Ihmeellinen vika lootassa - tais löytyä vika(?)

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Vastaa Viestiin
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Ihmeellinen vika lootassa - tais löytyä vika(?)

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Niin on päässyt käymään että autossani (W123 280E autom.) on alkanut kardaani luistamaan (verrattavissa kytkimen luistoon). Luistamista ei onneksi vielä huomaa muusta kuin nopeusmittarista. Nimittäin kun esim. 70km/h nopeudessa nostaa kaasun, niin nopeusmittarin neula tippuu neljänkympin tienoille. Jos painaa kaasua tai vaihtaa pienempää vaihdetta, niin neula pomppaa takaisin osoittamaan oikeaa nopeutta. Satasen vauhdissa on jo sen verran kierroksia (n. 3000kpl/min) että neula ei putoa.

Olenko tulkinnut vian väärin, onko se sittenkin perä mikä luistaa? :shock:


Jotakuinkin hämärä vika, mikähän sille ny tuli? :roll:
Viimeksi muokannut Sivonen, 10.10.2006 18:18. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5932
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

:shock: Täh?Olenko nyt menettänyt jotain olellista..Mistä kohti kardaani/perä voi luistaa :shock:
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

En mää tiiä, mutta kun kavereitten kanssa ollaan asiaa päissämme päissämme mietitty, niin tuollaiseen nopeusmittarin temppuiluun ei keksitty muutakaan vastausta. :lol:

Saattaa se vika olla jossain nopeusmittarin tai vaijerin tienoillakin... :roll:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4357
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

Taitaa olla ne takarenkaat herkempiä luistamaan kuin kardaani.
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

kilander kirjoitti:Taitaa olla ne takarenkaat herkempiä luistamaan kuin kardaani.
Niiii, jos ne vanteet luistaa siinä renkaan sisällä :?:

Heikki 8)
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Hmm... Ilmankos ne on kulunutkin niin nopeasti.
Mahtaa olla pyörimissuunta vain renkaissa väärä, kun moottorijarrutuksessa luistaa helpommin kuin kiihdyttäessä... Pitänee vaihtaa takarenkaat päikseen ja kokeilla uudestaan. :idea:


Selvennetään nyt vielä sen verran että ajamiseen tuo nopeusmittarin temppuilu ei vaikuta, eikä koneen kierroksiin. :lol:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7104
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei siellä muu voi luistaa kuin laatikko. Niin olihan sulla automaatti se peli?
Laatikossa on muivinen vaijerin pyöritys ratas. Se on voinut kulua niin etti saa kunnon kosketusta kokoajan.
Jos vaikka laatikon "veto"akseli liikkuu eestaas kun painelee kaasua. :shock: Lakeri vikkaa...
Avatar
ripe
Viestit: 193
Liittynyt: 21.10.2005 19:49

Viesti Kirjoittaja ripe »

Ilmeisesti "kilander" jo ratkaisi vian :shock:

Katso ens kerralla peiliin kun painat kaasua, nouseeko renkaista savua kaasua painettaessa :twisted:
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Jotain tuommoista ajattelin itsekin, mutta ei vaan käy järkeen että miten se vika on koneen kierroksiin sidonnainen. Sen nyt ymmärtäisi jos kaasua painaessa toimisi, ja moottorijarrutuksessa ei -> joku akseli tai ratas heittäisi aina välykset toiseen reunaan.

Nyt kun alko muistelemaan niin taisipa joskus kuulua rapinaa mittarinvaijerista... Otin mittariston irti ja laitoin takaisin, niin rapina häipyi. Ilmeisesti vaijeri kääntyi parempaan asentoon... Mutta eipä se vaijerikaan moottorin kierroksista tiiä mittään. :?
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

ripe kirjoitti:Katso ens kerralla peiliin kun painat kaasua, nouseeko renkaista savua kaasua painettaessa :twisted:
Toisinaan kyllä. :lol:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
ahonen v
Viestit: 1900
Liittynyt: 30.9.2005 11:56
Paikkakunta: Jämpsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahonen v »

