automaatista
automaatista
eli 4-vaiht. automaatti loota,ja eikä meinaa haluta kiihtyä/eli: vaihtaa 3.lta neloselle ihan liian aikaisin. jolloin meno/kiihdytys hyytyy... eli pitäiskö kaasu vaijeria kiristää vai löysätä? vai mitä pitäisi tehdä?
ja jos pitää kiristää/löysätä niin mistähän se tapahtuu? ja kenties miten se tapahtuu ?
ja jos pitää kiristää/löysätä niin mistähän se tapahtuu? ja kenties miten se tapahtuu ?
- SevenEleven
- Viestit: 21
- Liittynyt: 07.6.2006 14:07
- Paikkakunta: Jyväskylä mlk
Re: lisäys
Sama vika Rahikaisella. Tuntuu että ykkönen ei löydy kuin lähes kaasun pohjaan painamalla (ei kuitenkaan kickdown-meiningillä). Meno on vähän pappamaista, vaikka alla on tosi tykki vakio 2.0 ruisku Olispa mukava saada lisäinfoa noista vaijeriasioista...mb-lady kirjoitti:ja niin muutenkin tuntuu liian herkästi/liian aikaisin vaihtavan noita vaihteita isomalle. joten kiihtymään saanti on työntakana.
- SevenEleven
- Viestit: 21
- Liittynyt: 07.6.2006 14:07
- Paikkakunta: Jyväskylä mlk
Automaattilaatikkokaasuvivustovaijeriarvoitus
Kiinnostaisi vielä kuulla yllä mainitun "Jokun" kuvaus tuosta kaasuvivustolta laatikolle menevästä vaijerista, sen käyttäytymisestä ja kiristelystä syineen ja seurauksineen. Nimimerkki amatööri Keski-Suomesta.Sivonen kirjoitti:Kaasuvivustolta vaihdelaatikolle menevää vaijeria pitää kiristää.
Se on konepellin alla. Joku kertoo tarkemmin, minä en ole koskaan moista kahtellut.
Käyttäytymisen osaan selittää, vaijerin paikkaa en vieläkään tiedä tarkkaan:
Kun vaijeria kiristää, loota vaihtaa isompaa vaihdetta myöhemmin, eli isommilla kierroksilla. Samalla vaihto muuttuu myös hieman terävämmäksi, eli siis nykäisee enemmän eli luistaa vähemmän. Vaijeria löysätessä toisinpäin.
Jos vaijeria ei ole, vaan sen tilalla on moottorin yllä oleva tanko (W123 ja vanhemmat), niin tangon pituutta muutetaan siten että tanko reagoi kaasunpainallukseen nopeammin. Muistaakseni W123:ssa tangon pidentäminen vastaa uudempien versioiden vaijerin kiristämistä ja pystärissä taas tankoa pitää lyhentää, jotta vaihto napakoituu. Tangon pituutta säädetään ottamalla sen toinen pää irti vivustosta ja ruuvaamalla palloniveltä.
Kun vaijeria kiristää, loota vaihtaa isompaa vaihdetta myöhemmin, eli isommilla kierroksilla. Samalla vaihto muuttuu myös hieman terävämmäksi, eli siis nykäisee enemmän eli luistaa vähemmän. Vaijeria löysätessä toisinpäin.
Jos vaijeria ei ole, vaan sen tilalla on moottorin yllä oleva tanko (W123 ja vanhemmat), niin tangon pituutta muutetaan siten että tanko reagoi kaasunpainallukseen nopeammin. Muistaakseni W123:ssa tangon pidentäminen vastaa uudempien versioiden vaijerin kiristämistä ja pystärissä taas tankoa pitää lyhentää, jotta vaihto napakoituu. Tangon pituutta säädetään ottamalla sen toinen pää irti vivustosta ja ruuvaamalla palloniveltä.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Bensakoneessa se vaijeri taisi tulla ilmaputsrin alle kaasuvivustoon.
Vaijerin kiinnityskohdassa on sellainen muovinen mutteri jolla säätö voidaan tehdä...auki > kiristyy ...kiinni > löystyy.
Dieselissä menee ventiilikopan ylitse pieni litteähkö U -tanko:
- lyhentämällä tankoa > kiristyy
- pidentämällä tankoa > löystyy.
Säätäminen kannattaa tehdä pienissä osissa, merkata alkuperäinen kohta ja pari milliä kerrallaan tai puoli kierrosta kerrallaan.
Säätäminen vaikuttaa siihen miten paineet alkavat laatikossa nousta.
Vaijerin kiinnityskohdassa on sellainen muovinen mutteri jolla säätö voidaan tehdä...auki > kiristyy ...kiinni > löystyy.
Dieselissä menee ventiilikopan ylitse pieni litteähkö U -tanko:
- lyhentämällä tankoa > kiristyy
- pidentämällä tankoa > löystyy.
Säätäminen kannattaa tehdä pienissä osissa, merkata alkuperäinen kohta ja pari milliä kerrallaan tai puoli kierrosta kerrallaan.
Säätäminen vaikuttaa siihen miten paineet alkavat laatikossa nousta.
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
tos emännän vehkeessä on kepin vieressä kytkin muistaakseni kirjaimet S ja E S=normaali vaihtaa ylemmillä kieroksilla ja ykköseltä asti
E=energy vaihtaa matalammilla kieroksilla ja lähtee kakkosella liikkeelle
näin käsikirja väittää
voin tossa viikonloppuna ottaa kuvan tosta emännän kone huoneesta siitä kaasuvivustosta
hyvätietää jos tarttee ruveta säätelemään tota emännän vehettä
E=energy vaihtaa matalammilla kieroksilla ja lähtee kakkosella liikkeelle
näin käsikirja väittää
voin tossa viikonloppuna ottaa kuvan tosta emännän kone huoneesta siitä kaasuvivustosta
hyvätietää jos tarttee ruveta säätelemään tota emännän vehettä
mersut on tarkoitettu liikkumaan www.mese.fi/seuranta
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-
S124 220 -92(Farmula)
voolvo v70 2.5t awd
ex Cit berlingo -99 (perslinko)
ex 412d -96
ex190D 2,5 -86 (enkeli)® Mesen linttaklubi
ex190E automatik -85 (tomaatti) -Reikä-Klubi®-