Lasinpyyhin sammui+sivuvaikutuksia

Vastaa Viestiin
blothe
Viestit: 17
Liittynyt: 08.11.2006 23:08
Paikkakunta: Espoo

Lasinpyyhin sammui+sivuvaikutuksia

Viesti Kirjoittaja blothe »

Elikkäs lasinpyyhin lakkas toimimasta kesken sateisen ajon, ensin muutaman päivän se vähän narisi uuden (Bochin) sulan vaihdon jälkeen, ikään kuin ois hyytymässä suureen kitkaan sillon kun vähän vettä lasissa. Reissun aikana kun se oli sellasta 3tuntia putkeen melkeen koko ajan kolmosella niin se pyyhin/vilkkuvipu otti lämpöäkin.

En tiiä oliko noilla mitään vaikutusta tähän mutta nyt lakkas toimimasta sekä sulka että pissapojat sekä pitkien valojen väläytystoiminto(rattiin kohti vipua vedettäessä) pitkät ja valot toimivat muuten ok.

Niin vielä ja pari yksityiskohtaa vielä: pesunestesäiliö oli puolillaan ja valo paloi, oikeanpuolimmainen pissapoika on ollut tukossa(?) noin kaksi viikkoa.

Jokin sulake näyttää olevan palanut Noista tyhjistä en tiedä mutta liittyiskö joku niistä tuohon sisävalo ongelmaan?

Niin noista sulakkeista vielä että eivät näytä aivan normaaleilta, minkä Amppeerisia noi valkoset ja punaset ovat?
Avatar
jyrki
Viestit: 229
Liittynyt: 03.10.2005 14:44
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja jyrki »

valo palaa vaikka säiliö puolillaan: perusvika. koho ei enää kellu kunnolla.= ei haittaa

Hitaasti toimiva uusi sulka : uudessa sulassa isompi kitka kuin vanhassa ja lisäksi pyyhkijänvarren akseli huonossa rasvassa joka on pääsyy huonoon likkuvuuteen. näin suolakeleillä kanattaa rasvailla useasti. ja mikä on useasti? useammin kun aviossa :sex: , mutta harvemmin kuin :wackit: .

On varmaan jus toi se (mutu muistikuva) pyyhkijän sulake mikä on palanu ja peruskamaa (ainakin vielä) huotoasemilla.
Ovat siis vanhanajan sulakkeita.

Arvio on siis että joutunu koville toi pyyhkijän moottori edellämainituista syistä johtuen ja polttanut sulakkeen.

Niin ja ne tyhjät on varmaankin lisävarusteiden sulakepaikkoja.
blothe
Viestit: 17
Liittynyt: 08.11.2006 23:08
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja blothe »

Ok. Laitoin uuden sulakkeen ja sähköt(pyyhin,pissapojat ja kaukovalojen väläytys) lähti skulaamaan, mutta pissapojan valo palaa edelleen vaikka säiliö on täpötäysi.

Pyyhin jää edelleen siihen keskelle(tai no 20cm keskeltä vasemmalle) lukkoon, eli ainoastaan nytkähtää.

Oikeanpuoleinen lasinpesin ei ollutkaan tukossa, päästä oli irronnut letku josta se kusi nesteet sinne ritileikköön pyyhkäisijän viereen,

sisään tuli jostain syystä palaneen lemua, ilmeisesti edellisestä johtuen.
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Sen, siis pyyhkimen, rasvaamiseen olen käyttänyt kohtuullisen ohutta öljyä. Viimeksi pistin aseöljyä. Toimii aika mukavasti. Varren juuressa oleva muovi käännetään siis ylös ja sen alla olevaan kirkkaaseen metalliosaan pistetään liukastetta.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
blothe
Viestit: 17
Liittynyt: 08.11.2006 23:08
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja blothe »

Otin noi tiivisteet, ritilät ja sen pyyhinmollukan alakiinnikkeen pois, ite pyyhinmollukkasysteemiä en saanut vielä irti. Täytyy viel ettiä lisää kiinnikeitä ja purkaa.

Mitä veikkaatte onko moottori tai jokin tossa pyyhinmollukassa hajalla?
Pyyhkimen saa käsin liikuttamalla (sisältä katottuna) oikeaan laitaan ja käynnistettyä se liikkuu tuohon vähän yli puoleenväliin ja jää jumiiin. Pyyhintä liikuttaessa käsin kuuluu sen moottorista rohinaa.
blothe
Viestit: 17
Liittynyt: 08.11.2006 23:08
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja blothe »

Noniin, pientä päivitystä tähänkin ongelmaan:

Sain mollukan, vivustot ja moottorin pois, tuon mollukan tota kotelon suojaa en saanut irti, 2ruuvia alta pois mutta aukee vaan noin puol senttiä. Siitä raosta sitte ruiskuttelin noin pullollisen öljyä sisään(sekä välillä teleskooppitappiin) ja nitkuttelin tunnin pari. Vartta saa nyt hyvin käsivoimilla liikuteltua puolelta toiselle mutta välillä tahtoo edelleen töppäillä tuohon keskivaiheille(/kuskin kohdalle).

