Om 615-->om 617, moottorinvaihto proggis.

Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Kyllä ne vivustot helposti tekee ite hitsaamalla kun käyttää sopivaa putkea joka menee tangon päälle tosin voi olla vaikea lötää just oikeita tankoja 300d:hen joka on ollut alunperin 4 vaihteinen ja alulaatikolla.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Vivustot löytyivät jo, samoin pakosarjan alkuosa, kardaani, perä ja muuta.
Pitää kipasta vaan irrottamassa ne ensin.
Postailen tänne kuvia ja projektikertomusta sitämukaa, kun rojekti etenee. :wink:
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Perjantaina meni pakoputki poikki, oli hieman puuhaa että sai auton kotio.
Onneksi oli mielikuvitusta, nippusiteitä, rälläkänavain ja öljynsuodatinavain.
Halukkaat voivat naureskella aikaansannokselleni: Linkki kuviin.
Moottoriproggis alkaa ensi viikonloppuna, otan kannen irti ja putsaan sen.
Samalla tarkastan kannen suoruuden.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Tuossa ekassa kuvassa näkyy kyllä että mielikuvitus on tosiaan laukannut :lol: Pääasia on todellakin että sait auton kotia.Viiminen versio sen sijaan on kyllä ihan asiallinen korjaus joka varmaankin kestää.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Sellaista kyselisin, kun kone on nyt kaukana, eikä viittisi turhaan ajella. Minkä kokoisilla kuusiokoloruuveilla sylinterinkansi (om617) on kiinni? Eli minkä kokoisia kuusiokoloja tuohon kannen irroittamiseen siis tarvitsen? :wink:
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

10mm kuusiokoloja ne tais olla vanhemmassa koneessa siis.Uudemmassa oli taas sisä 12 kulma olikohan koko m14 jos en väärin muista.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

No, jos ostaa jemekseen 10, 12 ja14mm, niin varmaan pärjää.
Kiitoskia tiedosta.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Tänään irrotettiin osia koneesta, kantta ei vielä. Ihmettelin jakoketjun kuntoa (kiilsi) ja yläkerran puhtautta. Koneesta on valunut öljyä venankopantiivisteen välistä reippaan puoleisesti.
Öljynsuodattimen jalka otettiin irti ja samalla syöttpumppukin, ajoitus kohdilleen ja syöttöä lisää... Moottoriöljy ei ole tuossa koneessa kovin hyvää ollut. Venan välykset olivat hieman vinossa, ilmeisesti ajettu joitakin kymmeniä tuhansia säätämättä.
Putsinkia on mieletön määrä...
:?
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Tarkastappas ketjun kunto laittamalla ajoitusmerkit kohdalleen.Jos nokan ajoitus on kohdallaan mutta kampiakselin ei on ketju venynyt.Joku toleranssi on tuollekkin olemassa en vaan tarkalleen tiedä mikä.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Ajoitus tarkistettiin, oli kohdillaan. :D
Myös pumpun ajoitus oli merkeissään, mutta sehän ei välttämättä ihan paras ajoituskohta parhaimman käynnin kannalta.
Paljonkos olette jättäneet pumpun ennakoksi? 23-27astetta on tuolla säätöohjeissa.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Siihen ajattelin itse laittaa mitä kirjassa sanotaan eli 24 astetta.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Niin kai se on siihen laitettava. :wink:
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Nyt ois sitte 3.46 perämurikka, kardaani, vivustot ja pakoputkisto. Myös lootan kiinnikkeet. Nyt varmaan jussin yli menee roggis, mutta heinäkuussa varmaan suoritetaan moottorinvaihto. Kiitokset mercedekselle osista!
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Auton äänenvaimennukseen ajattelin kiinnittää huomiota myös.
Moottoritilaan tulee bitumimattoa, samoin konepeltiin ja tulipeltiin.
Auton alle saattaa ilmestyä myös kolmas äänenvaimennin hiljentämään viitosen pörinöitä ja parantamaan matkustusmukavuutta.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Morjensta vaan. Et sitte tullu palauttamaan niitä kiintoavaimia maanantaina, mutta kuten sanoin silloin aikaisemmin niin niillä ei ole kiirettä. Jos konetta kerran ollaan vaihtamassa heinäkuussa niin saat pitää ne avaimet vaikka elokuun alkuun. Tarviihan niitä silloin ainakin kun puljaa kardaaneitten kanssa.

