Alapallon vaikutus ajettavuuteen?

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
katso myös W201.
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Alapallon vaikutus ajettavuuteen?

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Miten palijo välijä alapalli vaikuttaa ajoon? Vetelee minne sattuu varsinki jos tie kallistelee tai on hiukan heittoja.

Apusimpukkaan laitoin uuet osat, kiristin simpukkaa hitusen ja laitoin ehyen ohjaus iskarin. Parani kummasti mutta tuntuu taas että vetelee minne sattuu. Muuta väljää siellä ei oo mun eikä katastusmiehen mielestä.
E46 330D & E46 328i
Avatar
nix0n
aktiivimeseläinen
Viestit: 1286
Liittynyt: 08.3.2013 13:44
Paikkakunta: Kymi

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Ite vaihdatin ainakin suosiolla heti alapallot, kun enon omassa väljä alapallo meni vauhdista ja tuho olikin sitten sen näköistä. Ajettavuuteen en osaa sanoa..
-S204 350cdi 4matic -11
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

Taakse lähtisin narinaheloja vaihtamaan...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Narinat on uuvet kans. Ohjauksessa seo vika ko rattia iha "väännättää" sillon ko vetelee auto. Tuo alapalli pittää vaihtaa toki mutta mietin voiko se vaa siitä johtua.

Tojotassa oli molemmat alapallit kerra iha horot ja ei huomannu mittää ajossa.
E46 330D & E46 328i
Avatar
hcmato
ST-mies
Viestit: 1147
Liittynyt: 21.7.2007 22:25
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja hcmato »

Jube kirjoitti:Taakse lähtisin narinaheloja vaihtamaan...
Mutta niinkun Jube sano , ootko narinahelojen vaihon jälkeen tehny suuntauksen takarattaille. Sellanen on nimittäin aika kauhee ajettava 8)
® Mesen linttaklubi
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

hcmato kirjoitti:
Jube kirjoitti:Taakse lähtisin narinaheloja vaihtamaan...
Mutta niinkun Jube sano , ootko narinahelojen vaihon jälkeen tehny suuntauksen takarattaille. Sellanen on nimittäin aika kauhee ajettava 8)
En. Eihä siinä kulumat muutu mihinkää JA se oli hyvä ajjaa sen jäläkeeki, entiset vaa narisi, en tuntenu väljyyttä niissä.

Tää on nyt talve aikana hiipiny tää vetely vika. Narinat vaihettu jotaki 20tkm sitte.
E46 330D & E46 328i
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Viesti Kirjoittaja Köster »

No mikäli alapallo finaalissa onhan insinöörin siitä huomautettava.
Kallistuksen vakaajan puslat, iskarit, pyöränlaakerit, ja taka akselin tuenta ainakin saa vikuroi tia aikaan.
Nariseeko pallot? Yleensä merkki vaihdon tarpeesta.
Auto pukille kaikki puörät ilmaan yhtäaikaa ja rengasraudalla tutkimaan...
Käsin topakasti heilutellen nuo pyöränlaakerit ja vakaajan helat uusiksi ku maksaa vain muutaman euron jos ei juuri uusittu.
Joskus saattaapi olla runko poikki ja vikuriksi tekee...
Sieltä kuskinpuolen lokasuojan takareunasta päin kuulemma voi hapettua ajan kanssa pahimmillaan.
Kyllähän tuo kunnossa oleva lankku menee huomattavasti paremmin kuin tojota tuulessakin.
Takapää kulmat sekasin ja vähä muutakin klappia tekee sivutuulessa ajon hankalaksi.
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Juu niio. Tässä vaa sitä kyselin et vaikuttaako se alapallo noin paljo mersussa ko ei tojotassa mittää merkitystä ollu?

Laakerit on ok ja tarkistettu. Ei oo muualla mittää väljää ko tossa alapallissa vaa. On se sen verra tutkittu.
E46 330D & E46 328i
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Viesti Kirjoittaja Köster »

Juu, mersu ei tykkää väljillä pallilla mennä näemmä, kerran muut kohdat jo satavarmasti pois suljettukin nii näinhän se sillon on.
Katoppako ne on kääntyvää mallia nuo mersun etukiekot toisin kuin etuvetosissa vetonivelen rajoittaessa kääntymistä jne....😎
Pistähän pallit kuntoon ja se merkki oikeaan kohtaan siinä asennusvaiheessa, soon nuukempi ko tojota jos merkit heittää.
Ja pallonivel tarvikkeena se halavin malli on sitte aivan varmasti rikki vuojen päästä.
Eipä muutako munarikasta pässin jatkoo, kyllä se siitä pikkuhiljaa kaljan kanssa tokenoo.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kulmat kohdallaan, alapallossa todettu väljää, muualla ei välyksiä.
Huono ajettavuus :arrow: aika selvää mistä kannattaa aloittaa.