Tilasin "uuden" koko systeemin(moottori+vivustot) purettavasta W201:stä vm. -85. Käyköhän tuohon -91:n?

En tiiä mutta jos jokin osa vaan sopii niin säästöä sekin, uuden osiin verrattuna. Toinen juttu on että kauanko 20vuotta vanha kestää.. mutta voitelemalla ennakkoon tuskin siinäkään mitään ongelmia tulee. Mottorin laakerit ovat varmaa ainoa jotka vois mennä..
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

blothe kirjoitti:Noniin, pientä päivitystä tähänkin ongelmaan:

Sain mollukan, vivustot ja moottorin pois, tuon mollukan tota kotelon suojaa en saanut irti, 2ruuvia alta pois mutta aukee vaan noin puol senttiä.
Joo, se kotelo lähtee kokonaan irti vain, kun sen akselin irrottaa siitä kotelosta. Siellä on sisäpuolellakin muutama ruuvi, jotka pitää irrottaa.. ;) Mekassahan on toi 124:sen ohje, joka tuolta osin on varmaan käypäinen 201:een:
lasinpyyhkijän huoltoa

Mekanismin huolto:

* Potilas pöydälle
* Merkkaa terävällä puikolla vivuston asento akseliin ja vivuston runkoon
* => näin ei tarvitse kokeilemalla hakea oikeaa asentoa vivustolle
* Irrota mekanismin puoleisesta päästä vivuston mutteri (17 mm)
* Nitkuttele vivusto irti booreistaan (vasaran hamarapuoli on hyvä apu)
* Siirrä vivusto syrjään
* Irrota sokka
* Poista prikat, pidä mielessä, miten päin ja missä järjestyksessä mikäkin osa on purettu
* Käännä sulka tarkasti keskiasentoonsa, jotta voit erottaa puolikkaat
* Naputtele vasaralla varovasti pultin päähän, jotta saat puolikkaat irti toisistaan
* Poista O-rengas (hanki tarvittaessa uusi) ja prikat tapin juuresta
* Avaa kolme PZ2 ruuvia, jotta saat auki mekanismin kannen
* Puhdista nyt näkyviin tulleet hammasratas ja pumppu sekä kansi vanhasta jäykistyneestä vaseliinista
* Voitele tuoreella vaseliinilla liikkuvat osat ja liukupinnat (myös prikat), kaikkiin niveliin olisi ehkä hyvä ruiskauttaa aseöljyä (?)
* Sulje kansi noilla kolmella ruuvilla
* Voitele hammasratas vaseliinilla
blothe
Viestit: 17
Liittynyt: 08.11.2006 23:08
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja blothe »

veppe kirjoitti: lasinpyyhkijän huoltoa

Mekanismin huolto:

* Potilas pöydälle
* Merkkaa terävällä puikolla vivuston asento akseliin ja vivuston runkoon
* => näin ei tarvitse kokeilemalla hakea oikeaa asentoa vivustolle
* Irrota mekanismin puoleisesta päästä vivuston mutteri (17 mm)
* Nitkuttele vivusto irti booreistaan (vasaran hamarapuoli on hyvä apu)
* Siirrä vivusto syrjään
* Irrota sokka
* Poista prikat, pidä mielessä, miten päin ja missä järjestyksessä mikäkin osa on purettu
* Käännä sulka tarkasti keskiasentoonsa, jotta voit erottaa puolikkaat
* Naputtele vasaralla varovasti pultin päähän, jotta saat puolikkaat irti toisistaan
* Poista O-rengas (hanki tarvittaessa uusi) ja prikat tapin juuresta
* Avaa kolme PZ2 ruuvia, jotta saat auki mekanismin kannen
* Puhdista nyt näkyviin tulleet hammasratas ja pumppu sekä kansi vanhasta jäykistyneestä vaseliinista
* Voitele tuoreella vaseliinilla liikkuvat osat ja liukupinnat (myös prikat), kaikkiin niveliin olisi ehkä hyvä ruiskauttaa aseöljyä (?)
* Sulje kansi noilla kolmella ruuvilla
* Voitele hammasratas vaseliinilla
Kiitti sikana vinkistä/linkistä! Siinä on kyllä joku laatinut pätevät ohjeet. Näin ensilukemalta aika samankaltainen W201sen kanssa, jotain eroja toki oli mutta etenkin nuo purku- ja kasausohjeet ovat kullanarvoisia tässävaiheessa kun nyt on noita muttereita kertynyt jo melkoinen määrä pitkin autotallin ja autokatoksen lattiaa, niin niillekin löytyy vielä paikkansa.

