KE-Jetronic & kytkentäkaavio

Katso myös w124 moottori-osio.
Vastaa Viestiin
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

KE-Jetronic & kytkentäkaavio

Viesti Kirjoittaja piippu »

Juuh, olisko kellään heittää linkkiä missä olis tommosen -84 2.0 KE-jetillä varustetun tenavan kytkentäkaavio, kun ryssien sivuilla vuosimallit alkaa -87:sta .....vai onko peräti sama vielä tuolloinkin :roll:


Ongelmana kyseisen ruiskun istutus ihan täysin eri kulkineeseen ja pitäis tietää että mitä/mihin on ollut menossa itse ruiskusta lähtevät johdot->

- paineensäätimen puolelta lähtevä kolmen johdon liitin jossa: sin/musta, sin/valk ja sin/vihr?
- vastakkaiseltapuolen kahden johdon liitin: musta ja rusk/musta?
- kaasuläpältä lähetevät johdot: vihreä ja ruskea?

eli mihin nuo on ollut matkalla ja mikä tarkoitus?
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
Jani
Viestit: 1449
Liittynyt: 29.9.2005 18:45
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Jani »

Ruiskun boxiin ne taitaa kaikki mennä.
Luullakseni nuo samat kaaviot pätee tuohon vanhempaankin :roll:
:mrgreen:
www.mese.fi/seuranta

Kuva
250D -88
® Pro 702
Avatar
Swataia
Viestit: 215
Liittynyt: 03.9.2007 22:59
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Swataia »

Tässä on KE-Jetronicin lohkokaavio ja osat.

http://www2.kyamk.fi/~ael6sisu/kuvia/MB/kejet.jpg

Toivottavasti tuosta on apua. Melkein kaikki sensorit ja muut on yhteydessä ECU:n jotain kautta.
- paineensäätimen puolelta lähtevä kolmen johdon liitin jossa: sin/musta, sin/valk ja sin/vihr?
Tuo on mitä todennäköisimmin ilmamäärämittarin potentiometrin liitin/kaapeli. Kuvassa osa nro. 50. Tämä siis kertoo ECU:lle eli "tietokoneelle" ilmamäärän joka virtaa koneeseen. Toisinsanoen kertoo sen lautasen asennon ja laskee sitten sopivan suhteen bensalle ja ilmalle. Vaikuttaa myös tyhjäkäyntiventtiilin toimintaan. Itsellä tuo osa on kulunut ja tyhjäkäynti heittelee...
- vastakkaiseltapuolen kahden johdon liitin: musta ja rusk/musta?
Tämä on varmaankin osa nro. 21. Eli bensapaineen solenoidin liitin/kaapeli. Eli ECU säätelee sähköisesti tämän avulla bensan painetta joka menee suuttimille, jolla se säätelee sitten seosta. Toki tämä on vain bensan hienosäätöön.
- kaasuläpältä lähetevät johdot: vihreä ja ruskea?
Toinen piuhoista menee sekä ECU:lle että sytytysmodulille ja toinen pelkästään ECU:lle. Eli osa nro. 36. Kaasuläpän asentoanturi kertoo onko auto täyskiihdytyksessä (talla pohjassa ja tarvii antaa enemmän polttoainetta), ja kun kaasuläppä lepoasennossa, laitetaan tyhjäkäyntiasento käyttöön. Eli periaatteessa yksinkertainen kytkin. Vaikuttaa myös varmaan täyskaasulla sytytkseen, koska tuo toinen piuha tosiaan sinne sytytysmodulille menee :roll:

Voi olla että puhuin osaksi palturia, sillä en ole lukenut näitä tietoja boschin manuaaleista, kun en ole moisia saanut mistään :lol:
Kuva
- 190E 2.0 -90
- W123 280E -81

-Savun hälvettyä tarkistamme kytkennän!
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Kiitoksia tiedoista Swatala :!:

Kävin "räjäyttämässä" ruiskuhässäkän paloiksi ja nyt vasta alkoi valkenemaan tuon sielunelämä......

