Aika nikkarointiahan tuo näyttää olevan kotikonstein mutta onnistui kuitenkin kohtalaisesti. Vanha antautui pienen lämmönannon ja vasaroinnin jälkeen, ensin sisuskalut ja sitten ulko-osa. Lähti muuten ihan helkkarin paha käry siitä muovista ja rasvasta, oikein kirveli nenässä. Uusi meni paikalleen kun hieman lämpöä tukivarren päälle ja 4 päivää pakastettu alapallonivel höpötille menoilleen, ja sitten pukki alle ja auton painoa päälle ja vasaralla naputteli tukivartta. Pari kysymystä jäi askarruttamaan mieltä, nämä kun ei aina suju niinkuin ammattimieheltä nosturin ja erikoistyökalujen kanssa.
Uuden asennusrytäkässä sai suojakumi pari osumaa, tiivistin ne sikamassalla, onko menetetty tapaus?
Se lovi joka tulee tukivarren suuntaisesti meni ehkä 2mm eri kohtaan kuin vanhassa, onko kuinka vakavaa?
Alapallon ja olka-akselin liitos, kasasin vanhalla pultilla ja mutterilla, alapallon mukana tullut uusi lukkomutteri oli liian iso Korjauskirja antoi tälle 125nm momenttia, vetäsin vielä hieman kiellon päälle, kai se sielä pysyy?
Alapallonivelen vaihdosta
Re: Alapallonivelen vaihdosta
Ennen osan vaihtotyöhön ryhtymistä:
Mieti kaksi kertaa onnistuuko homma sinulta. Hanki OIKEA varaosa. Hanki SOPIVAT työkalut. Hanki virallinen työohje jos ei asia ole SELVÄ tai ota kuva/kuvia missä ja miten purettavat osat on alunperin.
Momenteista ylipäätään: Ne ei ole turhaan ilmoitettu tehtaan toimesta. Liian vähän ja osa saattaa irrota - tämän tajuaa jokainen. Liika on liikaa, ei pysy yhtään paremmin - päinvastoin myötörajan ylittyessä kiinnitysvoima on menetetty pysyvästi ja/tai osa/osat pilattu pysyvästi. Jos et halunnut alittaa 125Nm momenttia niin miksi ihmeessä halusit sen ylittää.
Itsellä ei ole juurikaan varaa käyttää korjaamopalveluja. Mutta kun tekee itse niin työlakujen ja omien kykyjen on oltava tietyntasoisia ettei homma mene alkuperäistä hankalammaksi - Kaikkea ei kannata tehdä itse. Esimerkiksi toistaiseksi hammaslääkäri hoitaa hampaideni paikkauksen/muun operoinnin.
Ei kannata ottaa itseensä mutta kuvauksesi remontinkorjauksesta vaan sai tuollaisia ajatuksia syntymään.
On ne joskus itselläkin remontinkorjuut olleet haastavia, mutta pääosin olen em ohjetta noudattanut. On niitä osia mennyt kasattaessa väärinpäin tai jotain unohtunut jostai välistä tms mutta pääosin on uusien osien rikkoutumisilta selvinnyt.
Itse ostaisin samanlaisen varaosan ja siitä kumin. Sitten jos käy niin että vanha kumi säilyy ehjänä mutta nivel menee väljäksi vaihtaa sen tallessa olevan nivelen ja sen kumin siitä vanhasta. Tämä siis jos tarvikelaatuinen nivel joka väljistyy nopeammin kuin kumi haperoituu. Laatunovelessä kumi hajoaa yleensä ensin ja sitten lika syö sen nivelen.
Mieti kaksi kertaa onnistuuko homma sinulta. Hanki OIKEA varaosa. Hanki SOPIVAT työkalut. Hanki virallinen työohje jos ei asia ole SELVÄ tai ota kuva/kuvia missä ja miten purettavat osat on alunperin.
Momenteista ylipäätään: Ne ei ole turhaan ilmoitettu tehtaan toimesta. Liian vähän ja osa saattaa irrota - tämän tajuaa jokainen. Liika on liikaa, ei pysy yhtään paremmin - päinvastoin myötörajan ylittyessä kiinnitysvoima on menetetty pysyvästi ja/tai osa/osat pilattu pysyvästi. Jos et halunnut alittaa 125Nm momenttia niin miksi ihmeessä halusit sen ylittää.
Itsellä ei ole juurikaan varaa käyttää korjaamopalveluja. Mutta kun tekee itse niin työlakujen ja omien kykyjen on oltava tietyntasoisia ettei homma mene alkuperäistä hankalammaksi - Kaikkea ei kannata tehdä itse. Esimerkiksi toistaiseksi hammaslääkäri hoitaa hampaideni paikkauksen/muun operoinnin.
Ei kannata ottaa itseensä mutta kuvauksesi remontinkorjauksesta vaan sai tuollaisia ajatuksia syntymään.
On ne joskus itselläkin remontinkorjuut olleet haastavia, mutta pääosin olen em ohjetta noudattanut. On niitä osia mennyt kasattaessa väärinpäin tai jotain unohtunut jostai välistä tms mutta pääosin on uusien osien rikkoutumisilta selvinnyt.
Itse ostaisin samanlaisen varaosan ja siitä kumin. Sitten jos käy niin että vanha kumi säilyy ehjänä mutta nivel menee väljäksi vaihtaa sen tallessa olevan nivelen ja sen kumin siitä vanhasta. Tämä siis jos tarvikelaatuinen nivel joka väljistyy nopeammin kuin kumi haperoituu. Laatunovelessä kumi hajoaa yleensä ensin ja sitten lika syö sen nivelen.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Tälläisen vaikeamman, mutta tehtävissä olevaksi tiedetyn homman kanssa ei oikein auta kuin kokeilla, sillä se selviää. Ei tämä niin kuoleman vakavaa pakkosuorittamista ole, että kaiken tarvitsee joka kerta mennä 100% nappiin ensimmäisellä kerralla. Olen perehtynyt asiaan etukäteen kyllä, mutta vasta itse tekemällä sitä oppii ja tietää mahdollista seuraavaa kertaa varten.
Siitä pultista ja mutterista, niin lähinnä kokeilin vielä päälle että varmasti ovat kiinni, ennestään kun olivat niin tiukassa ettei mitään rajaa. Kiinni juuttumisella varmasti osuutensa asiaan mutta silti. En hakenut mitään 1,5m jatkovartta ja alkanut pulttia venyttämään.
Siitä pultista ja mutterista, niin lähinnä kokeilin vielä päälle että varmasti ovat kiinni, ennestään kun olivat niin tiukassa ettei mitään rajaa. Kiinni juuttumisella varmasti osuutensa asiaan mutta silti. En hakenut mitään 1,5m jatkovartta ja alkanut pulttia venyttämään.