Käsijarrussa "välystä"

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Käsijarrussa "välystä"

Viesti Kirjoittaja veppe »

Elikkästä pitkään on ihmetyttänyt, kun peruutan auton pihaan ylämäkeen, poljen käkkärin pohjaan ja päästän jarrun :arrow: auto nytkähtää eteenpäin. Tänään sitten käsijarrua säätäessäni tunkkasin renkaan ilmaan ja käkkäri päälle :arrow: rengas pyörähtää sellaiset 5-10 astetta ja ääripäissään reilusti kolahtaa. Eihän tämä normaalia ole, vai? Ilmeisesti käsijarruasetelma antaa jotenkin periksi, mutta mikä siellä "luistaa"? Onko jotain löysällä, eli voiko jotain kiristää, jotta välys poistuisi?
Timo J
Viestit: 171
Liittynyt: 08.6.2006 7:52
Paikkakunta: Tampere / Haapavesi

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Olisko kengät lopussa ja säädetty ulkokehälle, jolloin päihin jää välystä enempi kuin täysillä kengillä.
Avatar
teaa
Viestit: 29
Liittynyt: 30.5.2006 12:12
Paikkakunta: Etelämmässä kun Helsinki

Viesti Kirjoittaja teaa »

Tere!

Mulla tekee muuten ihan samaa. Itte oon miettiny, ettei vaan koko jarrusysteemi pääsis jotenki liikkumaan :eec:
Outoo siinä on se, että jarru pitää pirun hyvin sitten, kun siihen "pitokohtaan" tulee ja välissä, kun se liikkuu "pitokohtaan" ei ole pitoa yhtään, ihan kun ei mikään ottas kiinni.

Onkohan muuten mahollista kasata noi jarrut jotenkin väärin :arrow: tällanen ongelma
Onks kellään kokemusta?
Optimisti näkee munkkirinkilän, pessimisti reiän

W124 260E, Aut 87
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Olisko seisontajarrun kengistä ne ns kylkijouset irti.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Sama välys täällä... :roll:
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Tosin tuo em. "välys" kuulostaa normaalille, koska ne kengäthän ovat jousien varassa kiinni.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
raul
Doctor Zhiguli
Viestit: 1864
Liittynyt: 30.9.2005 12:57
Paikkakunta: Etelävaltio

Viesti Kirjoittaja raul »

Mun mielestä toi edes kuulosta vialle :shock:
Avatar
teaa
Viestit: 29
Liittynyt: 30.5.2006 12:12
Paikkakunta: Etelämmässä kun Helsinki

Viesti Kirjoittaja teaa »

Joo.

Voihan olla, että ne jouset siellä vaan venyy. Täytyy kattoa jossakin vaiheessa, kun avaa noi jarrut. Nyt ei oo tarvinnu avata, kun säätökin onnistuu ilman suurempia purkamisia...
Optimisti näkee munkkirinkilän, pessimisti reiän

W124 260E, Aut 87
v6sa
Mesen Viron suurlähettiläs
Viestit: 195
Liittynyt: 10.10.2005 10:19
Paikkakunta: Kernu

Viesti Kirjoittaja v6sa »

Asiasta enemmän tietämättömänä täytyy todeta vaan, että minun S124 seisontajarrujen uuet palat eivät alapäässä (siis levittimenpuoleisesta päästä) nojaa jarrukilven ulokkeeseen, vaan siihen jää sellainen 4 mm rako. Samanlainen "välys" on myös minun autossani ja uskon sen johtuvan nimeenomaan siita välyksestä.

Olisi hyvä tietää, onko uudessa autossa palat kiinni tukipalassa vai onko siinäkin muutaman millin välys, joka antaa auton pikkusen liikkua...

Ihan saman huomaasin myös S123 seisontajarrussa. Eli pieni liike, joka loppuu hyvin konkreetisesti;)
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29112
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Normaalia.
wiimax.fi
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

Timo J kirjoitti:Olisko kengät lopussa ja säädetty ulkokehälle, jolloin päihin jää välystä enempi kuin täysillä kengillä.
Unohdin tietty mainita, jotta levyt ja palat vaihdoin viime syksynä, käsijarrukengät ovat n. 1,5 vuotta vanhat kuin myös vaijerit. Eli jarrut ovat takana "uudet"..

No, kuten tuossa on edellä monen suusta jo kuulunut, tuo kuulostaa normaalilta.. Tosin muistelisin kyllä ajaneeni sellaistakin mersua, jossa ylimääräistä pyörähdysliikettä ei tapahdu käkkäri päällä :roll: Täytyypä ottaa vielä joku kaunis päivä jarru irti ja tsekata, mistä se periksi antaa, niiin onpahan sitten itsellekin selvä :)
Diosol
Viestit: 138
Liittynyt: 27.1.2008 3:23
Paikkakunta: Tampere-Jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja Diosol »

joo täällä 190 tekee myös samaa klappia. Pitäis tuohon 300td:en jostain löytää täydellisesti paikalleen sopivat kengät niin ei tarvitsisi kiroilla tuon välyksen kanssa.

Tämähän johtuu siitä, kun jarrukenkien kaari on liian lyhyt!?
Kuva
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

onko kukaan vielä tutkinut jarrukilpee jos se on huonossa hapessa niin kyllä jarrukengät tuppa pyöräyttämääm koko kilpee mukaansa :idea: jarrukengät vastaa kilvessä olevaan ankkuriin mikä on kahdella kuusiokolo ruuvilla kiinni (7mm)
Diosol
Viestit: 138
Liittynyt: 27.1.2008 3:23
Paikkakunta: Tampere-Jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja Diosol »

huomasin tämän välyksen vasta silloin kun vaihdoin alkuperäiset käsijarrukengät pois uusiin. Rinnakkain verraten kengät oli saman kokoiset, mutta kun laittoi kiinni, niin tuli välystä.
Kuva
touhottaja
Reikäklubin presidentti<br>MersupeRkaaja
Viestit: 6067
Liittynyt: 07.3.2007 17:55

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

sitten ne täytyy säätää kohalleen,ethän vaijerista säätänyt,ensin säädetään jarrukengät rummun sisässä olevasta säätö pyörästä :idea: sitten yleensä ei tarvii vaijeriin koskeekkaan,paitsi jos on uusi vaijeri :roll:
Diosol
Viestit: 138
Liittynyt: 27.1.2008 3:23
Paikkakunta: Tampere-Jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja Diosol »

Itse säädin niin, että:
- vaijeri tappiin astin löysälle
- jarrukengät kiristysruuvista aivan kiinni ja siitä yks pykälä auki
- vaijeri kireällä, että kahva nousee just sopivan korkealle
Kuva
v6sa
Mesen Viron suurlähettiläs
Viestit: 195
Liittynyt: 10.10.2005 10:19
Paikkakunta: Kernu

Viesti Kirjoittaja v6sa »

touhottaja kirjoitti:onko kukaan vielä tutkinut jarrukilpee jos se on huonossa hapessa niin kyllä jarrukengät tuppa pyöräyttämääm koko kilpee mukaansa :idea: jarrukengät vastaa kilvessä olevaan ankkuriin mikä on kahdella kuusiokolo ruuvilla kiinni (7mm)
Täma ankkurihan kiinnittyy suoraan pyörännapaan, ei jarrukilpeen. Tosin, jarrukilven läpi. Ainoastaan kengän sivujouset kuokkaa kilpeen...

Ja kyllä, jarrukilpi on ihan kiinni. Ei ihan uuutuuttakiiltävä, mutta kuitenkin maalissa ja ehjä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 jarrut”