Kolinaa ja narinaa

Jousitus, iskunvaimentimet, nivelet, tukivarret.
Katso myös W124.
Vastaa Viestiin
pystylamppu
Viestit: 23
Liittynyt: 20.9.2006 20:30

Kolinaa ja narinaa

Viesti Kirjoittaja pystylamppu »

morjensta!

Tämä ei ole ensimmäinen kysymys liittyen aihealueeseen "mistähän tämä kolina tulee?" mutta kysytään silti.

1) Joskus matka-ajossa ajoittain kuuluu kuskinpuolelta edestä pientä kolinaa, mutta häviää hetken kuluttua.

Kesällä vaihdettu kuskinp. etulaakeri, mutta ei ulkokehän holkkia jarrulevyyn

2) Sitten äskettäin tullut sellainen vika, että rattia käännettäessä vasemmalle
ja oikealle kuuluu todella selvästi narinaa...eli aina rattia pyöritettäessä :roll:

voiko olla että takapäässä on myös väljiä heloja ym. liittyen kohtaan 1?

Mielenkiinnolla odotan missä vika voisi olla :D
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

2. Alanuppi kuiva, ensiavuksi huumeruiskulla öljyä kumen läpi nuppiin :wink:

1. Laakeri ei välttämättä ole pitkä ikäinen, muttei se pitäisi kait kolista :roll: Kallistuksenvakaajaan arvelisin kolinan liittyvän :roll:

ps. huumeruiskun löydät kätevästi lähimmästä lasten leikkipuistosta :D :kele:
pystylamppu
Viestit: 23
Liittynyt: 20.9.2006 20:30

Viesti Kirjoittaja pystylamppu »

täytyy tänä iltana katsoa, kun pääsen tallille
pystylamppu
Viestit: 23
Liittynyt: 20.9.2006 20:30

Viesti Kirjoittaja pystylamppu »

rasvaa laitettu alapalloniveleen, mutta narskuminen ei ole vielä hävinny

auto nostettu ylös, ja ääni kuuluu etupyörää käännettäessä vas ja oik sekä ylös-alas liikkeessä

voiko iskari pitää jotenkin ääntä vai eikö rasvaustemppu sitten vaikuta ollenkaan :shock:
audimies
Mopomiesten kuningas
Viestit: 3068
Liittynyt: 17.11.2006 18:42
Paikkakunta: 300km turusta, hesasta ja oulusta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja audimies »

190dsl kirjoitti:rasvaa laitettu alapalloniveleen, mutta narskuminen ei ole vielä hävinny

auto nostettu ylös, ja ääni kuuluu etupyörää käännettäessä vas ja oik sekä ylös-alas liikkeessä

voiko iskari pitää jotenkin ääntä vai eikö rasvaustemppu sitten vaikuta ollenkaan :shock:
Oisko iskarin yläpää? Katso konehuoneen puolelta tolpanyläpään kumia , onko viallinen tms...
big jopo
Avatar
AkiVaa
Viestit: 32
Liittynyt: 22.8.2006 20:01
Paikkakunta: Myllykoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AkiVaa »

Öljyä raidetankojen uloimmat nivelet. :wink:
mika.k
Viestit: 52
Liittynyt: 21.8.2006 17:25
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja mika.k »

mulla ainakin piti narinaa alapallonivel,vaikka ruiskulla yritin laittaa öljyä.kolina hävis myö siitä ku vaihdettiin uus.ps.oli muuten vittumaisen tiukassa!vaik oli ammattimies kaverina vaihtamassa! :(
mika.k
Viestit: 52
Liittynyt: 21.8.2006 17:25
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja mika.k »

mut,hei ei kannata välittää kaikista kolinoista ja narinoista,jos katsastumies ei huomauta!mulla pomppas käsijarrusta,pitäs mennä pyhänä tutkii sitä!kuuluuko se linkku mikä on jarrukenkiä vasten ollla kiinni jarrukilvessä joka liikuttaa niitä kenkiä?mulla oli toinen puoli auki,mut kerkes tulla pimeetä ennen kun kaverin kans tutkittiin!eli nonko se ruuvilolla vai onko siel joku hahlo?jos sen kuuluu olla kiinni?tuli vähän väärälle osastolle tää viesti,mut kirjotimpahan kummiskin!(ehkä pikku hönössä!) :evil:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hönö, se linkku on vain niiden kenkien päiden välissä, ei millään kiinni missään. :roll:
Lokkiistiikkapiällikkö
Perunankeittäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: 23.12.2006 21:01
Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....

