617A:n Remonttia

laaksonenh
Viestit: 57
Liittynyt: 22.3.2008 11:06
Paikkakunta: Pornala

617A:n Remonttia

Viesti Kirjoittaja laaksonenh »

Rupesin tekeen täys remonttia 617A:han. Nyt on Yläkerta irti ja männät näytti yllättävän hyviltä päältä, huomenna alakerta paloiksi ja näkee onko helmat kunnossa.

Mistäs näihin koneisiin kannattais laakeri ja tiivari sarjoja kysellä?
Tiivisteet taitaa olla samat kun vaparissa mutta laakerit eri?

Meinäsin laittaa
Männänrenkaat, ketjut, öljypumpun, kaikki tiivisteet ja stefat.
Tietty laakerit, Ja mäntiä tarvittaessa. Huomenna sen näkee, Yritän Laitella kuvia kun homma edistyy.

Kansi, lohko ja kampiakseli lähtee koneistukseen.
Suuttimet ja uudemman mallinen vaparin syöttöpumppu ppd:lle tai mynälle.
(Olen siinä uskossa että uudemman vaparin pumppu olisi parempi kuin turbon oma) Saa toki oikaista jos olen metsässä :oops:

Yksi mikä kiinnitti huomioni purkaessa, 1 cyl suutin oli erillainen kuin muissa. ? Onkohan menny joku tarvike suutin sinne aikoinaan..
Nappaan siitäkin kuvan kunhan muistan ottaa kameran tallille mukaan.
skerpele
Viestit: 207
Liittynyt: 20.10.2010 7:33
Paikkakunta: Puolanka

Re: 617A:n Remonttia

Viesti Kirjoittaja skerpele »

laaksonenh kirjoitti: Mistäs näihin koneisiin kannattais laakeri ja tiivari sarjoja kysellä?
www.kl-varaosat.fi tuolta niitä löytyy :D
Avatar
eseestie
Viestit: 7288
Liittynyt: 27.6.2007 19:14
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: 617A:n Remonttia

Viesti Kirjoittaja eseestie »

laaksonenh kirjoitti:(Olen siinä uskossa että uudemman vaparin pumppu olisi parempi kuin turbon oma) Saa toki oikaista jos olen metsässä :oops:
Tässä uskossa olen itsekin, etenkin jos aikoo "pikkuisen" piristellä moottoria. :roll:
EX W115 280E TC -75 (Avatar)
S123 300TD -84 Antiikkiromu
W126 500SE -83 Antiikkiromu
® Mesen linttaklubi
® Mesen V8 Klubi

No fiberglass shit, just rusty steel!
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Jos "pikkusen", tarkottaa n.150 hv, nii siihen riittää vakioelementtinen mynädiesel turbodiesel mv pumppu.

Mutta mulla ainaki "pikkusen" on ikään kuin alle 300hv ja sillonhan tietenki m pumppu seiskoilla. :lol:
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Se öljypumpun k'yttöakselin hela kannatta tsekata, tuossa mahtaa olle se kestävämpi malli jo ?
Ettei herkee pumppu pyörimästä kun loikkaa :roll:
Alipainepumppu jo yks putkinen ?
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Tuossahan pyörii öljypumppu omalla ketjulla.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
laaksonenh
Viestit: 57
Liittynyt: 22.3.2008 11:06
Paikkakunta: Pornala

Viesti Kirjoittaja laaksonenh »

Kattelinkin KL-varaosan sivuilta, ei oikeen löytyny mitään turbolliseen.
Pitänee mailata, ei vissiin kaikki ole listattu.
En tiedä koneen tarkkaa vuosimallia, alipainepumpusta yksilähtö joo.

Perkelen kamera kun jäi taas hyllyyn niiin en kuviakaan saanu.
Eikä alakertakaan vielä kokonaan purettu kun oli tähtiavaimet hukassa.