Ellei alapallon vaihto auta pitää "aloittaa alusta" eli välysten tarkastus ja nelipyöräsuuntaus.
wiimax.fi
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Viesti Kirjoittaja Köster »

Jep , jep komppaan vahvasti😎!
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Jospa se ois vaa tuossa vika. Ihmetyttää vaa näin ex tojota miehenä. :lol: Kolmas mersu kuitenki jo ja jokanen meni ko luoti piipussa oli alusta tai kulmat mitä sattuu.
E46 330D & E46 328i
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ihmetyttää vaa näin ex tojota miehenä. Kolmas mersu kuitenki jo ja jokanen meni ko luoti piipussa oli alusta tai kulmat mitä sattuu.
Onhan se toki tojotamiehen näkökulmasta mersujen ajettavuus yllättävän hyvä vaikka olisikin alusta päin p¤#%&"/ä :happy:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Niin muuten :idea: oletko kokeillut taka vinotukien välykset, eli renkaat koholla seisontajarru päälle ja renkaasta voimallista vääntelyä niin että yrität pyöräyttää sitä molempiin suuntiin ?
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

En. Miten se tuntuu ratissa niin ko joku sitä kampeis?
E46 330D & E46 328i
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Yleensä takapäässä olevat välykset tuntuvat yllättävän voimakkaasti juuri ohjauksessa. Missäpä muualla tuntuisivatkaan.
Takapää vaihtaa suuntaa :arrow: ohjaus vääntää toiseen suuntaan.
wiimax.fi
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Juu ok. Ei passaa väittää vastaan mersumaanikon sanomisiin. :lol:

Jospa ois alapalli vaa syynä. Sitta ostan kyllä koko takapään tukivarsi sarjan ja uusin kaiken sinne jossei kummene. Kelekan etupuslat oon jo uusinu myös joku aika sitte ja korissa on tiukasti kii kelekka ettei oo ruostunu irti.
E46 330D & E46 328i
Nippe
Viestit: 331
Liittynyt: 26.2.2007 20:41
Paikkakunta: Rivervalley

Viesti Kirjoittaja Nippe »

Kyllä itellä ainakin vaikutti paljon.
Ohjaus myös keveni huomattavasti pallojen vaihdon yhteydessä.
MB s203 270cdi -04
MB s124 300td -91 tuned by PPD
MB s124 300e24v -91(ex)
MB w210 220d -96(ex)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Takapään "romujen" vaihto yhdellä kertaa on oikein hyvä ajatus, eikä tule kalliksikaan itse tehden.
Vaan toivotaan että alapalloremontti auttaa. Alapallon vaihto korjaamolla maksimissaan puoli tuntia, jos sattuu ettei itsellä riitä "vihtiä" :roll:
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

dealer kirjoitti:Takapään "romujen" vaihto yhdellä kertaa on oikein hyvä ajatus, eikä tule kalliksikaan itse tehden.
Vaan toivotaan että alapalloremontti auttaa. Alapallon vaihto korjaamolla maksimissaan puoli tuntia, jos sattuu ettei itsellä riitä "vihtiä" :roll:
Oulussa varmaa siihenki oulu lisä ja se ois 3h vähintää aika sille. :lol:
E46 330D & E46 328i
Avatar
Pega
Viestit: 3649
Liittynyt: 30.5.2006 21:47
Paikkakunta: Rajis

Viesti Kirjoittaja Pega »

Dixon kirjoitti:Juu niio. Tässä vaa sitä kyselin et vaikuttaako se alapallo noin paljo mersussa ko ei tojotassa mittää merkitystä ollu?

Laakerit on ok ja tarkistettu. Ei oo muualla mittää väljää ko tossa alapallissa vaa. On se sen verra tutkittu.
Noi toitsit ja vanhat volkkarit oli niin yksinkertasia ja keveitä pelejä ett ei se alapallo tuntunut ajossa niinkän ja etuvetosuus vissiin vielä peittää välljyyttä vaikka toisinkin luulis
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Ei oo mun tojotat etuvetosia ollu. Hyi semmosia.

Enkä etuvejolla ajas vaikka ilman sais auton.
E46 330D & E46 328i
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Alapallo vaihettu. Ei ainakaa parin kilsan testilenkillä mittää kummallisuuksia enää ollu.

TRW pallo oli ja lemförder meni tilalle. Kolmas pallo ainaki siis ny menossa.
E46 330D & E46 328i
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Trw merkkinen taitaa orkkiskin olla?
Avatar
Dixon
aktiivimeseläinen
Viestit: 1136
Liittynyt: 18.12.2011 13:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dixon »

Oisko. Motonetistäkin saa sitten orkkis osia melko moneen tarpeeseen eikä tartte tilailla kl osista mukamas parenpia osia jokka on samoja tarvike paskoja ko muuallaki.
E46 330D & E46 328i
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Orkkisosahan on aina sen merkkinen mistä on milloinkin sattuneet tilaamaan, varmaan monta eri merkkiä.

Joskus huvitti kun jonkin V8 W220:n hihnankiristin oli alkuperäisosana samaa merkkiä kuin KL myymä halpa ecoline-tuote, ja merkki aivan outo.
Paikallaan olleessa oli siis MB varaosanumerot ja osan valmistaja, uudessa osassa sama valmistajan merkki mutta orkkisnumero viilattu pois.
wiimax.fi
Avatar
Sergey
VanneSpecialisti
Viestit: 7836
Liittynyt: 18.11.2006 16:27
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Sergey »

niin ne vain mielikuvat vielä tänäpäivänäkin elää paremmuuksista.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
Avatar
Leemu
aktiivimeseläinen
Viestit: 2271
Liittynyt: 13.9.2006 18:02
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Leemu »

Ei kannata suotta vartoilla jos alapallo vaikuttaa väljältä...
Voip käydä oikea vahinko jos sattuu pettämään vauhdissa..

Kuva

Kuva
Köster
Viestit: 713
Liittynyt: 19.5.2011 23:27

Viesti Kirjoittaja Köster »

Oliskohan tuossa jo alapallo syynä vetelyyn😃!
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

Dixon kirjoitti:Oisko. Motonetistäkin saa sitten orkkis osia melko moneen tarpeeseen eikä tartte tilailla kl osista mukamas parenpia osia jokka on samoja tarvike paskoja ko muuallaki.
Aijaa, kerro lisää Motonetin orkkis osista?
Taitaa nyt olla "alkuperäislaatua vastaava" ja alkuperäinen menny seon :roll:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 alusta”