2.5 diesel kysymyksiä.

Katso myös w124 moottori-osio.
Vastaa Viestiin
Sibe
Viestit: 7
Liittynyt: 03.5.2011 21:14
Paikkakunta: Hankasalmi

2.5 diesel kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja Sibe »

Hommasin ekan Mersun (W201 2.0 diesel) puolivuotta sitten ja nyt alkoi tuon moottorin tehonpuute ja surkea vääntöalue häiritsemään siinä määrin, että hommasin pyttyä pidemmän koneen (W124) ja siihen sain hommattua 2.9 koneen pako- ja imusarjan, ahtimen, öljyputket, jotain imuputkia ja öljynsuodattimen jalan jossa nestejäähdytys. Moottorin mukaan tuli 5-vaihteinen manuaali ja keppi tankoineen.

Käykö moottori suoraan entisen tilalle samoihin moottorin- ja vaihteistonkumeihin?

Turbon öljyputkille on periaatteessa paikat lohkossa mutta paluuletkulle pitäisi ilmeisesti porata reikä ja tehdä jengat kiinnityspulteille, voiko reijän porata ottamatta öljypohjaa pois vai onko lohkon sisäpuolella heti jotain tiellä mihin ei kannata porata?

Ahdin oli joku Garretti, minkä verran kestää ahtoja?

Vaihdevivut ilmeisesti liian pitkät kun ovat W124:n osat, käykö 4-vaihteisen laatikon vivuista yksikään vai joutuuko kaikki muokkaamaan?

Miten paljon kytkin kestää viritystä?

Mikä on tehokkain malli samoilla jarruilla kun tuo auto on alun perin 2.0 bensa -83 ja mikä on sen teho? Mitä mutoksia vaatii tehokkaampiin verrattuna?

Paljonko vakio pumpusta saa tehoja maksimissaan? Tässä tapauksessa ahdin taitaa rajoittaa ennemmin?

Aluksi ei tule välijäähdytintä mutta sekin heti kun saan hommattua, tuleeko ongelmia ilman?

Suuttimet ilmeiisesti samat kuin turboversiossa mutta avautumispaineet pitäisi säätää uusiksi, onko näin?

Onko kardaan suoraan käypäinen?

Jääkö 2.0 dieselin jäähdytin pieneksi?

Miten 2.5 litran turbo ja vapaastihengittävä poikkeavat toisistaan moottorin sisäpuolella? Männät, laakerit, venttiilit, kirtokanget, öljyruiskut?

Mitä muuta pitää ottaa huomioon, että vaihtotyö onnistuu nopesati ja moottori tulee kestämään?

Täytyy kysyä lisää kun tulee asioita mieleen.
Sibe
Viestit: 7
Liittynyt: 03.5.2011 21:14
Paikkakunta: Hankasalmi

Viesti Kirjoittaja Sibe »

Tietäjät herätkää! Ei mulla mikään kiire oo mut ois se mukava saada mylly konehuoneeseen ennen kuin työt alkaa ja auto ei jouda seisomaan kuin viikonloppuja. Kiitos etukäteen.
Avatar
piku
Lievä Eskoriihelä
Viestit: 2529
Liittynyt: 09.10.2005 11:40
Paikkakunta: KUOPIO

Viesti Kirjoittaja piku »

Käykö moottori suoraan entisen tilalle samoihin moottorin- ja vaihteistonkumeihin?
Kyllä käy samat on kannakkeet kuin om601:sessä taitaa viel lukeekkin om601 jaloissa
Turbon öljyputkille on periaatteessa paikat lohkossa mutta paluuletkulle pitäisi ilmeisesti porata reikä ja tehdä jengat kiinnityspulteille, voiko reijän porata ottamatta öljypohjaa pois vai onko lohkon sisäpuolella heti jotain tiellä mihin ei kannata porata?
Ehkä kannattaa ottaa irti ja samalla vaihtaa tiivisteet sinne
Poraus lastua tippuu kuitenkin öljypohjaan
mersut on tarkoitettu liikkumaan www.mese.fi/seuranta
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
jaanne
Viestit: 278
Liittynyt: 10.11.2010 18:08
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jaanne »

Kytkin ei kestä mahottomia mutta itellä on uus vakio kytkin ja 150hv 251nm vääntöä ja hyvin tuntuu pitävän.

Laita suosiolla siihen jäähdytetyt levyt + satulat, löytyy isommista bensakoneista ja turbodiisseleistä. ite muutoskatsastin oman 250d turboksi, turbollisen jarruilla 120hv tuli papereihin ja turbodieselissä on 122hv.

Isot pojat puhunu että n.160hv riittää vakiopumpun tuotto. isommilla elementeillä tuotto riittää pilviin asti mutta hintaa alkaa kertyyn.

Kannattaa laittaa cooleri heti kiinni, jos vaan satut jostain saamaan. Ei kai siinä ongelmia tule jos ajaa pikkkutehoilla pikku paineilla.

Mulla vaparin suuttimet pelkästään pp-dieselillä tarkastettu ja mitattu avautumispaineet. hyvin pelaa.

Taitaa kardaani jääjä pitkäksi ko 5v-laatikko on vähän pitempi.