Pikkusen piristellään, joo minimi siinä 250hv että kuvio puhdistuu. Jos enempi saa se omp plussaa :D
Ei tätä remppaa olis muuten tarvinnukkaan tehdä.
Putket on kyllä vähän kiillottuneet, ainakin hoonata pitää.
Katotaan joutuuko vielä ettiin ylikokomäntiäkin poraamaan joutuu.
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Terve

Missä tuommoinen Pornala sijaitsee? Vapariin on jotain osaa hyllyssä mutta en tiedä mitkä kävis turpolliseen. Onko jenkki vai euro kone? Taannoin välitin yhden auton jossa oli jenkkikone. Koneeseen oli markka-aikana tehty täysi remontti ja jouduttu käyttämään erikoisosia. Mm.männät ja imuilman suodatin oli selkeästi erilaisia ja kalliimpia kuin euromallissa. En tiedä mitä eroa niillä männillä on ja miksi euromallin ei olisi sopinnu. Muitakin erilaisia osia siinä oli mutta en muista mitä muuta.
laaksonenh
Viestit: 57
Liittynyt: 22.3.2008 11:06
Paikkakunta: Pornala

Viesti Kirjoittaja laaksonenh »

Tässä melkeen koffin naapurissa eli pornaisissa :D

Eurokone pitäisi olla, en tarkemmin tiedä mistä erottaa.
Ainakaan imusarjassa ei ollut ylimääräisiä lähtöjä, niinkuin jenkki koneessa tais olla.
laaksonenh
Viestit: 57
Liittynyt: 22.3.2008 11:06
Paikkakunta: Pornala

Viesti Kirjoittaja laaksonenh »

http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... reid=96680
Aika karun näköiset laakerit :shock:

http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... reid=96681
Eikä männätkään paremmat ollu.

http://forums.offipalsta.com/picture.ph ... reid=96686
Oikeella puolella se 1 pytyn suutin, muut samanlaisia kuin vasemmalla puolella.

Jaksan ihmetellä mihin noi männän palat häviää noista koneista :o :o
Sylintereissä ei isompia naarmuja ole, kansi on hyvä.
Öljyjen mukana ei metallia ollu. Mneekö se vaan niin hienoks että pruuttaa ne putkesta ulos :D

No kaikki männät ja laakerit meni nyt uusiks, täytyy ettää josko jostain sais halvemmalla ku 250e kpl
Avatar
PTracing
Viestit: 479
Liittynyt: 22.1.2008 17:11

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Johan tuo näyttää olevankin remontin tarpeessa! :shock:
laaksonenh
Viestit: 57
Liittynyt: 22.3.2008 11:06
Paikkakunta: Pornala

Viesti Kirjoittaja laaksonenh »

Loputkin männät ja laakerit irroitettu, samanlaisia kaikki.

Ebay toljoteltu läpi, käytetty 79e kpl mutta jätän kylä väliin.
Uudet oltava, ja ne etitään vaikka olis viimeinen teko.
Pitää kl_varaosasta kysellä ens viikolla.

Olis tainnu päästä helpommalla kun olis sen 603turbon vaan rempannu :?
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Terve laaksonenh tuleppa rassaus miittiin niin tutustumaan meseläis joukkoon 14.1 klo 13 alkaen ositehan on tossa linkissä

http://www.app-autokorjaamo.fi

Mulla on suuttimien testauspenkkiä ja muutakin työkalua sun autoon käypää

missä vehkeessä tuo kone on kiinni
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
laaksonenh
Viestit: 57
Liittynyt: 22.3.2008 11:06
Paikkakunta: Pornala

Viesti Kirjoittaja laaksonenh »

Tää on ollu 123 sedanissa. mikä menny paaliin ruosteen raiskaamana.