Mutta vielä jäi pari kysymysmerkkiä päänpäälle leijumaan, eli onko noissa ollut vielä joku erillinen paineensäädin bensalle (sen mekaanisen lisäksi joka on ruiskun yhteydessä), vai miten tuo homma tapahtuu käytännössä mitä kerroit, että "kertoo sen lautasen asennon ja laskee sitten sopivan suhteen bensalle ja ilmalle" ? Koska eihän ruisku voi enää tuosta paljoa yksinkertaistua ja sinnehän ei tule mitään komentoja muualta joka voisi vaikuttaa bensan/ilman määrään kuin se ilmamäärämittari joka painuessaan antaa suoraan enemmän soppaa ja jalalla komennettu kaasuläppä? Sytytykseen saattaa tosiaan vaikuttaa, samoin siihen tyhjäkäyntiin :roll:

Sitten toinen oli tuo osa nro. 21-> Minä yritin tulkita tuota joksikin bensan "katkaisuksi" että sammuttaessa menee virrattomaksi (katkaisee syötön) jolloin ehkäisee tehokkaasti jälkikäyntiä. Koska koitin antaa virtaa ja "klapsahtaa" ihan kuin magneettiventtiili :oops:


Siis onko aivan utopistinen ajatus jättää kaikki "turhat hömpötykset" pois (ECU:t yms. releet ja boxit) ja käyttää tuota vain ja ainoastaan ilmamäärämittarina joka antaa kokoajan enemmän soppaa mitä kaasuläpällä virtausta muutetaan :shock: + sitten käytetään sitä kylmäkäyntisuutinta "väärin" ja annetaan sillä vielä lisäsoppaa erillisen ohjauksen komentamana välittämättä itse ruiskun toiminnasta mitään :huh:


Suuret on suunnitelmani tietämättä todellisuudesta mitään 8) Samoin ajoneuvo johon tuo on tulossa :violin: :lol:
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
Swataia
Viestit: 215
Liittynyt: 03.9.2007 22:59
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Swataia »

Saanko udella mihin värkkiin olet tuota asentelemassa?

Ja tuo ke-jettihän on niitä monimutkaisimpiä jruiskuja mitä on olemassa. Tässähän on mekaanista ruiskua vain hiukan paranneltu lisäämällä tuhoton määrä osia. Oma mielipiteeni on ettei moista olisi pitänyt koskaan tehdä vaan siirtyä suoraan täysin sähköiseen ruiskuun.. :roll: (mahtoiko K-jettejä olla liikaa hyllyssä ja piti saada jotenkin myytyä) :lol:
Sen pääasiallinen ero K-jettiin on että sen avulla saatin laitettua autoon katalysaattori.

Osa numero 21 on tämän jutun avain :!:

Ja tässä kuvana: http://kyamk.fi/~ael6sisu/kuvia/MB/mb%20003.jpg

Eli kun KE-jetti toimii niin että se ilmamäärämittarin lautanen säätelee suoraan mekaanisesti sitä bensan virtausta sinne suuttimille, niin tämä osa säätää sinne määräjakajalle menevää "painetta tai virtausta". Eli koska ko. ruiskussa ei ole sähköisiä suihkusuuttimia pitää määräjakajaa ikäänkuin huijata muuttamalla bensan painetta. :?

Eli ainut mistä KE-Jetronicin ECU pystyy säätämään seosta on tuo osa 21. ECU siis vain korjailee tuota mekaanisen ruiskun epätarkkuutta. Ja kun se huomaa että lambdassa on väärä "arvo" (pakokaasun hapen määrä) se säätää polttoaineen syöttöä ja korjaa arvoa (tätä kutsutaan takaisinkytkennäksi). Bensansyöttöön vaikuttaa myös moni muu asia kuten: moottorin käyttämän ilman määrä, imuilman lämpötila, koneen lämpötila, kaasuläpän max ja min asento jne. Eli kaikki tiedot näistä menevät ECU:lle josta sitte säädellään tuota bensapainetta suuntaan tai toiseen. Toinen millä ECU säätelee moottorin toimintaa on se tyhjäkäyntiventtiili.

