W123 200D käynnistys-ja öljykeskustelua

Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

W123 200D käynnistys-ja öljykeskustelua

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Elikkäs olisi aikomus vaihtaa W123 200D starttiin 9 voltin ankkuri 12 volttisen tilalle, pyörittäisi 25% kovempaa.
Kukaan tehnyt itse?
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

No enpä ole Mersun starttia koskaan avannut, mutta pari muuta kyllä. Ei pitäisi olla paha homma, muutama pultti auki ja startin kärsä (tai -perse) lähtee irti. Ankkuri pihalle ja uusi sisälle, startti umpeen ja paikalleen.

Mulla on 9V ankkuri omassa 280E:ssä ja kyllä muuten pyörii iloisesti. Ei ollenkaan huono idea vaihtaa semmoinen.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

^Oukkei!!!
Pitääpä tsiikaa ankkuria jostain.
-10 asti jaksaa pyörittää.
Öljyt on niin kankeet -20 asteessa---15W40, Että menee öljyn vaivaamiseen kaikki puhti.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Ne öljyt on liian jäykät. Ei noilla öljyillä kannata juuri käynnistellä tästä pakkasesta. Ne on tarkoitettu kesäkäyttöön, mihin ne soveltuvatkin oikein hyvin.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Se on tosi asia et 15/40 öljylle ei pitäis laittaa starttia ollenkaan jos entisen ottaa pois :lol: :lol: :lol:
Datsun Bluebird
Mb Vito
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Jaahas...
Mitä öljyä tossa kannattas sitten käyttää??
Kuitenki 440 000 ajettu kone.
Uskaltaisko synteettisiä???
Vai kilahtaako kiinni?
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
santtu
Viestit: 172
Liittynyt: 01.10.2005 9:14
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja santtu »

10w-30
-blöö-
dodge dart -67-
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Jos pakkaset on yli 20 niin 5W / 30-40-50 Eikä se synteettinenkään säre sitä konetta :roll:
Datsun Bluebird
Mb Vito
Avatar
AriK123
Viestit: 868
Liittynyt: 30.9.2005 21:08
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Aihetta sivuten: Shellillä näkyy olevan tuollaista Helix Diesel Plus 10W-40 puolisynteettistä öljyä myynnissä. Onko kukaan käyttänyt tuota?
MB 508 D matkamersu -70
MB S203 C 220 T CDI -04/05
MB S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Ei 10W30 kovin paljon paremmin kyllä näillä pakkasilla kierrä.
Noi mitkä mulla nyt on: mobilin delvac MX 15W40, sen jähmepiste on -33 astetta. Mobil Delvac 1300 Super 10W30 jähmepiste on -30 astetta.
Kai noissa viskositeeteissä sitten on jotain.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Katoppas tässä on mersun suositus. Kyllä 15w-40:llä ja 10W-30 on todella iso ero. Näkyy kylmin käyttölämpötila olevan tuolle kesäöljylle -5. Pistä sinne ihan tavallista diesel mineraali 10W30 öljyä. Toimii loistavasti. Valtralta saat sitä 20l 32 eurolla! Meillä ollaan sitä testattu jo 250tkm ja hyväksi on todettu. Kesäksi sitten sitä 15W-40. Samaan hintaa löytyy 20l kanistereita monista liikkeistä. Teboil Powerkin on ihan asiallistä öljyä, mutta älä pistä Teboil superia. Synteettisiä ei tuossa moottorissa tarvita. Vaikka se moottori kestäisikin synteettisen öljyn, niin mitään havaittavaa etua ei niistä saa.

Suosittelen vaihtamaan ohuemmat öljyt heti :!:

Kuva
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

^Onhan noissa eroja, mutta luulenpa että tuo laatu 15W40 menee noin -10 --
-15 asteeseen. Pitää kokeilla seuraavassa vaihdossa 10W40:stä, tms.
Kunhan vaan sopivassa tonkassa sitä saan ja täyttää sopivasti luokituksia.
Isoa pönikkää en hanki, koska en itse öljyjä voi vaihtaa, 10L kyllä menee kontissa. Varmaankin tällä viikolla jo vaihtuu öljyt kevyempiin, on noilla jo käynnistelty tarpeeksi...
Teboilin silveriä käytin kuplassa taannoin ja se oli jees öljy.
Mersuun tulee dieselöljyt, tebikan öljy on yksi vaihtoehto.
SHPD 10W30 taitaa olla ihan jees.
Sama öljy tulee myös kestää kesän ajot.
Mitä tuo valtra oikein on?
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
TeroK
maalaaspöllö
Viestit: 1495
Liittynyt: 04.10.2005 11:08
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja TeroK »

