Saanko udella mihin värkkiin olet tuota asentelemassa?
Ja tuo ke-jettihän on niitä monimutkaisimpiä jruiskuja mitä on olemassa. Tässähän on mekaanista ruiskua vain hiukan paranneltu lisäämällä tuhoton määrä osia. Oma mielipiteeni on ettei moista olisi pitänyt koskaan tehdä vaan siirtyä suoraan täysin sähköiseen ruiskuun..
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
(mahtoiko K-jettejä olla liikaa hyllyssä ja piti saada jotenkin myytyä)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Sen pääasiallinen ero K-jettiin on että sen avulla saatin laitettua autoon katalysaattori.
Osa numero 21 on tämän jutun avain
Ja tässä kuvana:
http://kyamk.fi/~ael6sisu/kuvia/MB/mb%20003.jpg
Eli kun KE-jetti toimii niin että se ilmamäärämittarin lautanen säätelee suoraan mekaanisesti sitä bensan virtausta sinne suuttimille, niin tämä osa säätää sinne määräjakajalle menevää "painetta tai virtausta". Eli koska ko. ruiskussa ei ole sähköisiä suihkusuuttimia pitää määräjakajaa ikäänkuin huijata muuttamalla bensan painetta.
Eli ainut mistä KE-Jetronicin ECU pystyy säätämään seosta on tuo osa 21. ECU siis vain korjailee tuota mekaanisen ruiskun epätarkkuutta. Ja kun se huomaa että lambdassa on väärä "arvo" (pakokaasun hapen määrä) se säätää polttoaineen syöttöä ja korjaa arvoa (tätä kutsutaan takaisinkytkennäksi). Bensansyöttöön vaikuttaa myös moni muu asia kuten: moottorin käyttämän ilman määrä, imuilman lämpötila, koneen lämpötila, kaasuläpän max ja min asento jne. Eli kaikki tiedot näistä menevät ECU:lle josta sitte säädellään tuota bensapainetta suuntaan tai toiseen. Toinen millä ECU säätelee moottorin toimintaa on se tyhjäkäyntiventtiili.
Eli järjestelmässä siis on periaatteessa kaksi eri paineensäätäjää. Olen käsittänyt että sen pyöreän peltipurkin tarkoitus on sulkea polttoaineen takaisinvirtaus tankkiin kun moottori sammuu (ei tarvitse sahata niin pitkään seuraavassa käynnistyksessä) ja siksi siihen tulee se alipaineletku. Tällä ei ole mitään tekemistä jälkikäynnin kanssa ja toimii täysin mekaanisesti.
Siis onko aivan utopistinen ajatus jättää kaikki "turhat hömpötykset" pois (ECU:t yms. releet ja boxit) ja käyttää tuota vain ja ainoastaan ilmamäärämittarina joka antaa kokoajan enemmän soppaa mitä kaasuläpällä virtausta muutetaan Shocked + sitten käytetään sitä kylmäkäyntisuutinta "väärin" ja annetaan sillä vielä lisäsoppaa erillisen ohjauksen komentamana välittämättä itse ruiskun toiminnasta mitään huh
No siis kyllähän tuo KE-Jettikin lähtee päälle ilman noita elektroniikkoja, mutta käynti ei ole kyllä mitenkään tasaista. Jos haluat täysin mekaanisen ruiskun, suosittelen pelkkää K-jettiä. Mutta toisaalta 2000-luvulla laittaisin ehdottomasti sähköruiskun. Esim. Megasquirt (johon aion oman KE:ni vaihtaa vielä jonain päivänä
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
)
Tämä ruisku siis ei ole tarkka vaan säätelee vieläkin K-jetin tavoin seosta epämääräisesti, kuluttaa runsaasti polttoainetta ja syö koneesta tehoja. Luulen että ruiskun ECU on myös moottorikohtainen eli jos olet pistämässä tätä kovinkin erilaiseen moottoriin voi tulla ongelmia.
Toivottavasti en kertonut liian vaikeasti tuota toimintaa.
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)