Jarrukenkien vaihto.

Viesti Kirjoittaja Lokkiistiikkapiällikkö »

dealer kirjoitti:Hönö, se linkku on vain niiden kenkien päiden välissä, ei millään kiinni missään. :roll:
Just tein itte kenkien vaihdon. Se levittäjä linkku kannattaa otta kokonaan pois ja herkistellä. Vaijjerin päässä on pieni tappi poikittain ja jää mukavasti sen linkun sisään. Ota tappi pois ja sit on osa hyvin käsillä.Katso myös kummin päin se on että vaijjerin linja tulee takasin laitettaessa samaksi.Nykysi ku joka miehellä on kamera ni ota kuvia vaikka ni ei tarvi jälkeen päin miettii. Ni a vot. Pyyhkäse treäs harjalla pölyt ja ruosteet pois ja vaikka paineilmalla jos on , puhalla, ja tarkka mies tietysti pesee liuottimella. Ja sitte tunge linkun nivel rakoset täyteen kuparitahnaa ja kitkuttele herkäksi,päällisin puolin lopuks pyyhi puhtaaks ettei iha valu jarrurumpuun kun just tippulinjalla . Ja ei ku takasi. Linkun nokille on vaste tapit siellä jarrukilvessä.Ja siinä ruosteisessa / pölyisessä pinnassa näkyy kyll jälki missä se on kiikkunut. Laita niihinki pintoihin kuparitahnaa,muttei iha tolkuttomasti, mutta kyll se nyt talvella sitkostuu siihe pölyn kaa. Ja niihin pikku kohoumiin kan hipasu että kengät liikkuu mukavasti kilpeä vasten.Jos et saa tappia pois ja muutenki hommas autta ko löysäät kardaanin päältä säätöruuvista vaijjerit tarpeeks löysälle. Räikkälenkki 13 on hyvä siihen koska tilaa vähän kitkuttaa, ja ensiks öjlyä ruiskuta siihe kierretankoo, on se sullaki ruosteessa tahi töhnässä. Ja asetonilla viimeks tai spriillä eli sinoolilla pyyhi kengät ja rummut. Nii, ja 8mm kierretapilla puhdista sen säätörullan sisäkierre ja teräsharjalla ruuvin kierre ja siihenki kuparitahnaa ni heleeppoo sit sen säätämisen kaa tihrustaa siitä pyörän mutterin reijjästä. Onnea touhuun :idea: ! Mie lähen hakeen nyt tarvikeliikkeestä hihnan kiristäjän rullan ja se pienen ,sanonko minkä mittasen iskarin. No sanon (mulukun mittasen iskarin). Tätä ei kyll mitenkää kahella sanalla pysty selittään.
Viimeksi muokannut Lokkiistiikkapiällikkö, 08.2.2007 17:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lokkiistiikkapiällikkö
Perunankeittäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: 23.12.2006 21:01
Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....

Vaihtakaa ajoissa ulommat nivelet.

Viesti Kirjoittaja Lokkiistiikkapiällikkö »

AkiVaa kirjoitti:Öljyä raidetankojen uloimmat nivelet. :wink:
Ja juuri alapallot narisee kun kääntää pyöriä laidasta laitaan ja töyssyissä kun jousittaa syvään niin narahtelee. Silloin on melkovarmasti etupallot. Ja takanivelen narahtelun selvittää kun takakontin reunasta Hytkäyttää.
Viimeksi muokannut Lokkiistiikkapiällikkö, 08.2.2007 17:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mika.k
Viestit: 52
Liittynyt: 21.8.2006 17:25
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja mika.k »

no,hyvä voi huomenna tutkia lisää,ku tästä krapulasta pääsee eroon.kysyvä ei tieltä eksy! :lol:
Lokkiistiikkapiällikkö
Perunankeittäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: 23.12.2006 21:01
Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....