Valtra on traktorimerkki :lol:
Uskotko jo vai valehtelenko lisää?
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

AriK123 kirjoitti:Aihetta sivuten: Shellillä näkyy olevan tuollaista Helix Diesel Plus 10W-40 puolisynteettistä öljyä myynnissä. Onko kukaan käyttänyt tuota?
Minä käytin tuota öljyä Primerassani takavuosina. Ei se kai sille pahaakaan tehnyt :roll: Kunhan nyt jotain öljyä oli :D

Edit: Mersussa käytän Mobil Delvac 1 5W40. Menee kesät talvet samaa laatua. Onhan tuo kallista, mutta toisaalta öljynvaihtovälinä pidän 15 tkm. Onko muuten muiden mielestä lainkaan järkevä temppu :roll: Itse olen sitä järkeillyt sillä, että jos edellisen auton (Seatti) vaihtoväli oli 15 tkm, niin kyllä kai mersukin saman menee :lol: Samaa rautaahan se edelleen on mikä siellä hinkkaa toisiansa. Eri asia kai long life öljyillä, joissa pitää olla jo tunnistimia kertomassa vaihtoajankohtaa.. :roll:
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Tuo synteettinen delvaci suojelee konetta kylmäkäynnistyksissä paremmin kuin mineraaliöljy. Aikaisemmin minulla oli sellainen käsitys että synteettisillä voi ajaa tuplat mineraaleihin nähden. Yksi tuttu kertoi että mineraaleilla 5000 kilometrin jälkeen W123 :sessa rupeaa olemaan jo naftaa aikas paljon joukossa. Joten mineraaliöljyillä ajan itse sen 7500.
Traktoreihin traktorimerkki! :lol:
Pitää tuota tebikan oilia kokeilla.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Sjtv
Tuning-Ässä
Viestit: 391
Liittynyt: 19.9.2005 21:05

Viesti Kirjoittaja Sjtv »

Mitä, käyttääkö joku näissä muutakin kuin synteettistä :shock: Itse käytän 5-40 täyssynteettistä öljyä läpi vuoden 123:ssa. Vaihdotkin tapahtuu 5000välein ja joka kerta myös suodatin vaihtuu. Eipä ole ikinä tullut mieleenkään pistää huonompia öljyjä :idea:
Gti masta seka riisseli tatsuni.
Avatar
[jimi]
Oulun Hendrix
Viestit: 959
Liittynyt: 14.11.2005 12:42
Paikkakunta: Himanka

Viesti Kirjoittaja [jimi] »

Sjtv kirjoitti:Mitä, käyttääkö joku näissä muutakin kuin synteettistä :shock: Itse käytän 5-40 täyssynteettistä öljyä läpi vuoden 123:ssa. Vaihdotkin tapahtuu 5000välein ja joka kerta myös suodatin vaihtuu. Eipä ole ikinä tullut mieleenkään pistää huonompia öljyjä :idea:
kuin myös. synteettistä lykään kaikkiin autoihini... :roll:
Avatar
santtu
Viestit: 172
Liittynyt: 01.10.2005 9:14
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja santtu »

om61x toimii hyvin 10w30 mineraaliöljyillä. aivan turha laittaa synteettistä. moottorit mitkä on 10 kertaa kovemmalla rasituksella käyttää myös mineraali öljyjä eikä ne öljyn huonouteen hajoa. om 60x on sitten asia erikseen
-blöö-
dodge dart -67-
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Laittaisn varmaan Teboil poweria ennemin kuin Super HPD:tä. On vähän jäänyt huono kuva tuosta SHPD:stä. Poweri puolestaan on ihan asiallista öljyä.

Valtran öljy on jonkin valmistajan öljyä, jota myydään valtran nimellä. Ajattelin homman siten, että jos Valtra/Valmet myy omiin koneisiinsa, omalla nimellään öljyä, niin tuskin se ihan huonoa voi olla. Kun hintakin on halvimmasta päästä, niin se on juuri oikeaa öljyä. Siitä onkin perusteellinen 10 vuoden kestotesti takana.