Eli järjestelmässä siis on periaatteessa kaksi eri paineensäätäjää. Olen käsittänyt että sen pyöreän peltipurkin tarkoitus on sulkea polttoaineen takaisinvirtaus tankkiin kun moottori sammuu (ei tarvitse sahata niin pitkään seuraavassa käynnistyksessä) ja siksi siihen tulee se alipaineletku. Tällä ei ole mitään tekemistä jälkikäynnin kanssa ja toimii täysin mekaanisesti.
Siis onko aivan utopistinen ajatus jättää kaikki "turhat hömpötykset" pois (ECU:t yms. releet ja boxit) ja käyttää tuota vain ja ainoastaan ilmamäärämittarina joka antaa kokoajan enemmän soppaa mitä kaasuläpällä virtausta muutetaan Shocked + sitten käytetään sitä kylmäkäyntisuutinta "väärin" ja annetaan sillä vielä lisäsoppaa erillisen ohjauksen komentamana välittämättä itse ruiskun toiminnasta mitään huh
No siis kyllähän tuo KE-Jettikin lähtee päälle ilman noita elektroniikkoja, mutta käynti ei ole kyllä mitenkään tasaista. Jos haluat täysin mekaanisen ruiskun, suosittelen pelkkää K-jettiä. Mutta toisaalta 2000-luvulla laittaisin ehdottomasti sähköruiskun. Esim. Megasquirt (johon aion oman KE:ni vaihtaa vielä jonain päivänä :) )

Tämä ruisku siis ei ole tarkka vaan säätelee vieläkin K-jetin tavoin seosta epämääräisesti, kuluttaa runsaasti polttoainetta ja syö koneesta tehoja. Luulen että ruiskun ECU on myös moottorikohtainen eli jos olet pistämässä tätä kovinkin erilaiseen moottoriin voi tulla ongelmia.

Toivottavasti en kertonut liian vaikeasti tuota toimintaa. :?
Kuva
- 190E 2.0 -90
- W123 280E -81

-Savun hälvettyä tarkistamme kytkennän!
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Saa udella :lol: ja jopa vastaan-> Lada Niva :niinpaniin: .........Turbotettu :violin:

Vieläkin tahdon kyseenalaistaa osan nro: 21 toiminnan-> miten se kun näköjään pelkkä magneettiventtiili on, pystyy säädellä bensanpainetta? Nakuttaa "auki & kiinni" asentoa muutuvalla tahdilla? Ja jos siinä on jokin muu "jippo" mikä ei nyt ole minulle auennut, niin vaikutuksen täytyy olla vain marginaalinen? Tai sitten kyseinen osa nakataan niinkauas kuin pippuri kasvaa ja kierretään tuosta vain ulkopuolisella mutkalla!

Ruiskun sijainti kysesessä ajoneuvossa on monen yhteensattuman summa ja kokeiltava on :ope: Joten mitään järkevää (kuin esim. tuo megasquirt olisi) ei autoon laiteta, vaan kaikki muutokset PITÄÄ olla sellaisia että kukaan muu ei olisi niin idiootti että tekisi samoin :kuningasajatus:



Onko ruisku sitten sähköttömänä (siis minun oletus tapaus) säädöt ns. auki, eli antaa kaiken bensan mitä ilmamäärämittarin läppä komentaa, vai jokin rajoitettu "moodi"?

Käynnin epätasaisuudella ei ole oikeastaan mitään väliä, kunhan ei nyt oikeinpaljon yli 400-1500r/min heittele, samoin kulutus on jo nyt sillätasolla tuossa Nivassa että en usko hämmästyväni mitään lukemaa mikä tuolla ruiskulla tulisi :happy:

Noita bensapaineita tullan kuitenkin pakko-ohjaamaan ihan muuten, samoin ilman annostelua, joten kyseinen KE-jet toimisi suht karkeana määränjakajana vain :roll:



ps. pahoittelen hieman sekvaa kirjoitusta joka johtuu vain ihan pikkuisesta humalatilasta mikä sattui nyt valitettavasti minun kohdalle tämän kirjoituksen aikana (edellisestä taitaakin olla jo 3v) :pidu:
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
daerok
Viäräleuka
Viestit: 1149
Liittynyt: 24.10.2005 21:32
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja daerok »

Swataia:
Tuo on mitä todennäköisimmin ilmamäärämittarin potentiometrin liitin/kaapeli. Kuvassa osa nro. 50. Tämä siis kertoo ECU:lle eli "tietokoneelle" ilmamäärän joka virtaa koneeseen. Toisinsanoen kertoo sen lautasen asennon ja laskee sitten sopivan suhteen bensalle ja ilmalle. Vaikuttaa myös tyhjäkäyntiventtiilin toimintaan. Itsellä tuo osa on kulunut ja tyhjäkäynti heittelee...


