Jarrusatula petti! Nesteet kyljestä ulos katsastuk. KUVA!

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Jarrusatula petti! Nesteet kyljestä ulos katsastuk. KUVA!

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Hei,
Kävin katsastelemassa isäni W124:sen. Kaikki oli kunnossa paitsi jarrusatula vasemmalta takaa hajosi testissä. Jarrutestin alkuvaiheessa paineet karkasi polkimelta. Ajattelin, että jarruletku repesi mutta ei. Satulasta vuosi-ajattelin, että kumien välistä mutta ei. Irroitin satulan kotona ja huomasin, että jarrusatula vuosi kyljestä. Kyseessä oli uloimmainen puoli. Ja mikä oli syy-jarrusatulan kylkii oli ruostunut puhki-kova paine takajarrutestissä lopulta petti seinämän. Kyljessä näkyy sylinterin kumi. Aika erikoista mielestäni. Satulan sisemmän puolen ulkoreuna täysin ehjä ruosteeton. Ulommainen oli ihan syöpynyt ja oli kerroksittaisessa ruosteessa. Onko muille sattunut vastaavaa? :shock: Nyt on satula hakusessa forssan lähialueelta-laita yyveetä jos löytyy. (300 d W124-88)
Viimeksi muokannut kardaani, 04.4.2008 14:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29072
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Huh, hyvä kun tuollainen tulee ilmi katsastuksessa eikä hätäjarrutuksessa. :idea:
Ei liene yleistä.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
L.Samarialainen
Viestit: 2178
Liittynyt: 05.11.2005 17:27

Viesti Kirjoittaja L.Samarialainen »

Olisko laittaa kuvaa :?: :roll:
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

Eipä oo tuollaista tullut eteen, ei minkään merkkisessä kulkineessa :shock:
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Semmoista olen ollut todistamassa, kun muuan pöljä ruuvaili vanteita mersuun, eikä nelimäntiset sopinutkaan vanteihen sisään. No noheva kaveri tempaisi rälläkällä siivua satulasta kun ei ollut paljosta kiinni. Puhkihan se meni, ei ne kovin paksua kamaa lopulta ole. Ei siinä mitään, hyvä kun puhkesi heti työstäessä eikä ajossa, mutta tämä sankari yritti vielä plastic-paddingilla paikata satulaa! :shock: Ja kun ei yllättäen pitänyt, kyseli voisinko hitsata "nööliä" siihen. :lol: Tarjosin suustani purkkaa, että kokeiles tolla välillä jos tulis hyvä.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

dealer kirjoitti:Huh, hyvä kun tuollainen tulee ilmi katsastuksessa eikä hätäjarrutuksessa. :idea:
Ei liene yleistä.
Juu noissa testeissä ne kuulemma menee jarruletkut yms. Kun kaikki paine kohdistetaan pelkästään etu/takajarruille. Normijarruttelussahan tuollainen ilman absia oleva järjestelmä ainakin taitaa jarrutella käytännössä etujarruilla-taakse ei paljon paineita synny-mutta tietysti niinkuin sanoitkin hätäjarrutuksissa tuollainen voi tapahtua.

Voin ottaa kuvan satulasta ja pistää sen tänne huomenna mikäli vaimoke muisti ottaa kameran ja ubs-piuhan mukaansa. Kuva tulee tänne joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Tässä kuva puhjenneesta jarrusatulasta. vasemmalla näkyy puhkiruostunut ja pettänyt seinämä 1cmx1cm ja juuri sylinterin tiivisterenkaan kohdalta-tiivisterengas näkyy siis kuvassa!