Turhaa on synteettisiä kaadella w123:een vaihtovälin pidentämiseksi. Synteettiseen ketyy naftaa, vettä ja nokea ihan samaan tahtiin kuin mineraaliinkin. Jos sitten yrittää pidentää vaihtoväliä, niin kone siinä kärsii. Sama pätee uudempiinkin. Vaikka niihin kaataisi miten hyvää öljyä tahansa, niin ei viahtoväliä kannata silti paljoakaan jatkaa.

Yli 15tkm vaihtovälejä (w124) ei muuten oikeastaan voi enää sanoa huoltamiseksi. Ehkäpä jonkinlainen auton kiusaaminen on lähempänä totuutta. w123:een 5-7tkm on puolestaan varmaan ihan sopiva.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
petska
Morkoolimies
Viestit: 604
Liittynyt: 06.10.2005 20:48
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja petska »

Pertu K kirjoittaa asiaa....huuhaa hommaa pitkät vaihdot ja 123 toimii sika hyvin vaikka traktori öljyllä on se sellainen maa moottori ja 5000km välein vaihto niin kuin vanhoissa koneissa aina....
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Olen myös kuullut luotettavalta taholta että jos vaihtaa W123 öljyt 5000 kilsan välein, niin riittää että vaihtaa suodattimen joka toisella kerralla (10 tKm välein siis). Omassa on aina vaihdettu suodatinkin öljynvaihdon yhteydessä. W123 koneessa naftaa kertyy synteettisiinkin melkoisesti. Varsinkin jos ajetaan paljon nurkka-ajoa. Mineraali 10W30:sissäkin on varsin korkeat luokitukset nykyään. Tebikan powerissa on
API CH-4, CG-4, CF-4/SJ
ACEA E2/B3/A3
Cummins CES 20.071, -6,
Mack EO-M Plus, MB 228.1, MAN 271,
Volvo VDS-2, Allison C4, CAT TO-2

Ja SHPD:ssä:
API CI-4, CH-4, CG-4, CF-4
ACEA E5, E3/B3
MB 228.3, MAN M3275, Volvo VDS-2,
RVI RLD, Cummins CES 20.071, -2, -6
ja -7, Mack EO-M Plus

Eli varsin lähellä nuo molemmat.
Hyvän hintasta verrattuna delvac MX:ään, 20€/4L...
:roll:
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

K*llimode iski, otsikkoa muokattu. :D
Hannu
juniori
Viestit: 539
Liittynyt: 10.11.2005 17:31

Viesti Kirjoittaja Hannu »

HVM kirjoitti:K*llimode iski, otsikkoa muokattu. :D
alkaa mennä käpymeiningiksi tämä homma jo :twisted:
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

^Eipäs, nyt vasta rupee homma selkenemään. :idea:
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Hannu
juniori
Viestit: 539
Liittynyt: 10.11.2005 17:31

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Sami R kirjoitti:^Eipäs, nyt vasta rupee homma selkenemään. :idea:
no sitten asia on niin :oops:
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

^Ot: ajokausi alotettu nsr:ällä 7.2.2006
Ootko tosissas??? :shock:
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Hannu
juniori
Viestit: 539
Liittynyt: 10.11.2005 17:31

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Sami R kirjoitti:^Ot: ajokausi alotettu nsr:ällä 7.2.2006
Ootko tosissas??? :shock:
piti se käyä ajamsaa ja en ota yhtään tosissaan :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Ensi viikonloppuna pääsen säätämään vihdoin venat.
Tutulta löytyi orkkis avaimet ja lämmin tallikin käyttöön hetkeksi.
Samalla pitääkin laittaa muutama liitos kuosiin myös.
Ja tuo tebikan SHPD on kuulemma toiminut kaikenlaisissa dieselmoottoreissa hyvin, varmaankin sitä tulee laitettua seuraavassa öljynvaihdossa.
Kuulin tänään myös että W123:sen ohjaustehostajassa on suodatin pohjalla!!!
Pitää sekin vaihtaa kun auto on lämpimässä.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
petska
Morkoolimies
Viestit: 604
Liittynyt: 06.10.2005 20:48
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja petska »

pääasia et siellä on öljyä koneessa :lol: :lol: :lol:
Pitäähän joka pojalla pappatunturi olla varsinkin jos on vaarana et käyttöautona oleva vanha mersu posahtaa...
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

^Joo, pyörii paljon paremmin. :lol:
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 moottori”