C-sarjan jäähdyttimen vaihto

Katso myös W210
Vastaa Viestiin
HVM

C-sarjan jäähdyttimen vaihto

Viesti Kirjoittaja HVM »

Suuren muusani dealerin innoittamana ohjeistan seuraavassa C-sarjan jäähdyttimen vaihdon. Näillä seikkaperäisillä ohjeilla onnistuu mänttikin, kuten pian huomaamme.

Ensimmäisenä lasketaan pois nesteet järjestelmästä, proppu löytyy oikealta puolelta jäähdytintä. Älä laske nesteitä viemäriin tai maahan, varsinkaan viemäriin. Sorsilla kirveltää hapetusaltaalla p*rsettä jos sinne lasketaan myrkkyjä.


Näissä muovi-alumiini jäähdyttimissähän on sitä ongelmaa että ne käyvät ikääntyessään vuotamaan päätyjensä välistä. Tähän ei ole oikeastaan muuta järkevää lääkettä kuin jäähdyttimen vaihtaminen. Minun tapauksessani vuotokohta oli yläpuolen päädyn kulmassa.

Jäähdytttimen irroittaminen aloitetaan poistamalla "flektitunnelia" paikoillaan pitävät jouset nostamalla niitä ruuvitaltalla ylöspäin. Tunneli lähtee nyt pois paikoiltaan nostamalla, se voidaan siirtää flektin päälle syrjään. Vesiletkut irrotetaan jäähdyttimen päästä, varaa kunnollinen klemmariavain, varsinkin alavesiletkun kiristin on usein jumissa ruosteen takia. Sujuu tämä toki klemmarista riippuen 6-7mm lenkkiavaimellakin.

Jäähdytin on kiinni samanlaisilla, hieman suuremmilla jousilla yläkulmistaan. Nämäkin nostetaan pois paikoiltaan. Jäähdyttimen etupuolella on samanlainen tunneli kuin takapuolellakin. Tunneli on kiinni jäähdyttimessä olevissa hahloissa, nosta tunnelia ylöspäin irrottaaksesi sen.

Irrota nestepinnan anturin (bensiinimallit) johto, ja nosta jäähdytin pois paikoiltaan.

Tähän asti kaikki selvää. Jäähdyttimiähän verrattiin tottakai keskenään ennen purkamisen aloittamista, ja varmistettiin että ne ovat identtiset :evil:

Motonetin ääliöiden iloksi on todettava että onneksi aloitin remontin vasta klo 17.10. :evil:

Vaan mieshän ei lannistu vähästä. 8) Nuo kuvassa näkyvät -tähän malliin ylimääräiset- reiäthän ovat automaattivaihteistolla varustettua mallia varten tarkoitetut öljyletkun liittimet. Jäähdytin toimii siis myös öljynjäähdyttimenä, luulisin? :roll: Varma on varmaa, nyt ei jätetä mitään sattuman varaan, neuvoakaan ei alennuta kysymään. 8)

Seuraavaksi puretaan vähemmän käytetystä alakerran paskahuussista palloventtiili, josta saaduilla palikoilla tulpataan oletetut öljynkierron reiät. Tai niin luullaan, paskahuussi-insinöörit ja aikuisviihde(hydrauliikka)insinöörit eivät ole katsoneet asiakseen viettää yhteistä saunailtaa suunnittelun merkeissä, yhteinen standardi puuttuu. :evil:

Jälleen sovelletaan. 8) Paskahuussin palloventtiilin helmet kiilataan paikoilleen M8 muttereilla, paitsi että niiden jengat on porattava hiiteen jotta ne sopisivat. :evil:

Koesovitus. Mutterit ovat liian paksut, mirkeli laulamaan, ja muttereita ohkaisemmiksi. :evil:

Uusi koesovitus. Mutterit ovat liian paksut vieläkin, jos niitä ohentaa lisää ne muuttuvat prikoiksi, ja niitä on jo ennestäänkin. :evil: Mutterit ottavat tähänastisen virkauransa takuulla pisimmän lennon. Ammun ne taivaalle ruotsalaisilla koirankouluttajan ritsoilla jotka olen ostanut pulttiautosta. :twisted: Tai oikeastaan ostin niitä viidet. :shock:

Vaihdamme prikkoihin. 8) Prikat asetellaan huolellisesti paikoilleen kiinalaisella 4mm puuporanterällä, muuten ne vääntyvät solmuun koska helmet eivät ole sopivat akselilla paskahuussi-aikuisviihde-hydrauliikka. :evil:

Tässä vaiheessa on hermo niin riekaleena että välipalaksi pestään viskokytkin ja imetään nortti. Yksintein kustaan autotallin lavuaariin että sen takia ei tarvitse enää pitää uutta seisokkia. :evil:

Jäähdytin nostetaan paikoilleen, romut kasataan paikoilleen päinvastaisessa järjestyksessä kuin purkaessa, paitsi etummainen tunneli. :evil: Jäähdytin nostetaan pois paikoiltaan, onneksi ei ollut vielä muuta kiinni kuin letkut, anturi, takatunneli ja kiinnitysklipsut. :evil:

Lopulta jäähdytin onkin sitten paikoillaan:

http://img.photobucket.com/albums/v642/ ... G_0822.jpg

Niin viuhottaa valot taas kerran, niitä suuntaillaan sitten jahka tässä vähän rauhoitutaan. :shout:

Ainii, tälleen tuluppasin ne reiät, ja ihan turhaan. No, eipä mäne paskoo ainakaan. :evil:

http://img.photobucket.com/albums/v642/ ... G_0821.jpg

Siunattu hulluus... :roll: Tee-se-itse -mies iski jälleen. :twisted:

0,oo1 pistettä motonetille. Desimaali siitä että syyläri oli sentään Behr-merkkinen=orkkis. :evil:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29109
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ajattelinki tuossa että miten hvm:ltäkään :lol: voi mennä noin kauan yhen syylärin vaihossa, mutta meneehän siinä kun ulukohuussikin pitää purkaa että saa nesteet pysymään sisällä. :shock:

Kyllä se vissiin pitää jonniinlainen erittäin rajotettu kysytiileriltä-mahollisuus tänne järjestää, tuo hvm tappaa ihtesä työllä tuon ceen kansa jos ei sitä kukkaan neuvo. :(

Mutta ohojeet on hyvät ! Kymmenen pistettä ! :D
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

No sehän oli oikein mallisuoritus :shock:

Sitten vaan seuraavaksi ...... :lol: :lol: :lol:

kampiakselinetupäänsäteistiivisterenkaan kimppuun :supersad: .......

kun näkyy siinä laturin yms. likellä öljyistä likaa :help:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W202 moottori”