No nyt se toimii taas. Kumma juttu kun jostain valittaa niin heti alkaa toimia. :shock:

T. Sivonen
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
Jube
Kemijärven Isäntä
Viestit: 4230
Liittynyt: 01.3.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Jube »

Sivonen kirjoitti:ollaan asiaa päissämme päissämme mietitty
Uskon :lol:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Jahas. Lisätäänpäs tähän topikkiin vähän informaatiota. Taitaa nimittäin olla lootassa jotain ihan oikeasti vialla. Kyseinen nopeusmittarin temppuilu jatkuu edelleen - joskus temppuilee, joskus ei. Nyt vaan vika on siirtynyt myös vaihdelaatikkoon (ilmeisesti nopeusmittarin vaijeria pitkin? :roll: ). Eli kun kaasun nostaa esim. 70km/h vauhdissa, niin nop.mittarin neula tippuu jälleen neljänkympin tietämille. Nyt vaan uutena ominaisuutena on vaihdelaatikko alkanut seuraamaan tuota nopeusmittarin neulaa, eli kun tikku lerpahtaa, niin loota luulee että nyt mennään hitaasti ja heittää joko pienempää vaihdetta tai vapaata päälle. Kun painaa kaasua, niin loota vaihtaa (pienemmän vaihteen päälle jos kaasua nostaessa jätti vapaalle, ja sen jälkeen) isompaa niin että nykäsee.

Vika ilmenee noin 40-80km/h mittarinopeuksissa, eli 50-90km/h todellista.

Jaaarrrkkkooooo.... :supersad:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
nokileka
Kannentiiviste-spesialisti
Viestit: 600
Liittynyt: 03.2.2006 0:27
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja nokileka »

yksi lääke on vaihtaa kovaan askiin, jolloin saa uusia "ominaisuuksia" kaupan päälle.

Nimim. "Nopeusmittari toimii aina joskus uudella vaijerilla"
Datsuni on mun ratsuni.
Avatar
A. Hara
Arkki-idiootti
Viestit: 866
Liittynyt: 03.8.2006 9:58
Paikkakunta: Evakkoreisulla

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

Sivonen kirjoitti:uutena ominaisuutena on vaihdelaatikko alkanut seuraamaan tuota nopeusmittarin neulaa
Nopeusmittarissa neulan takana oleva jousi jäykistyy vanhemmiten, ja alkaa näinollen jäyketessään vääntämään vaihdelaatikkoa pienemmälle. Jousi tulee siis vaihtaa. Vika kannattaa korjata ennen kuin se kertautuu kaasuvivuston kautta kaasupolkimeen, jolloin poljinta ei enää pysty painamaan ilman kuskinpenkin ja pedaalin väliin asennettavaa rässiä.

Automaattilaatikkoviat ovat ikäviä... niin ovat kaikki muutkin. Sun M110:ssä on liikaa voimaa. Vaihda siihen 200D. :D
Tää on ihan kohta valmis.
Jarkko S
P-R-N-D-3-2
Viestit: 49
Liittynyt: 21.5.2006 13:01
Paikkakunta: Käärmelahti

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

Jo olet kummallisen vian saanu aikaseks.

Tuo Mika.T:n esittämä juttu olisi todennäköisin. Toisen kerran peesailen Mikan juttuja :D
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Tänään loota toimi työmatkalla hyvin, ei vaikutusta oliko kylmä vai kuuma. Illalla taas alko temppuilemaan kun kylällä kävin.

Eli siis lootan vaihto... Jaa, no pitääpä ennen lusikan nurkkauttamista kokeilla vielä ilman alipainetta, mitä se lotju tekee. :roll:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Jaa, oliskohan asiaan osuutta sillä että imusarjassa on automaattiöljyä... :roll:

Mikäs käikäle sinne (ja myös minne?) pitää vaihtaa ja paljonko semmonen maksaa?

