Miksi kardaani jyristää lämpimänä?

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Miksi kardaani jyristää lämpimänä?

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Olen perehtynyt aika syvälle kardaanien sielunelämään, mutta yksi asia on hieman arvoitus. Esim. minulla on autossani jyrinää tietyillä kierrosalueilla. Esim kolmosella väli 50-60 km/h. Ja tämä ilmenee vain kun auto on ajettu kunnolla lämpimäksi. Kylmänä auton seistyä paikoillaan kun lähden niin jyrinää ei ole nimeksikään.
Ainoa seikka joka tulee mieleeni on kardaanin kumiosien lämpeneminen ja tätä kautta löystyminen-jyrinä. Toinen seikka on ristinivelen tiukkuus. Kun ajaa kunnon matkan niin voisikohan tuo nivel jäykistyä, jos se on liian tiukka? Tuntuu oudolta kun kylmä ja lämmin auto ovat täysin erilaisia jyrinöiltään. Onko muita järkeviä ehdotuksia? Tämäkin asia selkiytynee kuukauden sisällä, mutta kertokaahan jos jotain tulee mieleen. Ja nyt puhutaan tietysti W123 5-syl. D:n jyrinästä. Älkää turhaan vastatko, että automaatti ei jyristä ja 300 D jyristää jo luonnostaan, sillä jälkimmäinen ei pidä paikkaansa!
Palatakseni minun ensimmäiseen viestiini; mistä johtuu, että kardaani jyristää lämpimänä. Jos veikkaillaan vaihteiston ja perän väljyyksiä, niin eikö ne tuntuisi myös kylmänä-minusta pitäisi tuntua?
Viimeksi muokannut kardaani, 15.10.2006 19:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Kumiosia itse veikkaisin, värinänvaimennintakin ja kardaanin kiinnityskumeja.
Perän kuluneisuus ja takakelkan kumitkin todennäköisesti näyttelevät jotain osaa tuossa, kun värinät kertautuvat. Itsellä väristää kolmosella 45Km/h ja nelosella 60, tosin mulla ei ole värinänvaimenninta. Ristinivelen kuluneisuuden vaikutus on arvoitus. Luulen että värinänvaimentimen kunto vaikuttaa suuresti 300D:n jurinoihin.
Mites vaihdelaatikon kumi, vaikuttaakohan?
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
jone77
Viestit: 589
Liittynyt: 18.2.2006 18:02
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja jone77 »

mulla oli aikoinaan 123 240 d 4v kovalla askilla
jyrinä / jurahtelu alko kun oli ajettu 40 kilsaa joskus 100 siis matkaa

pakoputkea epäilin 2 kertaa , mut ei auttanut väännellä / asentoa muutella :roll:
sitte välähti :idea: voisko olla laatikon / moottorin tukityyny :arrow:
eikun kokeilemaan ekaks vaihdelaatikon takimmainen kumityyny :shock:
jyrinä loppu kumi oli tursunnu/sökönä
iloisest elää pitää vaik päivää vähemmän
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

^Perskule!
Tuota minäkin veikkaan omassani, pitääpä kokeilla vaihtaa sekin värinänvaimentimen asennuksen yhteydessä! :shock:
Toisaalta sain subbarit asennettua taas, joten eipä nuo kardaanin jurinat edes sieltä alta enää kuulu. :twisted:
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Mihaline
Viestit: 214
Liittynyt: 28.4.2006 12:40
Paikkakunta: Joensuu

Re: Miksi kardaani jyristää lämpimänä?

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

kardaani kirjoitti:Älkää turhaan vastatko, että automaatti ei jyristä ja 300 D jyristää jo luonnostaan, sillä jälkimmäinen ei pidä paikkaansa!
Vastaan nyt kuitenkin. Kyllä 300D:t on jyrisseet ja juriseet jo uutenakin. Jos tuosta auto/kone yhdistelmästä haluaa lähes jurina/jyrinättömän täytyy melkein kaikki voimansiirtoon liittyvät tavarat kunnostaa tai laittaa uutta alkaen kampiakselin päässä olevasta dampperista. Pienikin välys laatikon laakeroinnissa, perässä, vetarissa, kytkimessä, rättinivelissä tai muualla voimansiirrossa kykenee saamaan aikaan mitä ihmeellisimpiä ääniä tuossa 70-luvun diesel suunnittelun kukkeimmassa kukkasessa...

