W123 280E simpukan kiristys... Ei sinne käsi mahdu.

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Vastaa Viestiin
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

W123 280E simpukan kiristys... Ei sinne käsi mahdu.

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Tai oikeastaan löysäys, mutta tuolla otsikolla varmaan haku pelittää paremmin...

Ostin sjtv:ltä kesällä simpukan ja laitoin sen autoon kiinni. Eihän sitä voinut tietenkään uskoa että se ei ole väljä, piti vähän kiristää. No nyt se on tietenkin liian kireällä, ja imusarja on sopivasti sen päällä, eli eihän sinne mahdu säätelemään. :x

Jollain foorumilla joku (Jani?) kirjoitteli että kyllä sinne mahtuu sormineen, kun katkaisee kuusiokoloavaimesta "sen lyhyemmän suoran pätkän" vielä lyhyemmäksi. Pitikö lenkkiavainkin teurastaa? Sorkitaanko sitä simpukkaa ala- vai yläkautta? :roll:

Minkä kokoisia ne avaimet olikaan? 6-millinen kuusiokolo ja 19mm kiintoavain?

Tarkempia ohjeita?



Simpukan säädön kyllä osaan, kirjoitellaan sekin nyt tähän (laitan nuo avaimien koot kun joku kertoo, ja naputtelen tämän sitten mekkaankin):

Ohje pätee ainakin tehostettuun simpukkaan (entä tehostamattomaan ja mihin korimalleihin?)

Simpukan päällä on ??mm mutterilla lukittu 6-millinen kuusiokolopultti. Jos ohjauksessa on väljää, pystyy simpukkaa kiristämään avaamalla lukitusmutteria ja pyörittämällä kuusiokolopulttia. Simpukka kiristyy kun kuusiokoloa kääntää vastapäivään ja löystyy kun sitä kääntää myötäpäivään. Eli kiristys toimii maalaisjärkeä käyttäen väärinpäin.

Kiristä simpukkaa vähän kerrallaan (noin puoli kierrosta). Laita auto käyntiin ja käännä rattia todetaksesi välyksen. Jos mahdollista, niin aja pieni testilenkki. Jos ratti ei palauta kunnolla ja on hieman "tahmea" liikkeissään, on simpukka liian kireällä. Löysää vähän ja kokeile uudestaan. Kun auton käynnistää niin osa välyksestä hukkuu (ohjaustehostimella varustettu auto).

Jätä mielummin hieman väljäksi kuin liian kireälle. Liian kireälle säädetty simpukka kuluu nopeasti ja autosta tulee huono ajettava.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7116
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jep Jep. 6mm kuusiokolo ja 19mm mutteri.

Sama ohje pätee. Ainakin W114,W115,W123,W126,W201,W124....Varmaan vanhempiinkin.
Ja myös tehostamattomiin ohjauksiin.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5209
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Re: W123 280E simpukan kiristys... Ei sinne käsi mahdu.

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Sivonen kirjoitti:Jollain foorumilla joku (Jani?) kirjoitteli että kyllä sinne mahtuu sormineen, kun katkaisee kuusiokoloavaimesta "sen lyhyemmän suoran pätkän" vielä lyhyemmäksi. Pitikö lenkkiavainkin teurastaa? Sorkitaanko sitä simpukkaa ala- vai yläkautta? :roll:

Minkä kokoisia ne avaimet olikaan? 6-millinen kuusiokolo ja 19mm kiintoavain?
Ainakin multa tuo on onnistunut yläkautta. Ensimmäisen kerran tosin säätelin alhaaltapäin, kun lukitusmutteri oli niin juuttaan tiukassa. Tuolloin oli kyllä kallistuksenvakaaja irti, niin oli enemmän tilaa pelleillä. Liikaa tilaa ei ole M102:ssakaan – imusarjan ja simpukan välissä on varmaan se reilun tuuman rako. Homma hankaloituu huomattavasti, jos käsi on kuin nippu m*lukkuja. :D

Tämmöset avaimet minulla on ollut käytössä:

Kuva

Tosiaankin 19 mm:n kiintoavain ja 6 mm:n kuusiokolo. Lisäksi tuohon kuusiokoloon on tuommoinen "jatkovarsi" Escrotin tehostimen jäähdyttimestä. :D Pitemmällä kiinteällä varrella oleva kuusiokolo on hankala saada paikoilleen käsikopelolla. Kun avain on kolossaan laitetaan jatkovarsi paikoilleen.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
raul
Doctor Zhiguli
Viestit: 1864
Liittynyt: 30.9.2005 12:57
Paikkakunta: Etelävaltio

Viesti Kirjoittaja raul »

M110:n ahdistama konetila voi kyllä olla kanssa aika inhottava ympäristö tuolla hommalle. M102:n kanssakin on jo tosi tiukkaa ellei halua purkaa paljon tavaraa pois päältä. Dieseleissä (suomi-varustuksella :lol: ja muutenkin) säätöruuvi on mukavasti esillä. 8)
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Kiitoksia Roisto, juuri tuon kuvan muistelin joskus nähneeni. Tänään pitää kokeilla mahtuuko sinne näpit väliin... Onneksi on nosturi tallin katossa niin saa vähän lisää tilaa.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Jos löysäät sen puolen koneenkorvan ja sillä nosturilla nostat konetta pikkasen?
Pro HVM
Avatar
mjo33400
Elektroniikkaguru
Viestit: 489
Liittynyt: 14.3.2006 11:31
Paikkakunta: Otalampi / Vihti

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Eikös olisi järkevää nostaa pyörät ilmaan tossa säätövaiheessa jotta voisi pyöritellä rattia laidasta laitaan, näin olen itse sen oppinut ammattilaisilta. :oops:
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Avatar
jari_w123
Mersutohtori
Viestit: 1919
Liittynyt: 11.2.2006 0:35
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Olen säätänyt omasta 123:sta siten että ensin vähän kääntänyt ruuvia aukipäin ja samalla suoraan rattiakselin rättinivelestä kokeillut että välys juuri poistuu sitten vaan lukkomutteri kiinni ja koe ajolle.Voi olla että m110 koneisessa ei pysty noin tekemään mutta jos pystyy niin kannattaa kokeilla.
W123 300TD farkkupaku
W123 300 turbodiesel sedan
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

No olihan siellä tilaa vaikka kuinka. Ei tarvinnut edes kuusiokoloavainta teurastaa. :D
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W123 alusta”