Nyt menossa 421Unimoggiin 2.4l koneen tilalle

Käyttiksessä siis 603ti johon olis yks ylimääränen kone, mutta kerkesin hukata sen jo :cry:

Voispa tonne miittiin eksyä, jos ei töitä just silloin ole.
Sieltäkin vissiin varaosia vois kysellä.
Satuin huomaaman linkistä että kl-varaosien jälleenmyynti :D
Kipsu
W123-Spesialisti
Viestit: 1761
Liittynyt: 05.11.2005 11:56

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Saattais löytyä tuohon koneeseen uudet sylinteriputket, venttiilien ohjainkumit ja kannentiiviste. Ovat vapariin sopivat mutta pitäisi tsekata ovatko turbokoneiseen myös käypäset. Epäilen vahvasti että ovat.

Myös jotain muuta saattaisi löytyä. Kamat ovat Keravalla.
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Uuenmallin vaparin ja turbon sylinteriputket on samoja. Ainuastaan välyksessä on turbomoottorille emämpi toleranssia.
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
laaksonenh
Viestit: 57
Liittynyt: 22.3.2008 11:06
Paikkakunta: Pornala

Viesti Kirjoittaja laaksonenh »

Kuva
Runkolaakerit hyvät verrattuna kk laakereihin.
Ainuastaan 6 olu tuo viiru.
Kuva
Kampiakselin yhdessä kaulassa isompi nirhauma.

Hätäilin mäntien kanssa, 4 pytyn oli kuitenkin ehjä :D

Mites nuo kk laakerit, niissä luki 617 0010, onkos se nyt vakio koko vai ylikoko? männissä kaikissa std leima.

Kipsu, ainakin kansipahvi kiinnostaa, putkista ei vielä tietoa.
Käytän lohkon koneistamolla mitattavana, katsotaan sitten mitä tulee.
Ajattelin kuitenkin täyd tiivistesarjan ottaa niin siinä noi ohjurin kumitkin on.

Nii ajattelin että tässä sais kuitenkin olla vähän väljä kun tarkotus kuitenkin kiusata 8)
laaksonenh
Viestit: 57
Liittynyt: 22.3.2008 11:06
Paikkakunta: Pornala

Viesti Kirjoittaja laaksonenh »

Nyt on löytynyt 4kpl käytettyjä ehjiä mäntiä. :)
JOs ei uusia löydy talven aikana voin niputtaa koneen vanhoillakin. Tosin en tiedä onko järkeä. Nekin voi hajota muutamassa ajokerrassa.
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Vanhat männät kestää kyllä jos ovat täysin ehjät ja jatkossa käytetään cooleria jäähdyttämässä ahtoilmaa. Kova kuumuus särkee mäntiä vanhoista turbodieseleistä kun cooleria ei alunperin ole ja turbo pukkaa suoraan kuumaa ilmaa imusarjaan.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
laaksonenh
Viestit: 57
Liittynyt: 22.3.2008 11:06
Paikkakunta: Pornala

Viesti Kirjoittaja laaksonenh »

Joo mulla on kyllä sellanen cooleri tohon että pitäs jäähtyä 8)
Kysely kierros tuottanut jo vähän tulosta, 250e/kpl, sisältää renkaat ja tapit.

Hmmn, vähän olsi kiusaus pistää vanhat niin vois lätkästä pumpun suoraan paketissa lounaaseen :lol:
Nozzz
Viestit: 546
Liittynyt: 27.6.2007 15:50
Paikkakunta: Siikalatvassa

Viesti Kirjoittaja Nozzz »

Sinuna laittaisin ne vanhat männät jos ovat tosiaan vaan ehjät, suolasen olone hinta tuo 250€/kpl..
keulan kokone cooleri vaan keulalle niin saa kylymempää ilimaa..
ja muistelen jonkun puhuneen että kannen kanavat rajottavat jos tehoa haetaan..
® Mesen linttaklubi - Perille vie ja tyylillä
® Mesen Coupeklubi
laaksonenh
Viestit: 57
Liittynyt: 22.3.2008 11:06
Paikkakunta: Pornala

Viesti Kirjoittaja laaksonenh »