Silloin 123:sten kultaisella aikakaudella ei pienistä jurinoista välitetty dieselissä ne kuuluivat asiaan, kannattaa muistaa että nuorimmatkin 123:set alkavat olla jo 22 vuotiaita.

nim. been there done that...

ps. joku sanoi minulle aikanaan "tuhansien eurojen kokemuksella ja helvetin monta kertaa jurinoista palaneilla hermoilla voin sanoa vaan seuraavat terveiset: Vaihda autoa.", allekirjoitus kertokoon lopun...
MB 300D, MB 380 SEC, MB 600 SEC, VW TDI.
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

No, kunhan itse saisin kamalimmat resonanssit pois, olisin ihan tyytyväinen.
W123 tuskin ikinä ihan hiljainen on.
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
adenauer300
Viestit: 247
Liittynyt: 13.4.2006 8:47
Paikkakunta: ESPOO/Nöykkiö

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Itse sain vuosia sitten omistamasta 300:sesta jyrinät pois vaihtamalla uuden värinän vaimentimen, ja laittamalla limppujen sisälle uudet keskitysholkit . Sitten vain tasapainottamaan koko kkardaani.
Romuja on oma- ja sukulaisten piha täynnä, mutta lisää olisi saatava!!!!
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Paljonko tasapainotus maksoi ja missä sen teetit?
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
anttikaukainen
Viestit: 32
Liittynyt: 20.4.2006 20:21
Paikkakunta: Loimaa

Re: Miksi kardaani jyristää lämpimänä?

Viesti Kirjoittaja anttikaukainen »

Älkää turhaan vastatko, että automaatti ei jyristä ja 300 D jyristää jo luonnostaan, sillä jälkimmäinen ei pidä paikkaansa![/quote]


Juu kyllä 300 D jyrisee, itselläni on manuaalilaatikolla. Pitäähän se tuntea perslihaksissa kun auto käy, kun ei ole tuota varvikelloa :D
Avatar
JTY
Mobilemultimediameedio
Viestit: 290
Liittynyt: 24.4.2006 1:15
Paikkakunta: Selangor
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JTY »

Jyristävä 126 automaatilla jossa dieseli toisessa päässä.
Ennen tukilaakerin ja kumilaippojen vaihtoa ei jyristäny, muuta kuin hakkas kovassa kiihdytyksessä (siksi meni vaihtoon). LIsäksi boorin lukitus oli löysällä.
Nyt jyristää oikein kunnolla. Hetken ajoin sillä, sitten kardaani irti, meni tasapainotukseen, holkit vaihdettiin, jyrinä vaimeni tasanopeudella, mutta kuormituksessa on rajumpi.
Eli yhteenvetona: Kun boori oli löysällä, laipat hieman väljät meni hiljaa :roll:
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Moni menettää hermonsa vaihtamalla vääriä osia jurinoiden poistamiseksi. Eräskin kaveri vaihteli kaikenlaista osaa ja pumppuakin rukattiin jurinoiden poistamiseksi. Mikään ei auttanut,kunnes hän osti kardaanin etupätkän uutena, joka sisältää oikean ja painavan värinänvaimentimen-näitä kun ei saa irrallisina. Etupätkän hinta oli markka-aikana muistaakseni 3000 mk. Autosta tuli jyrinätön ja kyllä omistaja ihmetteli ja sanoi, että olisi pitänyt uskoa aiemmin.
Jyrinät on melko vaikea paikallistaa takapuolituntumalla-ne tuntuu tulevan edestä tai takaa tai koko autosta.
Olen sitä mieltä, että monikaan korjaamo ei tiedä juuri mitään kardaaneista tai niiden tasapainoituksen seurauksista. Pelkkien kardaanin osien vaihtelu ei auta vaan voi pahentaa tilannetta kuten yllä edellisessä jutussa on käynyt. Ja siihen vielä palatakseni, niin keskimutteri tulee olla kiinni todella kunnolla, muuten tulee pian väljyyttä liitoskohtaan.
Taannoin oli juttua myös muistaakseni tuulilasissa saksasta tuodusta W124 250 D:stä joka jyristi matalilla kierroksilla-siinäkin ongelman ydin oli kardaanissa. Onko jollain foorumilaisella ollut uutena ostettu W123 300 D, joka jyristää? Niin ja kyllähän minullekkin neuvottiin kun aikoinaan kyselin jyrinöistä, että sulla on laatikon laakerit mennyt. Vaan kun ei ollut-kardaanista kaikki silloinkin johtui. Ei W124:sen veden katoaminenkaan aina tarkoita, että kannentiiviste/kansi on halki. Ei saisi olla liian pessimistinen :wink:
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Mulla on w123 300D joka on melko jyrinätön, ei ainakaan mua häiritse.Syynä jyrinöitten vähäisyyteen on varmaankin 3,92 perävälitys.Jos kolmosella vedättää 25km\h ylöspäin niin silloin jyristää mutta tälläinen vedättäminen ei ole enään autolle terveellistä.Jos vauhtia on kolmosella vähän yli 30 niin ei jyristä oikeastaan ollenkaan ja nelosellakin voi kiihdyttää 45km\h ylöspäin melko pienillä jyrinöillä.Kaikki kumityynyt on uusia,samoin rättinivelet noin 60000km ajettuja,kardaanin keskimutteri on kiinni ja värinänvaimennin ehjä.Kardaanin ristikossa tuntuu pykälä mutta en ole saanut aikaiseksi vaihdattaa sitä ja samalla tasapainottaa akselia.Voi pian mennä huonommaksikin.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Leka
W123-Spesialisti
Viestit: 498
Liittynyt: 15.10.2005 18:17