Kyllä kai se jäähytin riitää, riippuu pitkälti teho tavotteista yms.

Turbokoneen männät on erit, kiertokanget vahvempia, turbokoneesa on öljyruutat vaparisa ei, laakerit on turbollisesa kestävämmät, venttiileistä ei hajuakaan.



:shock:
Sibe
Viestit: 7
Liittynyt: 03.5.2011 21:14
Paikkakunta: Hankasalmi

Viesti Kirjoittaja Sibe »

Kiitokset tiedoista.

Kardaani siis uupuu meikän osista. Täytyy varmaan lyhentää alkuun vanha, että saa myllyn paikalleen.
Jarrut on kyllä ostoslistalla niin kuin välijäähdytinkin heti kun budjetti sallii.

Puskaradio kertoi joskus, että 2.3 8v bensa on samoilla jarruilla liekkö totta?
Pystyykö tuohon vapariin laittamaan öljyruiskut miten helposti/vaikeasti?
Kestääkö vaparin kiertokanget minkäverran ja käykö ne turbon laakereiden kanssa?
jaanne
Viestit: 278
Liittynyt: 10.11.2010 18:08
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jaanne »

Nuista jarruista en osaa sanoa muutako että vakiona sulla on jäähdyttämättömät levyt + satulat, ja sinne pitäis saaja jäähdytetyt levyt + siihen kuuluvat satulat. En muista ulkoa että oliko 2.3 kummat :o

Kuva
Oikealla jäähdytetty ja vasemmalla jäähdyttämätön.

Kuva
Vasemmalla jäähdytetyn satula ja oikealla jäähdyttämättömän.

Kyllä vapariinki saa laitettua öljyruutat ja jotku on niin tehnykki, haulla löytää ainaki muutaman. pitää vaan porata reikä öljykanavaan ja siihen ruuta kiinni, saattaa joutua tekeen männän helmaan pienen loven että ruisku mahtuu olemaan, tai en tiiä en oo ikinä laittanu :lol:

kangista ei mitään hajua, kyllä kai nekin kestää kuha ei päästä kovin kuumaks ja pikku ahtopaineita käyttää, mutta siinähän se ilo sitten meneeki :s mutta kyllä vaparin kanget kestää semmoset hevoset mitä vakiopumppu syöttöpumppu lykkää, mutta kauhiat alaväännöthän nuo kanget voi vääntää vinoon :s Laakereista en osaa sanoa
Sibe
Viestit: 7
Liittynyt: 03.5.2011 21:14
Paikkakunta: Hankasalmi

Viesti Kirjoittaja Sibe »

Onko noissa satuloissa käytännössä muuta eroa kuin kiinnitys rautojen leveämpi rako jäähdytetyille levyille vai onko itse satulakin leveämpi tai muuten erilainen?

Takajarruilleko ei tarvitse tehdä mitään?

Olis mukava tietää suurinpiirtein lukuina kuinkapaljon vääntöä kanget kastää. Lähtee lapasesta tää homma jos ei oo mitään rajaa. :lol:

Mistä kannattaa kysellä eroavaisuus todistuksia? Sellaista lueskelin, että Veholta ei saa. Saako KL:ltä?
jaanne
Viestit: 278
Liittynyt: 10.11.2010 18:08
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jaanne »

Muistaakseni ei muuta eroa ollu, heittämällä ne kiinni meni. Takajarrut on samat mitä 250 turbosa.

Konttorilta haet alustan vastaavuus vertailu listan ja meet vaikka motonetin sivuille ja sieltä merkkaat niiden osien tuotenumerot sinne ja jotkuu konttorit vaatii että käytät autoa josain korjaamolla misä ne vahvistaa että ne osat on vaihettu tai sitte sulla pitää olla mitat kaikista jarrulevyn halkasijasta yms. ja ne sitte ite mittaa että ne on varmasti vaihettu :o
Sibe
Viestit: 7
Liittynyt: 03.5.2011 21:14
Paikkakunta: Hankasalmi

Viesti Kirjoittaja Sibe »

Noita vertailu lappujahan saa netistä tulostettua. Mitenkä jousten kanssa tulee menetellä kun ovat mallia madallus, riittääkö pelkkä muutoskatsastus kun painuuhan se alas raskaamman motin kanssa?

Onko kallistuksenvakaajissa eroa 2.0 bensa ja 2.6 bensa koneisissa? Jos ei niin silloinhan saisi laittaa 160hv otteeseen pelkällä etulevyjen vaihdolla, onko näin?
jaanne
Viestit: 278
Liittynyt: 10.11.2010 18:08
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jaanne »

Aina jos laitetaan jotain eriosaa nii pitäis muutoskatsastaa :shock: mutta itellä on H&R alusta ja ei oo muutoskatsastettu sille, konttorilla en puhunu mitään alustasta eikä se kyselly nii thats it! :lol: Virallisestihan se pitäs muutoskatastaa, kaikki madallus-sarjathan on luonnollisesti jäykempiä ko vakio alusta nii se pitäis riittää, mutta kallistuksenvakaaja saattaa olla eripaksunen, ainaki tuntuis mutta mittaamalla selviää.

Niin ja etulevyt + satulat!! Jäähdytetty levy ei sovi olemaan vakio satulassa :o
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 moottori”