värinänvaimennin ??

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Vastaa Viestiin
jarnox
Viestit: 66
Liittynyt: 25.8.2007 14:44

värinänvaimennin ??

Viesti Kirjoittaja jarnox »

mikä siin on ett w123 300d on värinän vaimennin ja muissa diisseleis ei oo?? tärisee nii helkkaristi ja maksaa hunajata se väimennin :cry:
Avatar
Rammstein69
Viestit: 180
Liittynyt: 01.10.2005 14:26
Paikkakunta: Humppila city

Re: värinänvaimennin ??

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

jarnox kirjoitti:mikä siin on ett w123 300d on värinän vaimennin ja muissa diisseleis ei oo?? tärisee nii helkkaristi ja maksaa hunajata se väimennin :cry:
häh, puhukko nää niistä "pikkuiskaresta" koneen korvakkeissa?

ei mulla kummemmin vatkaa vaikka ei niitä olekaan...

kyllähän toi vitonen värisee eri tavalla ku nelosmylly..
BORN TO LOSE-LIVE TO WIN
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

tarkotakko kardaanin värinän vaimenninta :?:
Avatar
Rammstein69
Viestit: 180
Liittynyt: 01.10.2005 14:26
Paikkakunta: Humppila city

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

touhottaja kirjoitti:tarkotakko kardaanin värinän vaimenninta :?:
eiks sellanen ole kaikissa? vai olenko mää taas ihan hakoteillä...? :roll:
BORN TO LOSE-LIVE TO WIN
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

ei ole ei :roll:
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Vain manuaali 300D:ssä on värinänvaimennin ja 5v 240D:ssä muissa tuota limppua ei oo.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Rammstein69
Viestit: 180
Liittynyt: 01.10.2005 14:26
Paikkakunta: Humppila city

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

jari_w123 kirjoitti:Vain manuaali 300D:ssä on värinänvaimennin ja 5v 240D:ssä muissa tuota limppua ei oo.
hyvä on, hävisin.. :oops:

tosin mulla oli yhessä raadossa ylimääränen limppu kartaasissa, vaiks auto oli 300d automaatti.. liekkö ollu joku tekemällä tehty härpätin..??
BORN TO LOSE-LIVE TO WIN
jarnox
Viestit: 66
Liittynyt: 25.8.2007 14:44

vaimennin

Viesti Kirjoittaja jarnox »

kardaanin vaimenninta tarkotin :D kuinka paljon se vaikuttaaa :?
MercMan
W123-Spesialisti
Viestit: 604
Liittynyt: 03.3.2006 16:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: vaimennin

Viesti Kirjoittaja MercMan »

jarnox kirjoitti:kardaanin vaimenninta tarkotin :D kuinka paljon se vaikuttaaa :?
No ilman sitä kyllä täristää nii vietävästi jos vaikka kolmosella ajat taajamassa ja sitte kiihdytät nii joha tärrää, eli kyllä se vaikuttaa. Jos on rikkikin niin ei sitä huomaamatta voi olla ja käytettynähän noita mukavasti saa ehjiäkin. Uusi varmasti onkin kallis.
® Mesen Porkkana-klubi
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Aivan kuten yllä on todettu. W123 300 D ja W124 250 D manuaalina tarvitsevat kipeimmin tuota värinänvaimenninta ja syy on sylinteriluvussa. Nuo autot ovat oikeasti todella rasittavia ajettavia ilman värinänvaimenninta/rikkinäisellä vaimentimella. 5-sylinterisen(etenkinw123) vääntöä ei voi oikeastaan käyttää ollenkaan ilman värinänvaimenninta. Kierroksia on käyttettävä liikaa moottorin muuhun luonteeseen nähden. Värinänvaimennin kunnossa W123 300D vääntää vakioperälläkin 40 km/h nopeudestakin kolmosella täysin puhtaasti/viiveettä ja se on maukasta! Olen huomannut, että näitä juttuja ei moni pidempäänkin autoja korjaillut käsitä-värinänvaimenninjutut on 5-sylinteristen manuaalien omistajien juttuja. Äskettäin tuttuni osti täältä foorumilta W123 300 D:n ja sen piti olla kunnossa. Kokeilin autoa ja muutaman sadan metrin koeajon jälkeen totesin, että värinänvaimennin on rikki tai puuttuu. Tarkastus auton alle todisti, että värinänvaimennin puuttui kokonaan. Näitä tapauksia on paljon. Kun värinänvaimennin on autosta rikki kunnolla niin se aiheuttaa tasapainoeron ja tärinän tasakaasullakin tietyssä nopeudessa. No asiaaymmärtämättömät korjaajat ottavat "TURHAN" osan pois ja sitten autolla ajellaan jyrisevänä vedätyksissä mutta tasakaasulla ei tärise-ollaan tyytyväisiä. Ajatellaan vaan , että nää on tällaisia nää vanhat autot-yllätys on melkoinen jos ehjä iso värinänvaimennin asennetaan kardaaniin-polttoaineen kulutus laskee (ei tarvitse vedättää ja hakea turhan aikaisin pienempää jyrinän takia), äänitaso laskee ja ennenkaikkea moottori vetää puhtaasti ja moottorin voimavaroja voidaan hyödyntää paremmin. Vedättäminen pitkälle ei sovi W123:sen luonteeseen ollenkaan niin hyvin kuin W124 250D:n tapauksessa.
jarnox
Viestit: 66
Liittynyt: 25.8.2007 14:44

Viesti Kirjoittaja jarnox »

se pitänee sitte hommata nii pysys hattu piässä ajjaissa :D
sattusko kellään olemaan käytettyä ??
Avatar
kerosiini
Viestit: 772
Liittynyt: 05.12.2005 15:59
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Mulla taitaa olla tuosta 240TD:stä värinänvaimennin finito kun välillä täristää melkoisesti. On siis varustettu 5v lootalla ja kardaanin kannattimen+laakerin vaihdoin jo.
190E 2.6 '90, 220 '69, 240TD '83, 220D 3.0 '77, 250 2.8 '74, Coronet '68, Taunus 1.3GX '82, Volvo 240 D6 '83
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Siis tärisee vai jyristää? Jos vedättää voi matalilta kierroksilta ilman , että jyrisee niin silloin värinänvaimennin on kunnossa. Tasakaasulla jos tärisee niin se on epätasapainoa. Kardaanin etu-ja takapätkä eivät ole silloin oikeassa asennossa toisiinsa nähden. Ei renkaassakaan tarvitse olla suuri epätasapaino niin tärisee-kardaanikin pyörii melko tiuhaan, joten tärinä tuntuu koko autossa. Ihmeelliseltä tuntuu jos 240 D jyristää matalilla kierroksilla-jos näin kuitenkin on niin sitten voisi tarkastaa sen vaimentimen ja poistaa jos se on rikki. 240 D tapauksessa kardaanin pitäisi toimia jyrisemättä ilman värinänvaimennintakin. Mutta ensin täytyy tietää onko kyseessä tärinä, joka ilmenee tietyllä nopeudella vaihteesta riippumatta vai matalilla kierroksilla tuleva jyrinä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 voimansiirto”