Viesti Kirjoittaja Leka »

Ko Metilla tekevät ihmeitä kardaaneille 8) Ja manuaali-viispyttysen kardaanin ei kunnossa ollessa kuulu jyristää, on kokemusta.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

No niin nyt yllä tulee asiaa! Jari_w123:lle sanoisin, että älä koske kardaaniin jos se noin hyvin toimii. Mikä värinänvaimennin sinulla jari on kardaanissa-W124:sesta vai? Tuo yhdistelmäsi voi alkaa jyristää, jos vaihdat 3,46 perän.
Avatar
Mihaline
Viestit: 214
Liittynyt: 28.4.2006 12:40
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

kardaani kirjoitti:Onko jollain foorumilaisella ollut uutena ostettu W123 300 D, joka jyristää?
Kyllä on. Mikäli uudeksi lasketaan vuonna 84 2500km ajettuna autoliikeen johtajalta omasta käytöstä ostettu kuningasdiesel täydellä tehdastakuulla?
MB 300D, MB 380 SEC, MB 600 SEC, VW TDI.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Kauanpa on autoliikkeen omistaja jaksanut kärsiä jyrinästä (2500 km) :D
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

kardaani kirjoitti:No niin nyt yllä tulee asiaa! Jari_w123:lle sanoisin, että älä koske kardaaniin jos se noin hyvin toimii. Mikä värinänvaimennin sinulla jari on kardaanissa-W124:sesta vai? Tuo yhdistelmäsi voi alkaa jyristää, jos vaihdat 3,46 perän.
Voi tosiaan olla parempi olla koskematta kardaaniin.Värinänvaimentimesta mulla ei ole muuta tietoa kuin se että se on ehjä ja että edellinen omistaja oli vaihtanut sen uuteen,oli kuulemma ollut kallis(n 170€).Jyrinät voi tosiaan alkaa jos perää vaihtaa mutta sitä en tee koska vetää niin makeasti tuolla tiuhalla perällä.Korkeintaan vaihtaisin 240D:n 3,69 perän jolloin auto vastaisi aikalailla ambulanssia jossa on:300D kone,säädetty pumppu,15" vanteet.5 vaihteinen laatikko olis kyllä toivelistalla jos jostain semmosen löytäis?Ihmettelen kyllä itsekkin värinöitten vähyyttä koska:laatikossa on melko paha laakerivika,kytkin on joku LUK paska kytkin joka ravistaa kostealla ilmalla ja kylmänä (tosi löysä keskiö).Laatikon laakerit on siinä kunnossa että kun kytkinakselia heiluttaa heiluu samalla myös kardaaninlaippa,laatikon laakerit myös huutaa ja krahisee pienillä vaihteilla.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Mihaline
Viestit: 214
Liittynyt: 28.4.2006 12:40
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