Viesti Kirjoittaja Lokkiistiikkapiällikkö »

mika.k kirjoitti:no,hyvä voi huomenna tutkia lisää,ku tästä krapulasta pääsee eroon.kysyvä ei tieltä eksy! :lol:
No joko MikaK on kuosissa, missasit hyvän päivän ...kele :evil: . Alahha laitella niitä jarrukenkii, Niin, kun otat vanhoja pois ni kato tarkkaa millai ne muljahtaa pois, että saat menee samalla tavalla takasi, menee tolokuttoman heleposti kuin Rubiikin kuutio ku oikeen väylän tietää. Kokemuksesta tiedän, joku on purkanu ja sit ei kyll itte oo saanu takasi. Joo, tuolla ja josain Mekasa ja tai voorumissa oli hyvät ohjeet, että laita kans se levittäjälinkku sit oikei päin. Jos voitelet ne nystyt jarrukilvessä minkä päällä kenkä liukuu, ni tee se viimesenä. Lonkotat ruuvimeisselillä kenkää kilvestä poispäin ja toisella meisselin kärjellä vain sen verran että väri tulee, uittaa ei tarvii ettei levii kengän reunasta rumpuun. Kyll se siitä. Hyvä tuloo vaikka tavallista tarkootti- On pohojalaane sananlasku.
mika.k
Viestit: 52
Liittynyt: 21.8.2006 17:25
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja mika.k »

joo hyvä päivä tuli missattua :oops: ensviikonloppuna täytyy ähertää kaverin kans paikalleen!laittelen kyl sit viestä miten kivaa oli :lol: täytyy muijan piilottaa lompakko,ettei pääse ennen remppaa pöllööljyä kaupasta hakee :evil:
Lokkiistiikkapiällikkö
Perunankeittäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: 23.12.2006 21:01
Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....

Viesti Kirjoittaja Lokkiistiikkapiällikkö »

mika.k kirjoitti:joo hyvä päivä tuli missattua :oops: ensviikonloppuna täytyy ähertää kaverin kans paikalleen!laittelen kyl sit viestä miten kivaa oli :lol: täytyy muijan piilottaa lompakko,ettei pääse ennen remppaa pöllööljyä kaupasta hakee :evil:
Vai muka selittelet :lol: Sehän kyllä tiedetään että tällä viikolla et kyll lompsaas näe muutenkaa, sehän on taas karanteenissa. Pistä nyt vaan tkstii miten kivaa oli , missäs kävitte, suututitko rouvan,ei muuta kun ripitystä tänne palstalle , kyll me luetaan, /otamme osaa. Neuvotaan sit solidaarisesti ohjeillamme.Mutta laittamaan ei tulla, itte laitat !! :lol: Ei kun polvirukousasento ota ja keskity jarruun , puolentunnin homma ku pistää hösseliks, yllätä emäntä , vaadi lompsaa kun jarru kunnoss etuajassa. :wink: Ja toki loppuraportti tänne. :lol:
mika.k
Viestit: 52
Liittynyt: 21.8.2006 17:25
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja mika.k »

kyllä täs nöyränä ollaan :oops: lipsahti se lauantaipäiväki,krapulan korjaaminen on paljo tarkempaa,ku jarrujenlaitto :!: olis päässy jo sunnuntaina laittaa kaverin talliin,mut eipä niillä oloilla etes vänkärinpenkillä uskalla istua :idiot: mut elämä täs voittaa pikkuhiljaa :wink: ja eiköhän meseki ole kuosissa pian :x
mika.k
Viestit: 52
Liittynyt: 21.8.2006 17:25
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja mika.k »

kipasimpa vielä hakemassa uudet käsijarruvaijerit,takapätkät :lol: nyt pitäs kohta homma edetä :!: laskis vaan noi pakkaset täällä etelän trooppisissa olosuhteissa :jerkit: osista ei ainakaan jää kiinni :!: mies nyt taas on :?:
Rässi66
Viestit: 4750
Liittynyt: 30.9.2005 1:04
Paikkakunta: Wempääwä

Re: Jarrukenkien vaihto.

