Jarrutehostimen toimintaperiaate.
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Jarrutehostimen toimintaperiaate.
Okei, jarrutehostimelle menee alipaine, mitä se alipaine siellä tekee?
Jarrut on aika kovat, auto yleensä sammuu hitaasti. No, olen ajatellut että okei, alipainepumppu kai se saattaa vetää jo viimisiiään, no ei se mitään.
Mutta eilen kun ajelin auton tellingillille konepelti pystyssä ja ovi auki, niin kun painoin jarrua, niin ihan selevästi kuulu "tsiiuh" sieltä konehuoneesta.
Kysymys siis kuuluukin, mikä on tuon jarrutehostimen periaate ? Tehostimellehhan menee oma alipaineletku pumpulta. Miten se tehostin toimii kun painaa jarruja? Ja mistä "tsiuh" voisi kuulua? Oli tieten vähän vaikea paikallistaa sitä ääntä kun yksin oli tallissa mutta vinkkejä mistä se kuuluu? Tehostimesta vai letkusta ?
-risto
Jarrut on aika kovat, auto yleensä sammuu hitaasti. No, olen ajatellut että okei, alipainepumppu kai se saattaa vetää jo viimisiiään, no ei se mitään.
Mutta eilen kun ajelin auton tellingillille konepelti pystyssä ja ovi auki, niin kun painoin jarrua, niin ihan selevästi kuulu "tsiiuh" sieltä konehuoneesta.
Kysymys siis kuuluukin, mikä on tuon jarrutehostimen periaate ? Tehostimellehhan menee oma alipaineletku pumpulta. Miten se tehostin toimii kun painaa jarruja? Ja mistä "tsiuh" voisi kuulua? Oli tieten vähän vaikea paikallistaa sitä ääntä kun yksin oli tallissa mutta vinkkejä mistä se kuuluu? Tehostimesta vai letkusta ?
-risto
Viimeksi muokannut Malm, 05.3.2006 14:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi

W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Tuostapa opiskelemaan: http://auto.howstuffworks.com/power-brake1.htm
Sulla taitaa olla alipainevuoto jossain.
Sulla taitaa olla alipainevuoto jossain.

Pro HVM
Eläkkä sitten vaihda sen vuotavan tahostajan putken paikalle nuukuuksissas lämppärin letkua, saattaa yllättää kun seuraavan kerran jarruttelet.Malm kirjoitti:Mitä tässä on miettin niin saataa se "Tsish" kuulua tuolta tehostajan ja jarrusylinterimokkulan välisestä liitoksesta, sehän selviää sitten kun seuraavan kerran pääsee mersua roppaamaan![]()
-risto


- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
joo en nyt tarkoittanut sitä alipaineletkua, toki varmaan senkin vaihdan, vaan tarkoitin nimenomaan sitä että se jarrusylinterimokkulahan on siinä tehostajassa kiinni, se missä on nestesäiliökin, niin sen mokkulan ja tehostajan välistä liitosta.
muistelin että joskus isäukonkin autossa on ollut kyseinen liitos ongelmana. no, se selviää tosiaan sitten ku seuraavan kerran menen sitä autoa roppaamaan, toivottavasti mahdollisimman pian

-risto
Edittiä: Jarrupääsylinteriksi sitä yleensä kutsutaan, sori epäselvä terminologia.
muistelin että joskus isäukonkin autossa on ollut kyseinen liitos ongelmana. no, se selviää tosiaan sitten ku seuraavan kerran menen sitä autoa roppaamaan, toivottavasti mahdollisimman pian



-risto
Edittiä: Jarrupääsylinteriksi sitä yleensä kutsutaan, sori epäselvä terminologia.

W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi

W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Kyllä tehostimen vaikutus on ollu tiedossa jo pitkät ajateki kirjoitti:Tulipa tuossa mieleeni (vaikka se periaate taisi tullakin selväksi jo), että sehän on melko helppo testata mitä se alipaine siellä tekee...
Putki irti, tukkoon ja rauhalliselle tienosuudelle testailemaan, tekee aika paljon...

Mielenkiintona oli lähinnä itse tehostimen toimintaperiaate

Tuo rässin antama linkki on erinomainen, ne kuvat ovat oikeasti animaatioita, ja kun painaa kuvassa olevissa nuolia, niin selventää asiaa aika paljon, näitten ongelmien parissa painivien kannattaa tsekata tarkoin sivujen sisältö

-risto
Edittiä: eksyin sivuilla myös tuonne sylinterin toiminnalisuuteen
http://auto.howstuffworks.com/master-brake1.htm
lisää kivoja kuvia missä on kivoja nappeja

W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi

W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Hmm, kylläkai sieltä jonkinmoinen mekanismi menee tehostajan läpi pääsylinterille ? ?eki kirjoitti:Ahsoo...Tuota toimintaperiaatetta olen tosiaan itsekin pohdiskellut...
Mutta jos se suhina kerran kuuluu vain jarrua poljeksiessa, niin sehän ei tuon toimintaperiaatteen perusteella ei tuolloin voi kuulua siitä tehostajan ja pääsylkyn välistä?

Jos sieltä tiivisteet vuotaa, ja kun päinaa jarrua





Mersujen roppailu on ihanaa


-risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi

W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Aivan kyllä,
voihan se tsiuh kuulua myös sieltä polkimen puoleisesta kammiosta.
-risto
edittiä: Hmmmprh, mutta tämä kuulu ihan selvästi konehuoneesta, eikös se kammio, johon athmosphääristä paastetään ilmaa, avaudu tulipellin ohjaamon puolelta...hmmmprh, hmmmprh,....harmi ku ei joka päivä voi olla tallilla selvittelemässä asioita
voihan se tsiuh kuulua myös sieltä polkimen puoleisesta kammiosta.
-risto
edittiä: Hmmmprh, mutta tämä kuulu ihan selvästi konehuoneesta, eikös se kammio, johon athmosphääristä paastetään ilmaa, avaudu tulipellin ohjaamon puolelta...hmmmprh, hmmmprh,....harmi ku ei joka päivä voi olla tallilla selvittelemässä asioita

Viimeksi muokannut Malm, 07.3.2006 23:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi

W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Meillä oli ladassa vähän samanlainen vika, eli kun painoi jarrua niin jostain pääsylinterin ja tehostajan välistä kuului tsuh, mutta mitään ei tapahtunu.
Muistaakseni vaihettiin uusi sylinteri ja uusi käytetty tehostin.
Muistaakseni vaihettiin uusi sylinteri ja uusi käytetty tehostin.
---------------------------------------------------------
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89
- Audi A4 1.8T quattro avant -04
- ex. C 250 TDT -97 Powered by Turbotec & KKK
- mazda rx-7 -82
- lada 1600 "iS" -77
- ex. W124 260E -89