Kuva

Ruostunut on koko satula, mutta hyvin männät liikkui ja jarrut pelasi-kunnes kova paine mursi ruostuneen seinämän.
Avatar
JaniH
Mestarikiillottaja
Viestit: 1578
Liittynyt: 01.10.2005 21:33
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja JaniH »

Mulla on mennut jarruputkia katsastuksessa parikin kertaa mutta satulat on aina poikineet itsekseen. Tuosta omasta 230E:stäkin pelkään pahoin että takasatulat korkkaa piakkoinkin kun alkaa olemaan päältäpäin jo melkoisen pehmeän näköiset.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70


® Mesen linttaklubi
Avatar
Jarkko N
Tekninen Nero
Viestit: 1347
Liittynyt: 28.9.2006 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jarkko N »

Voi vihta minkä näköinen satula! On ihan käsittämätöntä, että nämä
autot yleensä toimivat niin pitkään, että osista voi tulla tuon näköisiä.
Alan nyt vasta kunnolla tajuta, miten onnekas olenkaan, kun oman auton
jarrusatulat näyttävät aivan moitteettomilta. Meikäläinen ei pystyisi
elämään tuollaisten satuloiden kanssa, vaan olisi pakko vaihtaa ne
uusiin jo ennen hajoamista.
Avatar
Marco
Herrasmies
Viestit: 3045
Liittynyt: 04.5.2007 9:35
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marco »

Oliskohan järjestelmässä ollut tosi vanhat nesteet? Litra vettä jarrunesteen joukossa. Ei nuo satulat oikein muuten puhki happane.
W163 320 -98
Volvo V40 T4 -00
Exät: 2xW201, 2xW124, 3xS124, 2xS210, 1xW126 , 1xW208

® Mesen 199-klubi
® Mesen linttaklubi
MCoBFo300TEDBWIoPHC ®
Avatar
Enins
Viestit: 506
Liittynyt: 27.12.2006 21:31
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Enins »

Marco kirjoitti:Oliskohan järjestelmässä ollut tosi vanhat nesteet? Litra vettä jarrunesteen joukossa. Ei nuo satulat oikein muuten puhki happane.
Kyllä tuo kuvasta päätellen on joutunut ulkoisen suolahyökkäyksen kohteeksi ja männäthän eivät ollet jumissa.
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Itellä tulee aina silloin tällöin poljettua jarrua paikallaan oikein kantapäällä. Yleensä sen jälkeen huomaa helpoiten jos jossain satulassa vaikka sattuu olemaan jumivikaa ja saapahan painesäädinkin liikuntaa.

Hyvin harvoin näkee tuon kuvan mukaisessa kunnossa olevia satuloita!

Heittäkääpä muuten lonkalta arvio paljonko järjestelmässä on painetta kun iso mies polkee poljinta tosissaan auton ollessa käynnissä?
Avatar
Manu300cea24
Viestit: 30
Liittynyt: 23.3.2006 8:51
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Jiitek kirjoitti:Itellä tulee aina silloin tällöin poljettua jarrua paikallaan oikein kantapäällä. Yleensä sen jälkeen huomaa helpoiten jos jossain satulassa vaikka sattuu olemaan jumivikaa ja saapahan painesäädinkin liikuntaa.

Hyvin harvoin näkee tuon kuvan mukaisessa kunnossa olevia satuloita!

Heittäkääpä muuten lonkalta arvio paljonko järjestelmässä on painetta kun iso mies polkee poljinta tosissaan auton ollessa käynnissä?
Hullu arvio 250 baaria :)
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

ei millään meinais enää jaksaa odottaa oikeaa vastausta... :shock:
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

pekkovee kirjoitti:ei millään meinais enää jaksaa odottaa oikeaa vastausta... :shock:
Oho, tämmönen täällä! :wink:

En minä tiedä vastausta vaikka ehkä kysymyksestä voisi semmoista päätellä.

Semmoinen muistikuva olisi, että jotain 70bar mutta voi olla ihan jotain muutakin. :roll:
Avatar
epk
Herrastuunari
Viestit: 2488
Liittynyt: 07.11.2005 0:07
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

jmo2204
Viestit: 196
Liittynyt: 24.6.2007 21:31

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

isäukolla pehmesi leimassa w123 takajarrusatula eli nesteet lensi pihalle ja pikkupoikana kahtelin vierestä että ei taida leimaa tulla ja eipä tullut. Kotitallissa isäukko manasi leimakonttorin miestä että paskoi jarrut lintasta :D :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 jarrut”