kardaani kirjoitti:Kauanpa on autoliikkeen omistaja jaksanut kärsiä jyrinästä (2500 km) :D
Jep, mutta vastasin vain edellä esitettyyn kysymykseen. Muun spekuloinnin jätin suosiolla niille jotka sen osaa. :?
MB 300D, MB 380 SEC, MB 600 SEC, VW TDI.
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Eilen ajoin 172tkm ajetulla 300D:llä ja täytyy sanoa, että ei kyllä jyristänyt. Eikä tarvitse epäillä, että oliko tosiaan noin vähän ajettu, sen kyllä huomaa. Kardaanissa oli juuri se iso värinänvaimennin ja kaikki tehtaan kunnossa kuin uutena. Kokeilin nelosella vedättääkin ja ilman mitään ylimääräistä jurinoita auto kiihtyi. Eli minä en ainakaan huomannut mitään haittaavaa jurinaa. Ja tiedän kyllä, että tarvittaessa se jyrisee, kuten itsellä on tehnyt.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Ennenwanhaan näistä vedätysjurinoista päästiin vaihtamalla takakelkan isot kumilimput. Toimi sekä- pystärissä että 123:ssa. Tiijä sitten, ne oli miljoonan vähemmän vedettyjä sillon kun mie niillä pärtsäilin... :D

Eli limpun sisällä oleva holkki ottaa vedättäessä kiinni runkoon, koska kumi on lintassa ja kuoleentunut. :idea:
Avatar
JTY
Mobilemultimediameedio
Viestit: 290
Liittynyt: 24.4.2006 1:15
Paikkakunta: Selangor
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JTY »

HVM kirjoitti:Ennenwanhaan näistä vedätysjurinoista päästiin vaihtamalla takakelkan isot kumilimput. Toimi sekä- pystärissä että 123:ssa. Tiijä sitten, ne oli miljoonan vähemmän vedettyjä sillon kun mie niillä pärtsäilin... :D

Eli limpun sisällä oleva holkki ottaa vedättäessä kiinni runkoon, koska kumi on lintassa ja kuoleentunut. :idea:
Samaa tuo mersuguru ehdotteli kun kaikki muut osat vaihdettu/fiksattu.
Mun tapauksessa kardaanin tasapainotettiin kokonaisena eikä ollu heittoa kun vähäsen.
Itse myös eipäilen takakelkkaa koska jyrinästä tuli miehekkäämpää kun kardaanin osat tulivat kuntoon (väljättömiksi).
Avatar
Mihaline
Viestit: 214
Liittynyt: 28.4.2006 12:40
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

JES! Nyt se loppu!

Että osaa olla voittaja fiilis, kun 50km/h vauhdissa viskaa 300D:n nelilovisesta manuaalista nelosta tupaan ja mikään paikka ei nitise, jurise eikä natise, vauhti vain kiihtyy verkalleen. Kolmosvaihteesta tuli jälleen käyttökelpoinen kaupunkivaihde jolla voi ajaa ~35km/h vauhdeista ylöspäin, ja edelleen kajuutassa on jurinatonta. Yessus miten hyvältä tuntuu, vuotta viisaampana ja reilua tonnia köyhempänä tässä ollaan, mutta silti naurattaa niin että kärpäset lentää suuhun 8) :lol:

Kuka tahtoo tietää mitä tehtiin? :twisted:
MB 300D, MB 380 SEC, MB 600 SEC, VW TDI.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Mihaline kirjoitti:Kuka tahtoo tietää mitä tehtiin? :twisted:
Kerrokerrokerrokerro :!:

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Heavy
W123-Spesialisti
Viestit: 686
Liittynyt: 28.12.2005 13:54

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Roisto kirjoitti:
Mihaline kirjoitti:Kuka tahtoo tietää mitä tehtiin? :twisted:
Kerrokerrokerrokerro :!:

t.
Risto
Täälläkin olisi kiinnostusta tietää miten ongelma ratkesi.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!