Hyvä tietää, jospa veis kannen R-Koneistukseen kai ne siellä sais sen kairattua.
Katsotaan nyt, 150e /kpl voisin maksaa uusista.
Tai ehdoton kipuraja on touhutonni, jos ei sen alle löydy niin pistetään käytetyt.
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

En sinuna veisi sinne ritsa koneistukseen sitä kantta jutellaan siitäkin lauataina
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

En sinuna veisi sinne ritsa koneistukseen sitä kantta jutellaan siitäkin lauataina
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
laaksonenh
Viestit: 57
Liittynyt: 22.3.2008 11:06
Paikkakunta: Pornala

Viesti Kirjoittaja laaksonenh »

Tämä selvä, hyvät vinkit kelpaa aina :D
Avatar
JuhoL
Infected Amis
Viestit: 1056
Liittynyt: 25.10.2006 18:49
Paikkakunta: Petäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Kyllä kolomesattaa saa ihan vakiokannellaki. :wink: ja vakio nokkakepilläki.
-89 S124 300TDT 24v 4MATIC
-88 S124 300TE "U.S."
-00 S210 320CDI
Moderni pulleri:
https://www.facebook.com/pages/Green-Te ... 1504925740
Avatar
E200D
Viestit: 234
Liittynyt: 25.10.2010 17:10
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja E200D »

Näin aiheeseen liittyen: Oli tuossa kaverinkanssa puhetta, että mitä jos puristuksia tiputtaisi ihan pikkasen paksummalla tiivisteellä, ja tuikkaisi vähän enempi painetta, sekä syöttövä koneeseen. Niin auttaako tämä kestävyyteen mitä, vai onko tulos +/-/0? :oops:
W123 300D -84

...NII! Ja porkkanavilkuthan KUULUU Mersuun! Yhtälailla kuten Dieselmoottorikin...
Avatar
DieselDogW126
Viestit: 205
Liittynyt: 08.7.2006 16:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja DieselDogW126 »

Taannoin välitin yhden auton jossa oli jenkkikone. Koneeseen oli markka-aikana tehty täysi remontti ja jouduttu käyttämään erikoisosia. Mm.männät ja imuilman suodatin oli selkeästi erilaisia ja kalliimpia kuin euromallissa. En tiedä mitä eroa niillä männillä on ja miksi euromallin ei olisi sopinnu. Muitakin erilaisia osia siinä oli mutta en muista mitä muuta.
Heräilen vähän myöhässä tähän viestketjuun....

Niin - pikku tarkennusta. Eli siis tuo minulle päätynyt kone johon viittaat on "Cali-version" (Kalifornian tiukempiin päästönormeihin -85 tehty) ja siksi siinä on aika paljon eroja federal-versioihin (ainakin trapoxidizer ja erilainen ja eriasenossa makaava turbo, samoin kuin erilaiset imu/pakosarja, startti ja ilman putsari.) Oli niissä muitakin "ympäristökevennyksiä": 722.416 loota (vs. 722.303) ja 2.88 perä (jes!). Mitä tulee noihin turbomäntiiin, niin ei kait euro ja USA OM617 turbojen männissä sinällään ole eroja samoin kuin ei koneissakaan - ehkä juuri vain, että Europaassa tuohon maailman aikaan tätä konetta ei saanut henkilöautoissa kuin farkussa joten tasonsäätö löytynee kaikista alunperin euroopassa myydyistä (USA versioista taas sitten EGR). Mitä tulee tähän nimenomaiseen koneeseen, ja mitä käsitin myyjän puheista, niin markka-aikana tuo täysremontin hinta oli pompannut noin viidellä tonnilla kun ei oltu osattu TammerDieselissä huomioida kustannusarvioa tehdessä että turbokoneen männät maksaa eri tavalla kuin vaparin. (rempan hinta kuulemma 33000 mk :o).