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Logistiikkapäällikkö kirjoitti:No sanon (mulukun mittasen iskarin).
Jämerät on iskarit. :shock: 189cm oli viimeksi kun mitattiin... :lol: :lol:
Pro HVM
pystylamppu
Viestit: 23
Liittynyt: 20.9.2006 20:30

Viesti Kirjoittaja pystylamppu »

Päätettiin vaihtaa oikea alapallonivel, kun ensiapurasvauskaan ei auttanut,

nyt ei ainaskaan kuuluu mitään ylim. sen suhteen, mutta kohdan 1 kolinaan ei auttanut etup. laakerinkaan vaihto, varmaankin jokin väljä vakaaja siellä kolisee :roll:
Lokkiistiikkapiällikkö
Perunankeittäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: 23.12.2006 21:01
Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....

Re: Jarrukenkien vaihto.

Viesti Kirjoittaja Lokkiistiikkapiällikkö »

Rässi66 kirjoitti:
Logistiikkapäällikkö kirjoitti:No sanon (mulukun mittasen iskarin).
Jämerät on iskarit. :shock: 189cm oli viimeksi kun mitattiin... :lol: :lol:
Höh , ja miehän en liijjottele, siis sillo ku se on tyännetty sisään, nii, siis se iskunvaimentimen liikkuva. Kyll tekniikka on nii vaikeet selittää. Ja miehän rehellisenä ja suoraselekääsenä ja pystypäisenä sanon että : EI OLE MULLA NIINKUIN ISÄLLÄNI MUTTA TOIMEEN ON TULTU TÄLLÄ NYSÄLLÄKIN. :oops: Vai haki Mika oikei vaijjeritki, sithä siinä on jo tekemisen meininki .Kyll siitä sit tuloo hyvä, vaikka tavallaista yrittää. :lol:
mika.k
Viestit: 52
Liittynyt: 21.8.2006 17:25
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja mika.k »

joo,kuule näyttää nää pakkasetki laskevan väliaikaisesti :P tiijä vaik innostus tuossa parkkiksella alottaa ähertämistä :!: hankala vaan ku tuo fätpäkki on tiellä,ku yrittää möyrytä auton alla niitten vaijerien kans :!: mut enköhän saa sen verran pukkien alle korotusta.laihuttaa en rupee,perkele :twisted:
Lokkiistiikkapiällikkö
Perunankeittäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: 23.12.2006 21:01
Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....

Viesti Kirjoittaja Lokkiistiikkapiällikkö »

190dsl kirjoitti:Päätettiin vaihtaa oikea alapallonivel, kun ensiapurasvauskaan ei auttanut,

nyt ei ainaskaan kuuluu mitään ylim. sen suhteen, mutta kohdan 1 kolinaan ei auttanut etup. laakerinkaan vaihto, varmaankin jokin väljä vakaaja siellä kolisee :roll:
Ja eihän autossa sisällä mitää tavaraa lattialla pyöri, tai takakontissa. Tukivarsii vaan voimalla kammeten, pyörillä ollen ja ilmaan nostettuna,voi se vaikka johtuu koria pitkin takatukivarsista. taka vakaajatangon pystysuorassa olevat tangot tutki tarkkaan. Muistaakseni ne on muovia, jospa kuluneet. Kyl joskus kuuluu niin hyvi aivan toisesta päästä. Kopeloi tukivarsien päällykset ettei mitää irtotavaraa. Ja apusimpukan välys kannattaa myös riuhtoo. Minulla pakussa just ne piti mukulakivikadulla ja ratikkakiskoissa aika kolinaa vaikka muute melko napakat mutta ääni on kova. Se on joskus vaan pienestä kii.
Lokkiistiikkapiällikkö
Perunankeittäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: 23.12.2006 21:01
Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....

