automaatista

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W124
Vastaa Viestiin
Avatar
mb-lady
Viestit: 92
Liittynyt: 03.8.2006 22:12

automaatista

Viesti Kirjoittaja mb-lady »

eli 4-vaiht. automaatti loota,ja eikä meinaa haluta kiihtyä/eli: vaihtaa 3.lta neloselle ihan liian aikaisin. jolloin meno/kiihdytys hyytyy... eli pitäiskö kaasu vaijeria kiristää vai löysätä? vai mitä pitäisi tehdä?
ja jos pitää kiristää/löysätä niin mistähän se tapahtuu? ja kenties miten se tapahtuu ? :roll:
Avatar
mb-lady
Viestit: 92
Liittynyt: 03.8.2006 22:12

lisäys

Viesti Kirjoittaja mb-lady »

ja niin muutenkin tuntuu liian herkästi/liian aikaisin vaihtavan noita vaihteita isomalle. joten kiihtymään saanti on työntakana.
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Kaasuvivustolta vaihdelaatikolle menevää vaijeria pitää kiristää.

Se on konepellin alla. Joku kertoo tarkemmin, minä en ole koskaan moista kahtellut. :roll:
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
SevenEleven
Viestit: 21
Liittynyt: 07.6.2006 14:07
Paikkakunta: Jyväskylä mlk

Re: lisäys

Viesti Kirjoittaja SevenEleven »

mb-lady kirjoitti:ja niin muutenkin tuntuu liian herkästi/liian aikaisin vaihtavan noita vaihteita isomalle. joten kiihtymään saanti on työntakana.
Sama vika Rahikaisella. Tuntuu että ykkönen ei löydy kuin lähes kaasun pohjaan painamalla (ei kuitenkaan kickdown-meiningillä). Meno on vähän pappamaista, vaikka alla on tosi tykki vakio 2.0 ruisku :wink: Olispa mukava saada lisäinfoa noista vaijeriasioista...
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Kakkosella sen kuuluu normaalisti lähteäkin liikkeelle. Vasta reilummallla kaasulla (tai jopa vasta kick-down pohjassa) lähtee ykkösellä. Tosin jos vaihdekeppi on kakkosella, niin sitten lähtee liikkeelle ykkösellä.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
SevenEleven
Viestit: 21
Liittynyt: 07.6.2006 14:07
Paikkakunta: Jyväskylä mlk

Automaattilaatikkokaasuvivustovaijeriarvoitus

Viesti Kirjoittaja SevenEleven »

Sivonen kirjoitti:Kaasuvivustolta vaihdelaatikolle menevää vaijeria pitää kiristää.

Se on konepellin alla. Joku kertoo tarkemmin, minä en ole koskaan moista kahtellut. :roll:
Kiinnostaisi vielä kuulla yllä mainitun "Jokun" kuvaus tuosta kaasuvivustolta laatikolle menevästä vaijerista, sen käyttäytymisestä ja kiristelystä syineen ja seurauksineen. Nimimerkki amatööri Keski-Suomesta. :wink:
Avatar
Sivonen
Viestit: 4939
Liittynyt: 20.9.2005 20:48
Paikkakunta: Jämsänkoski City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Käyttäytymisen osaan selittää, vaijerin paikkaa en vieläkään tiedä tarkkaan:

Kun vaijeria kiristää, loota vaihtaa isompaa vaihdetta myöhemmin, eli isommilla kierroksilla. Samalla vaihto muuttuu myös hieman terävämmäksi, eli siis nykäisee enemmän eli luistaa vähemmän. Vaijeria löysätessä toisinpäin.

Jos vaijeria ei ole, vaan sen tilalla on moottorin yllä oleva tanko (W123 ja vanhemmat), niin tangon pituutta muutetaan siten että tanko reagoi kaasunpainallukseen nopeammin. Muistaakseni W123:ssa tangon pidentäminen vastaa uudempien versioiden vaijerin kiristämistä ja pystärissä taas tankoa pitää lyhentää, jotta vaihto napakoituu. Tangon pituutta säädetään ottamalla sen toinen pää irti vivustosta ja ruuvaamalla palloniveltä.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret

Kuva
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Bensakoneessa se vaijeri taisi tulla ilmaputsrin alle kaasuvivustoon.
Vaijerin kiinnityskohdassa on sellainen muovinen mutteri jolla säätö voidaan tehdä...auki > kiristyy ...kiinni > löystyy.

Dieselissä menee ventiilikopan ylitse pieni litteähkö U -tanko:
- lyhentämällä tankoa > kiristyy
- pidentämällä tankoa > löystyy.

Säätäminen kannattaa tehdä pienissä osissa, merkata alkuperäinen kohta ja pari milliä kerrallaan tai puoli kierrosta kerrallaan.

Säätäminen vaikuttaa siihen miten paineet alkavat laatikossa nousta.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Avatar
piku
Lievä Eskoriihelä
Viestit: 2529
Liittynyt: 09.10.2005 11:40
Paikkakunta: KUOPIO

Viesti Kirjoittaja piku »

tos emännän vehkeessä on kepin vieressä kytkin muistaakseni kirjaimet S ja E S=normaali vaihtaa ylemmillä kieroksilla ja ykköseltä asti
E=energy vaihtaa matalammilla kieroksilla ja lähtee kakkosella liikkeelle
näin käsikirja väittää

voin tossa viikonloppuna ottaa kuvan tosta emännän kone huoneesta siitä kaasuvivustosta

hyvätietää jos tarttee ruveta säätelemään tota emännän vehettä
mersut on tarkoitettu liikkumaan www.mese.fi/seuranta
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 voimansiirto”