Kuva
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Heavy kirjoitti:
Roisto kirjoitti:
Mihaline kirjoitti:Kuka tahtoo tietää mitä tehtiin? :twisted:
Kerrokerrokerrokerro :!:

t.
Risto
Täälläkin olisi kiinnostusta tietää miten ongelma ratkesi.
Vaihrettiinko kytkin ? :roll:

-Risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

Takakelkan puslat+kumit?
Kardaanin tasapainoitus, liitokset javärinänvaimennin uusiksi?
Vaihteiston takakumi?
Kerro kerro!
W124 E320 TE
VW 1200
Honda CBR 1000 F
Avatar
Mihaline
Viestit: 214
Liittynyt: 28.4.2006 12:40
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Malm kirjoitti:
Vaihrettiinko kytkin ? :roll:

-Risto
Kyllä vaihdettiin, mutta jo aikasemmin ja tuloksetta...

Pistäkää arvauksia mitä tänään tehtiin? Annan sen verran vinkkiä että paikallisen "dealerin" kanssa puuhasimme noin 2h kaikkine hyvineen kyseisen osan kimpussa jonka jälkeen olin aivan varma ettei tuo kyseinen osa toimi enää ikinä.

Siitä rohkaistuneena lupasin munkkikahvit mikäli homma pelittää. Noh, kahvit ja munkit jouduin tarjoamaan :oops:

Viskaan pikantin kertomuksen kaikkine hyvineen voimansiirron vaiheista kunhan vähän tässä vähän toivun ja koitio asti kerkiän...

/edit: Sami R:n mainitsemat tavarat vaihdoin jo tuloksetta aikaisemmin ja tasapainotuskin oli kepille teetetty...


Ja se vielä että perää en vaihtanut, 300d:n oma 3.46 ruuvi pyörii alla edelleen.
MB 300D, MB 380 SEC, MB 600 SEC, VW TDI.
Avatar
Malm
W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
Viestit: 1657
Liittynyt: 23.10.2005 18:00
Paikkakunta: Limika/Oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Joo se on vaihtanu automaatin sinne tilalle 8) 8) :D



(vitsi)
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi :kuningasajatus:
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Avatar
Mihaline
Viestit: 214
Liittynyt: 28.4.2006 12:40
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

Noniin, kaikki sai alkunsa siitä kun vaihdatin tasapainotetun ja alunperin auton alla pyörineen kardaanin toiseen 300d:n kardaaniin noin 2vko sitten joka myöhemmin osoittautui 80km/h vauhtien jälkeen täriseväksi versioksi.

Ajelin pari viikkoa persaukset täristen kunnes viime tiistaina kesken työpäivän iski tämä halvatun virus jossa tulee jumalaton kuume ja siitä hyvästä saa sairaslomaa. Pyörittelin useampana yönä valvoessani mielessäni ajatusta tuosta alkuperäiskardaanista joka tasapainotettiin ja siitä mitä syitä ja seurauksia sillä oli. Oman aikani mietittyäni tulin siihen tulokseen että muuta mahdollisuutta ei enää ole kuin se että moottorikoneistamo ei yksinkertaisesti osannut tasapainottaa kyseistä kardaania oikein.

Sattui muistumaan mieleen se myös että pihinä miehenä keräsin kaikki vanhat osat talteen jotka koneistamolla oli "viallisena" hylätty, aamu valkesi kuten minäkin kylmässä varastossa vanhoja kardaanin kumilimppuja, värinänvaimentimia ja ristiniveliä etsiessäni. Kaikki osat oli tallessa siististi pitkin varaston hyllyjä ripoteltuna ja kuin pisteenä iin päälle nurkassa keikkui massainen "tasapainotettu" kardaani.