Viesti Kirjoittaja Lokkiistiikkapiällikkö »

mika.k kirjoitti:joo,kuule näyttää nää pakkasetki laskevan väliaikaisesti :P tiijä vaik innostus tuossa parkkiksella alottaa ähertämistä :!: hankala vaan ku tuo fätpäkki on tiellä,ku yrittää möyrytä auton alla niitten vaijerien kans :!: mut enköhän saa sen verran pukkien alle korotusta.laihuttaa en rupee,perkele :twisted:
Joo, älä ala laihuttaa, sillo ei tuu rempasta ulkona mitää ku nälissää alkaa palella nii v...sti. Joo eihä sun siellä alla tarvii ku käydä löysäämässä se vaijerin säätö ekaks ja päästämässä päät irtti. Muuhan onki polvirukousasennossa käpistelyy. Kyll siinä kummiski sen verra maaefektissä että hakeudu talliin ni on paaljo mukavampi jos vaa mahollista.
mika.k
Viestit: 52
Liittynyt: 21.8.2006 17:25
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja mika.k »

viikonloppuna menen kyl varmaan talliin laittaa,mut tulee aina se hetkellinen innostus,et vois ryömiä vaik perse kuurassa :!:
mika.k
Viestit: 52
Liittynyt: 21.8.2006 17:25
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja mika.k »

nyt ois jarru kekät laitettu,kiitos kaverin.olin ite vaan kattelevana osapuolena tallissa!on muuten kiva kattoo,kun toisilla käy se homma ku ajatus!täytys nyt käydä katsastussetälle näyttää uudestaan!vaijerit jätettiin viel vaihtamatta ku ne tulee siihen "linkkuun kiinni niitillä/tapilla"ei ollu siihen uutta osaa,ei viittitty ruveta tappia nakuttaa auki jos se ei stemmaakkaan uuden vaijerin kans.minkälaiset tapit te olette puristanu silloin ku vaijerit olette vaihtaneet ?siihen linkkuun,vai onko ne vanhat pysyny siinä? :?:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29114
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tappi on ihan suora, ei mikään niitti, ja käy uuteen vaijeriin.
Se ei pääse putoamaan linkun välistä kun jarrut on kasassa - ongelmana on lähinnä se että tappi menee hukkaan sitä irrottaessa. :wink:
mika.k
Viestit: 52
Liittynyt: 21.8.2006 17:25
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja mika.k »

ok.hyvä tietää,on vaan niin perkeleen ruosteessa ettei arvaillu ottaa pois.riitti et sai sen linkun liikkuu ja toimii!
Lokkiistiikkapiällikkö
Perunankeittäjä
Viestit: 1567
Liittynyt: 23.12.2006 21:01
Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....

Viesti Kirjoittaja Lokkiistiikkapiällikkö »

mika.k kirjoitti:ok.hyvä tietää,on vaan niin perkeleen ruosteessa ettei arvaillu ottaa pois.riitti et sai sen linkun liikkuu ja toimii!
Nii, kerkes jo dealer vastaamaan.Mie lisään vielä tähän: että kantsis se tappikin herkistellä,ja voidella, ettei ala vääntää säikeitä poikki vaijerista, kun se linkku hiukka muuttaa kulmaansa. Nii, mutta etkö sitte vaihtanukkaa niitä vaijereita.
VALMET 5oo -69
mika.k
Viestit: 52
Liittynyt: 21.8.2006 17:25
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja mika.k »

ei tullu viel vaihettua,ku linkku ja tappi oli niin ruostees et ei saatu selvää onko se niitti vai tappi.linkut saatiin liikkuu niin et jarrut rupes pelittää ja katsastussetä anto leiman :wink: myöhemmin täs joku viikonloppu tyrkätään uudet vaijerit kerta ne on jo hommattu :!:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 alusta”