kytkimestä ja vauhtipyörästä jälleen

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Katso myös W124
Vastaa Viestiin
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

kytkimestä ja vauhtipyörästä jälleen

Viesti Kirjoittaja Terho P »

eli tämänkertainen murheeni on että sopiikohan 240mm kytkin levy+ asetelma tuohon 228mm levyyn / vauhtipyörään?

ja toinen kysymys viä: on kaksimassainen vauhtipyörä niin minkäs moinen asetelma ja levy sellaisessa sitten on?(250 td 20valve) sopisiko semmoinen tuohon oletettavasti 228mm kovaan vauhtipyörään .

olisi tuollaisia käytettyjä tiedossa kohtuu edullisesti. :roll:
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Siihen turbo käyttöön unohda ne käytetyt kytkin levyt suosiolla :roll: Niillä ei saa kuin asennus kokemusta :lol: Kerralla kunnon vehkeet sinne niin pelittää :idea:
Datsun Bluebird
Mb Vito
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Tuskin menee heittämällä 240mm asetelma ja levy sellaiseen vauhtipyörään joka on tarkoitettu 228 asetelmalle.

Kaksoismassavauhtipyörien kanssa käytettävät kytkinlevyt ovat jousittamattomia (koska jouset on siinä vauhtipyörässä). Luultavasti epämukava katukäyttöön ja voimansiirron kesto heikkenee, koska vääntöpiikit pääsevät läpi esteettä. Luultavasti myös vedätettäessä kytkin luistaa aina hiukan vääntöpiikin tullessa ja kuluu nopeasti. Asetelmissa ei liene mitään periaatteellisia eroja kiinteän ja kaksoismassavauhtipyörän välillä.

Suosittelen tutustumista sachs race engineeringin nettikataloogeihin.
http://www.prostreet.fi/viritysosat/voi ... e_sre.html
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

Mikko K kirjoitti:Siihen turbo käyttöön unohda ne käytetyt kytkin levyt suosiolla :roll: Niillä ei saa kuin asennus kokemusta :lol: Kerralla kunnon vehkeet sinne niin pelittää :idea:
niin :whistle: olishan tuo bemu/mersu viritys kytkin OK. MUTTA en haluaisi IHAN VIELÄ rikkoa tuota laatikkoa kun ei tuota getrakkia löydy ihan jokapaikasta joka kestäisi kunnon kytkimet. mitä mahtaa maksaa jos semmonen löytyisi? ja kestääkö tuo mersun 5v vakio laatikko "mitään" eli minkämoisilla tehoilla nuita lootia on rikottu? Huom VAHIONGOSSA rikottu :supersad:
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Eihän se oikeastaan ole kytkimen vika jos vaihteisto karjaisee. Bemu/mersu viritelmä ei tietysti toimi enää sulakeena, mutta koneen säädöillä voi laatikkoa sääliä. Tehon kestosta en sano mitään, kun itsellä ei ole turboa paikallaan. Isot pojat on kuitenkin sanoneet, ettei kestä.

Itse olen tuo systeemin omaani rakennellut. Nyt vähän harmittaa. Sinällään tuo toimii juuri niin kuin kuuluukin, mutta automaatin saisi vahvistettuna suunnilleen samaan hintaan. Silloin ei tarvitsisi kuunnellla rohinoita ja jyrinöitä, vaan voisi keskittyä moottoriääniin. Ei vain tunnu niin mukavalla jättää mersua käyntiin, kun laatikko kuulostaa sille kuin siellä olisi sepeliä.

Osat ja tasapainotus maksaa kunnon kytkimeen yli 500€. Haulla löytyykin minun projektikertomus. Olet sen varmaan lukenutkin.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

siis millä hintaa saa automaatin vahvistettuna :?:

hmm... manuaalista automaatiksi.. oliskohan se kuinka mahdoton urakka :?:

luulen että toteutus on toistaiseksi suurinpiirtein tälläinen: vakio kytkin poltetaan :escape: sit ostetaan 240mm käytetty kytkin paketti ja kirotaan ku se luistaa mutta tässäkohtaa jo eletään syksyä niin tehot saa laskea talveksi odottamaan kunnon kelejä ja kytkin/laatikko ongelmaa

sais ny edes tän rojektin käynttin kunnolla jo jossain vaihees :supersad: alkaa tuntumaan että jää puhe puolelle. jatkoa tälle itkulle taitaa tulla tonne rojekti puolelle :ää:
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Olen kyllä itse suunnitellut vähän samaa muutosta. Tosin ei oikein jaksa noita autoja nyt rassata.

Mauri H. kaupitteli aikanaan 2000 vahvistettua automaattia muokatulla turbiinilla. Sillä perusteella väittäisin, että alle 1500:n saanee Siekkisen ruuvaaman laatikon autoonsa. Muistelen, että olisi tonnillakin ollut kerran myynnissä. Tuosta kun vähentää manuaalilaatikon myynnistä saatavan 500, niin verrattuna vahvistettuun kytkimeen ei kovin monta satasta enää tarvita. Vahvistetun kytkimen lisäksi tarvitaan vielä melko hintava iso getrag, joten saman verran manuaalikin tulee maksamaan.

Onhan tuolla manuaalilla tietysti mukava leikkiä, mutta kun siihen kyllästyy. Automaatti on kaikkein paras ratkaisu.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

puhut vähä mutta asiaa...jokin pikkasen paree kytkin pitää ny laittaa että sais n200-250 hp ulos paperille. ja jos tälle kesää meinaa rakentaa niin kiirusta tulee ja on jo! :evil:
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Mikko K
Mersutohtori
Viestit: 1495
Liittynyt: 30.9.2005 12:32
Paikkakunta: Outokumpu

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Parista liukasliikkeisen mersun getrakistakin on mennyt rattaat sileäksi :lol: Mulla olis sähköpostissa kuva entisistä rattaista :roll: Onneks en osaa laittaa näytille :lol:
Datsun Bluebird
Mb Vito
Avatar
Terho P
Viestit: 4918
Liittynyt: 21.12.2005 20:19

Viesti Kirjoittaja Terho P »

Mä kuulin huhua että niitä on rikottu juu.... mutta onhan niitä pienempiäkin vaihteita kuin kolmonen :D (siis paikaltaan lähtiessä) pää akseliakin on katkottu... en minä, enkä tiä nimiä mut aattelin "irvailla" hieman :o
Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 voimansiirto”