Ei sinällään kovin merkittävä pointti, mutta turbokoneessa on periaatteessa erilaiset venttiilivarren kumit kuin vaparissa(Esim. Goetze/Victor Reinz 5x musta ja 5x vihreä).


Good luck tämän homman kanssa ja pidähän yllä topiikkia. Mielenkiinnolla seuraan kun itellä on jossain kohtaa tuon oman -84 koneen avaaminen edessä. PS. Ja jotain ylimääräistä turbokoneen osaa täältäkin löytyy...
W168, W202 ja W126
Avatar
PTracing
Viestit: 479
Liittynyt: 22.1.2008 17:11

Viesti Kirjoittaja PTracing »

DieselDogW126 kirjoitti: Heräilen vähän myöhässä tähän viestketjuun....

Niin - pikku tarkennusta. Eli siis tuo minulle päätynyt kone johon viittaat on "Cali-version" (Kalifornian tiukempiin päästönormeihin -85 tehty) ja siksi siinä on aika paljon eroja federal-versioihin (ainakin trapoxidizer ja erilainen ja eriasenossa makaava turbo, samoin kuin erilaiset imu/pakosarja, startti ja ilman putsari.) Oli niissä muitakin "ympäristökevennyksiä": 722.416 loota (vs. 722.303) ja 2.88 perä (jes!). Mitä tulee noihin turbomäntiiin, niin ei kait euro ja USA OM617 turbojen männissä sinällään ole eroja samoin kuin ei koneissakaan - ehkä juuri vain, että Europaassa tuohon maailman aikaan tätä konetta ei saanut henkilöautoissa kuin farkussa joten tasonsäätö löytynee kaikista alunperin euroopassa myydyistä (USA versioista taas sitten EGR). Mitä tulee tähän nimenomaiseen koneeseen, ja mitä käsitin myyjän puheista, niin markka-aikana tuo täysremontin hinta oli pompannut noin viidellä tonnilla kun ei oltu osattu TammerDieselissä huomioida kustannusarvioa tehdessä että turbokoneen männät maksaa eri tavalla kuin vaparin. (rempan hinta kuulemma 33000 mk :o).

Ei sinällään kovin merkittävä pointti, mutta turbokoneessa on periaatteessa erilaiset venttiilivarren kumit kuin vaparissa(Esim. Goetze/Victor Reinz 5x musta ja 5x vihreä).


Good luck tämän homman kanssa ja pidähän yllä topiikkia. Mielenkiinnolla seuraan kun itellä on jossain kohtaa tuon oman -84 koneen avaaminen edessä. PS. Ja jotain ylimääräistä turbokoneen osaa täältäkin löytyy...
Sehän meni hyvään kotiin! 8) Kipsun kans tais olla juttua tuosta täysrempatusta moottotista aiemmin. Männissä ei kyllä minun tietääkseni eroja ole. Mulla oli 2 turbokonetta kerrattain levällään yhtä aikaa tallissa ja toinen oli jenkkikone. (Oli egr, "tasonsäädötön" kansi ja se öljypohjan ylimääräinen huohotus venttiili.) Männät näytti kyllä kummassakin samalta.
laaksonenh
Viestit: 57
Liittynyt: 22.3.2008 11:06
Paikkakunta: Pornala

Viesti Kirjoittaja laaksonenh »

Nyt on lohko ja kamat käytetty koneistamolla näytilla.
Mitattu ja tulos, kampura menee kiillottamalla nätiksi.
Sitten vaan oikeet limput päihin ja tasapainoon.
Lohko putkitetaan, vaihtoehtona poraus ylikokoon.
Mutta mäntiä ei löydy silloinkaan kohtuu hintaan.
Joten putkitus tähän.

Vielä kerkeis viedä suttimet hotarille, sitten pääsee kerään tiivisteet ja kettingit valmiiksi.

Mites muuten tuo turbon öljypumppu, saako siihen osia vai piäskö samaan konkurssiin pistää uusi? :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 moottori”