Ihtellä ei ole ainakaan nyt mielessä mitään mihinkä noita tarttisin!
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Juu, unohtu nuo avaimet. :oops:
Mutta pidetään londissa.
Kyl se siit.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Mihaline
Viestit: 214
Liittynyt: 28.4.2006 12:40
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Sami R kirjoitti:Auton alle saattaa ilmestyä myös kolmas äänenvaimennin hiljentämään viitosen pörinöitä ja parantamaan matkustusmukavuutta.
Se mitään kolmansia vaimentimia tarvii jos putkisto on vehokamaa tai eberi, ja ehyt. Mersun omalla putkella ainakin on niin hiljainen kuin tuollanen nyt pystyy olemaan.
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

^On siis myös 120+ motarinopeuksilla riittävän äänetön?
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
jarski
W123-Spesialisti
Viestit: 585
Liittynyt: 01.10.2005 2:53
Paikkakunta: Karstula

.

Viesti Kirjoittaja jarski »

Suosittelen vaihtamaan siinä sivussa uudet moottorin ja vaihteiston kumityynyt, vaikuttavat meluun aika paljon. Omaan vaihdoin muutama vuosi sitten, vaikka näyttivät ehjiltä päällisin puolin. Tuli aivan eri auto sen jälkeen.
-98 290TDT-lang
-90 290DT Ambulance
-84 500SE ♠
-82 200D 3.0 (tallissa)
-97 312D
® Mesen linttaklubi
+muutama w115,123,124,201...
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Kumityynytkin vaihtuvat.
Samoin kaikki muu kuminen ja mahd kuluva. 8)
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Nyt on kone nipussa, vaihtohommiin pitäisi ryhtyä.
Uudet moottorin kumityynyt pitää kipasta ostamassa ensin.
Ennakko säädetty 24 asteeseen.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Missä kunnossa sylinterit olivat kun otit kannen ylös koneesta?Milloin meinaat laittaa koneen paikoilleen?Itse meinaan asentaa ens viikonloppuna.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Mylly laitetaan paikoilleen näillä näkymin heinä-elokuun vaihteessa (kun kaverilla on myös vapaata ja saadaan tuo kone roudattua vaihtopaikalle).
Kantta ei irroitettu, koska venanohjurinkumit olivat yhä suht kimmoisia.
Uusi kannentiiviste on hankittuna kyllä, kun tuo kannen kunnostus on pakollista.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Joo eipä niitä turhaan kannata irroitella jos ei ole aivan pakko.Monesti paljon ajettujen moottorien kans värkätessä säilyy parempi mieli kun ei sylintereiden kuntoa paljoa tutki.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

^Heh, joo...
Ja koneenvaihto rupee lähenemään. Toivottavasti kelit suosivat, kun ulkona tehdään. 8)
Ja se öljypumppu vielä avataan...
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Toivotaan Sami R:lle hyviä kelejä.Minkäslaisella vahkeellä meinaat koneen vaihdon toteuttaa onko oikea moottori nosturi?Otatko yhtenä pakettina vaihteistoineen päivineen?
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Pakettina otetaan pois. Moottorinostimella ois tarkoitus, taikka traktorilla. 8)
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Pakettina minäkin olen yleensä ottanut ja laittanut paikoilleen.Kunnon moottorinosturilla homma on helppo.Työpaikalla nostettiin ennen autonosturilla moottoreitakin,auto alle moottori ylös ja sitten auto lykättiin pois nosturin alta.Onneksi enään ei tarvi kun sinnekkin saatiin oikea moottorinosturi.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

^Oikeanlaiset työvälineet nopeuttavat hommaa pirusti.
Kannattaako ostaa moottorin ja laatikon tukikumeja motonetista???
Kolmatta äänenvaimenninta tsiikailen myös.
Ja bitumimattoa+vaimennusmattoa.
:D
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

En tiedä minkälaista tavaraa kumityynyt on motonetissä mutta kai ne on samalta valmistajalta kuin jossain varaosa liikkeissä.Kyllä ne varmasti asiansa ajaa.Mun auto hiljeni melko paljon pelkällä moottorin vaihdolla aikoinaan vaikka kaikki muu pysyi samana.Kaippa om617 on hiljaisempi jo luonnostaan verrattuna om615 koneeseen?Itse ajattelin kiinnittää huomiota lähinnä läpivientien tiiviyteen ja kojetaulun vaihdon yhteydessä laitan senkin alle lisä eristeitä.Äänenvaimennuksen jätän ennalleen,pitäähän vitosesta jonkinlainen murina kuulua :lol:.Ajattelin myös joskus kokeilla jonkin laista "tuninki"pönttöä vakion tilalle josko kurnutusta saisi paremmin esille?
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 moottori”