Täytyy huomenissa käyä keräilee mutterit ja tutustua mekanismiin huolellisemmin. Tuossa oli just noi tärkeet moottorin sisällön huolto ja ite mekanismin sisällön huolto ohjeet, mitä ei docendon purku/kasaus(/osanvaihto -ei korjaus) oppaissa kerrota. Ainoa vaan etten ole tähän mennessä vielä merkannut mitään moottorin tai mekanismin asentoja, toivottavasti saan ne vielä kohdilleen..
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

blothe kirjoitti: Kiitti sikana vinkistä/linkistä! Siinä on kyllä joku laatinut pätevät ohjeet.
Joku? :roll:
-Veppe 10. tammikuuta 2006 kello 00:01:27 (EET)
:lol:
blothe kirjoitti: Ainoa vaan etten ole tähän mennessä vielä merkannut mitään moottorin tai mekanismin asentoja, toivottavasti saan ne vielä kohdilleen..
En ole ihan varma, tarviiko niitä kuitenkaan merkata. Taitaa kuitenkin riittää, että moottorin ajaa "tyhjänä", siis ilman pyyhkijän mekanismia nolla-asentoon ja sitten asentaa pyyhkijän mekanismin kiinni oikeassa asennossaan pyyhin siellä ala-asennossa..
blothe
Viestit: 17
Liittynyt: 08.11.2006 23:08
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja blothe »

veppe kirjoitti: Joku? :roll:
-Veppe 10. tammikuuta 2006 kello 00:01:27 (EET)
:lol:
Ohoh :D en ihan noin tarkkaan kerennyt lukea :P

Nyt kun vähän tarkemmin katsoin tuota mekanismiani, niin en löytänyt hammasrattaan alta sokkaa, enkä myöskään kolmatta ruuvia tuolle kuorelle. Elis ilmeisesti tää 201sen lasinpyyhkijä eroaa sittenkin 124sta vähäsen. Tässä muutama aiemmin kamerapuhelimella otettu kuva tuosta systeemistäni. Täytynee ottaa paremmat jossain välissä.. jos vaikka joku keksis miten tuota saa auki enemmän kuiin tuon puol senttiä rikkomatta tiivisteitä(tiivisteiden alla olevat ruuvit..)

Tässä tuli vähän muitakin ongelmia samaan rahaan, kun mersu oli toista viikkoa seissyt katoksen alla pyyhin homman kanssa, tuli samalla vaihdettua takaiskarit ja jouset. No pitkän kylmän jakson jälkeen sitä ei saanut sitten millään käyntiin, siitä seurasi bensasuodattimen, tulppien(säädöt olivat muuten aivan pielessä) ja -johtojen uusinta. Vihdoin lähti tänään mäkistartilla käyntiin, mutta kyllä noi systysosat oli aikakin vaihtaa, käynti parani huomattavasti. Pyyhin homma saanee maanantaina tai tiistaina jatkoa kun tulee uudet osat.
Avatar
veppe
Mekka-master
Viestit: 1715
Liittynyt: 02.10.2005 14:42
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja veppe »

blothe kirjoitti: Nyt kun vähän tarkemmin katsoin tuota mekanismiani, niin en löytänyt hammasrattaan alta sokkaa, enkä myöskään kolmatta ruuvia tuolle kuorelle. Elis ilmeisesti tää 201sen lasinpyyhkijä eroaa sittenkin 124sta vähäsen. Tässä muutama aiemmin kamerapuhelimella otettu kuva tuosta systeemistäni. Täytynee ottaa paremmat jossain välissä.. jos vaikka joku keksis miten tuota saa auki enemmän kuiin tuon puol senttiä rikkomatta tiivisteitä(tiivisteiden alla olevat ruuvit..)
Minusta homman pitäisi onnistua, kun ensin nitkutat tuon vivustomekanismin pois akselilta. Eli tuossa 04122006(002).jpg kuvassa messingin värisen pätkän alle tukeva meisseli ja vänkäät sen tuosta akselin boorilta pois. On varmaan aika tiukassa :roll: Sen alta pitäisi sitten jo löytyä sokka ja päästä naputtelemaan sitten akselia päästänsä ;) Huom! Nuo Mekan ohjeet saattaa hyvinkin unohtaa jonkin oleellisen työvaiheen pois, kun ne kuitenkin kirjoitin vasta homman jälkeen kuvista muistelemalla, enkä pitänyt tarkkaa kirjaa koko ajan työtä tehdessäni :)
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

Justiin pari viikkoa sitten oli kädessä tuo lasinpyyhinsysteemi moottoreineen. Auto oli W201 -85.

