Opastusta ja purkuneuvoja vailla (4-v loota)

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Vastaa Viestiin
boogieman
aktiivimeseläinen
Viestit: 1500
Liittynyt: 08.11.2005 11:56
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Opastusta ja purkuneuvoja vailla (4-v loota)

Viesti Kirjoittaja boogieman »

Kohde: -81 240D 4-v.

Ihmettelyosuus:
Painelaakeri ääntää. Se jurisee ja vorvottaa satunnaisesti tyhjäkäynnillä, jos sattuu palikat sopivaan kohtaan. Jurina loppuu, kun painaa kytkintä edes hieman. Tähän liittyen tai täysin irrallisena asiana 1-3 vaihteilla kuuluu jurinaa, joka tulee, kun veto on päällä. Hyvin kevyellä kuormalla tai kaasu ylhäällä jurinaa ei tule. 4-vaihteella taas ei kuulu mitään ylimääräistä ääntä.

Onko 1-3 vaihteet jotenkin eri tavalla toteutettuja kuin 4 tai onko niiden voitelussa jotain eroa? Eikö painelaakeri jurisisi kaikilla vaihteilla, jos tuo liikkeellä tuleva ääni olisi siis siitä lähtöisin?

Opastusta:
Miten saan
a) vaihdelaatikon irti?
b) painelaakerin vaihdettua?
Viimeksi muokannut boogieman, 10.4.2012 23:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
aaltojarvi
pingviinitrokari
Viestit: 2549
Liittynyt: 20.10.2010 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Vanha painalaakeri saattaa kytkin ylhäällä pikkasen äännellä, ei haittaa. Kytkin pohjassa jos jurisee ni se on merkki painelaakeri viasta.

Laatikossa sulla juristaa melko varmasti sivuakselin (=ryhmäpyörä, ryhmäakseli... rakkaalla lapsella jne.) laakerit. Nelonen lienee "suora" eli sivuakseli on sillon pois pelistä ku nelonen o päällä.

Laatikon irrotus onki sitte enempi homma.

-kardaani irti
-vaihdevivusto ja mittarin vaijeriirti
-jottai pakoputken kannaketta/pakoputkea pois tieltä
-kaavelista pultit pois
-laatikon takapalkki alas ja laatikko syliin

Jotakin saatoin unohtaa tai muistaa väärin, siitä on tovi aikaaku olen viimeks ollu satakakskolmosen alla.
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
boogieman
aktiivimeseläinen
Viestit: 1500
Liittynyt: 08.11.2005 11:56
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja boogieman »

aaltojarvi kirjoitti:Laatikossa sulla juristaa melko varmasti sivuakselin (=ryhmäpyörä, ryhmäakseli... rakkaalla lapsella jne.) laakerit. Nelonen lienee "suora" eli sivuakseli on sillon pois pelistä ku nelonen o päällä.
No tätä minä just hain! Kiitoksia! Tuossa onnii varaosaloota sopivasti mukana, että jos se vaan käypi (on -83 240D:stä peräisin) niin sitähän ei kauan vaihda - ainakaan teoriassa.
aaltojarvi
pingviinitrokari
Viestit: 2549
Liittynyt: 20.10.2010 19:12
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja aaltojarvi »

Eikä käytännössäkää jos edes vähän pysyy työkalut käsissä. Pistä samalla uus kytkinpaketti painelaakereineen ni vähenee se rapistelu samalla :wink: .
VW Touran 1.4 DSG -11
VW Golf 1.4 -98
Fordson Major Power -52
Zetor 3011 -65
boogieman
aktiivimeseläinen
Viestit: 1500
Liittynyt: 08.11.2005 11:56
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja boogieman »

Jaa niin. Oisko tuolla parempi olla ajamatta, eli porsiiko se yleensä heti kohta kun rupeaa ulisemaan?
boogieman
aktiivimeseläinen
Viestit: 1500
Liittynyt: 08.11.2005 11:56
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja boogieman »

Nuinikkaan. Nyt on toinen 716.210 tallissa. Hieman alle 600 tkm ajettu loota, tuntuisi pyörivän ok, joskin jonkinlaista välystä oli havaittavissa pikaisella kokeilulla. Pitää vielä testata toimiiko kaikki vaihteet, kunhan keksin mistä vivusta mitäkin pitäisi tapahtua.

Jostain luin että Haynesin w123-oppaassa olisi manuaalilaatikon kunnostamisesta. Onkohan siinä käsitelty juurikin tätä kyseistä mallia?
boogieman
aktiivimeseläinen
Viestit: 1500
Liittynyt: 08.11.2005 11:56
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja boogieman »

Ja katso, niin lähti 500 tkm ajettu laatikko kohti Kuopiota. Saapumista odotellessa on hyvä aika valmistautua henkisesti vaihtotyöhön ja sen oheispuuhasteluihin.