Osat löytyi joten jotain piti vielä tehdä sille alustamassalle jota oli röplyytetty pitkin kardaania ja jolla ei pitänyt olla mitään virkaa tasapainotuksessa? Tässä vaiheessa tuli tuuri mukaan, osat olivat seiseet varastossa -20 pakkasessa vaikka kuinka pitkään joten päätin kokeilla miten hyvin massa tässä pakkasessa lähtee puukolla, ja sehän lähti melkein itsestään isoina löntteinä/soirona loppu jämät putsasin brake cleanerillä, kesäkelissä nämä työmetodit olivat aivan tuhoon tuomittuja nim. kokeilin joskus. Samassa yhteydessä huomasin myös jotain mitä koneistamolla oli jäänyt huomaamatta, kardaanin nivelessähän oli selvät kohdistusmerkit mutta etupätkästä merkinnät puuttui. Asia jäi selvityksen alle...

Seuraava vaihe oli se kaikista riskialttein, ajoin paikalliselle mersupajalle jossa hoviseppä otti ensimmäisenä autossa paikallaan olleen kardaanin irti jonka jälkeen alettiin etsiä kohdistusmerkkejä alkuperäisesistä kardaanin puolikkaista. Etupätkän sitä pienempää "mutteriosaa" massasta tarkemmin puhdistellessa sieltä löytyi se maaginen nystyrä jota olin monta tuntia pakkasessa jo etsinyt, taaimmat merkithän olin jo hoksannut.

Tämän jälkeen päästiin mukavimpaan osaan, laikattiin kaikki koneistamon laittamat painolevyt nevadaan kardaanista jättäen paikalleen vain tehtaalla pistehitsillä kiinnitetyt ohuet laput. Mitattiin että tasapainotuksen yhteydessä vaihdettu ristinivel on keskellä ja alettiin niputtaa vanhoja osia kardaaniin, vanha värinänvaimennin josta muuten siitäkin löytyi tehtaan kohdistusmerkit kardaanin etupätkään, takapäähän paikoilleen vanha rättinivel jossa ei kuitenkaan ollut mitään vikaa vaikka sen pitikin olla paska parempien tuomarien mukaan, etupäähän päätettiin riskillä laittaa uusi rätti koska entinen oli aika heikossa hapessa ja on pirullisempi vaihtaa kuin takarätti.

Kun kaikki osat olivat merkeissään, kardaani oikeassa boorissa ja kaikki kardaaniin laitettavat mutteritkin olivat samanlaisia alettiin niputtaa koko revohkaa autoon, kohta oltiinkin jo sitten koeajolla joka kirvoitti hymyn korviin ja kyyneleet silmiin kaiken hukatun ajan ja rahan vuoksi...

Jos tahdotte tietää salaisuuden niin voin sen nyt ehkä tässä kertoa kun kukaan ei nää: Kun kardaani oli KONEISTAMON pooriin ja etupätkään piirtämässä kodistusviivassa oli tehtaan kohdistusmerkit noin 7 hammasta pielessä. Ja tähän yhteyteen on ehkä hyvä todeta myös se tosiasia että mikäli ristinivel vaihdetaan ja se on KESKELLÄ ristikkoa ei kardaania kannata "tasapainottaa" ainakaan sellaisessa paikassa jossa "on tehty paljon just noita mersun kardaaneja"...

Paljon on koettu, paljon on nähty ja viimein tää on voitettu *tana.

ps. ja se värinänvaimennin joka pyörii alla ei todellakaan ole mikään ehjä, joten mistään halkeamista sen kumissa yms. ei johdu nuo epämääräiset jurinat. Ennen minäkin olin sitä mieltä että se vaikuttaa, mutta *askat jos jurisee on ongelma jossakin tässä edellä mainituista asioista.

Ja jos joku etsii niitä merkkejä kardaanistaan, takapätkässä on ristikon etunivelessä toisessa sakarassa 2 kohoumaa, etupätkän "mutteriosassa" vastaavasti viivakohouma, tosin erittäin vaikea löytää jos ei tiedä mitä etsii. Kardaanin etupätkässä on etupäässä 3-sakaran yhdessä sakarassa nystyrä ja värinänvaimentimessa kumiosassa nuoli joiden tulee olla kohdakkain. Antoisia hetkiä kardaanin kans, toivottavasti edes jotakin auttaa nämä minun selvitykset? :oops:
MB 300D, MB 380 SEC, MB 600 SEC, VW TDI.
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Hyvä kun asia selvisi.

Noinhan asian olisi pitänyt mennä jo ensimmäisellä kerralla :shock:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 voimansiirto”