Pikkusen asian vierestä:
Mites tuo osa irrotetaan ilmamäärämittarista vai oliko se määräjakajassa kiinni,kun muistelen,että siinä mustassa tulitikkuaskin kokoisessa osassa ei tainnu olla kiinnitys ruuveja näkysällä?
Minullakin tyhjäkäynti seilaa ja epäilen tuon osan toimimattomuutta,voiko tuolle potenttiometrille tehdä itse mitään?
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

daerok kirjoitti: Pikkusen asian vierestä:
Mites tuo osa irrotetaan ilmamäärämittarista vai oliko se määräjakajassa kiinni,kun muistelen,että siinä mustassa tulitikkuaskin kokoisessa osassa ei tainnu olla kiinnitys ruuveja näkysällä?
Minullakin tyhjäkäynti seilaa ja epäilen tuon osan toimimattomuutta,voiko tuolle potenttiometrille tehdä itse mitään?
Ainakin minulla oli neljä ruuvia kyseisessä tulitikkuaskissa, tosin piilossa jonkin liimamassan alla :roll: Ja siitä lähti kansi pois jonka alla oli tosiaan semmonen "viiksi" joka liikkui ilmamäärälautasen tahdissa (siinä kannessa on sitten näköjään säätö-> soikeat reijät, joten merkkaa kohta ettei tarvi oikeinkauaa arpoa asennuksen jälkeen)

Vai ethän tarkoita nyt sitä just vastakkaisella puolella olevaa venttiiliä (myös tulitikkuaskin kokoinen) mistä ollaan tässä kirjoiteltu ja tuntee nimen: osa nro. 21......sen saa vain irti, mutta ei auki :idea:
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
daerok
Viäräleuka
Viestit: 1149
Liittynyt: 24.10.2005 21:32
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja daerok »

Kyllä minä sitä osaa numero 50 tarkotin,joka on moottorin etupuolella,pittääpä jossakin vaiheessa käytellä irti. 8)
Avatar
Swataia
Viestit: 215
Liittynyt: 03.9.2007 22:59
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Swataia »

daerok kirjoitti:Kyllä minä sitä osaa numero 50 tarkotin,joka on moottorin etupuolella,pittääpä jossakin vaiheessa käytellä irti. 8)
Juu se on juuri se ilmamäärämittarin asentoanturi, valitettavan heikko osa kulutukselle... :( Ongelmia alkaa saksalaisten mukaan ilmetä jo 150tkm jälkeen jolloin sen osan hiilikalvot on kuluneet ja ei enää anna oikeita lukemia ECU:lle ilmamäärästä. Osa on myös erittäin tarkka OIKEASTA ASENNUSKOHDASTA ja se pitää säätää kohdalleen irroituksen jälkeen!!

Otin osan omasta autostani irti ja totesin että kalvo kulunut tyhjäkäynnin kohdalta puhki :( Eihän tuossa mitään, vaihtaisin heti mutta mistäs saat.. kysyin KL:stä ja sanoivat että tuotteen valmistus lopetettu. Ilmeisesti ainut mistä sen saisi olisi ostaa koko ilmamäärämittari uutena hintaan 400-600e.
Myös saksalaisilla sivustoilla valiteltiin ettei tuota osaa saa enää :roll:
Kävi mielessä ostaa jostain purkuautosta, mutta kun niissäkin on noita maileja jo takana niin vaikeaa olisi löytää toimivaa :!:

Tässä oman potentiometrini kuva sisäpuolelta:
http://sooda.dy.fi/fpaste/index.php?UTk&avase

Kuten kuvasta näkee vasemman puoleisessa hiilikalvossa on selkeä "tyhjä" kohta johon osuessaan anturi sekoaa... mietin osan korvaamista jollain muulla potentiometrillä mutta kun avattuani näin miten erikoisesta osasta on kyse heitin toivon menemään.. yksi idea olisi korjata/korjauttaa osa jossain jos se on vain mahdollista. eli jos tuohon pystyisi "lisäämään uutta hiiltä" tai jotain muuta johtavaa ainetta. Toisaalta ruiskun vaihto korjaa asian :lol:

Jos keksitte mistä voisi tuollaisen saada tai korjata kertokaa ihmeessä :!:

