipä suomesta tyyliin 50e kpl tyyriimmällä joutuu nöyrtymään kaupat tekemään... 198e etuiskarin bongasin oisko ollu saksan kielinen tmv verkkokauppa ...hakusanalla bilstein sport/sprint jne.
Onhan tuo maksaminen jne. Aika työlästä verrattuna kotimaan kauppaan noissa joskus osoittautunut minunlaiselle epänörtille liian hankalaksi säätämiseksi ja jätettävä moiset bisnekset niille jotka osaa.
Helpoltahan tuo sitten näyttää😎.
Onhan tuo kotimaan työpaikkojen tukeminenkin ihan hyvä asia vaikka kalliimpaa olisikin loppupelissä.
Bigstone
Viestit: 13
Liittynyt: 18.10.2014 18:03

Viesti Kirjoittaja Bigstone »

http://www.huuto.net/kohteet/bilstein-b ... /348441495

Tilasin tältä kaverilta omani koska itselläni huuto.net tili sattui olemaan jo valmiiksi ja koko sarjan sai hintaan 546€ ilman että tarvitsi osata sanaakaan lontoon- tai berliinin murretta.
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Viesti Kirjoittaja Köster »

Bigstone kirjoitti:http://www.huuto.net/kohteet/bilstein-b ... /348441495

Tilasin tältä kaverilta omani koska itselläni huuto.net tili sattui olemaan jo valmiiksi ja koko sarjan sai hintaan 546€ ilman että tarvitsi osata sanaakaan lontoon- tai berliinin murretta.
Jep, Kl- vantaa 800e eteen ja taakse haen perjantaina.
Ihanan kallista, toki palautus, takuu jne..myös suomeksi.
Takuuhan raukeaa jos esim .suojakumit tms. Rikki ,joten otimpa nekin eteen , ja jousen yläpään kumit niin ei tartte heti niiden vuoksi aukoa tolppia uudemman kerran. +50e lisää ,,motonetti näemmä pitää arvokkaampaa hintaa yläpään kumeilla huomasin.
Olis noita kieliä näemmä hyödyllistä osata....250e olis käyttöö muuhunkin.
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Viesti Kirjoittaja Köster »

Nyt sprinttejä testailtu ja hyväksi todettu. Ottaa kyllä uskomattoman makeesti nuo moottoritien heitot ja muutkin montut. Kurviin voi päästellä kohtuu mallikkaasti huomasin. Noilla tolpilla vois jo hiukan piristettynäkin olla ajettava peli. Monroet jotka edellinen oli asentanut unohtui kyllä samantien vaikka motonetin TRW- peruskamaa paremmat tällä kertaa olikin.

Mistäs se kohtuuhintane 7 millinen pumppu vielä löytyis,??😎, mynä tai Ppd taustaisena :roll: . Sais kulutuksen kuriin ja pikkusen ehkä tehoakin
Sopivasti ,jotta vahvistamatonkin laatikko kenties sen kestää.? Vai kestääkö?
Turbo ja laatikko??? Koneen vahvistukset , pakosarja... Hmm..ei ihan vielä.... Cooleritkin tietty ym.ym.,ja siitähän se taas lähtis mopo käsistä... :D .

Enyway minusta soipa peli tuo B8 tolppa, arvokas tosin. Ei voi kai kovin järkevänä välttämättä ostosta pitää jos ajokin hankintahintaan vertaa.
Bigstone
Viestit: 13
Liittynyt: 18.10.2014 18:03

Viesti Kirjoittaja Bigstone »

No niin nuo Bilstein Sprintit saapuivat vihdoin ja viimein perille viime viikolla ja kelitkin alkavat olla jo hieman kesäisempiä joten noiden allalaittamista voisi ruveta jo harkitsemaan.

Hankin tuossa odotellessani nuo hienosäätökumit kaikilla paksuuksilla tuon madallusasteen säätämistä varten ja tuli tässä mieleen kysyä kannattako jotain muuta osaa hankkia ja laittaa alle tuonne juosien ja iskarien ympäristöön tuossa jousien ja iskarien vaihdon yhteydessä? Osaako joku muuten suositella jotain erityisen hyvää paikkaa jossa tuo jousien ja iskarien vaihto ja pyöränkulmien säätö kävisi kivuttomasti täältä Oulun ja Ylivieskan väliltä?
Bigstone
Viestit: 13
Liittynyt: 18.10.2014 18:03

Viesti Kirjoittaja Bigstone »

Nyt on Eibachin jouset ja Bilstein Sprintit alla ja kyllä W124 on nyt todella mukava ajettava. Taisin pelätä turhaan tuota kivireeksi muuttumista ajomukavuus ei kärsinyt yhtään vaikka auto on paljon jämympi kuin ennen eikä enää kallistele kurveissa eikä tuulisella kelillä yritä enää karata alta. Ainakin ensivaikutelman perusteella voin suositella kyseistä jousi ja iskari yhdistelmää muillekkin.

Ainoa miinus mikä tulee mieleen on että auton perä on laskenut tuolla korjaamolla käydessä hieman haluttua enemmän ja tuota camberia on nyt takana hieman turhan paljon enkä oikein tykkää tuosta teinilookista. Perää saisi ilmeisesti nostettua aavistuksen vaihtamalla tuon hienosäätökumin astetta paksumpaan (onko tämä muuten hankala homma vai onnistuuko ihan kotosalla?) mutta tuo camberin säätö taitaa olla hieman monimutkaisempi asia? Mikäli olen ymmärtänyt oikein takapään camberia ei W124:ssa voi säätää ellen osta allaolevan linkin tapaista säädettävä takatankosarjaa?
http://www.bjorkmotorsport.fi/OrigamiDE ... 1059&lang=

Olin jostain lukevinani että kyseiset säätötangot eivät välttämättä ole lailliset tai eivät ainakaan kelpaa katsastuksessa jos sattuu vähän "mukavampi" katsastusmies kohdalle? Tai ainakin pitäisi jostain löytää jonkun tahon hyväksymä malli? Onko jollain tarkempaa tietoa tai kokemusta asiasta?
Mkin
Viestit: 88
Liittynyt: 14.3.2013 23:33
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Mkin »

Voin myös suositella B6 Sporteja parin sadan kilometrin kokemuksella. Tosin vasta taakse on laitettu kera uusien puslien ja tankojen. Nyt on taka-akseli semmoinen kuin pitääkin. Iskareiden olemassaoloa ei edes huomaa, toisin kuin loppuunajetuissa sohloissa. Taidan tilata eteenkin samanmoiset pamput. Saksasta nämä tilasin, www.prinz-autoteile.de. Reilu viikko tais mennä ja kotiovelle asti tuli.

500 tkm kohdalla kun tekee koko alustarempan kerralla, ni jo taas kelpaa toisen mokoman päästellä. Lemförderin tankosarjoja taitaa saada aika edullisesti pakettina, ulkomailta.

Ja se oikea jousipuristin on kyllä mukava kalu jousihommassa, vaihtuu todella nopiasti ja ennenkaikkea turvallisesti. Saa vielä kivan asennushien pintaan. Minulta saa kysellä lainaan.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Minä tykkäsin Koni Sporteista. Kiva kun saa säätää alustalle/kelille passeliksi.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

XUX63 kirjoitti:Minä tykkäsin Koni Sporteista. Kiva kun saa säätää alustalle/kelille passeliksi.
Joo, ei oo vähään aikaan tarvinu jousi ja iskari ostoksilla pahemmin miettiä mitä laitetaan (Eibach + Koni sport) 8)
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”