Siinähän on tosiaan sellainen lattarauta, jonka päällä on mutteri. Kun mutteri ja muut lukitusmutterit rungosta on irti, ei muuta kun kampeaa sen ruuvimeisselillä pois sen lattaraudan palan. Tiukassa voi olla, mutta kyllä se lähtee.

Jos ei oo ilmastointia, niin tilaahan pitäisi olla ihan "hyvin". Ilmastoiduissa on niitä kaiken maailman putkia tiellä ja tilaa on aika niukasti.

Mulla ei muuten ollut muistaakseni mitään sokkaa, oli vaan pulteilla kiinni + se lattarauta piti kammeta pois. Kannattaa muuten katsoa, ettei sieltä lattaraudan alta se kumitiiviste missä on ne jengat hyppää mäkeen. Siellä oli muistaakseni jonkun toisenkin mutterin alla samanlainen kumieriste.

Lasinpyyhkimen moottorikaan ei ollut mitenkään kiinni, ihan vaan irrallaan :shock:.
Kein siknatuur
blothe
Viestit: 17
Liittynyt: 08.11.2006 23:08
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja blothe »

Tänään tuli pyyhin systeemit, eiköhän ne ollut sittenkin vanhempaa/ei muljauttavaa mallia. Romis oli tietty ottanut moottorin irti fiksusti, johdotpoikki repien, vaikka 5cm päässä olis ollut pistoke jolla se moottori oli kiinni.. moottori ei muutenkaan olisi mennyt heittämällä nimittäin nuo vahemman kiinnitysruuvit ovat eri kohdissa.

Tässä muutama kuva mitä sieltä tuli ja mitä (koko)eroja noilla on.

Onkohan edes tuo moottori samaa kaliberia kun tuon muljauttavan? meinasin et meniskö tuo musta osa heittämällä "uudempaan" moottoriin. Joskaan sekään ei paljoa lohduttais laakereiden(?) narinaan.. Täytyy huomenna koittaa saada kaikki irti mikä irtoo(ja mitkä ovat vähän tiukassakin) nykyisestä muljautusmekanismista ja avata moottori jospa noilla varaosilla olis edes jotain käyttöä.
Sampo N. kirjoitti:Kannattaa muuten katsoa, ettei sieltä lattaraudan alta se kumitiiviste missä on ne jengat hyppää mäkeen.
Tarkoititkohan tuota? entiiä kun ainakin tuossa -85ssa oli sitten tuo vanhempi mekanismi että puhutaanko kokonaan eri osista :roll:
Sampo N.
Virallinen Oikolukija
Viestit: 6252
Liittynyt: 05.10.2005 8:35
Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.

Viesti Kirjoittaja Sampo N. »

blothe kirjoitti:T
Sampo N. kirjoitti:Kannattaa muuten katsoa, ettei sieltä lattaraudan alta se kumitiiviste missä on ne jengat hyppää mäkeen.
Tarkoititkohan tuota? entiiä kun ainakin tuossa -85ssa oli sitten tuo vanhempi mekanismi että puhutaanko kokonaan eri osista :roll:
Kyllä se joku tuon näköinen oli. Ilmeisesti on tallessa :D.
Kein siknatuur
blothe
Viestit: 17
Liittynyt: 08.11.2006 23:08
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja blothe »

Noniin lähtihän ne vivut siitä vasaralla kampeamalla :P

Yksi prikka vähän vääntyi/vääntynyt ja hammasratas on pieneltäosalta tohjona, eli juuri siitä kohtaa mistä jumittaa. Hammasratas liikkuu muutenkin hyvin tahmeasti. Systeemit oli, kuten ohjeessakin, jäykistyneen vaseliinin peitossa :)

Parit huonolaatuiset kuvat kamerapuhelimella:
http://koti.mbnet.fi/blnc/190/jpg/

Huomenna selvittämään löytyykö Veholta ko. ratasta :P
Lincoln
Viestit: 14
Liittynyt: 05.1.2007 21:34

Viesti Kirjoittaja Lincoln »

No jollain lailla tämäkin sivuaa aihetta.
Eli Mersu 190 vuodelta 85
Lopetti lasinpyyhkijöiden liikuttamisen.
Pikaisen analyysin jälkeen vikaa löytyi moottorista ja sieltä tarkemmin se muovinen ratas, mikä pyörittää vivustoja on kulunut neliskanttiseksi.

Mitä tuon kans kannattaa tehdä. Onko vika moottorissa vai vivuissa?
Lähinnä tulee mieleen, että vivut tökkii ja moottori syö tuon saman osan uudelleen, jos menen heittään uuden moottorin, noin vain nopeasti paikalleen
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 sähkö”