Minkäslainen askare tuo painelaakerin vaihto on? Aski nyt kuitenkin on siinä näpissä, niin samalla kai sen vaihtaisi. Tarvitaanko erikoistyökaluja?
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

boogieman kirjoitti:Ja katso, niin lähti 500 tkm ajettu laatikko kohti Kuopiota. Saapumista odotellessa on hyvä aika valmistautua henkisesti vaihtotyöhön ja sen oheispuuhasteluihin.

Minkäslainen askare tuo painelaakerin vaihto on? Aski nyt kuitenkin on siinä näpissä, niin samalla kai sen vaihtaisi. Tarvitaanko erikoistyökaluja?
Tuossa se painelaakeri näkyy kytkinakselilla. Ei muuta kuin nykäisee irti ja laittaa uuden paikoilleen.

Kuva

Vaihda samalla kampiakselin päähän uusi silmälaakeri. Tuossa kuvassa on vauhtipyörä poissa.

Kuva

Uusi ja vanha laakeri. Lähtee helposti liukuvasaralla. Jos sellaista ei ole niin vaikka vaseliinia koko kolo täyteen ja sopivalla tiiviillä puutapilla lyö keskelle niin rasva työntää laakerin ulos. Uuden naputtaa sopivalla hylsyllä paikoilleen.

Kuva

Tuossa paikoillaan. Tuo suojakuppi tulee laakerin päälle.

Kuva

Tosiaan tuollaisella uudella Sachsin kytkimellä siitä tulee todella miellyttävä ajaa 8)

Kuva

Siellä paikoillaan. Tuollaisella kytkinakselilla sen saa kätevästi keskitettyä :wink: Jos jollain tuollainen ylimääräinen harva boorinen niin voin ostaa.

Kuva
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

on mulla, mutta näkkyy olevan sullakin kuvan perusteella lootan kytkin akseli :wink:
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

touhottaja kirjoitti:on mulla, mutta näkkyy olevan sullakin kuvan perusteella lootan kytkin akseli :wink:
Joo, mutta se on aina ollut mulla vaan lainassa tutulta :wink: Sullako olisi jouten tuollainen?
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
boogieman
aktiivimeseläinen
Viestit: 1500
Liittynyt: 08.11.2005 11:56
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja boogieman »

Irroittelin laatikon eilen. Painelaakeri oli ihan tuhannen päreinä. Lisäksi se ei ollut kunnolla haarukassa, vaan jotenkin vinossa/poikittain/päin peetä, ja viimeinen ajo ennen avaamista olikin varsin lystiä; kytkin ei juurikaan irroittanut, vaan vaihteet tarrasi kiinni samantien kun vähän nosti kytkintä ylös.

Asetelmana tässä on LuKin tekele, ja painelaakeri on tuommoinen korkeampi malli (39 mm). Sachsiin vissiin menee matalampi (~33 mm?). Motonetin laakeri oli tuommoinen matala, siitä ei siis tähän ollut apua. Uusi - tai ehjä käytetty - painelaakeri löytyi kohtuuhintaan Autokorjaamo Jorma Niiraselta. Kiitos sinne.
boogieman
aktiivimeseläinen
Viestit: 1500
Liittynyt: 08.11.2005 11:56
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja boogieman »

Uusi, ehjäksi mainostettu loota ja uusi painelaakeri on nyt paikoillaan. Laatikko meni toisella yrittämällä, kun älysi nostaa lootan ylös vähän etupainoisena; lopputähtäilyn sai sitten tehtyä käsin nostamalla. Kytkinsylinterin ilmaus teetti hieman mutkia matkaan, joten lopputulosta ei vielä ole päässyt ihastelemaan.
boogieman
aktiivimeseläinen
Viestit: 1500
Liittynyt: 08.11.2005 11:56
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja boogieman »

Jatketaanpas tähän.

Onko tuommosen nelilovisen alumiinikuorisen askin pilkkomiseen hyviä ohjeita? Pittäähän se kurkata että mitä se on syönyt (+ irrottaa kytkinakseli keskitystyökaluksi)

:klapi:
boogieman
aktiivimeseläinen
Viestit: 1500
Liittynyt: 08.11.2005 11:56
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja boogieman »

Hjälp. Aski on yhä läjässä. En tiedä johtuuko se siitä etten ole siihen koskenutkaan :toks:
Avatar
Wiqqo
Viestit: 609
Liittynyt: 27.8.2013 1:16
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Wiqqo »

Tuo tieto kiinnostaisi ittiäki ku pitäis korkata yks tenavan laatikko ajankuluksi :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 voimansiirto”