Kuinkahan tuo loota pelais jos sen alipaineletkun tukkii kokonaan? :roll:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

A. Hara kirjoitti:Vika kannattaa korjata ennen kuin se kertautuu kaasuvivuston kautta kaasupolkimeen, jolloin poljinta ei enää pysty painamaan ilman kuskinpenkin ja pedaalin väliin asennettavaa Rässiä.
Ai jaa, pittääkö nyt lähtiä Misalle kuskiksi?

Eikös siellä lootassa ollu joku poksi, johon se alipaineletku tullee?
Jos se olis vaikka puhki/rikki, saa imettyä ATFt koneeseen?
Hittoku ei muista askin sisuskaluja...
Pro HVM
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7104
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jep. Laatikon kyljestä alipainemodulaattorin? kalvo/tiiviste rikki...

Empä ole koskaan moista purkanut.. Ei tiiä onko sielä kalvo vai mäntä ja divisde. :D
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Kaipa se rullailee ilman alipainettakin. Pitää kokeilla kun saa rottelon taas liikenteeseen. :roll:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7104
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

juu. Rullailee se kyllä.. Vaihdot vain on aika kovia.

Mutta mutta... Ei tuo minun mielestä selitä sitä miten laatikko vois luistaa moottorijarrutuksessa. (nop,mittarikin tippuu)

tuo ei tietääkseni aiheuta kyllä tuomosia oireita.
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Jaa iliman alipaineita meinasit ajella?
Sillon laatikko luulee et sulla on kaasu pohjassa koko ajan.
Voi olla _aika_ teräviä ne vaihot.
En tiiä mersun askeista, mutta kuulemma yhellä ukolla meni letukasta aski irtipoikki tuolla hommalla.
Oli koittanu lähtee perruuttaan ja laatikko olikin yhtäkkiä 1/4 lyhyempi. :evil:
Pro HVM
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Mersun automaatti kestää ihmeellisiä asoita. Siihen aikaan kun oman mersun pääasiallinen käyttötarkoitus oli kiertää pilistä, tapahtui kuminpoltto painamalla kaasu pohjaan ja moottorin hakatessa rajoittimeen siirrettiin vaihdekeppi D:lle. Mersun automaatti kestää sitäkin. Sittemmin mersu vaihtui 8-sylinteriseksi, jolloin kumin polttaminen onnistui ilman kikkailuja ja automaattikin pääsi helpommalla. Nykyisin olen niin nuuka ettei tuollaista voi harkitakaan.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7104
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Perttu K kirjoitti:Mersun automaatti kestää ihmeellisiä asoita.
:happy:
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9732
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Meban 722.317 eli varmaankin lähellä samaa mikä sivosella, kestää höykkyytystä uskomattoman paljon :bondage: "Normitehoilla" ajellen kymmeniä tuhansia ilman alipaineohjausta ja paineet tappiin säädettynä :eec: Öljyn sekaan vielä kitkalisäaine niin alkaa olla terävyyttä vaihdoissa :ttu:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
EQE Työautona.

Kuva
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

No tuo 722.3xx kestää kait vääntöä 400Nm vakiona.. Mun autossa oleva 722.1 kestää hulppeat 250Nm tehtaan mukaan. Vakiona koneessa on 245Nm, ja nyt vähän enemmän. Ihme kun alkaa antautua. :roll:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
ripe
Viestit: 193
Liittynyt: 21.10.2005 19:49

Viesti Kirjoittaja ripe »

Sivonen kirjoitti:Jaa, oliskohan asiaan osuutta sillä että imusarjassa on automaattiöljyä... :roll:

Mikäs käikäle sinne (ja myös minne?) pitää vaihtaa ja paljonko semmonen maksaa?

Kuinkahan tuo loota pelais jos sen alipaineletkun tukkii kokonaan? :roll:
Mulla oli kans joskus ollut tää alipainemodulaattori rikki,
mää huomasin sen vasta kun loota lakkas vettämästä öljyn vähyydestä.

Lisäsin öljyä ja hain uuden modulaattorin. Noita muita sun auton oireita en muista mulla olleen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 voimansiirto”