Vieläkin tahdon kyseenalaistaa osan nro: 21 toiminnan-> miten se kun näköjään pelkkä magneettiventtiili on, pystyy säädellä bensanpainetta? Nakuttaa "auki & kiinni" asentoa muutuvalla tahdilla? Ja jos siinä on jokin muu "jippo" mikä ei nyt ole minulle auennut, niin vaikutuksen täytyy olla vain marginaalinen? Tai sitten kyseinen osa nakataan niinkauas kuin pippuri kasvaa ja kierretään tuosta vain ulkopuolisella mutkalla!
Öö käsittääkseni tuota ohjataan eri jännitteillä (ei siis pelkästään 12V ja 0V) vaan ohjausjännite vaihtelee siltä väliltä. Eli osa ei ole on-off tyyppinen. Siellä taitaa olla sisällä kalvo joka sitten jännitettä saadessaan sulkee kanavaa ja vähentää virtausta. Eli mitä enemmän jännitettä osalle annetaan sitä enemmän se sulkeutuu. Eli ilman virtaa sen pitäisi olla täysin auki :?: eli jos heität eculla mäkeä niin jätät vain tuon osan paikalleen :?

Eli luulen KE-jetin toimivan täysillä paineilla ilman sähköjä ja ecua.. mutta voin olla väärässäkin.
Lada Niva :niinpaniin: .........Turbotettu
No nyt on oikea projekti auto ainakin löydetty! Anna palaa vaan ja iske jetti kiinni, kerro sitten tuloksista tänne :wink:
Kuva
- 190E 2.0 -90
- W123 280E -81

-Savun hälvettyä tarkistamme kytkennän!
Avatar
Swataia
Viestit: 215
Liittynyt: 03.9.2007 22:59
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Swataia »

tässä muuten lisää aiheesta:

viewtopic.php?t=16012

Kävi vain mietityttämään miten tuo ke-jetin ilmamäärämittari suhtautuu turbottamiseen? Onko tuota ke:tä joku turbottanut joskus? :?:
Kuva
- 190E 2.0 -90
- W123 280E -81

-Savun hälvettyä tarkistamme kytkennän!
Avatar
daerok
Viäräleuka
Viestit: 1149
Liittynyt: 24.10.2005 21:32
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja daerok »

Swataia kirjoitti:Juu se on juuri se ilmamäärämittarin asentoanturi, valitettavan heikko osa kulutukselle... :( Ongelmia alkaa saksalaisten mukaan ilmetä jo 150tkm jälkeen jolloin sen osan hiilikalvot on kuluneet ja ei enää anna oikeita lukemia ECU:lle ilmamäärästä. Osa on myös erittäin tarkka OIKEASTA ASENNUSKOHDASTA ja se pitää säätää kohdalleen irroituksen jälkeen!!

Otin osan omasta autostani irti ja totesin että kalvo kulunut tyhjäkäynnin kohdalta puhki
http://sooda.dy.fi/fpaste/index.php?UTk&avase

Kuten kuvasta näkee vasemman puoleisessa hiilikalvossa on selkeä "tyhjä" kohta johon osuessaan anturi sekoaa...



Mistä tuota säädetään?Tuota kotelon asentoako säätämällä?
Minä kun muistelen,että joku oli juuri kääntänyt tuon kuluneen kohdan pois tyhjäkäynnin kohdalta ja olis ruvennut tyhjäkäynti toimimaan oikein. :roll:
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Swataia kirjoitti:
Kävi vain mietityttämään miten tuo ke-jetin ilmamäärämittari suhtautuu turbottamiseen? Onko tuota ke:tä joku turbottanut joskus? :?:

On turbottanut, mutta ei näin kuin minä :lol: Siis ke-jet on imupuolella ja kaasuläppä painepuolella :niinpaniin: ......niinkuin tuossa aiemmin kerroin-> mitään ei tehdä niinkuin muut tai olisi järkevää!
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
tomant
Viestit: 32
Liittynyt: 22.4.2006 16:14
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Swataia kirjoitti:tässä muuten lisää aiheesta:

viewtopic.php?t=16012

Kävi vain mietityttämään miten tuo ke-jetin ilmamäärämittari suhtautuu turbottamiseen? Onko tuota ke:tä joku turbottanut joskus? :?:
Minulla on turboprojekti työn alla 190E:n KE-Jetin kanssa blow-thru -versiona. Kilometrejä noin 5000 takana. Lisätietoa allekirjoituksen linkistä.

Ilmamäärämittari toimii kohtalaisen hyvin. WOT-kiihdytyksessä on joskus havaittavissa pientä viivettä, joka vaihtelee lambda-arvojen säätämisen myötä (EHA:n / lamdban perussäädöt).

tomant
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 moottori”